Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/forum-Re--obtiznost.aspx?ID_P=34199 ID_prispevku=4955
Půjčování lodí na řece Nysa Klodska

Discussion forum Re: metodiky obtížnosti


Diskuse nad tématem
Re: metodiky obtížnosti, Vojta, 1/6/2023 10:07 AM
Ahoj Dane,
když jsem před více jak šedesáti lety přišel do loděnice v Braníku, tak si všichni tykali a já jsme musel tykat i Vráťovi Teklému a i ostatním o více jak půlstoletí starším kamarádům vodáků. Tak bych si vyprosil to Vážený pane...dík.
S Vráťou Teklým jsem nespolupracoval, ale pokud vím tak pracoval s vodohospodářskými mapami a předpokládám, že za 1. republiky i s vojenskými. Většinu těch řek sjel on nebo někdo z klubu a v mnoha případech Vráťa sedl na motorku a jel si skutečnost ověřit přímo k řece, nevěděl-li. On byl hlavně vodák a teprve pak pan stavitel. Já se tehdy učil jezdit na vodě a zas tak moc mne to nezajímalo. Na vojně jsem se k těm vojenským mapám dostal a zjistil, že tam jsou šířky koryta, jak vypadá dno na brodu, jaký je průměrný průtok, jaká rychlost proudu a spousta dalších informací. Skoro totéž je ve vodohospodářských mapách, s kterými se pokračovalo po válce. Ale přístup k nim nebyl zrovna jednoduchý, všechno bylo tajné. Proto taky v kilometrážích Dostál-Jandák a tria Kohoutek,Houser,Davídek už některé údaje nejsou. Ono taky proč, nechme taky něco samotným vodákům, aby si to objevili, navíc jsou tyto údaje v čase závislé na mnoha aspektech. Franta Kohoutek dělal na ministerstvu zemědělství, takže měl k lecčemu přístup, k čemu se ostatní nedostali. Takže když se sjela nějaká nová řeka nebo úsek, tak podle map 1:50 či 100 s zpracovala osnova a poslal Frantovi, který pak zpracoval tzv. Sborník prvosjezdů za dané období a upravil podle dostupných pramenů. A v dalším vydání KM podle toho doplnil do knihy.
Třeba na CHMU existoval v papírové podobě sborník s vodními poměry na řekách za posledních (nevím) dejme tomu 200 let (měl jsem ho v ruce).
Prostě tehdy neexistovaly jiné databáze na netu, protože ten nebyl.
To mně připomíná jak jeden kamarád nadal dětem, že já za mladejch let neměl ani počítač, přičemž děti se ho bezelstně zeptali: "A tati jak jste chodili na internet?"
Jsem především vodák a v kartografii, hydrologii, hydrogeomorfologii atd. spíš samouk. Protože špičkový odborník v jednom oboru většinou není v obraze v dalším. Takže dneska z map všech kategorií,databází na netu lze vyčíst skoro vše. A podle vlastních zkušeností, šířky koryta, spádu, průměrného průtoku, charakteru okolí toku a dalších aspektů lze odhadnout i obtížnost.
První zájezdy na vodu do Rumunska v sedmdesátých letech se jezdili se zeměpisnou mapou ze školního atlasu - jiná nebyla. Teprve na místě bylo možno omezeně sehnat místní horolezecké mapy. Měřila se vzdálenost autobusem a samozřejmě vlastní zkušenosti při splutí. Ano průtok i spád se odhadoval podle našich známých řek, ale zas až tak nepřesné to taky nebylo. V podstatě podle mého názoru kilometráže se dělali kvůli bezpečí na vodě. Tedy délka (jak dlouho mi to může trvat), přístupy odkud kam, spád a možné překážky a orientační body u nich, tedy (jak se třeba uvádí v ruských KM: za třetím sloupem vysokého napětí, je peřej III.
Stupnice obtížnosti vzešla z alpských zemí. Američané a Rusové to mají jinak. Angličané vzhledem k charakteru místních toků uvádějí třeba obtížnost a k tomu míru nebezpečí písmeny a až myslím g. Takže množností je mnoho, je otázka jaká uzance se ujme.
Bylo by to na moc dlouhý povídání...¨
V.

Zasílat/zrušit všechny odpovědi z této diskuse na můj email:  

Reply to this comment

Prosím o zápis jen takových diskusních příspěvků a reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nezadávejte ani komerční nabídky, inzeráty nebo jiné skryté nabídky či komerční odkazy. K tomu slouží buď již existující aplikace Bazaar - CZ, Free place in boats, Losses-find, Paddling jobs nebo použijte tiskové zprávy.

Také hodnocení tábořišť a recenze na ně zadávejte přímo k tábořišti u jednotlivých řek!

Příspěvky porušující výše uvedené podmínky budou odstraněny.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Title:
Name:
Email:
Text:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi je automaticky zasílán zakladateli diskuse a těm, na jejichž reakci někdo odpovídá.)
   
 
 

 


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

6/13/2025 8:45 AM Pro všechny začínající a méně zkušené vodáky připravil časopis Pádler letního vodáckého průvodce nazvaného NA VODU! Stažení je možné zdarma.
5/30/2025 4:57 PM Závody a splutí ČPV Teplá 2025, plánované na sobotu 7.6. 2025, se ruší a důvodu nepříznivých hydrologických poměrů. Organizátor se pokusí uspořádat ČPV Teplá v zářijovém termínu 20.9.2025.
5/27/2025 10:48 AM AVTS podala podnět na suchý jez Rábí na Otavě. Na koruně jezu mělo být dle povolení 11 cm, ale výška dosahovala sotva 5 cm. Pod jezem v dlouhém úseku téměř sucho. ČIŽP podnět prošetřila, shledala jej důvodným a bude zahájeno přestupkové řízení.
5/19/2025 9:56 AM Jez Mrskoš na Otavě bude možné v tomto roce překonávat v rámci staveniště u levého břehu po vyznačeném koridoru, popř. po již hotovém chodníku, který bude opatřen zábradlím a info cedulemi. Celá stavba včetně propusti bude dokončena až v roce následujícím.
5/14/2025 9:05 AM Pro letošní sezónu bude kemp Lipky na Otavě uzavřen včetně kiosku. Provádí se zde rekonstrukce, výstup lodí bude probíhat na levém břehu u železničního mostu v Horažďovicích.
5/13/2025 10:37 AM Pozor na muškařské závody 25.–31. května 2025 na řece Otavě a Vltavě, kdy je žádáno o minimalizaci splouvání. Závodit se bude mimo jiné na řece Vltavě od Vyššího Brodu po Brannou ve dnech 26.-30.5.2025 (Po-Pá) od 8:00 do 11:00 a na Otavě v úseku Sušice - Rábí. Lodě proto mohou vyplouvat po této době bez omezení. Více na ffch.cz.
09.06. Bazar prodám: Prodám 2ks zánovních stehenních klekacích popruhů na nafukovací kanoe YUKON od Robfinu. Pasují i n

09.06. Bazar prodám: Ahoj, Prodám kajak Zet Cross ve velmi dobrém stavu Skořepina je z března 2023. Loď má pouze drobné

29.05. Bazar prodám: Velmi zachovalou a plně funkční dvoumístnou nafukovací kánoi BARAKA. Uvedená loď je zcela bez záplat

29.05. Bazar prodám: Velmi zachovalou a plně funkční dvoumístnou nafukovací kánoi PALAVA, která je standardně vybavena dv

28.05. Bazar prodám: Safari Gumotex - nafukovací samovylévací kajak

28.05. Bazar prodám: Prodám nový, nejetý kajak Spade Kayaks Joker. Moderní rychlý a obratný halfslice. K vidění, případně

24.05. Bazar koupím: Koupím stehenní popruhy na gumové lodě Gumotex.

23.05. Bazar prodám: Raft Colorado 450i s příslušenstvím - minimálně používaný. Raft nebyl nikdy půjčován ani pronajímán,

07.05. Bazar prodám: Rabí

07.05. Bazar prodám: Rabí

Vtip Karla Macase
27.05. Jizera: Pozor na rekonstrukci mostu v Přepeřích (ř. km 76,3 hned pod jezem)! 24. V. 2025 stojí pouze pilíře
09.05. Morava: 3.5.2025 dva padlé stromy v úseku Hanušovice-Klášterec, GPS: 50.0338578N, 16.9074819E a 49.9953611N
05.05. Divoká Orlice: Na Divoké Orlici, ř.km cca 28 kousek po podjetí silničního mostu Potštejn - Sopotnice se řeka rozděl
20.04. Otava: Ahoj, dnes 20.4.2025 jsme jeli Otavu ze Sušice do velkých Hydčic. Vodočet Sušice 40 cm. Náhon jezu R
08.04. Otava: Pozor na jezu Mrskoš (ř. km 72,3)! Z důvodu přestavby je koruna jezu v celé šíři snížena (odbourána
25.03. Ohře: Pozor na dva velké kmeny před a za Kynšperkem. Leží vyvrácené kolmo a přes celé koryto. Rozložitá v
25.03. Berounka: Pozor v Liblíně (ř. km 101,5)! Probíhá úplná destrukce mostu Liblín a v proudnici trčí roxory a popa
03.02. Morava: 1. února 25, na úseku mezi Postřelmovem a Mohelnicí jsou 2 padlé stromy přes celou řeku, nejde proje
03.01. Loděnice (Kačák): Kačák je v Českém krasu zapadaný velkými stromy a zarostlý mohutným roštím. Za větší vody je v zásad
03.12. Vltava: Při návštěvě adventních trhů 3x pozor na pražské Vltavě!! 1) Dvorecký most (ř.km 57,2): u nově stav

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.