Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Na-vodu-roku-1944---III-dil-z-Kolodeji-do-Prahy.aspx?ID_clanku=2125 edit=2

Na vodu roku 1944 - III. díl z Kolodějí do Prahy

Diskuse nad článkem
Re: Sudety - upřesnění, Lasička, 10/31/2019 8:39:43 PM
Ahoj Eki,
díky za zprávu, skvělý objev. Smajlík
1890 - to je teda hodně raný výskyt kanoe v Čechách! Pokud vím, tak tou dobou jsou zprávy hlavně o J-R Ořovském. Vlastně je těch informací ze zakladatelského období proklatě málo a všude se opakují stále stejné (Ježdík, loďař Řepa, 6 kanadských kanoí atd.)...

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Eki, 10/29/2019 3:11:24 PM
Ahoj Lasičko,
ohledně vodáctví mezi sudetskými Němci jsem teď narazil na zajímavý historický záznam: Do Chomutova se v roce 1890 přestěhovala rodina Mannesmannů (vlastnili železárny), chomutovští měšťané jí pronajali Kamencové jezero pro sportovní projížďky na kánoi.
Dál připravuju článek o roce 1930, tam jednu fotku s Němci a jejich plavidlem na Vltavě mám, ta je ale ojedinělá. Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Lasička, 9/22/2019 10:07:24 AM
Ahoj Kouďu, reaguju ještě opožděně, protože jsem zrovna na něco narazil. Čtu teď knihu "Český tramping v časech formování a rozmachu", kde je odstavec o počátcích trampování na Plzeňsku. Vodáctví sice není explicitně zmíněno, ale tak víme, jak to s tím trampingem a vodáctvím bylo...

"Na Plzeňsku je existence nejstarší chaty u Drahotínského rybníka u Zruče u Plzně uváděna již k roku 1920. Její osazenstvo se v roce 1930 přesunulo k Dolanům, kde založilo osadu Berdovka. Právě horní tok Berounky pod Plzní se stal jedním z míst, kde byl ve 30. letech plzeňský tramping výrazněji zastoupen. Souběžně s tím vyjížděli plzeňští trampové i na opačnou stranu, do údolí Mže přibližně v oblasti zříceniny hradu Buben a dnešní vodní nádrže Hracholusky, kde rovněž začaly vznikat chatové osady. Doloženo je také navštěvování údolí Radbuzy, dále takzvané Kornatické riviéry u Kornatického rybníka a především povodí Střely v okolí Plas a Kaznějova, kde tramping reprezentovala zejména osada Medvědí údolí, položená mezi Nebřezinami a Koryty. O ostatních západočeských lokalitách víme jen málo. Například na začátku 30. let začaly růst první chaty klatovských trampů na říčce Ostružné u Velhartic, v místě přezdívaném Rajské údolí." (str. 63-64) Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, ivva, 9/10/2019 7:37:05 PM
Přeji příjemné čtení, jenže je to tak čtivé, že to shltneš za tři dny, při pomalém čtení za týden. Více času pak strávíš hledáním na mapy.cz, kde to jeli a kde stanovali a plánováním, jak to pojedeš ty :-) Budu jen rád, pokud ty knihy postupně z antikvariátů lidé vykoupí a neskončí to ve sběru.

Faktem ovšem je, že Dráva se od roku 1939 hodně změnila, nastavěli tam elektrátry, stejně jako se to stalo jinde v Evropě. Rittlinger tu změnu předvídal a proto také název knihy Das baldverlorene Paradies (Již brzy ztracený ráj) i když český vydavatel zvolil více lidové Voda kajak stan.

Rittlinger je dodnes v Německu a Rakousku legendární postavou, především díky svým vodáckým cestopisům z Evropy i ze světa, kde zachycoval řeku a krajinu velmi osobitým stylem, takže je označován jako Dichter im Kajak či Dichter am Paddelboot (Dichter je česky básník). No a k tomu je také považován za jednoho ze zakladatelů německého fotografického aktu v přírodě a propagátora Freikorperkultur (německý naturismus). Dobrodružná povaha jej za války zavedla až do německé rozvědky, když působil jako agent v Istambulu. Životopis zde de.wikipedia.org/wiki/Herbert_... a pokud neumíš německy, tak Google to zhruba přežvýká:-)

Reply

Re: Trilčův jez, Střelec, 9/10/2019 1:27:17 PM
Jezdili v tom, co bylo k mání. Vesty, přilby, nepromoky ani neoprény tehdy u nás nebyly a v cizině se teprve začaly objevovat. S trochou štěstí tu byly k sehnání korkové pásy (od ženistů) a možná nějaká ta kapoková (?) vesta (patrně z poválečného vojenského výprodeje), které podle snímků ve starých svazarmovských plátcích ale téměř výhradně používali závodníci na rychlostních motorových člunech a vodní lyžaři. Přilby a vesty na divokou vodu se začaly šířit až po roce 1960. Jet klasickou retardérku po skoro holém zadku je hodně bolestivá zkušenost.

Zatím nejstarší použití vesty na divoké vodě na které jsem narazil se datuje do druhé poloviny 19, století, kdy Powel použil korkovou plovačku při prvosjezdu Colorada.

Reply

Re: Trilčův jez, ivva, 9/9/2019 10:29:13 PM
Díky za skvělé video. Mimochodem, nejvíce se mi líbí, že ten opravdu těžký závod jedou v obyčelných trenkách s tílku a především bez vesty a bez přilby, z čehož by se dnešní šampónci osypali a dohližeče nad všeobecnou bezpečností by nejpíše trefil šlak. :-)

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Lasička, 9/9/2019 10:23:37 PM
Ve srovnání s R.-U. před první válkou nebo ve srovnání s první republikou??? To asi ne... Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, ivva, 9/9/2019 10:09:54 PM
Báječné byly devadesátky, ale to už je historie, která se nebude opakovat dalších sto let nejméně :-)

Reply

Re: Herbert Rittlinger, ivva, 9/9/2019 10:04:34 PM
Já řvu už teď, když tady čtu tuhle znárodňovací agitku. Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Lasička, 9/8/2019 1:10:20 PM
Podle mně by měli vodáci začít hlavně sami u sebe. Zejména my tady, co představujeme jisté jádro, skalní členy subkultury. Podívej se na Chobotnici, staví si vlastní krásné lodě a pádla, nosí klobouk, popularizuje. To je reprezentativní figura. A několik dalších. Každý z nás by měl razit určitý styl a mít úroveň jednání, nestačí jenom nadávat na disneyland na letní Vltavě. Howgh. Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Lasička, 9/8/2019 1:02:14 PM
Stran rezidencí v krajině bych to neviděl tak pesimisticky, protože prostě nevíme, jak se budou utvářet movité vrstvy. Já mám pocit, že oproti 80. a 90. letům se postupně kultivují a že horší než za tzv. podnikatelského baroka už to nebude. Třeba ve Skandinávii jsou taky bohatí lidé a nikoho nenapadne stavět v rozporu s tradicí a krajinou. Mají v sobě jistou kultivovanost a prachy umí utratit neokázale. Stejně tak pozdně rakouská a prvorepubliková česká buržoazie byla z dnešního pohledu vzorem ctnosti, podporovali veřejné dění, spolky, charitu, a vily jim stavěli proslulí architekti. To prostě nevíme, kdy se zase vrátí... To bych se spíš bál pronikání ruských, čínských oligarchů a podobné verbeže, co se sem valí z východu. Smajlík

Reply

Re: Retardérky, Eki, 9/8/2019 9:25:45 AM
Ahoj, já jsem retardérku Trilčova jezu viděl v akci na začátku dubna a velice podobné se mi zdála retardérka u Jiráskova jezu, jen měla ještě na konci do Vltavy takový skok. Z Lipna teklo 40 kubíků. Já byl sám a nikdo nikde, přiznám se, že v singlu na pálavě jsem si do toho netroufnul a radši to obnesl. Doufám, že to dám někdy s jištěním ze břehu s partou. Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Moravan, 9/8/2019 8:04:43 AM
Říkám si totéž, i bez dodatku "kdo ví", protože už nevěřím, že by někdy v této zemi zavládla spravedlnost a zmizel fenomén "mastňáků", tedy lidí, kteří mají k dispozici nápadně víc peněz a majetku, než by odpovídalo jejich společenskému přínosu, že by jejich pyšné chaty v krajině byly zbourány (nebo aspoň vyvlastněny a předány mladým rodinám, které nemají kde bydlet), že by se v republice masivně ustoupilo od nevratných obalů (protože nemalé procento lidí je prostě bude pohazovat), že by se skutečně začaly trestat zločiny proti přírodě (černé stavby, skládky, černá těžba), atd. Tohle zřejmě nenastane, protože by se hned spustil řev, že se omezuje demokracie, volný trh, atd.

Maranatha.

Reply

Re: skvelé čtení, J. K., 9/8/2019 7:16:10 AM
A tak když nic nevím, tak dám aspoň nějaké odkazy:
plzensky.denik.cz/zpravy_regio...
fcviktoria.cz/clanek.asp?id=10...

Reply

Re: skvelé čtení, J. K., 9/8/2019 6:06:54 AM
Bohužel toho moc nevím. V Plzni působil klub Radbuza a pořádaly se populární závody. Jezdilo se po Radbuze. Účastníci o tom po válce moc nemluvili, nebyla vhodná doba. Dnes již nežijí.

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Kouďa, 9/6/2019 2:17:56 PM
Ahoj, dal jsem to do vyhledávače a je jich po republice celkem dost. Už jsem si jednu objednal. Zima se blíží, bude co číst Smajlík Díky.

Reply

Re: skvelé čtení, Kouďa, 9/6/2019 2:08:02 PM
Ahoj, víc detailů k vodáctví v Plzní za protektorátu bys neměl, článek bys z toho nedal? Zajímalo by to určitě nejen mě. Smajlík

Reply

Re: Herbert Rittlinger, Lasička, 9/6/2019 11:04:57 AM
Sám jsem ještě nečetl ani jednu z Rittlingerových knih, ale po vašem přiblížení se na ně budu muset zaměřit. Člověk má přirozenou tendenci vnímat vývoj dějin optimisticky jako postupné směřování věcí k lepšímu, ale je to samozřejmě složitější a zrovna u vodáctví si tím nejsem jistý. Vždy když narazím na takovéhle báječné vyprávění o předválečné době, tak si spíš říkám, že už to nikdy tak báječné nebude. Ale kdo ví... Smajlík

Reply

Re: Trilčův jez, Standa, 9/6/2019 10:34:12 AM
Tady je také dost záběrů na propluvání ratardérama. Musí se nechat, byli to borci. Krásné je, jak u té propustě Nové mlýny vyhrává dechovka Smajlík. 28.9. bude otevřená propust Helmovského jezu, už se na ní těším .

www.youtube.com/watch?v=N3uacD...

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Lasička, 9/5/2019 10:39:52 PM
Kanoe Gatz, to je toto?
secure.kanu-gatz.de/

A to jsou nějaké legendární kanoe?

Reply

Trilčův jez, ivva, 9/5/2019 6:30:25 PM
Našel jsem ho tady (07:32) www.youtube.com/watch?v=ZUFXGM... a zjistil, že to nejsou prahy, ale zdrhla

Reply

Re: skvelé čtení, ivva, 9/5/2019 6:23:36 PM
Díky za odkazy, nicméně v pořádku ta retardačka už evidentně není. Na tom videu je vidět, že má z velké části vylámané prahy, takže tam pak voda už neteče jako na fotce ze 40. let, ale jako na té fotce z cesty po dolní Lužnici. Hlavní znakem těchto velkých retardaček jsou dva vysoké podélné kohouty, mezi kterými loď splouvá dolů a je to skutečně velký zážitek bez ohledu na to, co kde člověk pojezdil po světě. Trilčův jez v Budějovicích jsem jel dvakrát, poprvé v půlce devadesátek a podruhé asi před 10 lety. Měl jsem z toho vždy pocit, že mi loď tančí pod zadkem sem tam a nemám moc vliv na to, co se s ní děje, což bylo poněkud zneklidňující, stejně jako vědomí, že ty dvojitě lomené prahy jsou zatraceně vysoké a když se převrátíme, tak zlomená noha bude asi to nejmenší. Pokaždé jsme to s kurzem projeli bez problémů, ale když nám pod druhém sjezdu správce stavidla blahopřál a dodal, že obvykle volá sanitu, tak už raději končíme kurzy v Boršově.

Reply

Re: skvelé čtení, Chobotnice, 9/5/2019 2:15:06 PM
Tahle retardérka byla sjízdná v roce 2015, je stále v pořádku. Je to Nový mlýn na Vltavě pod Kořenskem. Teď je nad korunou jezu 120cm vody a Orlík dále klesá. Tady mám fotku: www.raft.cz/Clanek-Podzimni-do... Hejblací obrázky ze suchýho jezu jsou třeba tady: www.youtube.com/watch?v=Eim0dg... Jináč ještě epičtější je retardérová propust v Praze u Štvanice.

Reply

Re: skvelé čtení, J. K., 9/5/2019 2:03:00 PM
No ono to vodáctví za protektorátu mělo svoje specifika. Vyprávěl mi otec, že jednou už ke konci války vezli na kárce kanoi proti proudu Radbuzy. A letěl tam jeden kotlář, kterému se asi ta kanoe zdála podezřelá. Tak na ni naletěl a spustil palbu. Chlapi skočili do příkopu a nikomu se nic nestalo. Takové věci se už dnes nestávají. Holt pokrok je pokrok.
Poznámka pro později narozené: Kotláři byli američtí letci, jejichž úkolem bylo střílet na kotle lokomotiv.
Jinak zrovna v Plzni byla za protektorátu vysoká vodácká aktivita. Ale vzhledem k možnostem se jezdilo hlavně v Plzni a okolí.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, ivva, 9/5/2019 10:55:54 AM
Podobně popisuje Peřina (Na třech řekách), jak vypadala Vltava v Krumlově, když do ní vypouštěla kaly papírna přímo ve Větřní. Já pamatuji Vltavu z raných osmdesátek, když už to šlo z kanálu pod Krumlovem a také si vzpomínám, jak jsme se do toho sajrajtu převrátili pod Zlatou Korunou a jak jsem pak měl ty cucky celulózy nebo čeho úplně všude :-) Mimochodem, řádně smrděla i Morava přímo v Olomouci, kam do ní vypouštěl chemický svinstva Farmakon, až si člověk říkal, že do té řeky hodí sirku a ta továrna poletí k čertu :-)

Reply

Re: Sudety - upřesnění, ivva, 9/5/2019 10:49:02 AM
Kdysi jsem snad četl o dvou rozhlednách na jednom kopci, každý na své půlce, ale ruku do ohně bych za to nedal :-)Otázka je, co bylo před první světovou a co po ní.

Reply

Herbert Rittlinger, ivva, 9/5/2019 10:44:57 AM
O Českých Němcích moc nevím, ale jsme moc rád, že jste připomněl Herberta Rittlingera, který byl z Lipska. Sjížděl jsem dravé řeky zná kde kdo, ale v češtině vyšlo za Protektorátu i Voda kajak stan, což je dost nepřesný překlad výstižného názvu Das baldverlorene Paradies. A přesně o tom ta kniha je - autor sbalí ženu, dvě kamarádky modelky, skládací kajaky a v létě roku 1939 vyrazí na Drávu, Traun a Enns a jedou si to bez vest a příleb, občas na pár dní zastaví a pobíhají si tam nazí a fotí akty v přírodě. Na začátku také popisuje sjezd Regenu (Řezná) v Bavorském lese. Úžasné je ale především to, jak popisuje řeku a krajinu okolo a neodvratně přicházející změny toho všeho. Ta kniha musí nadchnout každého vodáka, já sám ji kupuji pokaždé, když na ni v antikvariátu narazím a rozdávám výtisky kamarádům. Naši (pra)dědečcci a pra(babičky) byli také kdysi mladí a uměli žít tak, že jim to člověk může někdy i v dobrém závidět :-)

Reply

skvelé čtení, ivva, 9/5/2019 10:26:59 AM
Díky za výborné čtení a určitě stojí za zamyšlení, jak relativně v pohodě si tu parta mladých lidí za Protektorátu jezdila po vodě, což byla ve většině zemí Evropy naprostá utopie. Mám pocit, že něco podobného popisuje i Peřina v knížce Na třech řekách. Nadchla mne fotka sjíždění dlouhé retardačky, to už je dnes možné asi jen na Trilčově jezu v Českých Budějovicích, když na to máte odvahu a ukecáte správce, ať vám pustí vodu.

Reply

Re: Labe, Eki, 9/4/2019 4:58:37 PM
No tak já něco zkusim, až bude chvilka, samozřejmě svym stylem. O maratónech psát asi nikdy nebudu, leda něco humornýho o svý nemohoucnosti Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, J. K., 9/4/2019 4:11:13 PM
No nevím. Loni proti mně foukalo něco, co podle Norů měla být lehká bríza. Takový mírný protivítr. Přesto když jsem nepádloval, tak loďka (Palava) se sunula obráceným směrem to jest od Drážďan k Děčínu. Takže myslím, že pro méně zdatné padlery než jsi ty, bude vítr důležitý.
Letos jsem měl bezvětří. Jenže zase jsem jel na laminátovém polozakrytém hybridu, takže srovnání by nebylo korektní.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/4/2019 3:05:34 PM
Mně ještě nikdá neodmítli, pokud měli pracovní dobu. Většinou tam zavolám třeba čtvrt hodiny předem a zeptám se, jestli mně proplavěj dolu. Takhle jsem měl na maratonu s předstihem domluvenou komoru ve Štětí, komorník už čekal, jak jsem tam vjel, tak zavřel vrata a já odpočíval místo dlouhý přenášky. Pak jsem takhle domluvil proplavení celýho závodního pole na Střekově, závodit se začlo až když blinkla zelená na semaforu. scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v... Oni se ty komorníci asi i dost nuděj, provoz moc neni. Problém bejvá v komorách v Praze, kde jsou velký lodě a provoz.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, jozka, 9/4/2019 2:51:16 PM
Aha, tak tohle mi uslo. jeste k tem komoram... jak probihalo domlouvani na komorach? Ja jsem totiz zjistoval loni/predloni na Mirejovicich, jestli by nas i s deckama nevykomorovali a odpalkovali mne, ze to maj zakazany.

Reply

Re: Labe, Chobotnice, 9/4/2019 2:23:53 PM
No já měl myšlénku na článek z celýho výletu do Riesy. Ale problémek trochu je, že nestíhám, buď pádluju, nebo pracuju.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/4/2019 2:03:27 PM
Von byl vypuštěnej, ale zjistil jsem to až cestou dolu, když jsem zjišťoval kontakt na komory.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, jozka, 9/4/2019 1:52:40 PM
Stacilo se zeptat :-) ostatne proto tam ten lateralni kanal vzniknul.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/4/2019 12:42:45 PM
Loni jsme to jeli jako romantiku s kamarádama s přespánim kdes pod Veltrusama. Včetně proplavování zdymadlama. O tom jsem taky ještě nestih psát, ikdyž materiál by byl. scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v... Pak na podzim jsem vyzkoušel že to 1) jde jezdit oběma směry 2) mezi Vraňanama a Lužcem to i za malý vody teče tak, že se to nedá vypádlovat nahoru. www.padlovani.cz/praha-melnik-...

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/4/2019 12:33:51 PM
Loni jsem to měl až do Drážďan proti solidnímu větru, krom meandru u Konigsteinu, kde se řeka otáčí na druhou stranu. Ale i tak se to dalo. Letos na maratonu jsme měli mírnej zaďák, krom meandru u Konigsteinu. Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, jozka, 9/4/2019 12:12:03 PM
Jsem si vzpomnel na prvni pulku osmdesatek, kdy mne tata vzal (jako svuj trenink na tradicni Vltavu) taky na Vltavu, jen na tu nejspodnejsi, z Vranan na Melnik, tam prespani ve stanu na brehu a druhej den po lateralnim kanale zpatky. No a na tom Melniku jsme kupodivu nebyli jedini se stanem, byl tam mazelsky parecek dederonu, ja platenem dvojkajaku na ceste z dederonie do Prahy.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, J. K., 9/4/2019 8:06:37 AM
Nejdůležitějším faktorem na této trase je vítr. Za bezvětří nebo dokonce s větrem v zádech je to brnkačka. Proti silnému větru je to boj. Takový lehký protivítr cca 4 m/s je ještě docela dobrý.
Ale stojí za to natáhnout to až do Pirny. Ta německá část je pěkná.

Reply

Re: Labe, Eki, 9/3/2019 7:22:18 PM
Jo, souhlas. Ale daleko od Prahy to neni, vlak z Holešovic tam jede hoďku. Ty auta po levý straně mezi Ústím a Děčínem vobčas hlučej. Vláček podel zastavuje luxusně často. V sobotu bylo krásný zrcadlení, voblíznul by ses. Krásný třetihorní vulkanity a pak křídový pískovce. Mám to napsat já, nebo chceš ty? Nerad bych ti to sebral... Smajlík

Reply

Re: Labe, Chobotnice, 9/3/2019 7:09:23 PM
No myslel jsem že to měl být tenhle článek možná že jsem špatně hledal. tak ji mám fotek spoustu a právě proto že tenhle úsek už byl popsaný tak jsem o něm zatím článek nepsal. Ale rozhodně ten hezký úsek nekončí u Hřenska ale asi tak u Pirny. Letos jsme vlastně tenhle úsek jeli v rámci jedné etapy maratonu. Když jsme začínali nad střekovem a končili jsme u Pirny. kdyby to člověk bral takovým tím stylem jako zastavím a támhleto navštívíme tamhle to navštívíme támhle dojdeme do restaurace tak určitě i pod hřenskem je na co koukat badschandau je krásné město königstein je určitě velice zajímavá památka k navštívení a tak dále jediné co na co je na trase špatný je Hřensko. jak je z města 1 tržnice tak je to takový trochu peklíčko. že tam neoperuje u půjčovny Podle mě je tím že to je daleko od Prahy a hodně lidí taky má dojem že to bude okolo Ústí do Děčína nějaká industriální krajina. přitom je to krásné přírodní lesnaté údolí jaký se málokde vidí. Podobný potenciál má ještě krátký úsek z Vraňan do Mělníka kde to taky pěkně teče jede se přírodou a tak ale není ta infrastruktura stánku a plovoucích výčepu. Zatím. Ještě k tomu úseku z Ústí nebo z Děčína – uvažoval jsem i tom zkusit tam stopovat s kánoi. stoupnout si vedle silnice s mojí dřevěnou kánoí a mávat na náklaďáky a auta se zahrádkou. Akorát od té doby co je dálnice do Drážďan tak přes Hřensko moc velký provoz aut není. Což je ale zase pro turistů na vodě pohoda že je tam klid krom vlaku.

Reply

Re: Labe, Eki, 9/3/2019 6:59:37 PM
No Chobotnice, normálně s tebou bezvýhradně souhlasim, ale v tom článku neni z dotazovanýho úseku ani jedna fotka. A je to úsek celej rok sjízdnej, tekoucí, kaňonovitej a Čechama pořád vopomíjenej, nejni dokonce ani v obsáhlé Vojtově knížce "Na lodi křížem krážem po Čechách", kde je jinak kdeco. Když v létě uvádí někdo sjídnost, tak ani muk. Začínám přemejšlet nad článkem, fotek mám hafo a ten úsek si to zaslouží. Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/3/2019 6:38:55 PM
Tady je i z tohoto úseku. www.raft.cz/Clanek-Po-Labi-z-U... Jináč proud je tak 2 - 3km/h při malý vodě, nad Hřenskem to trochu zpomalí. Loni jsem za den dojel z Ústí za Drážďany, ale to nejde brát jako uplně relevantní. Jako vícedenní do Drážďan by to bylo taky supr. Nějaký půjčovny půjčujou lodě v Děčíně, ale jen pár. A pak jezděj Němci z Bad Schandau do Pirny a podobně na roztodivnejch plavidlech.

Reply

Re: Labe, Eki, 9/3/2019 5:01:15 PM
Ahoj, teče to hezky, se divim, že na to už nevlítly půjčovny...
Je to 38 km a jel jsem to od jedenácti do půl šestý a to do toho byly ještě koupačky a kofola cestou. Můžeš ale skončit i dřív, na pendl je okolo pořád vlak.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, vydraska, 9/3/2019 3:58:50 PM
ahoj, jak rychle to tece, za jak dlouho se to da sject do hrenska?
mam v planu stejnou trasu, cekam az se v labaku pekne podzimne zbarvi listi.

Reply

Re: starý fotky, Kouďa, 9/3/2019 3:43:47 PM
Eki díky moc za počtení a scany. Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Kouďa, 9/3/2019 3:42:54 PM
Když jsem před lety pátral o sjíždění Mže a pak co jsem našel tu otisknul Petr, tak jsem našel jen informace od spisovatele Hrbka, že nad Plzní se jezdilo po Mži na maňáscích a jejich osada jezdila trempovat na Mži pod Butov. Nevím teď přesně, musel bych to najít, ale v Butově, Malovicích a ještě dvou vsích byla převaha čechů, jinak všude němci. Trempíci pod Butovem jezdili na vorech a pramicích. Po válce už na Mži regulérně chatařil, než to utopila přehrada.
Našel jsem i předválečnou ČB fotku s kanoemi nad jezem Zelenkova mlýna, je v tom článku.
Jedna osada byla i na Střele, ale sjíždění na lodích zmíněno nebylo.
Když jsem hledal nějaké prameny a fotky před válkou a i psal do němec potomkům bývalých německých obyvatel, nic neměli. Přisuzuju to tomu, že po válce při odsunu zabalili co se vešlo do kufru a mělo cenu. Pokud nějaké fotky byly, tak zůstaly na barácích a bůh ví, kde je jim po těch divočinách odsunu konec.
Pak jsem ještě dohledal fotku Úhlavy v Přešticích, kde pod jezem je někdo na kajaku, ale to je z 50 tých let. Dokonce někdo dělal i výstavu o Úhlavě, kde součástí bylo i sjíždění, ale šlo spíš o poválečnou dobu.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Petr, 9/3/2019 11:40:33 AM
V oblasti turismu a tělovýchovy byly živly české a německé odděleny. Existovaly české a německé spolky (jak Sokol tak Turneři vyžadovali příslušnost ke "svému" etniku), české a německé turistické chaty a české a německé výstupové trasy, protože byl problém se snést na jednom kopci. S řekama nevím, ale nedivil bych se.

Z dnešního pohledu je to naštěstí už těžko pochopitelné, ale kdoví, třeba se ještě dočkáme.

Reply

Re: starý fotky, Eki, 9/3/2019 9:25:12 AM
Ahoj a dík za zájem. Prvních pár nascanovaných listů kroniky jsem na ukázku zájemcům a mimo to i Petrovi a Vladimírovi poslal. Smajlík

Reply

Re: starý fotky, Standa, 9/3/2019 9:07:41 AM
Díky za krásný články, já bych měl také zájem o náhled do deníčku. Když už se s tím budeš skenovat, není škoda že se na to podívá jen pár lidí? Třeba kdyby se dodatečně dal pod článek odkaz na ty scany či by byly přímo tady na raftu, myslím že by to nebylo od věci. Tedy samozřejmě za předpokladu, když by ti nevadilo, že je to volně přístupný.
Už tu padla zmínka o vodáckém muzeu, že by to tam mohlo také být. Já jsem pro všemi deseti. Oni totiž různé lidské příběhy, osudy, vyprávění... vtahnou člověka do historie mnohem intenzivněji, než jen "koukání na pouhé vybavení".
Sám jsem toto letos zažil v muzeu v Jihočeských Kojákovicích, které je věnováno emigraci do Ameriky a právě ta svědectví spolu s dobovými fotografiemi člověka vyloženě dostanou do tehdejší reality. Velice doporučuji jeho návtěvu (třeba až se budete chystat na Lužnici, ze Suchdola je to tam pár kiláků Smajlík)
Standa

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Eki, 9/3/2019 7:04:37 AM
Jo, máš pravdu, mohu potvrdit, třeba babička měla k Berounce negativní vztah, jezdila ji nejméně. Dodneska je tradice, že se jezdí z Dolanského mostu, ikdyž už to znečištění odeznělo. Jel jsem tuhle z Plzně a bylo to bez lidí. Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, J. K., 9/3/2019 5:44:27 AM
Jen tak na okraj. Horní Berounka za první republiky moc populární nebyla. Plzeň neměla čističku a voda smrděla spousty kilometrů.

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Chobotnice, 9/2/2019 8:30:38 PM
Mírná odbočka ke krátkému článku o "Německé kajakové škole" krasajachtingu.cz/microcruisin... Jináč Německo dnes - je tam k vidění krom kánoí Gatz, které jsou svým designem takové dost pro sebe i orig kanadské kanoe. Ba je tam i festival krasopádlení na klidné vodě, o kterém snívá třeba i Vladimír. www.youtube.com/watch?v=cBf7CR...

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Eki, 9/2/2019 7:14:27 PM
Jo, taky mě to při tom sepisování napadlo a určitě mezi Němci vodáci byli. Ale ty fotky, pokud se zachovaly, tak teď budou někde v Bavorsku.
Některé stereotypy zřejmě přetrvávají až dodnes, třeba v sobotu jsem jel z Ústí do Hřenska, úsek bez jezu a nepotkal jsem ani pádlo...

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Lasička, 9/2/2019 6:32:34 PM
Asi ano, asi měly obě národnosti své oblíbené vodácké destinace, kterým dávaly přednost, ze zvyku, pro lepší pocit a lepší domluvu. Nicméně si myslím, že když někdo chtěl, mohl jet tam i tam.

Každopádně mě to přivádí k otázce vodáctví mezi českými Němci? Vím, že Emerich Rath jezdil na kajaku. Co dál? Mezi válkami bylo mezi Němci několik opravdu extrémních dobrodruhů na kajaku - Franz Romer (cesta přes Atlantik), Herbert Rittlinger (prameny Amazonky)... Ovšem nikdy jsem nezachytil nic o vodáctví mezi Sudeťáky. Ale skauti a trampové v Německu byli, jejich bitky s Hitlerjugend jsou legendární, divil bych se, kdyby nejezdili na vodu.
Třeba bude někdo vědět... Smajlík

Reply

Re: Sudety - upřesnění, Eki, 9/2/2019 6:10:47 PM
Ahoj,
já mám tu informaci z rodinných vodáckých kruhů. Obecně, co vím, tak ty dvě pospolitosti - česká a německá - žily spíš vedle sebe, než spolu. Každá měla svá divadla, školy od základních až po university atp. Němci měli své turistické spolky, Češi zase Sokola a tak. Oba nacionalismy byly už od konce 19. století silné. Takže Češi jezdili Vltavu (česká byla až pod Krumlovem), Otavu, Lužnici, Berounku a Sázavu, na lyže na Šumavu a do Krkonoš a na vyšší hory na Slovensko a na Podkarpandu, k moři do Jugoslávie...

Reply

Re: starý fotky, Lasička, 9/2/2019 5:56:37 PM
Mně by ještě taky dost zajímalo, jestli se za první republiky někdo vydal na vodu do "Československé Kanady", totiž na Zakarpatskou Rus, která byla tehdy, jak známo, součástí Československa. Z pamětí Jaroslava Foglara vím, že tam uspořádal ve druhé polovině 30. let tábor se svým skautským oddílem a že to bylo organizačně, dopravně i fyzicky náročné (J.Foglar: Život v poklusu). Smajlík

Reply

Sudety - upřesnění, Lasička, 9/2/2019 5:50:24 PM
Ahoj,
předně ještě jednou díky za tuhle parádu.

Dovolím si ale ještě poznámku k téhle, podle mně, neobratné formulaci "Některé dnes populární řeky, jako je třeba Ohře nebo Ploučnice, Češi už od první republiky příliš nejezdili, protože jejich okolí obývali Němci."
- řekl bych, že za první republiky (1918-1938) se tyhle řeky téměř normálně jezdili, ale změna nastala na podzim 1938, kdy se Sudety staly součástí Německa - do konce války tedy ležely v nepřátelské cizině (pozn.: pro tehdejší kolaboranty to byl ovšem spojenec na věčné časy...).
Pokud se týká nějaké národnostní řevnivosti za první republiky, tak to asi nebyla zásadní překážka - někde mohl německý sedlák nedovolit českým vodákům zakempit, někde se mohli trochu profackovat s německou mládeží, ale to by asi nikoho zásadně neodradilo. Tím spíš, když vezmeme v potaz, že konflikty se soukromými zemědělci nebo četnictvem (Kubátů zákon, 1931) byly v té době běžnou součástí trampské každodennosti.
Smajlík

Reply

starý fotky, Eki, 9/2/2019 5:30:33 PM
Ahoj a dík za příznivou reakci Smajlík
Jsem rád, že se téma líbilo a jestli jsem někoho inspiroval k prohledání rodinnýho archivu, případně k publikaci retrofotek nebo retročlánku, tak tím líp.
Ještě dlužim Lasičkovi, Montemu a dalším nějaké scany z té kroniky. Jestli mě Vojta vezme do Kotvy, tak propátrám materiály o pradědečkovi a spíchnul bych další retročlánek. Ale to až v zimě, jinak by tu z toho byl Ekiraft a to by nikoho dlouho nebavilo Smajlík

Reply

..., HH, 9/2/2019 4:07:50 PM
Škoda, ale každá plavba někdy skončí. Byl výborný nápad to sem dát - a třeba to nemuselo být naposled a ještě někdo z těch historických pokladů v cancácích a starých fotkách vydoluje další podobně zajímavé příběhy. Četlo se to moc hezky.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama