Legislativní změny
Do vodního zákona se opět vrací povinnost při vzniku nových vodních děl umožnit jejich překonání splutím či přenesením. Tuto povinnost se nám podařilo prosadit do zákona již v roce 2020, ale bohužel vlivem platnosti nového stavebního zákona došlo v rámci navazujících změn v zákonech ke zrušení našeho paragrafu a tím i povinnosti překážku nějak překonat. Opakovaně se nám přes pana poslance Jandu podařilo načíst pozměňovací návrh a projít schvalovacím procesem. Od 1.8. se tak po půl roce opět vracíme do zákona. V něm i nadále zůstává paragraf 36, kdy minimální zůstatkový průtok musí u nových povolení respektovat ekologickou funkci řeky, tak i rekreační plavbu.
Není to ale jediná naše snaha, co se týká změny legislativy. V rámci tytéž novely byl i jeden pozměňovací návrh, který měl odebrat veřejnou podporu výrobě z vodního zdroje a podporovat pouze větrnou a solární energii na místech k tomu určených. Jednalo se o aplikaci směrnice EU s názvem RED 3. Pokud by vodní zdroj byl zahrnut jako prioritní veřejný zájem, již by se nemusela dělat EIA či jiné výjimky z ochrany živočichů pro nové stavby, protože by zákonem byla dána větší převaha veřejného zájmu na výrobě energie. To by pro nás byla katastrofa. Ministerstvo (MŽP) však vodu z vyňalo, což jsme kvitovali. V poslanecké sněmovně došlo ke schválení návrhu ministerstva, ale v Senátu se začala situace komplikovat. Dokonce dva senátní kluby načetly změnu a chtěly vrátit podporu i vodě. Situace celkem bezvýchodná, protože Senátoři obvykle hlasují dle svých zpravodajů a změnit jejich názor jde jen velmi těžko. Navíc kluby zasedaly den před schůzí, takže nebyl prostor na zdůvodnění, proč je návrh jen lobbistickou snahou.
Společně s rybáři jsme pak oslovovali Senátory a podařilo se nám, že o 2 hlasy prošla verze ze sněmovny, čímž voda nebude mít prioritní veřejný zájem. Bylo to těšné.
MVE Olešenka
Na velmi malém potoku nedaleko Náchoda je v plánu stavba elektrárny, která má odvést i to málo v délce 600 m, co potokem teče. Potok a okolí je v chráněném území vedeném jako přírodní rezervace Peklo. V rámci řízení o výjimce na vjezdy do přírodní rezervace pro stavbu MVE bylo i biologické hodnocení od autorizované osoby. Autorizovaná osoba (AO) uváděla, že má autorizaci do roku 2026. Jenže na tuto osobu jsme podávali již v roce 2021 podnět k MŽP pro nekvalitně zpracovaný posudek a další prodloužení jí nebylo uděleno. Autorizace tak AO vypršela v roce 2021, přesto dále píše posudky. Upozornili jsme na tuto skutečnost kraj, ten řízení zastavil a žádá nové hodnocení. Nám se toto jednání jevilo jako podvod, proto jsme podali trestní oznámení. Asi není nutné zmiňovat, že biologické hodnocení bylo silně proinvestorské a neodpovídalo ani situaci v místě.
Olešenka v Pekle, kde má být voda odvedena
MVE Dívčí Kámen I
Investor v současné době pracuje s variantou, že by se projekt předělal a v místě by se udělala jen dnová peřej. Tedy práh, kterým by došlo k odklonu vody bez výrazného vzdutí a bez nutnosti přehrazovat řeku klapkou. Též uvažuje i nad zvýšením minimálního průtoku. Obě tyto změny jsou zcela jistě k lepšímu, než původní varianta, ale pro nás zůstává prioritou volná řeka. Zúčastnili jsme se též natáčení pořadu Nedej se. O stavbě jsme již detailně informovali v minulých reportážích.
Vykácené stromy se značením trasy náhona
MVE Dubina
MŽP zcela v rozporu se svými předchozími rozhodnutími potvrdilo výjimku pro zvláště chráněné živočichy udělenou krajský úřadem. Naše námitky nevzalo v potaz a schválilo tuto megalomanskou stavbu se 4 m vysokým jezem a bagrováním koryta do hloubky až 1,7m v délce 310 m, než se srovnají výšky. AVTS připravila 30stránkovou žalobu ke správnímu soudu a návrh na odkladný účinek. Ten nám ale nebyl přiznán, stavba se zatím nerealizuje, proto není nutný odklad. Zároveň bylo obnoveno vodoprávní řízení, kdy se čekalo právě na udělaní výjimky. Poslali jsme celkem obsáhlé námitky ke stavbě.
Jez v lokalitě Dubina
MVE Radešov
Asi každý, kdo jel horní Otavu, ví o jezu Radešov, pod kterým není skoro žádná voda. V dlouhé derivaci pak neteče nic, lodě tam neprojedou, ryby nepřežijou. Jenže AVTS se s touto situací nechce smířit a hodlá ji řešit. Povolení k odběru vody je prý z roku 1935, kde není stanoveno, kolik vody má být v rámci zůstatkového průtoku (MZP). Tak jsme se na to doptali vodoprávního úřadu s tím, že v roce 1955 byl přijat zákon č. 11/1955, kterým bylo nutné do 1 roku přezkoumat všechna povolení k nakládání s vodami. Chtěli jsme vidět doklad, kterým bylo povolení přezkoušeno, případně znovu povoleno po roce 1955. Přes počáteční obstrukce nám byl zaslán dokument z roku 1972, kde je prý vše uvedeno. Dokonce nám úřad napsal:
Vodoprávní úřad nemá důvodné pochybnosti o platnosti uvedeného rozhodnutí. Minimální zůstatkový průtok není, co se týče jeho výše, ani způsobu převodu do podjezí v současné době stanoven.
My jsme ale od přírody pochybovační, obzvláště když v rozhodnutí chybí údaje o potvrzení vodního odběru pro MVE Radešov. Navíc potvrzení v roce 1972 je již právně neúčinné, když mělo být provedeno do 1 roku od přijetí zákona v roce 1955. Dle našeho názoru se může jednat i o neoprávněný odběr vody, na což jsme podali podnět jak na vodoprávní úřad, tak i na ČIŽP. Zároveň, pokud by se podařilo dohledat dokument opravňující k odběru vody z Otavy, jsme vyzvali úřad, aby z moci úřední dle vodního zákona změnil povolení k nakládání s vodami a stanovil MZP ve veřejném zájmu. Naši snahu jsme podpořili vyjádřením Správy NP Šumava a ČRS, kteří si též přejí změnu průtoků pod jezem.
To jsou jen některé případy, kterými se AVTS zabývá. Vyjadřujeme se též k různým stavbách v rámci projektové přípravy, ve kterých jsou projektovány vodácké propusti. Stále pracujeme i na možnosti přestavby Svatého Pole na jednoduchou slalomovou dráhu a snažíme se zajistit výjimku pro splutí Křemelné.
Pokud chcete podpořit naše úsilí v projektech, kterým se intenzivně věnujeme, staňte se členy AVTS nebo využijte možnosti darovat finance na náš provoz.
AVTS
Tisková zpráva Asociace vodní turistiky a sportu