Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Lednova-obleva-na-Krounce-a-v-Orlickych-horach.aspx?ID_clanku=1649 edit=2
Kurzy Vodácké školy záchrany v roce 2025

Lednová obleva na Krounce a v Orlických horách

Diskuse nad článkem
utržený hagus, Šéba, 2/20/2015 2:19:30 PM
bohužel můžete vázat jak chcete přepečlivě, ale možnost problému s kajaky na střeše tím jen minimalizujete, letošní zimu mi při cestách na kanál praskl jeden hágus v místě (asi dilatačního) spoje -- otázkou je, co by to udělalo při veliké rychlosti foto viz: https://plus.google.com/photos/112282143136967645022/albums/6117836229606236433

Reply

utržený hagus, Šéba, 2/20/2015 2:19:19 PM
bohužel můžete vázat jak chcete přepečlivě, ale možnost problému s kajaky na střeše tím jen minimalizujete, letošní zimu mi při cestách na kanál praskl jeden hágus v místě (asi dilatačního) spoje -- otázkou je, co by to udělalo při veliké rychlosti foto viz: https://plus.google.com/photos/112282143136967645022/albums/6117836229606236433

Reply

Re: nosnost střechy , jozka, 1/26/2015 9:38:02 AM
Ten neon (nebo co to je) se sestnacti kyblikama je uzasnej, ten odkaz budu posilat :-)

Reply

Re: nosnost střechy , Kmochacek, 1/25/2015 10:54:51 PM
Co mě tak napadlo...

Nosnost střechy v TP (50,70,100kg) je z vodáckého pohledu hodně nízká, ve skutečnosti snese násobně víc, protože je počítáno s výrazně vyšší zátěží při jízdě = jedu-li opatrně, můžu rozumně přeložit

Nosnost příčníků (50,70,100kg) je z vodáckého pohledu hodně nízká, ve skutečnosti snese násobně víc, protože je počítáno s výrazně vyšší zátěží při jízdě = jedu-li opatrně, můžu rozumně přeložit

Základem je přiměřená rychlost (odpor vzduchu), ale i brždění, průjezd zatáčkama, hupíky,... (setrvačnost).

Základem je vázat osvědčeným způsobem a nejlépe když váže sám majitel auta/řidič, oběma na zdárném výsledku většinou docela záleží. Též nechat si poradit - poučení z chyb ostatních nic nestojí

Kriticky se zamyslet nad různými modernímy vychytávkami, zda snadnější manipulace není na úkor pevnosti. Třeba Al příčníky a T-drážky jsem ihned při převozu lodí zamítnul.

1, Materiál a jeho stav ( zahrádka, úvazy)
2, Myslet (při vázání a jízdě)
3, Občas lodě a úvaz zkontrolovat

Reply

Re: nosnost střechy , Klasik, 1/25/2015 11:53:51 AM
Projel jsem fotky a myslím, že až příště budeš parkovat někde poblíž nás, budu tě opatrně okukovat a hlídat naše lodě, jestli náhodou nevyndáš pilu :). Je fakt, že v historii české kanoistiky máš díky své "pile" jisté a pevné místo navždy. Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

Re: nosnost střechy , Klasik, 1/25/2015 11:53:35 AM
Projel jsem fotky a myslím, že až příště budeš parkovat někde poblíž nás, budu tě opatrně okukovat a hlídat naše lodě, jestli náhodou nevyndáš pilu :). Je fakt, že v historii české kanoistiky máš díky své "pile" jisté a pevné místo navždy. Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

Re: nosnost střechy , Vladimír, 1/25/2015 12:35:08 AM
Nejadrenalinovější byly beztak staré skládací zahrádky s pogumovanými příčníky na škodovky 105 a 120. To člověk nikdy nevěděl, kdy se rozloží na anionty a kationty. S oblibou se deformovaly podél dna převážené lodě, na druhou stranu se daly slabým tlakem vyrovnat. Jízda autem tak byla často větší dobrodružství než samotná plavba na vodě. Dneska by tyto zahrádky zdanili jako hazard. Smajlík

Reply

Re: nosnost střechy , žralok, 1/24/2015 11:11:02 AM
Já vážu co nejvíc dopředu , aby vzadu loď nečouhala a nemusel jsem na to myslet a dávat praporek . Drobet větší část lodi těžištěm dopředu páč počítám s nadanášením lodě při jízdě . Kuli kulaté střeše jsem si musel taky pořídit příčníky jiné , co jsou vejš nad hagusama a neleží na nich přímo . Střechu mám z předchozích odřenou . Vázat špičky se dá za lecos na podvozku bejvá možnost , ale je to opruz klekat na zem . Také po otevření haupny se najdou místa na provlečení provázku , ale zase opruz . Kratší lodě už vážu špičky véčkem jen k hagusům . Jak taky přepravovat lodě je pár fotek u mě na stránkách
http://www.zralok.estranky.cz/...

Moje gumycuky neumožňují houpání . Třeba Keny to taky nechápal , až jsem mu je ukázal a hned jsem o ně přišel Smajlík
Tvrdý vázací prvek utáhnu , ale loď se třeba pohne drobet jinak a nebo plastovka sedne na příčník a hned je absolutně volná . To se u gumycuku nestane . Nemusím tudíž minimálně jednou stavět a dotahovat . Takhle přivázaný 3 lodě používám do 90 k/h , Když mám na zahrádce jen 2 mám odzkoušeno 140 km / h .
http://www.zralok.estranky.cz/...#photo_2359

Reply

Re: nosnost střechy , Klasik, 1/24/2015 10:18:09 AM
Také jsem měl připomínky k úpravě zadních dveří u oktávky ... šikmé sklo u posledních dvou verzí vymyslel magor. Bylo mi řečeno řečeno to samé (prý podívejte se na mercedes).

Je lepší vázat na zadek střechy auta, takže ta nesmyslná plastová krytka až tolik nevadí, vzadu by mě naštvala víc. Přesto při vázání rodeovky "ala spojler", musím dávat pozor, abych nezabořil zadek do střechy nad řidičem a to se mi u staré nikdy nepovedlo.

Příčníky daleko do sebe jsou fajn, ale většina střech je dnes jako kopeček a i rovná dlouhá loď jako je sjezďák mi pak sedne na střechu. Ideální by bylo mít možnost dvou ok na předním a zadním nárazníku azfixovat špičky jak píše Žralok. Kdysi jsem si jel pro štrekáče (5,25m) a hoši mi sundali v loděnici zahrádku. Dojel jsem tam (cca 35 km), nesu loď k autu a zahrádka nikde. Namočil jsem 2 molitany na střechu, repkou za nárazníky a loď seděla lépe než na zahrádce.

Trochu nechápu ten žralokův gumycuk, moje zkušenost říká, že tím jak pruží moc nedrží (umožní houpání) a ještě zbytečně trvalým tahem likviduje loď. Zvláště do nových tenkých plastových lodí se v létě příčník rád zaboří. Tvrdý vázací prvek utáhnu jen jak potřebuji a on tak zůstane. Když povolí, dotáhnu, ale to tak max. jednou za cestu.

Příčníky používám starý HAKR (ocel na šroub a matku) s vlastní tyčí (jekl) a hlavně nalepenou gumou s nějakou mikrobublinkou. Položená loď nikam necestuje ani při silném brždění. Ty původní plastové potahy příčníku jsou spíš klouzačka. Jen to chce vycvičit lidi, že loď je třeba po zahrádce nešoupat, ale zvednout a položit.

Reply

Re: nosnost střechy , Chobotnice, 1/23/2015 5:46:57 PM
No, já si koupil na nevadu příčníky asi 105cm, prostě základ a šéfovi zbyly tyče asi 140cm ze stejnýho systému, tak mi je dal, jen jsem to převlíknul a dvě deblovky naplacato tam šla hezky akorát. Jináč nevada, dokud fungovala, to byla fantastická kára.

Reply

Re: nosnost střechy , žralok, 1/23/2015 5:03:29 PM
Na toho Yetiho jsem taky čučel , švára si konečně koupil auto s hagusama a já myslel , že zdědí mé staré univerzální příčníky a ouha . Kde jsou ty časy , kdy kombíky měly rovnou střechu ( a tím i hagusy ) a zadek nedělanej do ztracena , což střechu dost zkracuje . Starý dobrý nárazníky udrželi háček z gumycuku při vázání špiček lodí . Taky jsem čučel na kombíkovou oktávku , co má sice dlouhý hagusy , ale prvních cca 30 cm je krytka z plastu a tudíž se musí dávat zahrádka až za ní . Známej měl při koupi auta v salonu několik praktickejch připomínek k funkčnosti některých prvků a bylo mu s úsměvem zděleno , že dneska jde o vzhled a ne funkčnost .

Reply

Re: nosnost střechy , jozka, 1/23/2015 4:27:58 PM
No, jen tak mezi nami, mala roztec je i na kola na h... nic. Me vubec nektery auta prijdou, ze je navrhoval nekdo totalne odtrzeny od reality. Vsechno je strasne cool a v brozurkach to vypada skvele, ale nedejpriroda, kdyz to chce clovek pouzit.

Jo...Nevada, moje vecna laska...ja jsem ji pro vsechny pripady jeste natuningoval pricniky. V pulce jsem je riznul a vyztuzil metrem dvojky jeklu, takze v pripade potreby byla zahradka siroka na pet slalomek plus dva slalomove debly. Pouzil jsem to jednou, pri evakuaci pred povodni, ale na zavody jsem bezne vozil pet lodi plus vedle nich padla.

Reply

Re: nosnost střechy , Chobotnice, 1/23/2015 1:51:53 PM
Né, já mám to samý, co Meloun, tzn. fabrický příčníky kotvený v drážce, jen se šoupou po povolení imbusů. Jináč mi teda přijde tristní, jakou malou rozteč příčníků některý nový auta dovolujou. Na tom se nedaj pořádně vozit ani sáňky. Asi neni myšlený na nic jinýho, než držák na kola, lyže, nebo max. malej střešní box... Jó, když jsem měl renault Nevada - tam byla hágusy dlooouhý asi metr a půl, paráda, akorát rodeovka by propadla až na střechu. Smajlík

Reply

Re: nosnost střechy , Monte, 1/23/2015 1:43:33 PM
ad : "příčníky dávám nadoraz co nejvíc od sebe, aby páky sil tolik nepáčily" jj dřív jsem to taky praktikoval, ale :

Smajlík Pozor - u některých nových samohybů to nejde, protože poloha příčníku proti hagussu je přesně dána šrouby !!! Smajlík ( - např. Škoda YETI - to jsem teda čuměl Smajlík )

Jinak se mi osvědčily mnohokrát tyto držáky - tvoří 2 pevné body v jedné polovině ( případně třetině ) šíře zahrádky a nahoře mají oka na provlíknutí popruhu s ráčnou ( provazu ,gumicuku apod. ...).
Kanoe a kajaky potom tolik po zahrádce nemůžou "cestovat" a jsou nahoře klidnější ,pevnější a stabilnější:


http://www.sport365.cz/palm-i-...


Reply

Re: nosnost střechy , Chobotnice, 1/23/2015 12:46:03 AM
Tak u nás na 806ce to zatim drží. Ale vždycky, když předjíždím něco většího a mám na střeše nalodíno, tak si tyhle případy vzpomenu. Jináč teda ty příčníky dávám nadoraz co nejvíc od sebe, aby páky sil tolik nepáčily.

Reply

Re: nosnost střechy , Vladimír, 1/21/2015 5:40:26 PM
Eště jedna věc, statické zatížení 50 kg se dynamikou jízdy, setrvačnosti a odporem vzduchu (při větru) násobí. Rozhodně vázat na více bodech (jak píše Žralok) a rozložit tak všechny síly je záhodno, ale chudák auťák... Smajlík

Reply

Re: nosnost střechy , žralok, 1/21/2015 5:08:51 PM
Nosnost střechy bych bral jako přípustné zatížení nákladem . S tendencí nákladu vzlétnout nahoru odporem vzduchu to nebude mít nic společnýho . Každopádně by pomohlo uvázaní špiček za nárazníky , což v dnešní době jde u některých aut blbě .

Reply

Re: nosnost střechy , Meloun, 1/21/2015 3:45:54 PM
Když bych měl vyhodnotit, jak se tomu vyhnout, je jet pomaleji. Otázkou je, o kolik pomaleji je už bezpečná rychlost.

Technické údaje: Hliníková lišta s T-drážkou (ten profil je spíš rybina. Nosnost střechy 100 Kg a střešní nosič tovární výroby sloužící ve složeném stavu jako spoiler v zadní části střechy. Uchycení v rybině pomocí plastových "ploutví" sedících svým tvarem v T- drážce. Každý příčník má právě dvě takové ploutve asi tři cm od sebe, každý o délce cca 2cm. Mezi tím je jen jakási ocelová brzda, aby se nosič nepohyboval vpřed vzad.

Jak jsem psal, cestou jsem kontroloval pouze pohmatem a vytočením zrcátek k nákladu, ale vše drželo. Taky jsem si drbal hlavu, že jsem se měl na benzínce přesvědčit, jestli je vše OK. Asi jsem ale neměl šanci něco poznat,protože ta zahrádka, je zcela nepoškozená (levně prodám Smajlík) a lišty s drážkou taky.
Mé doporučení a ponaučení zní: NEPOUŽÍVAT TENTO STŘEŠNÍ NOSIČ.
Pro upřesnění ostatním: Veškeré odnože PSA kolekce Citroen Evasion a Citroen C8

Reply

nosnost střechy , Monte, 1/21/2015 2:24:20 PM
Ahoj, říkat "nikdy se mi to nestane" je hloupost = 100 % souhlas.( taky to mám už bohužel za sebou a někteří kamarádi moji také... Smajlík )

Některé střešní nosiče jsou také např. "jen" do 50 kg

Maximální nosnost střechy je podmíněna údajem max. nosnosti střechy uvedené ve velkém technickém průkazu...

Tyto údaje málokdo prověřuje a 50 kg při naložení 3 kajaků se přešvihne raz-dva Smajlík - a vítr ten problém ještě znásobí ...

Reply

Re: vodacke bryle, Hanz, 1/21/2015 2:20:42 PM
Ahoj, uletely pricniky nebo hagusy? To by me zajimalo. O sve pricniky se nebojim, Smajlík jen nevim, jak moc verit tem hagusum.

Reply

Re: vodacke bryle, Klasik, 1/21/2015 11:13:28 AM
Ono vůbec ty plasty na výrobcích typu zahrádka jsou čím dál častější (Thule ...) a já nevím, čím ten výrobce uvažuje. Ty síly jsou obrovské. Mám vše kovové a vesměs bytelné, ale říkám si, jak asi jsou připevěné hagusy ke střeše ... (našel jsem to - šrouby 6x30, takže to by mělo zůstat pohromadě)

Ono je taky loď a loď. Se sjeďákem v rámu jedu v klidu 160. Obrácená rodeovka (max 2) je prakticky spoiler a vůbec ji neřeším. Ale 4 rodeovky, to je jiné kafe. Creek je asi vždy špatně a deblovka je totální neštěstí. Dlouho jsem vozil plastovu ameriku a kolem ní 2 až 3 rodeovky na oktávce a šlo to.

Říkat ai "nepojedu, fouká vítr", to asi není na místě. "Vezmu jinou loď - fouká vítr", mi taky nepřipadá jako správně nastavený rozhodovací blok. Spíš je třeba jet pomaleji (vyjet dřív), lépe vázat (houpání na gumě je vždy náchylnější na uvolnění než pevné popruhy). Taky znám na boku položený velký vlek za autobusem. Takže říkat "nikdy se mi to nestane" je hloupost, ale jde o to spíš mít přijatelnou pravděpodobnost a čisté svědomí, že jsem hlavu použil.

Reply

Re: neohrožovat ostatní, Vladimír, 1/21/2015 9:58:35 AM
Vázání lodí a jejich přeprava je věda. Každý délesloužící vodák o tom ví své a má v rukávu přehršel historek. Třeba o partě, která přepravovala na střeše osobáku nafouknutý raft Pulzar, ztratili ho a vůbec si toho nevšimli (v Oslavanech cestou na Jihlavku).
Když jsem před léty dělal vodu závodně, měl jsem domaniko dělanou zahrádku, do které se na stojáka zasouvaly placaté slalomové lodě. Tak jsem na střechu kombíku Žigula narval dvě deblovky a dva singly. To byste nevěřili, jak úžasně to vede lajnu a jaká dřina je při vyšší rychlosti zatočit... Smajlík

Reply

neohrožovat ostatní, Honza, 1/21/2015 6:15:36 AM
Chlapi, jak si čtu o tom prvosjezdu dálnice a i ty reakce na to, tak si myslím, že by to opravdu chtělo v tomhle víc pečlivosti, opatrnosti a soudnosti a třeba si i přiznat, že když nejsem schopen tu loď převézt opravdu bezpečně, tak holt nepojedu nebo pojedu na něčem, co bezpečně dopravit zvládnu. Občas mám z tohodle serveru pocit, že nejhorší hřích je zajet ožralej bez vesty po hlavě do válce, ale za mě je tohle horší, protože v tom válci člověk ohrožuje z 95% jen sám sebe, protože záchranáři by snad měli mít dost schopností a rozumu, aby v tom válci neskončili taky. U lodi jedoucí po dálnici je to naopak.

Ale dobře, že jste o tom napsali, třeba bude díky tomu o nějaký ten dálniční prvosjezd méně.

Reply

Re: vodacke bryle, Radek, 1/20/2015 11:31:09 PM
Předjížděli jsme sypač. Poryv větru od něj udělal huuu a ze střechy se ozvalo chrrrrr. Blbej pocit, ale nakonec ty shody okolností hrály pro nás - panceřové auto České pošty a ne třeba ta motorka. Poškozená loď je lepší, než poškozený člověk.

Reply

Re: vodacke bryle, Chobotnice, 1/20/2015 11:03:12 PM
Úlet s příčníkama, to mi něco připomíná. Vono taky je to někdy i vo aerodamice, jak tak ty kyblíky posadíš.

Reply

Re: vodacke bryle, Šéba, 1/20/2015 10:02:45 PM
Třeba Hadův děravý, zajímavě zvlněný prijon Smajlík

Reply

Re: vodacke bryle, jozka, 1/20/2015 7:46:21 PM
Kamarad to musel tenkrat na svem milovanem koncernu resit vymenou strechy. Otazkou je, jestli to neni nakonec lepsi.

Reply

Re: vodacke bryle, Meloun, 1/20/2015 5:12:50 PM
1100,- Že prý to mám dát na vozejk, když fouká. Mohl jsem to rozporovat, ale to bych za cestu ke správnímu řízení dal to samé.
Vázat můžeš jak chceš, ale když to letí i s továrním příčníkem, tak jsi namydlenej, leda bys to protáhnul oknama. Neuvěřitelný, že jak T-drážka, tak ta rybyna, co je v příčníku nejeví vůbec žádnou známku opotřebení a kdybych byl drsňák, tak to můžu v klidu zpátky nasadit a jezdit. Asi se podmáčkla a zase narovnala. Nikdy by mě nenapadlo, že bude z plastu, byť pevného.

Reply

Re: vodacke bryle, Klasik, 1/20/2015 4:53:26 PM
Pánové, děláte si z toho prču, ale co taky jiného vám zbývá. Fakt je, že ta loď by jiné nepanceřované vozítko mohla více pomuchlat a mohla to být i motorka. Docela by mě zajímalo ... jak to ocenili hoši v placatejch čepicích?

PS: Taky už jsem lodě ztratil, ale naštěstí žádný zásah ani jiné škody. Je fakt, že od té doby vážu pečlivěji.

Reply

Re: vodacke bryle, Meloun, 1/20/2015 12:58:33 PM
No a taky trochu svárů. Teď jsem sundal sezení a tak úplně to cajk není. Ale pravda znám i horší lodě.

Reply

Re: Pěkná akce, PetrZ, 1/20/2015 9:55:54 AM
Aneb zážitky nemusí být krásné, ale musí být intenzivní :-D

Reply

Re: vodacke bryle, Had, 1/20/2015 6:10:15 AM
Musim ric co sem viděl včera Melounovyho Habitata prevalcovanyho pancirovanou dodavkou tak nic dramatickyho par kyblu varici vody a budete to cajk:)

Reply

vodacke bryle, jozka, 1/19/2015 8:06:30 PM
nejsou potreba, poslouzi lyzarske. Kdysi jsem tak jel jednu jizdu slalomu v Decine.

Prvosjezdy silnic jsou vzdy vosajstlich, kamaradum zaparkovaly zahradky i s nakladem mimo D5 a I/8. Lode, co opustily zahradku na R4 uz takove stesti nemely, ale odnesly to jen trochu a auta prezily. Padla, co stravily noc na D8 uz byly na odpis... kdyz tak nad tim premejslim, divim se, ze se nikdy nestalo nic vetsiho.

Jo, a mimochodem, peknej vylet :-)

Reply

poziční světla, PetrZ, 1/19/2015 4:55:42 PM
Dobré jsou ty chemické tyčinky, co používají třeba rybáři nebo ty na blbnutí a na ozdobu na diskotéku.

http://www.zbozi.cz/hledani/?q...

Lepší fotku použití nemám - stačí nalepit na pár míst a je to
http://www.skirit.cz/photo/pho...


Říčku jsme jeli předloni a taky až do Pekla ke dřevěnému mostu, ale příště raději jen k mostu v Pěčíně (první pod soutokem) - a dát Říčku z Říček a Zdobnici ze Zdobnice. Ten spodek už je pak jen taková dietka.

Reply

Pěkná akce, Vladimír, 1/19/2015 2:15:05 PM
na takovou se pěkně vzpomíná...

Definice dobrodružství:
Když člověk někde mrzne a trpí jako pes, pak se vrátí domů, dá si v kruhu přátel u kamen dvojku červeného a vypráví,,, a přehání... Smajlík

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.