Diskuse nad tématem |
Přetlakový ventil, Jirka Kubelka, 3/12/2025 12:09 PM Pálava by se měla foukat na 0,2 bar. U dna se na tuto hodnotu ani nedostanu, protože tak na 0,15 bar se otevře přetlakový ventil. Není problém ten ventil seřídit na 0,2 bar. Jenže nevím, jestli to výrobce nenastavuje nízko záměrně, poněvadž zrovna u těch buřtů ve dně jsou ty spoje namáhány nejvíce a výrobce si na 0,2 bar nevěří. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Střelec, 3/12/2025 2:15 PM Kdysi jsem dostal informaci, že nízký tlak je nastavený proto, aby dno nebouchlo, když loď leží na sluníčku před hospodou. Buřtová konstrukce dna je na rychlé přehřátí a následný přetlak náchylnější, než rouroidní boky. Poloměkké dno je problém sám o sobě, ale přetlakové ventily patrně dodává všem výrobcům jeden subdodavatel nastavené předem, protože Rio a několik dalších lodí mělo tenhle problém taky. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Aleš N., 3/12/2025 6:08 PM  Ahoj, byť na vzduchu jezdím relativně málo (preferuju pevný lodě), tak pozoruju to samý: Přetlakáč ve dně začne foukat dřív, než by mi bylo milo. Nepříjemný je to zejména tehdy, když člověk vzápětí hodí loď do ledový vody, a záhy musí dofoukávat  . Samotný borty foukám významně víc, aspoň něco pak drží tvar  . Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Eki, 3/13/2025 9:30 AM  Ahoj, přetlakový ventil jsem z těchto důvodů zalepil stříbrnou páskou. Další důvod je, že se do ventilu občas zatoulá písek a ventil samovolně uchází, přelepený neuchází. Dno samozřejmě nadměrně nepřefukuju ani ho nekladu na slunce, zatím se mi v tomto směru za víc než 20 let intenzivního používání pálav a barak nic nepříjemného nestalo Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Vladimír, 3/19/2025 11:10 PM  Mohu potvrdit. Zalepit a pečovat s péčí pečlivého hospodáře (tedy, vodáka, který zajde do hospody). Měkké dno ani nic jiného správného milovníka (vody samozřejmě) nepotěší. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Střelec, 4/7/2025 8:45 AM Přelepoval jsi ho zvenčí přes deklík, nebo vyšroubovanej zespodu? V sobotu jsem testoval "novou" Pálavu koupenou na inzerát. Při nafukování si ventil upšouk a pak už festovně ucházel pořád. Naštěstí šlo jen o příměstskou testovací plavbu (Malesice koupaliště - U Bouzků). Takže doma šel ven a na průplach, ale nejsem si jistej, jestli se situace v terénu nebude opakovat a rád bych tomu zabránil. Docela mě zaujalo, že sestavu ventilu zevnitř zajišťuje jedna kovová matička, která je za jeden závit chycená na plastovém dříku. Ten v sestavě drží patrně jen třením... Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Eki, 4/7/2025 9:14 AM  Ahoj, tak to je blbý  zvlášť u součástky, která by ti měla pomáhat a ne škodit. Přiznám se, že ventil přelepuju solidní páskou rovnou zezhora přes deklík. Taky to není úplně bezúdržbové, občas se to shrne, aktuálně jsem přelepoval znovu Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Střelec, 4/7/2025 10:17 AM Díky! Taky to lípnu zvenčí a uvidím. Lípnout to zevnitř můžu vždycky... U starý Pálavy mi jednou vyletěl tenhle ventil (tehdy provedení v hvězdici bez deklíku) prakticky komplet. Ten dřík, co to držel pohromadě, se prostě přetrh a zůstala tam jen ta objímka. Naštěstí to bylo poslední den akce, takže jsem dojel s poloprázdným dnem a díru po ventilu ucpával špunt od vína, obalenej nějakou páskou. U Sikyty na dílně pak nemohli tu objímku ventilu dostat ven, takže to vyřízli, zazáplatovali a o kus dál vsadili komplet novej ventil. S tou Pálavou to byla sranda - koupil jsem ji v roce 95 jako provedení "Lux" (funglovka byla tehdy za 5 000,-/dvě moje tehdejší vejplaty). Jezdil jsem dost intenzívně prakticky celoročně, takže do pěti let jsem nechal měnit dno, protože záplaty už přes jiný záplaty nedržely. To dno bylo z typu "Ex" - tedy lepší materiál. Boky taky dostaly co proto a po dalších dvou letech šly na výměnu taky, opět za typ "Ex" a s nima se svezly i paluby, který byly sice zdravý, ale asi nevydržely druhý přelepování. takže nakonec jsem měl cestou údržby prakticky novou loď a všechny ty výměny přišly dohromady taky na pět litrů. Pak si toho ale všimnul někdo v účtárně Gumotexu a opravy s výměnou dílů rázem těžce podražily. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Kouďa, 3/13/2025 9:28 AM  Viděl bych to podobně, jako Střelec. Boční válce jsou během plavby chlazené méně, takže když je nafoukneš venku, tak není takový rozdíl v tlaku vzduchu na vodě a venku. Dno vydím už jinak, nafoukneš venku, dáš na vodu, ochladí se a můžeš dofouknout. Ale až jí vyndáš z vody, tak když se ti loď ohřeje, přetlakáč ti ochrání dno před explozí. Já neměl s přetlakáčem nikdy problém, nafouknu venku, hodím na vodu a dotahnu ještě do přepouštění. Stalo se mi v květnu 2013 se Swingem (nijak velké vedro), že i když jsem ho nechal na vodě a strčil do stínu, tak po tom, co jsem vystoupil se zvedly boční válce nad úroveň hladiny, loď stáhnula voda na slunce a do 15 minut prásk a válec v čudu. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Jirka Kubelka, 3/13/2025 9:40 AM Tam bude hrát roli i geometrie. U válce je ten lepený spoj namáhaný spíš na smyk, zatímco u těch buřtů spíš na tah. Proto asi jsou u toho dna více opatrní. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Dan, 3/25/2025 11:55 PM  Ahoj Jirko, Pálavu jsem na baru ještě nikdy nenafukoval :-) Ale překvapil mě onehdá u výrobce videonávod na použití, kde se píše/ukazuje, že nejprve se foukají borty a až nakonec dno. Nepřekvapivě to provozuji přesně opačně, právě aby dno bylo tužší. A taková řečnická na spolustolovníky: Vy, pánové, opravdu dokážete nafouknutou Pálavu vytáhnout na břeh, když svítí slunce?! Přece před svítáním nafouknu a po západu vypustím, no nééé?! Dokud svítí, tak jedu :-))) Ať nám ty duše vydrží Hezké jaro Dan Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Zdeněk Princ, 4/10/2025 8:46 AM Zajímavá debata. Vše je jen otázkou kolik můžu a chci investovat do lodě. Já už 20 let jezdím na grabnerově Outsidu. Ten má uváděný katalogový přetlak 0,3 baru jak buřtů tak podlahy a nemá žádný přetlakový ventil. Přetlak 0,3 baru je na chování lodi dost znát. Loď je i docela lehká, jediná nevýhoda je její cena. Je otázkou kolik Pálav bych za 20 let spotřeboval. Sice výrobce říká že lze jet i WW 6, ale to jsem si nikdy netroufl, ale WW4 je docela v pohodě, jediný limitní faktor je u mne manželka.Při dnešních cenách je Outside asi 2,5 krát dražší než Pálava, ale vodácké využití je také alespoň 3 x lepší. S pozdravem Z.Princ Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Jirka Kubelka, 4/10/2025 9:16 AM Když už na to přišla řeč tak Hrab Boats má poměrně novou nafukovací kanoi Pike. Na obrázku přetlakový ventil nevidím a v textu se také nezmiňuje. Takže tam také asi není. Reply
|
|_Re: Přetlakový ventil, Střelec, 4/10/2025 12:20 PM Za 20 let se při vyšší míře ježdění spotřebují/opotřebují dvě Pálavy nebo Ria. Ale z baráku jdou v ještě použitelném stavu. Reply
|