Dotazník VaTC Honza
CK vybrala záchranné pomůcky každému klientovi, ukázala způsob
seřízení a provedla kontrolu. Věnovala se dostatečně dlouho teorii
sebezáchrany a praktickým ukázkám od průvodců. Neprovedla však
praktickou zkoušku sebezáchrany přímo jednotlivými klienty. I když
nedostatek vody neumožňoval nácvik v místě startu, přesto by se jistě
naskytla příležitost během sjezdu. CK měla velmi kvalitní záchranné
vybavení klientů. Trasu a její délku určovali průvodci na základě
aktuálních podmínek a stavů vody, CK měla dobrou organizaci lodí na
vodě, tak i při převozu osobních věcí. Na vodě a před jízdou se však
požíval alkohol. CK nenabízela či nepůjčovala nepromokavou bundu, což v
případě studeného a deštivého počasí by mohlo způsobovat prochladnutí
klientů nedostatečně vybavených.
Reklama
Dle dalších informací, které se podařilo zjistit, bylo to, že ck měla nové velmi
kvalitní vesty s dostatečným výtlakem, guidi neměli IRF.
Úseky, meteo a hydro údaje:
Datum - název řeky - úsek - počet km | Počet hodin na vodě a z toho čas přestávek | počasí daný den | teplota
vzduchu (odhad) | stav vody (nejlépe stav na nějakém sledovaném vodočtu) | obtížnost dle průvodce |
2. 5. Sáva Dolinka -
Piškotarjev most (u města Breg) - Opočo | 4,5 hod na vodě (z toho 30 minut přestávky) | Zataženo, poměrně teplo | 19 oC
(subjektivní odhad) | Málo (přesný údaj průvodci neznali). | WW II |
3. 5. Sáva Dolinka -
Piškotarjev most (u města Breg) - Opočo
(jela se znovu kvůli nízkému stavu vody na Sávě Bohinjce) | 3 hod na vodě (pustili přehradu), 30 minut přestávky | Jasno, teplo | 22 oC (subjektivní odhad) | Slabší průměr
(přesný údaj průvodci neznali). | WW II |
Statistické údaje:
Počet guidů na vodě celkem | Počet guidů na jednom raftu | Celkový počet raftů | Celkový počet kánoí (Pálav) | Celkový počet kajaků |
2 | 1, 1 | 3 (1 raft byl bez průvodce), 2 | 0, 1 (kanoe OutSide) | 0 |
Počet klientů celkem | Max. počet klientů v jednom raftu | Min. počet klientů v jednom raftu | Min. celkový počet lidí (i guidi) v jednom raftu | Max. celkový počet lidí (i guidi) v jednom raftu |
16 (6+6+4), 13 (5+6+2 v kanoi) | 5 | 4 | 4 | 6 |
Počet doprovodných kajaků ze strany ck | Počet házeček celkem | Počet házeček v jednom raftu | Počet doprovodných lidí ze strany ck, kteří nejeli na vodě (mimo řidičů) | |
0 | 6, 4 | 2 | 0 | |
pokud jedete na vícedenní zájezd, kde se počty v jednotlivých kolonkách mohou měnit, označte jinak tyto čísla - např. jedno podtržení čísla znamená první úsek z první tabulky Úseky, meteo a hydro, dvě podtržení druhý úsek z tabulky atd.
Použitý materiál:
Typy používaných raftů | Typy používaných kánoí | Typ Vaší vesty a její nosnost | Vaše hmotnost | Dostali jste helmu? |
Colorado | OutSide | Hiko extreme (vypadala nově, ale datum výroby jsem nezjistil). | 95 kg | Ano |
Půjčila cestovní kancelář veškeré vybavení? (Pokud ne, uveďte, které jste si museli obstarat sami).
CK všechno půjčila, včetně neoprenu. Neoprenova bunda nebyla
Přidělení plovací vesty a helmy (kontrola guidem na vhodnost typu na postavu, utažení přesek nebo styl "vem si z hromady co uznáš za vhodné"):
Průvodce ukázal jak si seřídit helmu, jak se správně zapíná vesta, pomohl vybrat velikost neoprenu i velikost vesty a zkontroloval jestli vybavení sedí.
Sebezáchrana:
Stručný popis teorie sebezáchrany na suchu (+ počet minut), pokud byla provedena:
15 - 20 minut. Předvedení, jak házet házečku, jak za vestu vytáhnout kolegu do raftu, jak se otáčí převržený raft (s poznámkou, že za daného stavu vody nebude třeba raft obracet, protože je jednodušší dotáhnout ho ke břehu). Popis toho, co dělat pokud vypadneme z raftu.
Předvedení teorie sebezáchrany prakticky guidem:
Vše, co jsem popsal v předchozí otázce bylo předvedeno, ale pouze na břehu. (Do té míry, jak to bylo možné na suchu simulovat.)
Praktická zkouška sebezáchrany klienty:
1 klient si zkusil, jak vytáhnout kamaráda do raftu. (Taky ale jen na břehu.)
Pokud ano, zúčastnili se všichni klienti?
Ne
Zkuste na začátku při praktickém cvičení odmítnout (např. slovy "mně se nechce nebo a musím tam opravdu do té studené vody jít?"), jak bude guide reagovat:
Průvodce radil před nástupem do raftu se namočit v řece (v neoprenu), aby to při případném pádu do vody nebyl příliš velký šok, ale část klientů odmítla a nikdo je nenutil.
Organizace:
Organizace převozu lidí a věcí během raftování (např. dlouhé čekací doby po sjezdu v mokrých věcech…):
Autobus čekal na příjezd raftů, takže bylo možno se ihned převléknout. Organizace převozu fungovala bez problémů.
Organizace sjezdu - např. moc časově dlouhé sjezdy, byl brán ohled na počasí a stav vody ...
Délka sjezdů byla rozumná, navíc se délka sjezdu určila až těsně před vyjetím podle stavu vody, počasí a nálady a fyzických možností klientů.
Čekání jednotlivých lodí na sebe na řece, pod obtížnými místy …
Bylo určeno pořadí raftů, které se dodržovalo. Pokud vedoucí raft zastavil, měly ostatní rafty povinnost také zastavit. (A taky to skutečně dělaly.) Navíc byla domluvená signalizace obtížných míst.
Nebyly komplikace s dopravou? (Pokud ano, uveďte jaké.)
Komplikace nebyly.
Nebyly komplikace s nocováním? Nebyly potíže se státními orgány?
Nebyly. (Spalo se v kempu.)
Jaké bylo zajištění v případě poškození lodě, pádel, osobního vybavení
(náhradní vybavení)?
V autobuse byly náhradní neopreny, vesty i pádla.
Sdělili guidi, že si ponechávají výhradní právo sdělit před obtížným úsekem posádce "Vzhledem k podmínkám (vzhledem k vysokému stavu vody, vzhledem nesehranosti posádky) na tohle nemáme a proto to přeneseme (a proto zde končíme)"? Využilo se toto pravidlo?
Explicitně ne, ale od začátku rozhodovali o všem, co se na vodě dělo, takže se dá předpokládat, že v případě nutnosti by to udělali.
Pravidlo se nevyužilo, neboť stav vody byl velmi nízký a sjezd byl tedy až přehnaně jednoduchý.
Záchrana:
Udělali jste se nebo někdo jiný? Popište, jak probíhala záchrana a činnost guidů.
2 klienti vypadli v jedné větší vlně z raftu, ale cca do 10 sekund je průvodce a jeden z klientů vytáhli zpět do raftu.
Měli vůdci s sebou prostředky na první pomoc? (lékárničku, mobil případně vysílačku)
Lékárničku v příručním loďáku měli, mobilu jsem si nevšiml, ale vzhledem k tomu, že do loďáku schovávali klientům i fotoaparáty a vzhledem k tomu, že mobil používali, tak předpokládám, že ho měli i na vodě. Vysílačku neměli.
Jaké jiné záchranné pomůcky byly připraveny pro případné použití?
Házečky. (Jiné mne nenapadají.)
V případě nějaké nepředvídané události např. úrazu - Jak postupovali guidi
při poskytování první pomoci?
K žádné zvláštní události nedošlo.
Obecné:
Požíval se před jízdou nebo během jízdy alkohol (klienti, guidi ...)?
Průvodci ne, nebo jen symbolicky, někteří klienti ale vydatně a to i během jízdy.
Proběhla výuka pádlování:
Přestože bylo v katalogu uvedeno, že zájezd je určen pro lidi s předchozí zkušeností s raftem, tak průvodce na žádost klientů zopakoval základní záběry a ukázal jak správně sedět v raftu.
Jaké písemné materiály Vám cestovní kancelář poskytla:
Leták s programem zájezdu, doporučeným vybavením a pokyny ohledně místa a času odjezdu a příjezdu. V průběhu zájezdu pak také mapky okolí a mapku trasy pěšího výletu.
Byly informace (písemné, ústní, odkazy na jiné zdroje…) před zájezdem dostatečné? (Pokud ne, uveďte, co Vám chybělo)
Dle mého názoru byly dostatečné.
Ovládali všichni průvodci jazyk země, kam jste vyrazili?
Všechno vyřídili bez problémů. (Nevím ale, jestli to nebylo díky podobnosti slovinštiny s češtinou ???) Navíc mluvili německy.
Pokud zjistíte, jakou měli průvodci kvalifikaci záchranářskou či zdravotnickou (např. IRF guide, Trip leader nebo české Záchranář na divoké vodě, kurz první pomoci atd.)?
Nepodařilo se mi zjistit.
Pokud máte jakoukoliv připomínku či poznatek, které nejsou obsaženy v dotazníku, napište je prosím sem:
Hned při příjezdu nebyl jeden z průvodců vpuštěn do Rakouska. (Prý v roce 1993 nezaplatil v Německu nějakou pokutu.) Musel vystoupit a autobus pokračoval bez něj. Stejně měl však zajišťovat spíše cyklo účastníky.
Krátce po odjezdu z Prahy byl cítit v autobuse plyn. Účastníci prohledali batohy, zda někomu neuniká bomba od plynového vařiče. Teprve po delší době řidič zjistil, že plyn uniká z větší PB bomby řidiče v zavazadlovém prostoru.
Facebook
RSS 2.0
Email na redakci serveru
raft.cz
Chcete psát články pro
raft.cz?
Trička a mikiny
raft.cz
O
raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je
potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.