Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Fragmenty-slovenskych-rek-III.aspx?ID_clanku=573

Fragmenty slovenských řek III.

published: 9/12/2005 | describe of rivers: Poprad, Čierny Váh

Pátý den – Expedice Poprad

25. 5. 2005 – Mengusovce – Svit (5 ř. km)

Začínáme před mostem u Mengusoviec. Dnes řídí ká-dvojková posádka a já s Liborem si půjčuji jejich červený parník, který jsem včera večer vyhrál losem.

Mergusovce Z počátku mám trochu problémy s ovládáním lodě. Asi po 30 metrech se otáčíme o 360 st., ale po chvíli ji dostávám do ruky. Přece jenom je K2 mohutnější než Pálava (je o 20 cm širší) a tím také vyžaduje razantnější zákroky na zadákovi. Po dalších 30 metrech následují zbytky jezu s propustí, kterou proplouváme, je to jen větší peřej. Vody je tak akorát, proto v lese, asi čtyřikrát přetahujeme z mělčiny do proudu. Občas přenášíme přes nějaký ten padlý strom. Řeka se občas rozděluje do několika ramen a na konci lesa si už nepamatujeme, které je to správné. Volíme cestu uprostřed, ale špatně, protože po pár metrech opět přetahujeme. Po asi kilometrovém lesním úseku následuje regulované koryto s balvanitými kaskádami. Koryto vede loukou, je zde široké maximálně 5 m. Břehy jsou sice regulovány, ale balvany zřejmě z nedalekého lomu, které v řečišti vytvářejí kaskády, zvyšují náročnost. My se v peřejích vyžíváme. Na manévry není příliš prostoru a času. Jde pouze o to udržet v tomto “tobogánu“ loď v přímém směru. Náročnost tohoto úseku WWIII, ale pro „nafukovačky“ bez nástrah. Zatím je to ten nejhezčí úsek řeky, kterou tady na Slovensku jedeme.

Kaskada WW V Kamarádi ze břehu pilně fotí naše výkony. Přirážíme asi 800m od lesa, abychom přenesli velmi těžkou čtverkovou peřej s nebezpečně čnějícími ostrými balvany. Lodě neseme asi 200m po břehu před další náročný stupeň a rozhodujeme se jej jet. Fotografové jsou připraveni i s házečkami. Měním pořadí s tím, že to nejdřív pojedu já s Liborem se stabilnější a hlavně samovylévací K2. Odrážíme a po pár metrech se noříme do pěny. Osvěžení studenou vodou Popradu v pohodě proplouváme. Stejně tak i následující posádky. Kaskády, již menší, pokračují v lese ještě dalších asi 500m kolem nějakého lomu nebo fabriky. Obtížnost WWII. Následují dvakrát padlé stromy, které přetahujeme, a po dalších 300m první velmi nebezpečné místo horního toku. Zbytky rozbořeného jezu s ostrými balvany. Již z dálky na něj upozorňuje beton s mříží náhonu vpravo. Vytahujeme lodě a vpravo přenášíme asi 200m. Míjíme i druhé ještě brutálnější místo. Je to asi rozbořený jez s náhonem vpravo do malé vodní elektrárny. Voda tady padá přes balvany do jakéhosi „lavoru“ a z něj zase dál dolů. Výšku této hrůzy odhaduji na 2,5m, obtížnost WWV.

Kaskady na Popradu Naloďujeme se hned pod „vodopádkem“ a pokračujeme lesem dál meandrující řekou. Přenášíme ještě lávku vyrobenou ze dvou stromů, za níž táhne proud doleva do vrbiček a akutně hrozí cvaknutím. Po dalších 500m se krajina trošku otevírá. Již ale v dálce vidíme železniční most ve Svitu, který avizuje konec plavby. Přistáváme u železných schůdků mezi železničním a silničním mostem. Je tady i vodočet. Pro velkou atraktivitu se rozhodujeme to sjet ještě jednou.

Šestý den – Váhy

26. 5. 2005 – Čierny Váh: Kolesárky – s.most (5 ř. km)
Biely Váh: Važec – Východna (5 ř. km)

Opět za krásného počasí přejíždíme z Tatranské Štrby do Važca. Řídím opět já s Liborem. „Vyhrál“ jsem to v kartách a trochu mě mrzí, že Váh nejedu. Později se ale ukáže, že zbytečně. Přijíždíme do hlubokého údolí na křižovatku s mostem, pod kterým teče Čierny Váh. Doprava se odbočit nesmí, což předurčuje naše budoucí výstupní místo. Odbočujeme vlevo a jedeme proti proudu. Údolí je tu opravdu dost hluboké a je jen pár míst, kde se dá zastavit a prohlédnout kousek řeky. Tímto způsobem se dostáváme až do osady Kufajka, kde Váh teče ještě v otevřené nezalesněné krajině. Prohlížíme řeku ze silničního mostu, kde vodočet ukazuje 38 cm. Z tohoto místa se to ještě jet nedá. Prášilo by se od pádel a jen by se přetahovalo. Sjíždíme níže až k chatám Kolesárky, odkud vede rozježděná cesta k řece. Tady se také kamarádi naloďují.

Sjíždíme autem dolů a čekáme na kamarády před silničním mostem při patce salámu. Po 1,5 hod. všichni dorážejí a s tímto úsekem řeky nejsou zase až tak nadšení. Je poznat, že jsme si včerejším vodnatým a divokým Popradem nasadili laťku dost vysoko. Kromě čisté vody, četných meandrů a romantického zalesněného údolí přinesl Čierny Váh také časté přetahování mělčin, vývratů stromů, asi 10x a jedno cvaknutí posádky Mára – David, za záhadných okolností. Náročnost WWII-.

V rámci vyváženosti jedeme ještě vyzkoušet Biely Váh. Přijíždíme do Važca a v obci hledáme místo vhodné k nalodění. Řeka je tady širší než v části Černého Váhu, který jsme jeli, asi 15m. Je také vodnatější. Vhodné místo nalézáme téměř na konci Važca. Tady vede cestička k řece, která je od silnice asi 30m. Nebudíme, tak jako všude, nějakou zvláštní pozornost místních obyvatel. Pouze na dvorku pochybného stavení, kam jsme omylem zajeli, se málem utrhl vlčák z řetězu a jedna stará babička se zajímá, kam jedeme (plujeme). Kluci už nosí lodě na vodu. Protože kolem řeky nevede silnice, ale jen trať, určili jsme si sraz až ve Východnej.

Jedeme s Liborem do Východnej, stavujeme se v motorestu nad obcí uhasit dávivou žízeň a na kafe. Po předešlých zkušenostech odhaduji jejich příjezd tak za 1,5hod. Z obce jsou to ještě dobré 2 km lesními serpentinami do údolní části obce s vlakovým nádražím, ale hlavně s Bielym Váhem. Parkujeme před silničním mostem a jdeme se podívat proti proudu. Je tady dřevěný most pro pěší a pod ním asi 50 cm stupeň. Kamarádi připlouvají a já dělám nějaké fotky na stupínku. Jsou rozladěni ještě více, než po splutí poslední řeky. Je sice dostatek vody, ale kromě bordelu v řece je tento úsek docela nezajímavý. Náročnost asi WWI.

Přejíždíme do nejbližšího, konečně funkčního, kempu v Liptovském Hrádku, Borová Síhoť. Je tady docela prázdno a také docela drahá restaurace s hotelem.