Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Klidnejsi-reky-severni-Italie-–-Isonzo-neboli-Soca.aspx?ID_clanku=2557

Klidnější řeky severní Itálie – Isonzo neboli Soča

published: 7/22/2024

V rámci vodáckých velikonočních svátků na přelomu března a dubna přejíždíme v severovýchodní Itálii z divočících řek Fella a Tagliamento na řeku Isonzo. Název řeky vám asi nic neříká, ale když se to přeloží do slovinštiny – Soča – tak většina už ví. Ano, je to spodní tok té kouzelné alpské říčky, na které se ve Slovinsku musí za splutí platit alespoň 3x.

Isonzo z města Gorizia

Začínáme v hraničním městě Gorizia/Nova Gorica. O město a řeku se vedly dlouhé prudké boje v rámci první světové války. Itálie tehdy, zřejmě trochu zrádně, přešla od Trojspolku k Trojdohodě a zaútočila na Rakousko-Uhersko. Itálii se tu za několik let bojů příliš zvítězit nepodařilo, ale boje bohužel stály život mj. několik desítek tisíc Čechů. Sloužil tu prý někde třeba básník Fráňa Šrámek, nejznámější český fotograf Josef Sudek přišel na italské frontě o ruku.

Vysoký jez na řece Isonzo pod mostem ve městě Gorizia

Nás snad čekají radostnější zážitky. Scházíme lesoparčíkem pod mostem k řece pod vysoký betonový jez, či spíše malou přehradu. Ta zlověstně hučí, vody máme nadbytek.

Silný vodní proud a ostrůvek na Isonzu pod jezem ve městě Gorizia

Nafukujeme baraku a vydáváme se po silném proudu vstříc neznámému..

Vyplouváme na Isonzo pod Gorizií

Voda má příjemně zelenou barvu. Bohužel je zataženo, takže fotky vyšly poněkud pochmurně.

Isonzo pod Gorizií

Široká vodnatka nás táhne okolo ostrůvků, mezi štěrkovými plážemi a pod několika silničními mosty. U břehů občas vidíme padlé kmeny, ale všem nástrahám se dá s dostatečným předstihem vyhnout.

Most přes řeku Isonzo

Jelikož nastává večer, hledáme místo na přespání. Můj háček Monča několik těchto míst zavrhla jako málo romantická či moc kamenitá.

Kamenitá pláž pod městem Gorizia

Za šera ale nacházíme na levém břehu to pravé, písčité, s možností koupání. Stavíme stan a opékáme večeři na ohni z naplaveného dřeva.

Místo na přespání u řeky Isonzo

Ráno vstáváme opět do zataženého dne. Po dobré snídani vyplouváme.

Pobřežní slepencové útesy řeky Isonzo

Jinak příjemnou plavbu nám periodicky poněkud narušuje déšť.

Ostrovy a říční ramena na řece Isonzo

Řeka se tu rozděluje na jednotlivá ramena s ostrovy. Proud řeky se pak uklidňuje a my doplouváme k dlouhému jezu nad městem Gradiska ď Isonzo, který přenášíme vpravo.

Jez nad městem Gradiska ď Isonzo

Na vodáky tu evidentně nejsou zvyklí, proto i přenášení jezu je delší a trochu obtížné.

Přenáška kánoe okolo jezu na řece Isonzo

Prší. Doplouváme k dalšímu nesjízdnému a špatně přenositelnému jezu, tentokrát u města Sagrado.

Jez na řece Isonzo, v pozadí město Sagrado

Za evropské peníze se tu nově postavil rybí přechod. Bohužel pro vodáky, protože spouvatelný není a obnáška jezu se tím značně prodlužuje.

Informace o různých zákazech a o vybudování rybího přechodu na jezu u města Sagrado

Leje. Na konci rybího přechodu dáváme baraku krkolomně na vodu. Proud nás silně táhne na betonový sloup mostu. Sloup zdárně míjíme, přistáváme a za silného deště se trochu sušíme a balíme pod mostem. Splutá trasa po Isonzu měla nějakých 12 km a nepotkali jsme tu ani pádlo.

Most s „magnetickým“ sloupem přes Isonzo u města Sagrado

Po dešti táhneme věci k nádraží, odkud nás pohodlný vláček hodí zpět k autu do Gorizie.

Závěr

Za přetrvávajícího deštivého počasí se nám na další vodu moc nechce. A tak se můžeme kochat rozbouřeným mořem a památkami. Ve městě Bassano del Grappa, odkud pochází ten známý nápoj, prohlížíme z historického mostu řeku Brenta.

Řeka Brenta ve městě Bassano del Grappa

Deště řeku Brenta rozvodnily, je kalná a silným proudem unáší i kusy kmenů. Necháváme Brentu na příště a míříme do hor. Doufáme, že známá řeka Piava bude klidnější.