Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/forum-Zachrana-stare-kanoe.aspx?ID_prispevku=4754

Discussion forum Záchrana staré kanoe


Diskuse nad tématem
Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Strejc, 6/12/2021 1:36 PM
Ahoj, potřeboval bych pár zkušených rad, co by mi pomohly dát dohromady starou zavřenou kanoe pro dva. Smajlík
Foto viz zde: imgshare.org/i/Yc4x2092.jpg

Soused jí nechával pár let pohozenou v pangejtu u lesa. Mě se jí zželelo navíc mám rád vodu tak mi ji soused daroval, ať si s ní dělám co chci, že už stejně nevědel jak se jí zbavit. Na vodu jezdím leta, ale vždy jen na půjčené plastové vydry. Jezdím hlavně Vltavu a občas Berounku ale s vlastní kanoe natož laminátovou nemám zkušenosti. Loď je kupodivu konstrukčně pořád pevná a mírně pružná, ale je dost děravá a na hodně místech amatérsky laminovaná, ale s tím si vím rady: strhnu, zbrousím a zdrsním, pak na 3/4 vrstvy přelaminuju s tím mám zkušenosti z jachtingu, pár lodí už mi pod rukama prošlo. Je ale pár věcí co jako vodák amatér nevím... Loď v sobě nemá žádně sedačky, vypadá že tam byl v těchdvou otvorech natažený popruh od boku k boku na kterém se sedělo, ale po něm už nic nezbylo. Na internetu jsem se dočetl, že dobrou variantou jsou bloky s pěnou na kterých se dá nízko sedět a taky klečet. Dalo by se takové řešení použít i u mé lodi? Další věc, pokud loď pečlivě a důkladně opravím (laminovat umím na jedničku, žádné zbytečně velké nánosy, rychlá čistá práce) budu s ní moc jet beze strachu vltavu a s tím i jezy a třeba i přes kounu splavu (za předpokladu, že je dost vody samozřejmě)? Jak je na tom křehkost laminátu když někde zabrousím spodkem o kameny? Také jsem si všiml že loď trochu pelichá sklovlákno, mám to dle vás celé natřít jemnou vrstvou pryskyřice nebo spíš zatáhnout nějakou barvou, nebo úplně něco jiného? Smajlík

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Vaca, 6/13/2021 3:21 PM
V tomhle se většinou klečelo takže tam bylo buď prkýnko nebo kulotlač pokud na ní chceš jezdit asi bude nejjednoduší tam udělat pěnové klečení ale bude to tak 3x dražší jak loď bude to nepohodlné a nebude tě to bavit jinak klasika strhat staré záplaty obrousit a udělat nové otázkou je taky v jaké kondici je kýl protože měnit ho je v tomhle případě tak na rozpůlení lodi

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Mirek, 6/15/2021 10:59 PM
Ahoj.
Pelichající vlákno znamená že ležela víc let na sluníčku.
Záleží na tom kde díry jsou. Rozbitá špička a záď po opravě vydrží jen jednu ránu. Zbývající pryskyřice bude hodně křehká a choulostivá na kameny, hrany šlajsen, jezů.. Záplaty musí být měkčí než loď - max dvakrát 250 tkanina. první vrstva malá kolem díry tak 3cm. Druhá vrstva tak 6 cm kolem. Jinak záplaty odskáčou. Celou lod by bylo vhodné přetřít polyesterem a celé dno přetáhnout jednou vrstvou 250 tkaninou. Jízda na pelichající lodi je za trest. Skelná vlákna Tě ukoušou.
V krytých lodích se jen klečí. Na sezeni se nevejdeš do límce. Špatně se do nich dávají loďáky....... Na klečení je nejednodužší a nejlepší obnovit popruh který tam byl původně. S vyndavacím prkénkem je dost potíž - vypadává. Pevné prkénko je na utopení - nejdou rychle vyndat nohy. Blok v prostředku způsobuje poškození dna o kameny, protože dno nepruží. Jak tam byl popruh se zeptej původního majitele.
S laminátovou lodí, i s novou budeš mít vždycky strach jestli dojedeš a nepotečeš jako necky. Lodě se lepily každý večer na tábořišti :-) a sušily u ohně. Romantika. Mirek

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, kavol, 6/16/2021 10:36 AM
> V krytých lodích se jen klečí.

malá technická - to není tak úplně pravda

dřív byl typ Metuje, který měl klasické lavičky na sezení a patřičně velké límce ... tohle mi tak na první pohled tvarově přišlo, ale hnedle jsem si všimnul, že ty díry jsou menší

viz zralok.estranky.cz/img/origina...

dnes dělá třeba Maku polouzavřenou "takyvydru", kde se prostřední díra na barely dá zašprickovat, a kde jsou taky normální lavičky

posez na popruhy neznám (člověk se učí furt :-)), já jsem v takovýchto lodích viděl sedačky vylaminované podobně jako na kajakách, ale samozřejmě posazené výš, aby se pod ně daly dát nohy, a jiný tvar s výkusy na stehna, aby mohly směřovat dolů

jinak musím těžce souhlasit s názorem, že chlupatící loď je peklo, určitě to chce celé něčím zatřít

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Vojta, 6/16/2021 10:43 AM
Jestli jezdíš spíš turistiku, tak vyřízni palubu od zadní hrany zadního otvoru k přední hraně předního otvoru, udělej přes hadici límec kolem celé lodě a sedačky pak udělej klasicky na prkýnko. Doprostřed dej rozporku (vzpěru, aby to bylo pevný v krutu) a máš otevřenku ala Vydra. Jinak je to zavřená kanoe typu Mikovka, kterou "kopytoval" Pavel Mik, autor knihy Amatérská výroba laminátových kanoí a kajaků.Samozřejmě je třeba zrevidovat díry a kýl, jak uvedli kamarádi viz výše.
V.

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Mirek, 6/16/2021 9:32 PM
Ahoj,
límce na sezení na prkýnku jsou dost malé. Než uděláš úpravy odzkoušej to. Prkýnko tam přitáhni třeba svěrkami Sezení na popruhách se používalo hlavně na Letmanech. Krytá lod má význam se špricdekami na šplouchajíci vodu. Pokud bys z téhle na foto chtěl dělat lod s třetí dírou na bagáž, postrádá to logiku - spousta práce a zůstane spousta nevýhod. Když dáš inzerát na polokrytou laminátovou Vydru a pod, za odvoz ( za flašku Rumu) pravděpodobně se něco najde. Je lepší dát loď zadarmo než řezat do popelnice :-). Už jsem dělal oboje. Pokud bys přece jenom lepil třetí límec přes hadici, tak alespon přes coulku a raději ji otoč dvakrát dokola, přilep ji oboustrankou aby necestovala. Lépe se to laminuje a ořezává.
Mirek

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Vladimír, 7/17/2021 8:46 PM
Ahoj,

tvoje loď mně zajímá jako potencionální exponát pro Vodácké muzeum ve Zruči, nevím, jestli Mikovku máme. Moje konzervativní software neumí otevřít fotku lodě. Nemohl bys mi ji poslat mejlem (vhejtmanek~centrum.cz)v příloze jako JPG? Možná nám schází a mohli bychom se domluvit na oboustranně výhodném řešení.

Jinak něco jsem už postavil i zgenerálkoval a pokud to není srdeční záležitost, doporučuji spíš postavit si novou loď. Sám poznáš, že na tom není nic těžkého a je to rychlejší, čistší a finančně srovnatelné s generálkou staré lodě. Vloni jsem generálkoval starou Orlici, stálo mně to mraky práce a peněz za sklo, pryskyřici, brusné kotoučky, nové dřevo atd. Novou loď postavím sám za cca 35 hodin a nákladově se vejdu do tří tisíc. Kopyt máme v Muzeu na výběr hafo.

Kdyby ses do toho přece jen dal, tak strhej laty, přebrus a ideálně lep zevnitř, zevně jwn vrstvu tak 300 a překrýt něčím jemnějším.
Co se týče přetírání trupu kvůli chlupům, loď ti hodně ztěžkne a epoxyd se z polyesteru bude loupat (nemají se moc rádi!). Kdybych už musel, tak bych to přetřel pryskyřicí zředěnou styrénem, dostaneš v každé laminovně. A pak jemně zabrousit.
Na sedačky bych (pokud nemáš kopyto na límec se sedačkou)dal prkénko, které se v případě nouze dá vykopnout nahoru. Sezení má být pevné, takže žádné popruhy. Ty se užívaly na kleky, stačí uchytit v oblasti slepu, vést přes stehno do podélného "oka" na dně, provléknout a vést nahoru přes límec a překrýt šprickou, překvapivě pevně to drží a strhnutím šprajdy jsi okamžitě volný.

No ale říkám, taková nově postavená krásná lehká loď... Smajlík

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Jirka V., 7/17/2021 12:14 AM
Ahoj, možná s křížkem po funuse (doufám že ne funuse lodi), ale tuhle klečiloď jsem taky chvíli měl, než mi ji někdo šlohnul.

Měl jsem tam po předchozím majiteli bloky zkamenělého polystyrenu, nebyl ani moc problém lézt dovnitř a ven, protože je celkem bachratá. Ale sedla v límcích i popruhy jsou rozhodně lepší. Popruhy to chce s nějakou sponou, aby se dala předpětím/prověšením nastavit výška posezu. Dávala se i jenom trochu okrouhaná lať. V principu můžeš uříznout límce a udělat tam větší jako u Metuje, ale možná je to škoda, mikovek už moc není. Navíc tomu asi budou překážet výztuhy paluby.

Určitě si tam dej polstry na kolena, buď z desky EVA pěny nebo -líp - stavební pěnou chycené nákoleníky pro dlaždiče, které ti zabrání v posouvání dopředu. Tím pádem můžeš na lehčí vodu vynechat popruhy přes stehna (a těžkou to už stejně asi nevydrží). Možná si tam dej i klínky pod holeně, abys nemusel mít nárty na dně. Ale je to další věc, která překáží, když se z toho soukáš ven.

Trojdíru z ní uděláš těžko, ta paluba je zespoda vyztužená. Je tam podélná výztuha v hřebeni a asi tři páry krokví, to už si nevzpomenu (strč tam hlavu a koukni se). Kdyby se paluba prořízla úplně, muselo by se to vyztužit minimálně dvojicí rozpěr, ale to si radši rovnou někde za pár flašek sežeň dožívající vertexu nebo vydru.

Jedno z tradičních řešení chlupatosti bylo prostě všechno, čeho se člověk dotýká, natřít barvou. Otevřenka se jednoduše zevnitř natřela komplet. Po předchozích majitelích mám žlutou vertexu zevnitř vymalovanou na bleděmodro, docela jí to sluší. Tady by přišly natřít límce a zevnitř kus paluby, boků a dna. Když natřeš vnitřek nenápadně a límce kontrastně, a k nim ještě třeba špičky (při přenášení a vylejvání tě aspoň tolik nepokouše), bude to i dobře vypadat.

Na Berounku to ale stejně není, jednou jsme na klečilodi jeli z Višňovky do Berouna za 1.SPA, a na posledním voleji už jsme seděli na límcích a strašně se hrbili, abychom dosáhli pádlama do vody, protože toho nohy měly tak akorát. Na Vltavu to ještě možná půjde, tam se zastavuje každou chvíli a úseky jsou kratší, ale obecně klečiloď na turistiku moc nehodí. Nejlepší je ve svém původním živlu - na kanále. A co se na téhle lodi naučíš, využiješ i na pozdějších polokrytých lodích - vertexce, vydře, tučňákovi, plastovydře, a asi i sambě.

Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, Michal, 7/17/2021 6:51 PM
Ahoj,
zde aukro.cz/laminatova-kanoe-6968... původní límec se sedačkou v jednom kuse, který se v těchto lodích (původně slalomkách) používal. Mnoha lidem – hlavně těm s dlouhýma nohama – toto řešení nevyhovovalo, protože se z takové lodi po cvaknutí špatně vylézalo. Sedačka se tedy řezala, zůstal jen límec a zadek se opíral o prkénko, popruh nebo polystyrénový blok. Popruhy, které jsou vidět před sedačkou, sloužily jako opora pro kolena, aby jezdec neklouzal dopředu, a pro eskymování.
Pokud jde o nátěr, vytřel bych to zevnitř několika vrstvami epoxidového laku, první by měla být hodně řídká. Polyester a epoxid jsou si bližší než polyester a nějaká barva, ta by jen komplikovala pozdější opravy.
Samozřejmě nevím, v jaké je loď kondici, když ležela venku, a jestli plánované práce, které zamýšlíš, mají vůbec smysl. Myslím, že by bylo jednodušší sehnat nějakou zachovalou otevřenou laminátku.


Reply

|_Re: Záchrana staré kanoe, river: Vltava, kavol, 7/19/2021 12:25 AM
epoxydový lak je fajn, pokud to garážuješ někde potmě ve sklepě a vytáhneš jednou za rok na sváteční plavbu, jinak bohužel na sluníčku křídovatí :-(

mimochodem, neví někdo co je zač, resp. pod jakým názvem se to prodává, takový ten "plastový" lak, který je použitý na povrchovou úpravu na některých továrních lodích?

Reply


 


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

 
1/18/2022 10:14 AM Vodácká škola záchrany uveřejnila na svých stránkách termíny kurzů na tento rok. Některé jsou již z poloviny obsazeny! Pokud si nechcete nechat ujít unikátní program kurzů, s objednávkou neváhejte.
1/14/2022 2:31 PM Dnes slavíme. Webu raft.cz je právě 23 let!
1/13/2022 3:31 PM Kdo má zájem o eskymování v Bílině na bazénu do konce března, ať se ozve na vladimir.tichomirov(zavinac)gmail.com
12/20/2021 12:42 PM Ministr kultury Zaorálek rozhodl o nezapsání statku České vodáctví do národního Seznamu kulturního dědictví. Stalo se tak v předposlední den jeho úřadování, i když nám vyjádřily podporu 3 kraje a na 2 mil. lidí zastoupených v mnoha organizací (ČUS, SSS ČR ...). Cesta k uznání našeho fenoménu tak končí v zápisech na 3 krajských Seznamech: Královehradeckého, Středočeského a Prahy.
11/30/2021 9:43 AM Zajímá vás aktuální situace na řekách? Jak vodní baroni privatizují naše toky a k jakým situacím dochází při povolování MVE? Jaké dopady má vodní turistika na řeky a mnoho dalších témat je na fb.com.
11/18/2021 8:39 AM Nejenom na Orlíku dochází ke snižování hladiny, ale též na Dalešické přehradě, kde se opravuje hráz. Voda je zakleslá o 8 m níže, a tak jsou k vidění jindy zatopené objekty.
19.01. Bazar prodám: Dětský kajak Dagger Dynamo 7,4 Action v max. výbavě, barva limetka, nový nikdy nejetý + dětské pádlo

11.01. Bazar prodám: Kajak skvěle zachovalý, s vnitřní sedačkou. Délka 4 m. Bez značných oděrek. Krásně jede rovně a je l

11.01. Bazar prodám: Nafukovací kajak GUMOTEX K1 Jednomístný sportovní kajak do ww 4, obratný, stabilní, velmi odolný ma

11.01. Bazar prodám: Nafukovací kajak Gumotex K2 dvoumístný sportovní kajak do ww 4. Obratný, spolehlivý, stabilní, mater

10.01. Bazar koupím: nafukovaci

04.01. Bazar prodám: Scout standart bez montážní sady

04.01. Ztráta: Vak šedivý na raft colorado 360 na řece ROLAVA

10.12. Bazar prodám: Suchý oblek , vel. L pánský – NOVÝ Specifikace materiálu voděodolnost 20000mm prodyšnost 7000g/m²

09.12. Bazar prodám: prodam špičkové boty na ww a canyoning Bestard Wildwater Pro, vel. 8, pův. cena 4200 kč, nepoužité n

09.12. Bazar prodám: prodam špičkové značkové teplé rukavice NRS Maverick, pravděpodobně nejteplejší zimní rukavice na tr

Vtip Karla Macase
20.01. Bělá (Orlická): Z Jedlové úsek čistý až pod Huťský potok. Pod ním cca 2 stromy.
20.01. Zlatý potok: V lednu 2021 v úseku Kounov - Masty zapadán cca 8 stromy, které nelze podjet. Dalších cca 5 stromů s
19.01. Tichá Orlice: Pod Letohradem cca 64,3 ř. km snad skoro 2 m vysoky zataras z plno větví, ktery ještě jde projet jed
17.01. Krounka: Stav stavby poldru k 31.12.2021 https://uloz.to/file/mWrL4ny8jsNU/krounka-jpg#!ZGSvBGR2AGR0LJWvM
31.12. Svratka: cca 74,0 ř.km v Březině za siln. mostem po vracení nahonu spadly strom přes celou řeku a cca 67,6 ř
16.12. Svratka: velky zataras na urovni začatku obce Nosislav, na konci meandrů, ř. km cca 25
04.12. Vltava: Staveniště na Staroměstském jezu (v Praze) začíná momentálně zcela vlevo, hned u zdi smíchovské plav
04.12. Vltava: Herbertovský jez je v opravně! Pravá 1/3 je shora obložená vaky s pískem a co bývala šupna operuje
04.12. Morava: v useku Habrmannův mlyn - Postřelmov, cca 303 ř. km 2x spadeny strom přes celou řeku
17.11. Doubrava: Kdyby se náhodou otevřela nebeská stavidla, tak pozor na Doubravě z Bílku. Úsek hned za železničním

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama