Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Jez-v-Repcine-je-zabezpecen-pro-profi-pomoc.aspx?ID_clanku=1407 edit=2

Jez v Řepčíně je zabezpečen pro profi pomoc

Diskuse nad článkem
Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Klasik, 11/7/2012 8:11:59 AM
To jsou přesně ty "místní specifiká", které já po dvou projetích neznám, ačkoliv si jez dost dobře pamatuji.

Spíš než vodorovně bych ty desky postavil tak, aby vznikla řada malých tůněk. Něco jako velká rybí propust s tůňkami menší hloubky, ale to je právě ta věc pro model nebo pokus, protože jak hluboké, aby rušily tu kinetiku při požadovaném průtoku říct opravdu neumím.

Já to viděl vždy na podzim, takže ani neznám ten "návrhový" průtok.

Ahoj Klasik

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Steeve, 11/7/2012 1:37:45 AM
Výrazněji zvýšený průtok konkrétně u tohoto jezu v Řepčíně nemusí nikdy nastat, protože množství sem přitékající vody je zcela regulovatelné velkým stavidlovým jezem u obce Chomoutov asi 2 km proti proudu. Tady lze přítok i zcela uzavřít při jakýchkoliv stavech hladiny a veškerou vodu odvést přepadem do řeky Moravy - kapacita přepadu je dostačující i při povodňových stavech. Poslední kilometry Mlýnského potoka až po jeho konec v Olomouci lze takto zbavit během pár minut veškeré vody, včetně jezu v Řepčíně. Při poslední tragédii v červnu 2011 toho bylo využito také.
Proto by úpravy na řepčínském jezu byly možné, jelikož výraznější průtok vody zrovna zde nemusí nikdy nastat.
V dřívějších dobách bylo stavidlem v Chomoutově jasně určováno maximální množství přitékající vody k řepčínskému jezu, nyní je stavidlo nepřetržitě naplno otevřené. Díky této skutečnosti a také v důsledku přehrazení řepčínského jezu tak trochu amatérským stavidlem došlo k výraznému zvýšení hladiny nad jezem a byly mimochodem zaplaveny i dříve trvale suché části v chráněné oblasti.
Zjednodušene řečeno, v této rizikové části Mlýnského potoka může být celoročně velmi jednoduše dán maximální průtok vody, tak jak tomu bývalo v dobách minulých. Zvýšení hladiny a rizikovosti jezu bylo opravdu jen v zájmu MVE. Mimochodem jedna před pár lety vyrostla i na prvním ze čtyř přepadových stavidel na jezu v Chomoutově.

Hezký den všem. Steeve

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Klasik, 11/5/2012 11:58:45 AM
Ahoj,
ono ani tak nejde o to, jestli jsou tam desky nebo současná "hladká" přelivové těleso. Podstatné je, že někde se musí zlikvidovat energetický potenciál vody, kterou jez drží a to dnes dělá ten vývar. Doplnění desek zvýší hydraulickou drsnost a tím přebere nějaký potenciál. Určitě přebere dost potenciálu při malých průtocích, ale se stoupajícím průtokem bude vliv desek klesat a při významnějším průtoku desky pouze "změní tvar" přelivné křivky a vývar bude fungovat podobně jako dnes.
Všechno by to musel někdo prověřit ( jak psal Anděl :"Někdo musí numericky namodelovat, pak tento model verifikovat a optimalizovat." ) jinak to je systém pokus chyba a chyba je zde předpokládatelná. Při stoupnutí vody bych se navíc obával zatížení desek.

Domnívám se, že řešení bezpečné úpravy tohoto jezu by vyžadovalo zcela odstranit stávající jez a navrhnout jinou konstrukci (delší a nejspíš i širší), která by navíc zabrala i další pozemky než dnes a nevím jestli je to vůbec reálné.

Občas někdo vymyslí krásně jednoduché řešení, takže Steevovu snahu bych určitě nezatracoval, ale zde to asi fungovat tak snadno nebude.

Ahoj Klasik

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Ešus, 11/5/2012 11:04:48 AM
Domnívám se, že zároveň asi výrazně klesl počet výjezdů HZS, respektive počet krizových situací. Na oba jezy (Radošov a Český Šternberk) po úpravě nevyjeli hasiči ani jednou. Prostě asi zafungovala prevence, respektive medializace problému, zafungovaly předváděcí akce, a lidi přeci jen začínají mít jakési povědomí o riziku - snad.
Ešus

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Ešus , 11/5/2012 11:00:08 AM
Ahoj
umožnit přístup v současné době k manuálnímu ovládání stavidla znamená často mít pro pr.de.l místních hlupáků vypuštěnou vodu. Po prvotní instalaci házecích prostředků některý z těchto inteligentů přeřízl lano a podkovu hodil pod přepad.
Pokud dojde k realizaci toho tlačítka a kamery, a majitel elektrárny bude schopen v podstatě do minuty vypustit nadjezí, tak to bude super. Ale manipulaci někým jiným asi nepřipustí. Zaplať pánbu za tento jeho přístup, kéž by takový měli i jiní majitelé MVE.
Jako cestu vidím to , že bychom se měli dostávat do vodoprávních řízení. Zatím se nám tom povedlo v Semošicích, kde zůstane po úpravě jezu zachována možnost jeho překonání.
Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Ešus, 11/5/2012 10:53:12 AM
S tímhle jsem šli právě na MŠMT, které přiděluje finance celému sportu. Byli jsme s tím v podstatě vyhození ještě před jednáním, které se mělo původně na MŠMT uskutečnit. Prostě sportovní svaz ani oddíl nemůže požádat o dotaci na něco, co mu nepatří, a ani po úpravě by nepatřilo. Ostatně ani bychom nechtěli majiteli staveb být. Takže to , že chceme udělat něco na cizím majetku tak , aby tento majetek neohrožoval lidské životy, je pro naší legislativu naprosto nepředstavitelné a zatím žádný úředník, ani ministerský, ani krajský či obecní nenabídl žádnou pomoc při řešení problému. 300000 Kč ropčně je zřejmě něco, co je buď pod rozlišovací schopnost těchto lidí, anebo by museli použít mozekl místo nalajnovaných cestiček a riskovali by, že je někdo praští přes prsty.
Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Ešus, 11/5/2012 10:53:12 AM
S tímhle jsem šli právě na MŠMT, které přiděluje finance celému sportu. Byli jsme s tím v podstatě vyhození ještě před jednáním, které se mělo původně na MŠMT uskutečnit. Prostě sportovní svaz ani oddíl nemůže požádat o dotaci na něco, co mu nepatří, a ani po úpravě by nepatřilo. Ostatně ani bychom nechtěli majiteli staveb být. Takže to , že chceme udělat něco na cizím majetku tak , aby tento majetek neohrožoval lidské životy, je pro naší legislativu naprosto nepředstavitelné a zatím žádný úředník, ani ministerský, ani krajský či obecní nenabídl žádnou pomoc při řešení problému. 300000 Kč ropčně je zřejmě něco, co je buď pod rozlišovací schopnost těchto lidí, anebo by museli použít mozekl místo nalajnovaných cestiček a riskovali by, že je někdo praští přes prsty.
Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Petr, 11/2/2012 12:34:11 PM
Dík za odkaz. Obvykle u dotací bývá problém, že na ně jednotlivá Povodí nedosáhnou. I tento je specifikován pouze pro organizace zřizované krajem, ale pro státní podniky to není. Už jsme o tom na Středočeském kraji jednali a více k tomu by asi řekl Ešus. Chtěli jsme, aby do těchto programů umožnili vstup Povodím, což nejprve se jim líbilo, ale pak to do výzvy nedali.
U jezů je vůbec problém v tom, kdo by měl o dotaci žádat. Majitel? Toho nic legislativně nenutí. Nějaká vodácká organizace? To je zase o tom, že jez je někoho a ty bys v podstatě žádal o peníze na zabezpečnění nečeho, co nemáš ve vlastnictví. Je to tedy poměrně složité, pokud majitel nemá snahu si peníze zajistit nějak sám.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Monte, 11/2/2012 9:39:18 AM
Ahoj, pro Ešuse ( námět na dotace pro bezpečnost,záchranu na jezech, organizaci apod. ):

http://www.sport.cz/ostatni/os...

... nový předseda ČOV je taky vodák ( sice veslař, ale nevadí Smajlík - doufejme , že nebude chtít stavět víc jezů, aby veslaři měli víc "stojaté vody" Smajlík ), slibuje změny - tak uvidíme. Smajlík

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Steeve, 11/2/2012 1:37:31 AM
Co se týče mnou zmíněné bezpečnostní úpravy jezu, jako nejjednodušší se jeví zabudování horizontálních širších desek do kolmých zdí jezu /materiály je možné použít různé/ dotýkajících se stávající parabolické spádové desky, které by ji vpodstatě přeměnily na kaskádu.
Jistě ani tyto úpravy by nebyly zadarmo, ale toto řešení je ze stavebního hlediska realizovatelné.
Překážkou jakékoliv úpravy se ale může stát již dosti špatný, místy až havarijní stav jezu, jako nejhorší se jeví podemleté betonové oblouky v podjezí.

Pokud je současný majitel MVE vstřícný a rozumný člověk jak se zmiňujete, pak ať, prosím, alespoň zatím trochu usnadní přístup k ovládání stavidla pro případ nouze.
Také by měl zvážit přínos turbín na pravém břehu, které se tady objevily jako poslední stavba a především voda tekoucí z nich učinila z jezu vraždící monstrum. Původní obtokový kanál s kašnovými stavidly ústí šikmo po proudu v dosti velké vzdálenosti za vývařištěm jezu a nezvyšuje již jeho riziko a pouze v této podobě byla takto stavba MVE povolena ještě před rokem 1989. Po revoluci si tady pak mnoho majitelů dělalo vcelku co je napadlo a pravý břeh podle toho taky vypadá.

Bohužel těm mrtvým už nic život nevrátí. Byla tu možnost lecčemu předejít, nebýt neuvážených a dosti bezohledných kroků dřívějších majitelů.
S.

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Klasik, 11/1/2012 11:54:22 PM
Domnívám se, že nebezpečné jezy nejsou až tolik o zlepšení záchrany, jako o osvětě "kam raději nelézt". Trend odpovídá. Jen se bojím, že se zastaví. Může taky otočit, statistická řada je zatím nevýznamná.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Kmochacek, 11/1/2012 10:24:11 PM
a je nějaká zkušenost s dotacema? Třeba tohle by se dalo snad použít:
http://www.edotace.cz/katalog-...

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, sommi, 11/1/2012 6:18:48 PM
Nejlepší řešení by bylo dát nad jez velké stavidlo, kterým by se zastavila celá řeka. Pak by se nikdo neutopil.

A nebo vodáctví přímo zakázat zákonem, ušetří to lidské životy.

A vůbec, všimli jste si, že od spuštění projektu Nebezpečné jezy klesá počet zachráněných? Neměl by stoupat?

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Klasik, 11/1/2012 5:35:15 PM
Jestli mohu poprosit, také bych to řešení docela rád viděl. Jez znám. Neříkám, že nejde vyřešit, ale jednoduché řešení nevidím a rád se poučím.

Betonové rozražeče ... již ten termín ve mě vyvolává pocit nebezpečí.

Ahoj Klasik

PS: Tu hrubku vidím Smajlík. Jsem rád, že tentokrát to není v mém příspěvku. Smajlík

Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Anděl, 11/1/2012 9:08:01 AM
Ahoj,
normálně do diskusí nedopisuji, občas si je pro inspiraci přečtu. Jen pro upřesnění:
1) MVE už má po nehodách jiného majitele. Je to velmi vstřícný pán. Ochotně pomáhal s při testování i ověřování záchranných technik a spolupracuje s HZS.
2) Chce vybavit stavidlo automatickým dálkovým ovládáním.
3) Jez, podjezí a MVE bude on-line sledovat kamerou.

Souhlasím s Steevem, jez i při relativně malých rozměrech je monstrum. Plavání bez jištění už při 6 m3/s je sebevraždou. Válec je silně propěněný a nepravidelně pulsující. Dezorientace plaváčka nastává už při prvním zanoření pod hladinu, vlivem silně nestacionárního turbulentního proudění. Co se týče velkých stavebních úprav, tj. betonových rozrážečů, tak nejde jen o samotnou nákladnou stavbu. Někdo musí rozrážeče numericky namodelovat (CFD,...), pak tento model verifikovat a optimalizovat. To vše by stálo nemalé finanční prostředky, které momentálně nejsou. Optimálním stavem bude až začneme připomínkovat stavební řízení a tyto monstra se už nebudou stavět. Na druhou stranu na ně musíme nahlížet, v kontextu jejich vzniku. Vodáctví a rekreace nebyli ani zdaleka tak masové a podjezí se navrhovalo, tak aby co nejúčinněji mařilo kinetickou energii vody, tj. nedocházelo k výmolům. Jez měl co největší životnost.

Jestli máš konkrétní představy jak by měli rozrážeče vypadat pošli mi je na mail. Rád se podívám.

Hezký den Anděl



Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Steeve, 10/31/2012 9:30:30 PM
Já jsem u toho jezu vyrůstal. Znám ho přes 40 let a velmi dobře. Pravidelně tam chodím. Ty mnou navržené stavební úpravy jsou z hlav odborníků přes vodní stavby. Jenže by to možná mohlo ohrozit kovová monstra elektrárny.
Přes jez před lety nebylo žádné stavidlo a boční tok vody ještě více vracející zpět pod jez už vůbec ne, protože zvýšit tímto zásahem ještě více rizikovost jezu by tenkrát nikdo nedovolil.
Právě vybudování těch odpudivých přepadů z MVE na pravém břehu
a celou devastaci tohoto místa považuji za nejnešťastnější a má velký podíl na tom, jak dopadly ty tragické nehody. Způsobilo to naprostou nepředvídatelnot chování vody pod jezem, spoustu protiproudů apod.
Jez ani v těch dávných dobách samozřejmě nebyl sjízdný pro jakákoliv plavidla, pokusů bylo mnoho a bez jištění mohly dopadnout všechny hodně tragicky. Koupání dole bylo možné jen v dobách sucha. Nebezpečí tu bylo vždycky veliké, ale majitelé MVE na pravém břehu jej po léta zmnohonásobují.
Chci tímto prostě jen upozornit na to, že zásahy v zájmu MVE vykonaly své, a někteří lidé by si měli sáhnout do svědomí.
A usnadnit přístup ke stavidlu, když už tady je, to mělo být provedeno dávno, a mohlo to zachránit životy lidí.
Na tom se zatím nezměnilo nic, dokáže se k němu dostat akorát kaskadér a to bude asi hodně dodřený a ještě je sám ohrožen vtažením do jezu.
Nějaké tlačítko a SMSky, o kterých tu bylo psáno, to je mezi námi hodně úsměvné, když to lze vyřešit stokrát rychleji a mechanicky.
Závěr: Jez byl vždy hodně rizikový, ale za posledních 20 let z něj pár jedinců díky svým zájmům udělalo děsivou past a dobře to ví.
A Tobě, Petře, jakožto velice inteligentnímu a zkušenému člověku, to musí být jasné také.
Hezký den. Steeve


Reply

Re: Jez dávno zabíjet nemusel, Petr, 10/31/2012 8:38:15 PM
No nevím, jestli jsi na tom jezu někdy byl. Mně to připadá, že asi ne. Pokud ano, nemohl bys napsat to o těch betonových blocích. Proudění je tam zcela specifické a ovlivňované nejenom vodou z přepadu, ale dále vodou ze savek a obtokových trub. Tam by ti žádný beton nepomohl, protože by se válec uzavíral zcela jinými proudy.
Další problém je hloubka, která pod přepadem činní cca 2,5m. To by tam muselo být hodně betonu, aby se případný paprsek rozbil. Jak jsem ale napsal, stejně by Ti to nepomohlo, protože by to od jezu nepustila doslova hráz valící se boční vody.

Reply

Jez dávno zabíjet nemusel, Steeve, 10/31/2012 8:04:54 PM
U tohoto jezu, který se stal tak populárním, je i 10 minut pro tonoucího dlouhá doba. To již bylo, bohužel mnohokrát potvrzeno.
Tento jez ale dávno zabíjet nemusel, kdyby byl upraven, a nestálo by to zdaleka několik milionů, jak se tvrdí. Vzhledem k velmi malé šířce jezu se tady nabízí do konstrukce zabudovat 2 či více betonových nebo železných bloků, které by roztříštily proud padající vody a mnohonásobně zmírnily kinetickou energii vody ve vývařišti.
Dále také marně čekám, kdy někoho napadne kromě všech těch dosavadních investic především trochu ulehčit přístup
k manuálnímu ovládání stavidla pro případ nehody, protože tento jez lze na rozdíl od jiných v podstatě během pár vteřin
zastavit. Proč toto majitel dávno neučinil, je mi záhadou, neboť lidský život má větší cenu, než cokoliv jiného.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Ešus, 10/31/2012 11:15:00 AM
Doplňuji údaje za rok 2012, 3. čtvrtleí -
HZŚ provedli 15 výjezdů, při nich bylo zachráněno 21 lidí a pouze 5 utonulo.
Od začátku loňského léta nebyl zanamenán výjezd na námi medializované jezy, které byly zabezpečeny povodími. Nebyl jediný výjezd na jez Český Šternberk, na Řepčín (po loňské tragédii), na Radošov, na Černý Mlýn. Přesto zástupci nekterých povodí, přestože u nich na jezech umírají lidé, považují námi navrhovaná opatření za zbytečnost, například z Povodí Odry, a většina krajských vlád také.Zřejmě se čeká na další pořádný prů.ser, po kterém najednou začnou hýřit aktivitou. Výjimkou je Karlovarský kraj, který podporuje o.p.s Vodáckou Ohři,na jejíž zasedání pravidelně dojíždíme, Středočeský kraj vloni podpořil jednoázově akci na Českém Šternerku, a o.p.s Posázaví v příštím roce podpoří snad úpravu dvou jezů. Ostatním hejtmanstvím je tato problematika zatím naprosto ukradená. Nicméně s touto statistikou opět připravím na jednotlivé hejtmany dopisy se žádostí o jednání o jejich podpoře pro tyto věci. Nechce se mi věřit, že se v této republice nedá sehnat těch mizerných 300000 na cedule a lana, respektive na jejich údržbu. Snad to změní ten nový vodní zákon.
Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Ešus, 10/31/2012 9:49:16 AM
V průměru je dojezd kolem 10 minut. I když půjdou pro mrtvolu, tak alespoň nebudou riskovat svoje životy. Dalčší věc je to, že házecí či kotevní prostředky budou moct použít i jiní záchrannáři nežli hasiči (vloni na jaře kluka vylovily dvě ženské větví - sláva rozumu).
Dojezd 10 minut je tak asi hranice, kdy mohou hasiči přijet ještě pro žijícího člověka, pokud ho rychle dostanou ven. A o to jde, protože z lanovky ho mají venku, pokud ho vidí, do 2 minut.
Ten rpůměrný dojezd je počítán od doby vzniku krize do začátku zásahu. Pokud si lidi všimnou té záchranné cedule a budou pracovat podle ní, tak se to dá zkrátit o dobu jejich reakce na krizi. Prostě je strašně důležité zavolat hned a potom začít s laickou záchranou, prpotože je lepší, pokud přijedou hasiči zbytečně, nežli pozdě.
Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Ešus, 10/31/2012 9:40:26 AM
S těmi lany je to takto: s firmou lanex máme předjednánu výrobu lan v červenobílém provedení, které by nepoužili nikde jinde. Celé bychom to mohli spustit ve chvíli , kdy od někoho (ministerstvo zemědělství, ministersvo školství, nebo kraje) na údržbu těchto zařízení poskytnou peníze. Minsterstvo zemědělství totiž podmínilo vybavení všech jezů ze stránek www.nebezpecnejezy.cz těmito prostředky tím, že ČSK VT převezme jejich údržbu. Bohužel potřebných 300000 Kč ze svých prostředků poskytnout nemůžeme. A taky bohužel kraje krome Karlovarského a vloni i Středočeského na tuto problematiku zvysoka s.e.r.o.u. Několikrát jsme žádali přímo hejtmany krajů o pomoc.
Nejdál ve spolupráci s námi jsou tři státní podniky povodí : povodí Vltavy, povodí Ohře, a povodí Moravy.
Vltava kromě varovných cedulí vybavila jez Český Šternberk , házecím prostředkem jez Kaňov a příští rok ve spolupráci s o.p.s. Posázaví možná vybaví jez Horka a Sázava. Povodí Horní Moravy vybavilo jez Řepčín, a jez Osek nad Bečvou, Povodí Dyje házecími prostředky vybavilo jezy v Brně na Svitavě. Povodí Ohře vybavilo jez Radošov, jez Černý Mlýn a zvažuje jez v Josefově. Navíc je v úvahách přestavba jezu Radošov, kde by měla vzniknout vodácká propust.
Jen pro zajímavost uvedu velmi zajímavou statistiku HZS za poslední tři roky:
2010- start projektu nebezpečných jezů, první vybavení, 53 zachráněných, 16 mrtvých
2011- masivní kampaň., spousta jednání, předváděcí akce záchrany , 23 zachráněných, 6 mrtvých
2012- pokračování medializace a jednání, vznik desatera vůdce malého plavidla, vybavení dalších jezů, 5 zachráněných a 5 mrtvých za první pololetí.
V jednání máme s povodími máme zatím jen částečnou úspešnost, protože kromě výstražných cedulí nic z našich návrhů neudelalo povodí Odry, kde jsem je několikrát vyzvalli ke spolupráci na vybavení jezu Vítkov podhradí, a doknce nejsou schopni ani poskytnout jméno člověka, který by stanovil rozpočet námi požadovaných úprav pro jednání na krajském úřadě. Na povodí Labe také dlouho nereagovali na náš projekt bezpečnějších jezů. Až na konci loňského roku a v průběhu letošního se trošku změnily podmínky a začali jsme společně jednat.
Za nejdůležitější považuji to, že se celé věci ujal poradce ministra zemědělství, ve kterém jsme našli podporu a snad se díky jeho zprostředkování podaří prosadit důležitou změnu vodního zákona, kdy by potom vodáci mohli vstupovat do vodoprávek a kde by byla stanovena povinnost vodoprávních úřadů vyžádat si stanovisko odborné komise pro jezy a stupně před vydáním vodoprávního rozhodnutí.
Takže v příštím roce budeme s Petrem, s jakubem a Luborem pokračovat. Uvítal bych, kdyby se do této věci zapojili další regionální pomocníci, jako je třeba Lubor v Brně, jako je třeba Bisport a Samba na Sázavě, jako je Dronte, respektivě Míla Pražák na Ohři, pomáhá i Ingetour na Vltavě a Tydra na Moravě, jako třeba Tvarůžek v Olomouci. Rád uvítám spolupráci každého, kdo bude ochoten dlouhodbě přiložit ruku k dílu.
Ahoj Ešus

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Lubor, 10/31/2012 7:12:44 AM
No, destrukce záchranných prostředků asi patří do jiné kategorie. V Obřanech bandy výrostků vytrhaly zabetonované lavičky a naházely je do vody. Poté místní i Povodí prorokovali životnost našich podkov, lan a cedulí tak na týden. Naštěstí snad měli výrostci trochu ohled, ani nevím, jestli se k nim doneslo, že z toho jezu se opravdu zachraňuje (jen jedna dvojice místních, o které vím, vytáhla za několik let 11 lidí). Asi tam dáme dodatečné cedulky s informací o tom, že někdy ukradení = vražda, ale znehodnocení lan je lepší. Mám v záloze i hezkou fotopast s nočním viděním.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Václav, 10/31/2012 12:30:31 AM
Ta tabule je dobrej nápad. Mám zkušenost - léta bojuju, aby řidiči nejezdili před naši školku, kam je zákaz vjezdu. Nikoliv proto,že tam je ten zákaz, ale proto, že mi to příjde ne-slušné, ne-morální, za hranicí pravidel lidského soužití. Je to trochu boj s větrnými mlýny - id.otů, kteří si svým ranní stressem jsou schopni omluvit to, že nezastaví o cca 30 metrů vedle, ale zajedou až před bránu školky (a matky s kočárky se jim musí uhýbat), je stále dost a dost, vždycky "vstanou noví bojovníci". Ale učinil jsem zkušenost - dotyční (mimochodem - žádní nepřizpůsobiví, jak je teď módní uvažovat, nýbrž slušní a spořádaní občané, něco jako dr. Rath) moc dobře vědí, že porušují něco, co se dělat nemá. A když jim to někdo pěkně připomene, porušuje se jim to mnohem hůře. Někteří už na to pak prostě nemají, protože to jsou v podstatě sr..ové, kteří využívají tohom, že každý má problém jít do potencionálně konfliktní situace a radši drží hubu (já mnohdy taky). Takže - připomínejmě těm kr...ům, co kradou lana ( a možná bychom byli překvapeni, kdo z našich slušných sousedů to je), že jejich konání je za hranicí veškeré lidské slušnosti, že jim tam může zařvat jejich dítě. Věřím tomu ( a mám zkušenost), že se jim to minimálně bude dělat hůře.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Milan, 10/30/2012 11:40:08 PM
Ok a e-mail na tebe? Ať to nemusím honit přes Petra nebo Ešuse...

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Lubor, 10/30/2012 11:28:23 PM
Ahojte,

mám to v garáži, pověsím to koncem února. Pokud půjdete kolem a bude lano odmotané, prosím smotat a pověsit. Pokud bude chybět, tak mi napište.
Dost dobře to kontrolují místní a číslo na mě mají i policajti (MP), ti by to taky měli hlídat.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Milan, 10/30/2012 11:16:37 PM
Ahoj,
já jsem na ta lana u Svitavy sem tam mrknul... Když tam ještě byla. Mně se zdál ten nápad s unikátními lany dobrý, ale když si uvědomím, že zloděj uvažuje naprosto jinak než my, tak ho to asi neodradí Smajlík Ty uzly se mně zdá jako dobrej nápad. Možná by taky pomohlo dát nějak najevo, že to tam někdo sem tam hlídá a kontroluje. Co dát na tabuli i něco ( např. folii ) na kterou by se zapsalo kdy a kdo ta lana kontroloval? Možná je to taky utopie, ale třeba by to někoho odradilo. Možná to za pokus stojí.... Jestli ano, tak se hlásím do služby a ty dva jezy na Svitavě budu rád a často kontrolovat Smajlík Smajlík

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Vladimír, 10/30/2012 10:07:36 PM
Jinak, až budeš na Svitavě zabezpečovat jezy, dej vědět. Rád Ti pomůžu (sukovat). V.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Vladimír, 10/30/2012 10:00:00 PM
Bohužel se dostáváme do stadia, kdy člověk musí chránit věci nesmyslnými opatřeními. A kdy se slušní lidi budou muset sdružovat a všímat si přestupníků. Ukradl jsi (třeba ne moje)? Dostaneš nakládačku. Jde o přežití, a slušní lidé jsou ohrožený druh. Ať už se jedná o lano u jezu, anebo o vysokou politiku. Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Lubor, 10/30/2012 9:33:39 PM
Ahoj,

já jsem ta stejná lana u zabezpečení na Svitavě natřel epoxydovou barvou bez tužidla, Za první půlrok se neztratilo nic, ale ta barva zaschla a dvě lana pak někdo ukradnul. Tak jsem tam dal lana nová a asi po půl metru jsme udělali uzly a zatavili je. Poté někdo ukradl ještě jedno natřené lano z těch původních, ale zauzlovaná ne.
Ešus si myslí, že použitím úplně unikátního lana na zakázku by se zloděj odradil, když by ukradené lano bylo identifikovatelné. Ale podle mě je to utopie - potkání lana u někoho na zahradě nebo ve sklepě by muselo být šílená náhoda.

Lubor

Reply

Re: Bezvadná záležitost, žralok, 10/30/2012 2:54:10 PM
No vazelína asi nebude to pravé při záchraně , ale jinak je velmi účiná . Známýmu taky sedávali a vyřvávali nepřizpůsobiví pod oknem na lavičce , než ji natřel grafitovou vazelínou . Pak už si jen za oknem vychutnal první sednutí v bílých kalhotech a byl klid Smajlík

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Shark660, 10/30/2012 2:46:11 PM
Někdy v létě jsem v televizi viděl, že lano u jezu (ale na jaké řece, to netuším) pro jistotu správce jezu něčím esteticky znehodnotil, tuším vazelínou...

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Střelec, 10/30/2012 12:21:35 PM
O speciální úpravě lana už se tady dřív psalo, je ale otázkou, jestli se to podaří zrealizovat a za kolik.

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Vladimír, 10/30/2012 10:39:14 AM
Douška ke Tvému sdělení je děsivá informace. Smajlík Smajlík
Nešlo by lana používaná na tento účel označit po celé délce nějakým specifikem (černo/bílé páskování jako byly dříve libovolné slalomové branky, anebo opakující se nápisy SOS), aby bylo každému jasné, ýe se jedná o odcizené lano, a snažit se dostat ochranu záchranných prostředků do (trestní) legislativy?

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Monte, 10/30/2012 8:53:38 AM
A co tlačítko? Smajlík

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Petr, 10/30/2012 6:41:53 AM
Máš pravdu, že toto vše hraje roli. Dojezd i příprava jsou důležitým elementem. Teď si ale vem, že hasiči přijedou, uvidí tam ve vývaru motat člověka a jen prohlásí: "Ten už tam je stejně dlouho, tomu už nepomůžeme," a zůstanou stát na břehu. To by asi neprošlo, co? Tedy oni musí konat a tělo vytáhnout a jde jen o to, s jakou mírou rizika to udělají. Jsou případy, že se člověk rozdýchal i po poměrně delší době. Předpokládám, že to pohledem ze břehu asi těžko odhadnou.

Co se týká podkov, ta obvykle bývá hozená někde ve křoví, ale je ukradené lano. Smajlík

Reply

Re: Bezvadná záležitost, Steeve, 10/30/2012 12:25:38 AM
Jsem dosti skeptický, jez je na značně opuštěném místě a zabíjí velice rychle. Mám také obavy, aby teď nějací dobrodruzi nezačali zkoušet, co jez dokáže, pod dojmem, že se díky všemu tomu zabezpečení z toho lze dostat. Nelze. Bez profesionální pomoci ne.
Jediným řešením je přestavba tohoto děsivého díla, které si jinak ještě vybere další oběti. Moc rád bych se mýlil.

Reply

Bezvadná záležitost, Václav, 10/29/2012 7:22:20 PM
- ale - (a vůbec nic tím nechci shazovat, sláva za každý takový počin)- budou mít hasiči po příjezdu ještě koho zachraňovat? Odhaduji čtvrt hodiny dojezd, pět minut příprava .... Co podkovy, zůstaly tam ještě i s lany?

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama