Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Klidnejsi-reky-vychodni-Francie---Loue.aspx?ID_clanku=2426

Klidnější řeky východní Francie - Loue

published: 10/3/2022

Krasová řeka Loue

Kdysi na začátku devadesátých let jsem procestovával Francii. Stopem. Tam často netušili, kde to Československo vlastně leží. Pro část Francouzů jsme byli z nějaké vzdálené tramtárie kdesi u Ruska. Jiní nás litovali, že u nás probíhá občanská válka (míněna Jugoslávie). Když jsme jim tehdy říkali, že ležíme jen pár set km od nich, projedou Německem a už jsou u nás, nemohli tomu uvěřit.

A stejně je tomu i naopak. Profrčíte po bezplatné dálnici Německem a už jste ve Francii. Platí se tu na mýtných branách, což pro nezasvěceného může být trochu oříšek. Nejprve najíždíme do části, kde se nedá platit penězi ani kartou, při dohadování s obsluhou řidič za námi mohutně troubí. Podruhé jsme už chytřejší a držíme se zelených šipek. Ovšem háčkovi ulétá při krkolomném natahování k automatu připravená bankovka….

Výběr řek

Na výlet byl jen týden, tak jsme volili bližší řeky východní části Francie. Část alpských řek tu na raft.cz popsaná je, ovšem často stylem „…za vodopádem následuje výživná WW4…“. Ve dvou lidech s jednou barakou jsme pro dovču hledali něco klidnějšího.

Řeka Doubs ve městě Baume-les-Dames

Sjíždíme z dálnice a zastavujeme na průzkum u řeky Doubs, jejíž dokonalý volej je pro nás ale klidný zase až moc.

Horní tok krasové řeky Loue

Další opěrný bod máme v romantickém městečku Ornans u říčky Loue.

Městečko Ornans s říčkou Loue

Loue je krasová řeka v pohoří Jura. To se rozkládá mezi Francií a Švýcarskem a dalo jméno prostřednímu útvaru druhohor. V teplém moři se tu tehdy usadily mohutné vrstvy vápenců. Ty rozpouští dešťová voda a vznikají tak jeskyně, ponorné říčky, propasti a mohutné prameny – třeba pramen řeky Loue.

Pramen řeky Loue

Jdeme si prohlédnout tu francouzskou Punkvu. Ze skály vyvěrá mohutný proud, který vytváří několik vodopádů. Bohužel se přímo k němu nesmí, odvádí z něj vodu francouzská energetika – voda jde potrubím na turbínu a menší přehradu o kus níž.

Podpramenný úsek Loue pod přehradou

Tok Loue pod přehradou skáče přes balvany a vytváří majestátní kaňon.

Kaňon řeky Loue pod pramenem

Dostáváme se delším výletem do první vesnice pod kaňon. Velmi chladná řeka tu ztrácí svoji rychlost. Pro naši kánoi však není na peřejkách dostatek vody.

Loue opouští kaňon ve vesnici Mouthier-Haute-Pierre

Jedeme proto po silnici po proudu a sledujeme, zda se průtok zlepší. Obhlížíme několik jezů, ale stále to není ono. Nad městečkem Ornans nevím, zda mě neklame zrak. Zdá se mi, že vidím asi dvacet červených nafukovacích barak? Ne, neklame. To klienti společnosti CVOK za hlasitého výskání dřou propust jednoho z jezů.

Loue v městečku Ornans při nízkém stavu vody

Mně se ten stav vody ale pořád nezdá. Nakonec nafukujeme a vyplouváme poměrně pozdě až pod městečkem. Voda je průzračná, ale náladu nám poněkud kazí cedule na stromech, které kvůli sinicím zakazují koupání. Navíc na místě startu se rozčiluje (samozřejmě pouze francouzsky) starší rybář, že je tu cosi zakázáno a mezinárodním posunkem ukazuje, že budeme hodně platit, když nás chytnou. Doufáme, že bude líný volat četníky ze St. Tropez a mizíme za zákrutem.

Večerní Loue pod městečkem Ornans

Řeka je klidně volejnatá, slibované WW I se nekoná. Je tu ale klid, kocháme se převisy nad řekou porostlými břečťanem. Občas se nějaká drobnější peřejka vyskytne, ale tam zas mírně dřeme o dno. Na skrytém místě na břehu pod převisem stavíme stan. Vědí o nás snad jen cinkající krávy na protějším břehu. Ráno balíme a pendlujeme k autu. Přesouváme se podél Loue o kus níž do vesničky Cléron.

Most přes Loue ve vesnici Cléron

Tady nás čeká nejen klenutý most, zřejmě bývalý železniční, ale i úžasný středověký hrad. Zcela bez turistů.

Hrad na břehu Loue ve vesnici Cléron

A taky zjištění, že vodáci mají ve Francii svojí značku.

Vodácká značka

Krasová říčka Lison

Jedeme se podívat na i další nedalekou velkou vyvěračku – pramen říčky Lison. V jeho těsné blízkosti obdivujeme i velkou vápencovou propast – jakousi francouzskou obdobu Macochy.

Schéma krasové oblasti pramene říčky Lison

Říčka Lison, levostranný přítok řeky Loue, jde za vyšších stavů splouvat. Aktuálně trápilo ale Francii horko a sucho a Lison měl vody málo – vhodné tak k osvěžení v jeho čiré a ledové vodě.

Pramen říčky Lison

Přesunujeme se proto na dolní tok řeky Loue, kde předpokládáme vyšší průtok.

Dolní Loue

Na spodním toku řeky Loue se rozkládají u řeky četné kempy. U mostu z vesnice Ounans potkáváme i půjčovnu pestrých plastových kajaků. Ve Francii ale probíhají prázdniny, takže kempy praskají ve švech. No což, po druhém neúspěšném pokusu získat místo na stan, nafukujeme loď a vyplouváme vstříc večernímu dobrodružství.

Večerní dolní Loue pod Ounans

Zakrátko narážíme na kamenný zához, který splouvám raději v singlu při levém břehu, Zastavujeme mimo dosah civilizace na štěrkovém ostrově. Koupeme se v čisté teplé vodě, kde nás ozobávají malé rybky. Večeříme při pozorování odlesků západu slunce.

Příprava večeře na ostrově dolního toku řeky Loue

Ráno vyplouváme dál. Voda je průzračná, okolo plovou hejna kaprů a dalších ryb. V hloubce na dně pozorujeme i velké sumce. Háček jde zpět pro auto a já v singlu splouvám další kamenný zához.

Kamenný zához na spodním toku řeky Loue

Jde překonat po levé straně, jen bacha na švihající vrbové pruty v proudu.

Kamenný zához na Loue šel projet vlevo

Voda dál moc neproudí, přidává se i protivítr, takže je potřeba se opřít do pádla.

Most přes Loue u vesnice Belmont

Po prázdné řece připlouvám k silničnímu mostu u vesnice Belmont, kde máme sraz s háčkem.

Pláž u mostu přes řeku Loue

Na pláži se v nastávajícím vedru koupeme a balíme loď. Mimochodem – jmenuje se to tu Val d´Amour (Údolí lásky). Za pár km ústí Loue zleva do řeky Doubs. Bylo by pěkné splout Loue celou, ovšem chce to příznivější vodní stav, než máme my. Vyrážíme proto dál – k jihu směrem na Mont Blanc.