Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Utonuti-na-Zemske-brane.aspx?ID_clanku=522 edit=2

Utonutí na Zemské bráně

Diskuse nad článkem
Re: Je toho nejak moc..., Rendala, 4/29/2013 3:25:58 PM
Ty měchuřiny bych tak neodsuzovala. Znám spoustu zkušených vodáků, kteří jezdí jen na vzducholodích. Ono je to totiž mnohem praktičtější na dopravu a skladování. Já sama jsem odchovaná na laminátu (v plasťáku jsem seděla jen jedinkrát v životě) a dřív jsem taky všechny vzducholodě, ale i plasťáky odsuzovala. Jenže zkus si, když jedeš na vodu v 5 lidech, přivázat na střechu auta dvě kanoe a kajak. Takže i přesto že jsem ještě před několika lety prohlašovala, že na českou řeku mě v něčem nafukovacím nikdy nikdo nedostane, tak je dnes mým nejčastějším plavidlem Pálava či Rio. A to všechno jednoduše proto, že je jednodušší loď smotat a hodit ten balík do kufru auta nebo ho převážet vlakem či autobusem. Takže podle lodi bych rozhodně neposuzovala zkušenosti vodáků.

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Lukáš, 8/3/2006 3:23:59 PM
Když nezkušení lidi jedou na vodu tak si sebou mají vzít alespon 1 zkušeného a nebo se nato vykašlat.V dnešní době je málo zkušených vodáků a bohužel je víc těch kteří se jedou na vodu ožrat apak nastoupí do lodi a utopí se.

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Hasič-Soptík, 5/4/2005 10:12:59 AM
jel jsem s tou partou a musim říct, že to bylo poprve a naposled!!! O organizaci se opravdu mluvit nedá. Obávám se, že těch zkušenějsích tam fakt moc nebylo ( pokud nepočítam 3 záchranářě a vodáky zároveň) a výbava některých taky nic extra. Nic méně větsina to vzdala dříve, než se něco stalo!!! s touhle partou bych příště jel tak maximálně orlici z Kostelce do Hradce. :-D

Reply

Re: Význam, Petr, 4/25/2005 9:39:32 AM
No to už zde nějakou dobu funguje v podobě seriálu Osudné okamžiky, kde jsou popisovány jak nehody končící smrtí nebo i ty, které skončili dobře.

Reply

Re: zkušenosti, Matesakoid, 4/21/2005 11:08:37 AM
Przniteli rodného jazyka!

Reply

Re: 70-ti letý mladík, yenik, 4/19/2005 7:59:36 PM
Predkladam Vasi pozornosti

http://www.skyfly.cz/nehody.htm ,

coz je misto, kam prezivsi lide pisou sve zkusenosti z kritickych udalosti pri paraglidingu a ostatnich leteckych sportech.

Ostatni se pak mohou z techto cennych informaci poucit a pripadne osudove chybe se obloukem vyhnout.

Myslim si, ze podobny format by "bodnul" i na tomto nasem vodnickem serveru. (Webmastere, co ty na to?)

Reply

Re: Význam, yenik, 4/19/2005 7:48:46 PM
Predkladam Vasi pozornosti

http://www.skyfly.cz/nehody.htm ,

coz je misto, kam prezivsi lide pisou sve zkusenosti z kritickych udalosti pri paraglidingu a ostatnich leteckych sportech.

Ostatni se pak mohou z techto cennych informaci poucit a pripadne osudove chybe se obloukem vyhnout.

Myslim si, ze podobny format by "bodnul" i na tomto nasem vodnickem serveru. (Webmastere, co ty na to?)

Reply

Re: Trochu mimo misu, ale..., Martin, 4/18/2005 3:32:20 PM
podle mých zkušeností je minimem 6-7m3 na přítoku do Pastvinské přehrady.

Reply

"Pádláky", Vikos, 4/18/2005 11:08:06 AM
ja to vidím tak, že ti nějaký "pádlák" či jak si to pojmenoval s ničím nepomůže, maximálně bude omezovat lidi, kteří nejsou nikde zaregistrovaní, ale na vodu už nějakých pár let jezdí...
A to že je měchuřina nebezpečnější než kajak tak není pravda. Už nekolikrát jsem viděl "vodáky" na plasťáku, kteří si myleli, kdoví co nejsou zač a potom jim pomáhal z vody vytahovat nejen sebe, ale i jejijch lidě a vybavení....
Na druhou stranu, jsou lidi, co si 1-2 sjedou něco s cestovkou, třeba na Pulsaru(nebo něčem takovém)a s průvodcem, pak si v půjčovně půjčí Colorado a čekají, že to bude stějně jednoduché.....

Vodě zdar a málo "lopat" co si myslí, že sjedou vše

Vikos@vkclipper.com

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Ondra, 4/18/2005 9:43:45 AM
Myslím, že nejde až tak o konkrétní případ, ale o to proč riskovat život a o uvědomění si, že tady ta rizika jsou skutečná a reálná. Ti, kteří jsou opravdu zkušení, vědí o čem mluvím. Ostatní polemizují o zkušenostech posádky, navíc pouze se svým subjektivním hodnocením. Každý má své hranice jinde. Nejvíc si to člověk uvědomí, když jeden něco sólo. Někdy není k zahození i dobrý pocit, že dnes jsem to nedal, protože jsem z toho neměl dobrý pocit, ale, že se sem můžu vrátit.

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Honza C, 4/18/2005 9:18:50 AM
Jak to tak ctu, tak bych odhadl ze "Ja" je cizinec, takze jeho cestina je mozna vice nez obdivuhodna. Jestli ne, tak by se opravdu , ve vlastnim zajmu mel cesky naucit trochu lepe. Co se tyce veku, je to velmi individualni - ja ve svych skoro 60 nemam problemy s ww 4-5,ale s rukou na srdci , uz to neni co to byvalo. A to jak fysicky, tak psychicky.Jinak je zajimave sledovat, jake vasne dokaze rozpoutat diskuse o nicem, presneji o necem, o cem skoro nikdo nic nevi.

Honza

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Honza C, 4/18/2005 9:18:29 AM
Jak to tak ctu, tak bych odhadl ze "Ja" je cizinec, takze jeho cestina je mozna vice nez obdivuhodna. Jestli ne, tak by se opravdu , ve vlastnim zajmu mel cesky naucit trochu lepe. Co se tyce veku, je to velmi individualni - ja ve svych skoro 60 nemam problemy s ww 4-5,ale s rukou na srdci , uz to neni co to byvalo. A to jak fysicky, tak psychicky.Jinak je zajimave sledovat, jake vasne dokaze rozpoutat diskuse o nicem, presneji o necem, o cem skoro nikdo nic nevi.

Honza

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Ondra, 4/18/2005 7:19:21 AM
Nauč se pravopis a pak se bav se slušnejma lidma.

Reply

Re: "Ten 70ti letý", já, 4/17/2005 9:16:26 PM
Znám ty lidi co tam byly,Pry to šlo dost rychle.Chtěly najet za mostem ke břehu dnes jsme tam byly dneska by se to dalo nevy jak to tam vypadlo ,Strhlo je to pozádu¨,otáčely se vjely na kámen který je převrhl a dál si určitě umíš představit.Skušenosti fakt někteří měly někteří maj.telefony měly všichni ale bez signálu a jak sem četl a dnes vyděl pomoc by stejnak nedorazila včás.Takhle jsem to slyšel já a dnes jsem tam byl.máš v něčem pravdu občas je to zbytečný,toto se ale může stát každému.
A pamatuješ si to celkem přesně.

Reply

Re: zkušenosti, já, 4/17/2005 9:03:04 PM
Ty lidi se nesešly jen náhodou,jezdily hodně, hodně let,a věř tomu že základy zvládaly moc dobře řekl bych že i odost víc.mě taky učily.Mám dojem že kdyby jsi snimy někdy jel změníš názor.oni se znaly bavyly lidi někteří spolu pracovaly,popíjely v hospůdce a debatovaly kam se pojedy i když se třeba zrovna vrátily z vejletu či práce.Věř že skušenosti a výbavu měly

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Honza, 4/15/2005 1:35:19 PM
Hahahaha, další reklama... No tak to fakt raději se čas od času přitopit na svém plastu, než znuděně šťouchat vodu na měchuřině s guidem z nějaké pošahané cestovky.... To za chvilku můžu chodit na Dlabačov, kde mi vodu budou ty vaše cestovky promítat... To je taky bezpečný... Dík, ale to si nechte pro klienty

Reply

Re: Osádka raftu, Hubert, 4/15/2005 10:53:08 AM
šak o tom byl onehdá pořad, ani nevím na čem to běželo. kluk 15 minut pod vodou v bazenu, kerýho "oživili". Tělo je živé, ale šikula to nerozchodil, neví o sobě.

Reply

Re: Osádka raftu, hubert, 4/15/2005 10:50:15 AM
NEJEN ŽÍT, JE TŘEBA I PLOUT...

Reply

Re: Doplnění + postřeh, hubert, 4/15/2005 10:41:01 AM
Ahoj, to je ono! Srovnání mobilů, pokrytí říční sítě operátory. To bude dobý článek. A prosím, o mobilech "k vodě", se rozepiš na serveru co nejdříve. Přemýšlím co koupit, Tvá rada bude nad zlato. DÍKY!!! H

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Vojta, 4/14/2005 2:26:51 PM
Zatím tady zaznívali různé hlasy, zkusme to tedy věcně rozebrat - co se opravdu kde stalo asi ví jen ten co byl u toho a někteří tady již nejsou a nebudou. Je to můj názor, na který si myslím, že vzhledm k jisté zkušenosti mám právo.
Stvořidla - raftaři: podcenění síly vody za velkého průtoku, kde se voda chová naprosto jinak než v normálním korytě, nezkušenost s plavbou na velké vodě, chyba při čtení vody - zřejmě přehlédli válec, zalitý kámen,vímjáco, který je převrhl a pak naplavali i s raftem do břehového protostu, který byl v té době uprostřed řeky. Chyba, kterou z nás udělal každý, tantokrát měla fatální následky. V takové vodě se ani moc palvat nedá, to dokáže opravdu je trénovaný jedinec.
Chrudimka a Svitava - jezy: jezy jsou nebezpečné obecně, většina lidí to ví, někdy to nerespektuje. Za velké vody jsou nebezpečné dvojnásob, prootže rychlost proudu je velká, obtížně se přistává a pokud o jezu nevím, tak za velké vody je míra nebezpečí překročena. Neznalost řeky, poodcenění síly vody, neodhadnutí vzdálenosti a síly proudu před jezem, pozdní rozhodnutí zda sjet nebo přistát, to vše mohlo vést lodě do podjezí, kde se přežít nemusí. Uvádím příčiny neštěstí, nikoliv možnosti záchrany kdyby - jelo více lodí, byl někdo na břehu atd. to je evidentní.
Zemská brána: obávám se, že příčina byla podobná, někdo tam v diskusi uvedl, že raft nestihl zastavit pod mostem. Za velké vody to je možné a pokud najel do kaskády bokem, tak převržení není problém. Pokud by to jeli na oči, tak s raftem museli projet, i kdyby spadli do té "díry" za kamenem při levé straně. Ale i ten je mohl převrhnout. Pokud si to dobře pamatuju, tak skále na levém břehu je došikma a kámen, který se objíždí (je to vlastně za normální vody takové esíčko) zprava, tak je podemletý. Při nešťastné souhře se mohlo stát, že voda je podržela pod kamenem.
Souhlas, mohou to být spekulace, třeba to bylo jinak. Ale dívám se na to tak.
Ahoj a opravdu pojdmě pádlovat. Bezpečně s rozumem a s kamarády.Ty pomníčky co jsou kolem řek, některé občas navštěvuju, protože jsem s těma lidma jezdil.
Ahoj Vojta

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Ondra, 4/14/2005 1:45:52 PM
Mě je taky smutno, ale především z toho, že přibývá zcela zbytečných úmrtí na vodě. Hesla typu:"pojďme raději pádlovat" jsou hezká, ale pádlovat podél břehů plných pomníčků nám možná brzy vezme chuť.Naučme se znovu význam slova zodpovědnost, k sobě i druhým - třeba týmu kajakářů nebo raftařů, a nesvádějme vše na náhodu a jiné nepředvídatelné okolnosti, nebo, že se řeka zachovala tentokrát jinak. Řeka má svoji charakteristiku, kterou musím respektovat, a často se chová záludně, ale to musím taky vědět a respektovat. Existují totiž průvodcovské instituty, které léta vodí klienty třeba na Denali bez jediné ztráty na životech, nebo raftařské společnosti, které fungují na nejtěžších vodách a dovedou vyloučit riziko ne nejmenší možnou míru.A to je sakra nářez ve srovnání se Zemskou bránou.
A u ohně se mnou sedět nemusíte, stačí když se přestanete topit.

Reply

Re: "Ten 70ti letý", Honza Hrubeš, 4/14/2005 9:38:32 AM
V každé internetové diskusi se najde pár mudrlantů, kteří jsou hned se vším rychle hotoví a dokážou levou zadní stejně tak sjíždět divoké peřeje jako řídit stát. S tím nic nenaděláš a je zbytečné se tím vzrušovat. Na druhé straně se tady pár dalších lidí snaží dobrat toho, co bylo příčinou tragédie, aby si z toho něco vzali pro sebe, pro své kamarády, pro další vodáky. Informací máme poskrovnu, proto tápeme a zatím jenom zkoušíme domýšlet. Je možné, že někomu, kdo si sebou pod dojmem z článku a z diskuse sebou vezme mobil, ten mobil ve příště složité situaci pomůže. Jistěže někdy dojde k takové souhře okolností, která se předvídat nedá, ale rozumný člověk se snaží vytěžit co nejvíc poučení z toho, co už se stalo - tak nám promiň, že ten případ rozebíráme.

Reply

Re: Je toho nejak moc..., jitka, 4/14/2005 9:13:01 AM
Novej úřad by nevznikl, jak všichni víte, úředníků je nadstav, i já jsem ten případ. A proto můžete chodit za mnou, já vám ten průkaz na vodu klidně vystavim, a taky na lyže, na kolo ..... na co budete chtít.
Já se tou činností zabavím a vy budete s průkazem nesmrtelní!
:-)


Reply

Re: a zase ta regulace, Honza Hrubeš, 4/14/2005 9:10:19 AM
Drahý jmenovče, zkus to navrhnout v Bruselu - třeba udělají jednotné "pádláky" pro celou Evropu (nejlépe s pravidelným každoročním přezkušováním z pravidel říčního provozu). Jsou snad řidičáky zárukou toho, že na silnici vyrazí jen moudří, zkušení a zodpovědní řidiči? Pak mi vysvětli to množství moudrých, zkušených a zodpovědných mrtvých. Štemplíky a glejty pitomce neodradí ani na silnici, ani na řece. Spíš se asi budeš muset zamyslet sám nad sebou, kde se v Tobě bere víra, že byrokracie něco vyřeší.

Reply

Re: "Ten 70ti letý", vojta, 4/14/2005 8:50:40 AM
Taky to tak nějak občas cítím a je mi z toho trochu smutno. Vojta

Reply

Re: 70-ti letý mladík, Boušek, 4/13/2005 10:26:32 PM
Ahoj Zdeňku, pravděpodobně jsi účastníky, kteří si ten den opravdu vybrali všechnu smůlu až do dna znal. Mrzí mě, že se tu člověk občas dočte né zrovna moc příjemné vzkazy, ale komentáře od PC jsou samozřejmě jednodušší než sjetí nějaké řeky. Pokud jsi ztratil přátele, přijmi mou soustrast. Je mi opravdu moc líto toho, co se stalo, leč život je nevyzpytatelný..

Reply

"Ten 70ti letý", Zdeněk Černý, 4/13/2005 9:32:08 PM
Ten „70ti letý“ vodák na řeku patřil. Celý život šel po této cestě. Každý, kdo jezdí na vodu, nebo na hory se někdy dostal do svízelné situace, kdy situaci komplikují souhry okolností, náhody, náhlé změny počasí..Správně vyhodnotit situaci je někdy složité, čas pracuje proti nám a někdy stačí málo, aby všechno bylo úplně špatně. Kdo neví o čem píši, ať prosím dále nečte. Proč démonizovat mobila v nepřístupném terénu, kde čas se měří v sekundách... Moje žena se kdysi při splouvání jarní Orlice ocitla v chladné vodě a byl to právě ON, kdo jí pomohl prochladlou dostat na břeh. Dravá řeka se teď ale zachovala jinak a on sám to štěstí neměl....Vy ke kterým se řeka zachovala lépe, buďte pokorní. Sleduji tuto diskusi a pokora je to, co mi tu chybí. Naopak je mi mdlo z toho, jakých konstrukcí a úvah jsou tu schopni někteří jednotlivci bez absolutní znalosti faktů a konkrétní situace na místě. Jsem překvapen, jak se doma, v teple dá sjíždět divoká řeka, jak se dá bez podkladů hodnotit řada věcí, vymýšlet. Já jarní vodu nejezdím a na raftu jsem ještě nikdy neseděl. V této diskusi si nepřipadám jako mezi vodáky, ale jako mezi machry všeho druhu. S takovými bych nejel ani na vodu, ani na hory. Nechtěl bych s nima sedět ani u ohně. Z.Černý, Č.Třebová

Reply

Re: a zase ta regulace, Honza, 4/13/2005 8:18:37 PM
Myslim ze tady hodne lidi nepochopilo moji myslenku.

Bud muzeme cekat az na nas spadne nejaky zakaz z vrchu, ktery na 100% drive ci pozdeji urcite prijde pri teto tendenci nehod. Pak s timto zakazem neudelame vubec nic, a budem ilegalne pod pohruzkou pokut sjizdet ceske reky.

Nebo muzeme sami iniciovat nejaka omezeni diky nim se na vodu dostanou vsichni.

U cestovek nevidim problem, tem by to naopak zvysilo trzby (stejne jako v rakousku).

Idea prukazek stejne jako u horolezcu mi pripada rozumna. Tim se odfiltruje velke mmozstvi vikendovych vodaku. Pokud nekdo bude chtit vyrazit na vodu jednou za rok, budiz, ale pouze v doprovodu nekoho kdo prukazku vlastni, nebo si zaplati spluti s licencovanym pruvodcem...

Osobne bych moc nerozlisoval mezi nafukovackou a pevnou lodi.

Abych to schrnul. Rozhodne jsem pro aby byla voda uplne pro vsechny, ale aby byla urcita pravidla. Pokud si ta pravidla vytvorime sami a dokazem je prosadit, bude to urcite rozumnejsi nez kdyz nam pravidla urci nekdo jiny kdo nikdy v lodi nesedel.

Reply

a zase ta regulace, bibar, 4/13/2005 6:05:54 PM
S tou regulací a zákazy a průkazy bych byl opatrný,začneme regulovat vodáky a za pár let budou smět do lesa jenom registrovaný houbaři.
Když se začne cokoli dělat v masovějším měřítku je taky logicky víc tragedií a žádný průkazy to nespravěj.Jedna věc je nějaký nařízení vymyslet a druhá zajistit jeho dodržování.Každej je odpovědnej především za sebe a ten kdo neni tomu se mohou ostatní pokusit poradit,upozornit,vysvětlit.....a to je asi tak všechno co muzou dělat. O tom jestli ho pak budete zachraňovat si zase rozhodujete vy.









Reply

Re: Je toho nejak moc..., Václav, 4/13/2005 6:02:51 PM
Asi jsem natvrdlej, já myslel, že ta reakce Howga je p...l,pruda, ironie... To fakt s těmi zákazy a pravidly myslíte vážně ?

Reply

Re: 70-ti letý mladík, Ondra, 4/13/2005 4:25:53 PM
I když v teple u počítače, tak vodu asi známe. Jestli někdo jezdí na kole, nebo leze po skálách nebo bůhvícoještě, s tím nemá co dělat. Tady jde o momentální rozhodnutí o způsobilosti sjet daný úsek řeky. Pokud je sjízdý určitým způsobem, tak musím na 100% vědět, jak a kudy ho pojedu, musím vědět co hrozí za nebezpečí, musím vědět, že zastavím tam kde chci, tudíž, že mám dostatečné fyzické i psychické schopnosti. Pokud mám sebemenší pochybnost, tak se sbalím a vypadnu, protože tam nemám co dělat.
V tom okamžiku se totiž dostávám za hranice bezpečného sportu a začínám - nazvěme to pravdivě-vědomě hazardovat se životem. Existuje samozřejmě možnost tento úsek sjet, ale se stoprocentním zajištěním.
Takže Zdenkovo zhodnocení toho co se stalo -prostě to nevyšlo-je alarmující, protože všichni kdo tam byli jsou plně zodpovědni za svá rozhodnutí - řeka se sama nevylila aby je vtáhla do koryta.
A přiznejme si popravdě, že úmrtí na vodě, která vzniknou z opravdu nepředvídatelných příčin a tím, že selže téměř vše, je velmi málo - odhadem jedno za 5 až 10 let.
Ti, kteří neumí zhodnotit zodpovědně danou situaci, by se měli na vodě vyskytovat pouze s profesionálními instruktory tak, jak to funguje v zahraničí, kde jsme si, mimochodem, notně pošramotili pověst a považují nás za nezodpovědné dobrodruhy.
Vím, že se má slova mohou zdát někomu příliš tvrdá, ale jsou pouze tak tvrdá, jak sjíždění divoké vody a pouze tak tvrdá, jak důsledky chyb, které si nesmíme dovolit.
Na závěr vyjádření upřímné soustrasti příbuzným a kamarádům, i když vím, že slova nestačí.

Reply

Re: Je toho nejak moc..., , 4/13/2005 4:13:39 PM
Brrrrr...!:-)
Teď jsem to dočetl a ještě mi leze mráz po zádech!:-)

P:S. Doufám , že se člověk jako ty nedostane na žádnou vedoucí funkci!:-(

Reply

Re: Je toho nejak moc..., Joe, 4/13/2005 3:49:10 PM
ad 1): Jako kajakář souhlasím s argumentem, že měchuřiny dodávají falešný pocit bezpečí. Když však budou příští rok utopení 3 kajakáři a žádný raftař, budeš žádat stejná omezení pro kajakáře?

ad 2): V ČHS (český horolezecký svaz) existuje individuální členství (nemusíš být členem oddílu). K obdržení průkazky není nutné absolvovat jakýkoliv kurs (konzervativnější oddíly absolvování kursu nebo skupiny kursů, obecně zvané "horoškola" vyžadují). Například já nejsem členem ČHS, ale OEAV (Osterreicher Alpenverein, Rakouský Alpský svaz, obdoba ČHS), jako člen UIAA mohu lézt ve všech terénech, které jsou organizovaným horolezcům zpřístupněny. (Odbočka: kdy budou vodáci ve vyjednávání se státní správou tak jednotní jako horolezci?).

Žádný kurs, průkazka nebo oddílová příslušnost správné jednání negarantuje, na druhou stranu certifikovaný průvodce raftu nese odpovědnost za řádné vybavení a poučení klientů; tak vzniká tlak na dodržování bezpečnostních opatření, který u nás jednoduše není - poslední dobou vidíme bohužel časté smutné důsledky této skutečnosti.

O "průkazkách" na větší plavidla (podobně jako v Rakousku) se tu diskutovalu před rokem, mezi vodáky nepřevládá jednoznačný názor; více včetně zde: http://www.raft.cz/clanek.asp?ID_clanku=429&sort=0&dodatek=vse

Tyhle omezení se však nevztahují na pálavisty; a právě Pálava je podle mě loď s největším efektem "falešného bezpečí". Tím myslím Pálava v rukou začátečníků, zkušení sehraní pálavisté s tím dokážou věci, na jaké občas čumím jak puk.

Reply

Trochu mimo misu, ale..., petr, 4/13/2005 3:37:05 PM
Ahoj, netyka se to ani tak výše zmíněního článku, ale nevím, kde bach tady našel, za jakého stavu je ještě sjízdný úsek Zemská brána a Litický oblouk. Předpokládám, že to není stejné jako celý horní resp. dolní úsek. Tp je samozřejmě v infu o řece.
Díky za zkušenosti.

Reply

Re: Je toho nejak moc..., sangve, 4/13/2005 3:33:44 PM
Nějaký zákazy a omezení vytvářej akorát další zasranej ouřad. Kdo má osudem určeno, že se utopí, tak se utopí i kdyby měl všechny papejry v pořádku.

Reply

Re: Je toho nejak moc..., vojta Jančar, 4/13/2005 2:47:09 PM
A vytvořme na to ministerstvo... krajské pádlovací inspektoráty, okresní a obecní a vůbec ....
Pojďme radši pádlovat!
Vojta

Reply

Re: Je toho nejak moc..., Martin, 4/13/2005 1:28:58 PM
Nesouhlasím, omezení jsou dána i typem auta - viz na dálníci nesmí auta s nižší konstrukční rychlostí než 80km/h (a to i kdyby v nich seděl Michael Schummacher...)

Reply

Re: Je toho nejak moc..., Mirek, 4/13/2005 1:28:16 PM
Celkem pěkná utopie. Něco takového cestovky nikdy nepřipustí.Protože už dnes mají u nás dostatečně silné zastoupení v různých strukturách mluvících do raftingu můžeš na to zapomenout. Ono by úplně stačilo kdyby u nás byl uzákoněn fakt, že raft ( nafukavačka se 4 a více osobami) musí být obsazem minimálně jedním "guidem" a nemusela by to být pouze osoba registrovaná IRF, ale třeba "pouze " registrovaný plnoletý závodní raftař s platnou výkonnostní třídou atd). Tato osoba bude za loď včetně ostatních " laiků" odpovědná.
Omezovat to obtížností řeky a obdobím není vhodné. Ono i na letních řekách WW I jsou jezy smrťáky.

Reply

Re: Je toho nejak moc..., Jirka Voneš, 4/13/2005 1:11:51 PM
ahoj HOWGU!u,
když už zůstamene v této zatím akademické debatě: máš trochu totalitní myšlení. Omezení přece nejsou dána typem "auta" ale schopnostmi řidiče. Řeka je cesta a takže i tolikrát proklínaný pálavista může tam kam stačí jeho loď (wwII určitě)a stupeň výkonnosti jeho PÁDLÁKU. A na ten si přece může udělat udělat každý, pokud na to má (schopnosti samozřemě).Ponech proto na každém jaké lodi se rozhodne dát přednost
A víš proč jezdím v Pálavě? - protože tam nejsem sám.
Ahoj na vodě
Jirka Voneš

Reply

Re: Je toho nejak moc..., Martin, 4/13/2005 12:34:39 PM
Souhlasím s Honzou. Navrhuji následující:
1. zakážeme měchuřiny na >WWI
2. vodácká sezóna je červen - září, jinak je na řeky vstup povolen jen těm, co mají pádlák (analogie řidičáku)

ad 1. všechna utonutí byla letos na měchuřinách. Ty dodávají falešný pocit bezpečí... Takže se na nich bude moci jezdit jen na tocích do WWI. To je sice za trest, ale kdo to umí, má jezdit na plastu a kdo ne, tak mu to musí stačit. Laminát si ještě rozmyslím... :o)))

ad 2. Pádlák získají jen členové loděnic. Do Prachovek vás taky nepustí, nemáte-li horoprůkaz, který dostávájí jen členové HO. Pádlák bude opravňovat držitele jezdit na řeky i mimo oficiální vodáckou sezónu (červen - září) a na kanály. Ostatní budou moc vyrážet jen o vodácké sezóně, kdy je na většině toků bezpečné množství vody.

Výjimku z bodu 1. dostanou sportovní oddíly pro trénink výkonostních raftařů. Cestovky NE! Budou si vozit klienty na Pálávách na Lužnici, kam beztak patří.

HOWGH!

Reply

Re: 70-ti letý mladík, Honza Hrubeš, 4/13/2005 12:19:11 PM
Chápu, že s Tebou cloumají emoce a že i některé komentáře v tomto rozpoložení chápeš jinak, než byly zamýšleny. Jestli to zvládneš, zkus popsat přesně a podrobně, co o tom případu víš (snad jsi dokonce byl u toho?). To, že je tady spousta dohadů není projev hyenismu a senzacechtivosti, ale snaha odhalit a pojmenovat rizika, která příště mohou vzít život někomu dalšímu, a hlavně najít způsob, jak tato rizika snížit. A pokud se Tě někdo dotknul kritickými zmínkami o věku, řekni si - mladej nafoukanej trouba, však on taky zestárne. Jestli můžeš, pomoz odhalit příčiny toho neštěstí, ať se i ten mladej troba poučí a má šanci se té sedmdesátky dožít.

Reply

Je toho nejak moc..., Honza, 4/13/2005 8:51:24 AM
Jelikoz chci i nadale jezdit po ceskych rekach(zejmena hornich usecich) tak nemuzu hajit zadnou z utonulych posadek. Kdyz se prece utopej 2 lidi na ne moc obtiznem useku, tak to prece nemluvi o zkusene posadce, tam nemohlo dojit k jedne ale k nekolika chybam...
Letos je uz tech utopenych trochu hodne. Mozna uz by i stalo zato aby jsme se mi sami vodaci zacali snazit o nejaka omezeni na vode, jinak se za chvili uz nesveze nikdo...
Kdyz v Rakousku zakazali raftovani tak v CR kazdej nadaval,moc se jim ale nedivim, kdo vi kolik cechu se tam skutecne utopilo. Jestli nechame reseni nasatle situace pouze na vlade(tezko ric kdy si toho nekdo vsimne a zacne neco resit), tak mam docela strach.

Reply

Re: 70-ti letý mladík, vláďa, 4/13/2005 8:27:43 AM
na řece byli jako doma... zemská brána ani za týhle vody není zas takovej nářez... tak nevím. asi to zas takoví vodáci-borci nebyli.
je mi jich líto, ale přestaňme je heroizovat.

Reply

Re: 70-ti letý mladík, Jirka J., 4/13/2005 6:33:06 AM
Různé komentáře jsou sice psané na teplé židli za počítačem, ale asi většinou lidmi, kteří na vodu jezdí. Bohužel v článku i dikusi je zoufale málo skutečných faktů a tak se nahrazují spekulacemi typu "byli staří, nešikovní, nezkušení, málo vybavení...." Domnívám se, že nejde ani o odsuzování nebo snahu někomu ublížit, ale o pochopení co se stalo. Mě osobně velmi zajímá, jak se mohlo stát, že zkušená posádka raftu nedokázala zastavit před těžkým místem, že nezvládla průjezd tímto relativně krátkým místem a že se dvěma lidem nepodařilo zachránit. Uvítal bych, kdyby někdo, kdo ví přesně, co se stalo tuto událost popsal jako varování nám ostatním. Rozhodně si nemyslím, že by to bylo urážení něčí památky, už proto, že každý si vzpomeneme na chyby, kdy nás před průšvihem zachránilo jen štěstí.
Jirka

Reply

Vše je zde dokola a dokola!, Lepík, 4/12/2005 10:34:57 PM
Všem se předem omlouvám a těm lidem co nafotili ty fotky asi děkuji.Už zde bylo milión reakcí na každou nešťastnou událost týkající se letošního roku.Docela nářez na Zemskou bránu.Je to naprosto jednoduché.Souhlasím s názory na prohlídky míst, která si to zaslouží i když je znáte za jiné vody než je tato, souhlasím s názorem, že dnes je každý vodák, co viděl pádlo v televizi (i když netvrdím o tomto případu, že to tak bylo).Furt je to dokola a dokola.Co "když".Dnes si každý (aspoň mně to tak připadá) myslí, že na raftu se mu nic stát nemůže.No dobře.Na kajaku či singlu jezdit neumímm a tak šupajda na bezpečnou měchuřinu.Už je to zde, obehraná písnička.Záchrana, mobily, bezpečnost, házečky, víc posádek a hlavně zdraví rozum.Vše z toho má něco do sebe a kdyby ti co na vodu jezdí dbali jen základních pravidel, nemusela by se stát voda každému soupeřem, ale přítelem.Dám příklad.Před rokem jsem na Labi potkal posádku na Orinoku a pán i paní byli bez přileb.Po našem pokřiku se nám smáli "příště".Hmmm, Byli i na Lipně a jen jeden z nich měl blembák.Má cenu takovým lidem něco připomínat?Ne, dát jim za vyučenou.Ne, je to zbytečné, ona jim voda ukáže (časem).Nikomu nepřeji nic špatného a jen doufám, že se situace zlepší.Voda si zaslouží respekt a kdo ho nemá ať si riskuje.Bohužel, většina nás na hochy ze Sick Line III. nemá.Bude tento víkend Kamenice a snad se každý bude snažit, aby neohrozil sebe a své kámoše.Všichni se mějte a chrańte sebe i druhé.
Tak všichni na Kamenici a pozor, je tam pěkná kosa.
Lepík.

Reply

70-ti letý mladík, Zdeněk, 4/12/2005 9:43:26 PM
Celkem mě děsí komentáře lidí, kteří z teplé židle od počítače komentují zprávy, které produkuje deník, kde senzace vytlačuje serióznost.
Tak na vysvětlenou: 70- ti letý člověk, který se utopil, je zkušený vodák, který pořádá mimo jiné akce "týden na kole v Alpách",kterých se samozřejmě účastní a celé je absolvuje. Ostatní 50-ti letí "dědkové" se nebojí zdolávat ledové trhliny v Alpách, nebo vylézt vlastními silami do výšky 6500m nad mořem na Ťan-šanu, v Kordiliérách, na řece jsou jako doma ....
Předpokládám, že mnoho mladších je na tom hůř ... :-)


Ta pětka co tam jela, tak přesto, že nechtěli soutěsku jet ( prostě se jim nepovedlo zastavit na pravé straně za mostem) byli vybavení bohatými zkušenostmi, vestami , lanem dvěma mobily ...... Prostě to nevyšlo jako tobě to nemusí vyjít zítra ráno v autě každému z nás až pojedem do práce autem...
A ještě něco: všichni, kdo jezdíme na vodu si určitě vzpomeneme na moment, kdy mohl být problém ....
Uvědomte si taky, že těmito řečmi ubližujete těm co se tam koupali, přežili a mají z toho těžké svědomí.

Zdeněk

Reply

Fotky ze soboty, Honza, 4/12/2005 4:17:10 PM
V sobotu jsme jeli také, ZB zhruba kolem 14té hodiny a o neštěstí jsme v tu chvíli vůbec netušili, takže jsme vesele nafotili co se dalo. Fotky jsou z cca 12:00 zde http://www.tunelteam.com/akce/60/Divoka-Orlice/

Reply

Re: Utonutí na Zemské bráně, Osaka, 4/12/2005 11:23:41 AM
-JIRKA MYSLIVEC-
Proti diskusi nic nemám. Proto také chodím na tyto stránky. Chci se dozvědět něco nového a případně se poučit z chyb jiných.
Má reakce nebyla namířena proti všem, pouze proti těm, co vynášejí příliš rychlé soudy a na vše mají pohotovou odpověď. Nejlépe takovou, že dotyčný byl neschopný blb TEČKA.
To mi pak přijde docela líto. A je jedno jestli se jedná o někoho koho znám nebo neznám.

Reply

Re: Utonutí na Zemské bráně, Dosik, 4/12/2005 9:55:18 AM
Osako. Jeli jsme cca 2 hod po raftu a z reky jsme vylovili raftove padlo. Pokud je z toho nestastneho raftu, tak me ty nebo nekdo z raftu zkontaktujte(dosik@atlas.cz)

Reply

S mobilem nebo bez?, Radomil Siegel, 4/12/2005 9:18:11 AM
Jezdím převážně na kajaku, ale asi bych neposuzoval zkušenost skupiny vodáků podle toho, jestli s sebou mají mobil. Volat mobilem pomoc je až to poslední a když si představím, jak dlouho to celé může trvat, je mnohem spolehlivější průseru předejít.

A ani věk nemusí být rozhodující. Kolik mladých divochů odmítá cokoliv přenášet? Je to spíš o zkušenostech a vyježděnosti.

Souhlasím s tím, že není špatné zkusit si plavat v umělém kanále nebo na "bezpečném" úseku divoké řeky, zkusit se cvaknout ve válci, vytáhnout se sám nebo kamaráda házečkou a asi není vůbec špatné zkusit i nějaký kurz. A pochopitelně v první řadě se naučit ovládat loď!!!

Samozřejmě se jezdí ve skupině, protože když už je 1 loď v průseru, ostatní můžou začít řešit záchranu. Pochopitelně by měli vědět jak. Taky by o sobě měli všichni na vodě vědět, posoudit, na co kdo má a ty slabší buď pohlídat nebo doporučit průser přenést.

Problém je asi nejvíc v tom, že dnes může na vodu každý. Kolik lidí dnes jezdí jen příležitostně na gumácích a pokaždé v jiné sestavě? Vodáckou výbavu seženete v každé půjčovně. Kolik lidí jede shora dolů aniž by umělo zastavit ve vracáku, prohlídnout si úsek řeky, když si nejsem jist, co mě čeká případně kus přenést?

Nevím přesně, co se stalo na Orlici, ale všechny průšvihy, o kterých letos vím, se staly v místech, která se za normální vody buď vůbec nejezdí nebo jsou bezpečná. Možná měl někdo pocit, že to tam zná?

I když to nikomu život nevrátí, je určitě dobré si připomenout, že se něco takového stalo, proč se to (asi) stalo a dělat vše pro to, aby se to nestalo mě. Letos je toho nějak hodně :-(

Reply

Re: Utonutí na Zemské bráně, Jirka Myslivec, 4/12/2005 9:11:34 AM
Ale Osako, proč hned takhle. Nikdo tady tvé známé nesoudí. Jen se diskutuje o tom, kde se mohla stát chyba, aby další mohli svá rizika minimalizovat.

Reply

Etické hledisko, Honza Pokorný, 4/12/2005 9:11:19 AM
Osako, máš pravdu. V teple před PC jsou smrt a ledové peřeje od některých diskutujících tak vzdálené, že svádějí ke spekulacím.
Černá kronika bývá nejčtenější nejen v novinách...
Vymazat se nedá smrt blízkého ani vcelku komentáře a snaha varovat či poučit ostatní, co to ještě nezažili, bývá obvykle marná.
Upřímnou soustrast...

Reply

Re: Význam, Honza, 4/12/2005 8:56:29 AM
No na divoke vode, to nevim :)
ale ve vytrvalosti urcite. Znam jednoho duchodce pres 70, ktery v pohode ubehne maraton nebo vyleze nejakou 6000

Reply

Utonutí na Zemské bráně, Osaka, 4/12/2005 8:53:08 AM
Jakým právem někteří soudíte ty co tam zůstali? Znáte je? Víte přesně co se stalo? Víte jaké měli vybavení? Víte kulový! Pokud nemáte policejní protokol nebo jste tam zrovna nebyli. Nevědí to ani nejbližší přátelé, protože položit takovou otázku pozůstalým se nikdo neodvažuje.
Já jen znám dva lidi z toho raftu. Oba byli velmi zkušení vodáci a naježděno měli opravdu hodně. Bohužel pro jednoho z nich byla tahle voda poslední.
Ano, udělali chyby a taky za to tvrdě zaplatili, ale nezaslouží si, aby jste tady o nich někteří mluvili jako o břídilech a starých páprdech.

Reply

připravenost na riziko, Ondra, 4/12/2005 8:32:01 AM
Ptal jsem se známého (s malými zkušenostmi z ww), který si občas dá na raftu nějakou těžkou vodu se zkušenější posádkou, jak je připraven na plavání v divoké vodě - "mám přilbu, vestu a základ je nepřevrátit se".- co dodat - hodně lidem, kteří se dostávají na vodu chybí zpětná informace co voda dokáže a jak je nebezpečná a to zcela pomíjím fakt, že by měli být schopni pomoci ostatním nebo aspoň zachraňovat materiál.
Moje rada všem, kteří chtějí začít jezdit bez předchozích větších zkušeností by byla: vemte neopren, vestu, přilbu a proplavte slalomový kanál, skočte do nějakého bezpečného jezu, proplavte hodně balvanité peřeje a pak budete trošku vědět do čeho jdete.

Reply

Re: zkušenosti, Jirka, 4/12/2005 8:25:10 AM
Markétko, házečka stojí cca 700kč, to je směšná cena za lidský život! Na raftu by měly být dvě a v každé lodi (debl/kajak) jedna.

Reply

Re: zkušenosti, Jirka, 4/12/2005 8:19:23 AM
Jo a ještě jsem zapoměl. Mobil sebou nevozíme.

Reply

Re: zkušenosti, Markéta, 4/12/2005 8:16:59 AM
Souhlasím s Jirkou, výbava je jedna věc, zkušenosti druhá. Jezdím na raftech závodně, pokud se jedou sjezdy na divokých řekách, domluví se dvě až tři posádky, a nejdřív si to před závodem projedeme tréninkově, čekáme na sebe a to máme nájezdy do vracáků, náklony apod. zmáknutý z umělých kanálů. Vesty, helmy, přilby, házečka a mobil na raftu je samozřejmostí. Ten mobil by ale měly mít všechny posádky pro případ, že se převrhnutý člun nepodaří chytit, a vy v něm máte uvázaný pytlík s mobilem, nebude vám už asi na nic. Jen pro info, půjčení házečky stojí cca 30Kč na den, to je dost směšná částka v porovnání s lidským životem, ne? Doufám, že události minulých týdnů dá těm nezkušeným ponaučení a počkají si až voda opadne, a nebo alespoň bude vyjíždět víc lodí najednou. Markéta

Reply

Re: zkušenosti, Jirka, 4/12/2005 8:16:21 AM
Tak to jsem rád že si mi to osvětlil. Já si totiž na většině vodě opravdu nedovedu představit že bych tam plaval. Jednak je studená, jsou tam šutry nebo skály a to hrozně bolí, a takové chmurné myšlenky si nepřipouštím. Mě stačí když si umím představit kudy to pojedu na lodi.
Lidi kteří myslí na to kudy budou plavat tam taky většinou plavou (:o))

Reply

Re: Význam, Jirka, 4/12/2005 8:07:24 AM
A o to právě jde. Já jsem z celého článku nepochopil co vlastně udělali za chybu. Tak z čeho si mám brát ponaučení? Všechny ostatní informace tady diskutované jsou pouze spekulace!
Podle Vás to byly starý trubky který neměly na vodě co dělat. Podle mě to byli profíci a došlo třeba k proražení raftu a potopení. Znám hodně po šedesátníků kteří by Vám natrhli zadek i na mnohem težší vodě!

Reply

zkušenosti, Jirka Janoušek, 4/12/2005 6:31:33 AM
Podle mého názoru je výbava včetně mobilu až na druhém místě. Samozřejmě je nesmysl si výbavu nepořídit, zvlášť když je to pouze otázka peněz, ale stejný, ne li větší nesmysl je "nepořídit si" znalosti, což může být buď rovněř otázka peněz nebo pomoci například vodáckého oddílu. Nesehraná, náhodně dohromady sestavená posádka raftu, která není schopná ničeho jiného než rovné jízdy je poukázka na průšvih. Obávám se, že v řadě případů je "pod úroveň" takové party nacvičit alepoň základní manévry, otáčení, nájezdy do vracáků, přejezdy atd. A dále, pokud si nedovedu pžedstavit, že bych ve vodě, po které jedu taky plaval a byl schopen z ní vylézt, třeba i potlučený a se ztrátu materiálu, neměl bych na takovou vodu lézt.
Jirka

Reply

Re: (zkušenost posádky), Boušek, 4/11/2005 10:54:37 PM
Nevím co kde psali, ale dnes jsem si tu soutěsku sjel na kajaku a protože to byl nejlepší úsek, tak jsem si ho sjel třikrát. O nehodě jsem věděl, tak jsem schválně dost okoukl terén. Myslím, že pravda byla tentokrát na straně Novy, pokud by tošlo k nesení proudem, jsem si jistý, že na následujícím širším úseku by se ještě podařilo nešťastníkům zachytit. Samozřejmě že dnešní stav vody nebyl takový jako v jejich případě, ale pak je to opravdu celkem široké a rovné. Bez větších peřejí apod. V soutěsce ale voda teče při levé straně pod šikmý balvan, kde si dost dobře dovedu představit vážný problém. Dnes tam byl jeden menší válec, ale na raftu by neměl být problém. Když jsme zkoušeli hodnotit nešťastnou situaci, zdálo se nám nejpravděpodobnější, že posádku rozhodil už první nebo druhý balvan, došlo k vykrysení a dál už nejsilnější proud vede na jeden šikmý kámen, pod ktérý by se dalo zaklesnout, pak ještě ten další šikmý. Dnes to bylo dobře sjízdné, ale za výrazně většího stavu bych měl hodně velký respekt. Ostatně jen včera byla voda tak o 15 cm výš, takže když jeli na tom raftu, musel to být opravdu dost nářez. Připadá mi, že rafťáci snadno podcení situaci.. Mají přece raft a ten něco vydrží..

Reply

Re: (zkušenost posádky), Čenda, 4/11/2005 6:22:58 PM
Zkušenost posádky se samozřejmě typem mobilu nepoměřuje, ale na takovéto řece mi připadá vedle vesty, přilby a házečky jako nutné vybavení. Může se stát, že někoho vytáhnete z vody skoro utopeného a pak je dost rozdíl, jestli přijede záchranka za 20 minut nebo za hodinu ...
btw. na Nově http://www.nova.cz/tvarchiv/?period=2005-04-09..2005-04-10&prog=TNOVINY mluvili o tom, že je proud přimáčknul ke dnu, ale v článku v Blesku psali o nesení proudem - v takovém případě by jim skutečně mnohem líp posloužila házečka než mobil.

Reply

Re: Osádka raftu, D.O.C., 4/11/2005 6:15:34 PM
Souhlasím, že věk až tak moc neznamená. Když jsem jel před nějakou dobou Brandenberger Ache (psaná do WW5, někdy až WWVI /Strahl/) tak i když měla malou vodu, bylo to alespoň za IV. Sešplouchli jsme to s chlapíkem z Mnichova, kterej, když jsme se ptali, jak to tamvzná, nám odvětil, že od roku 1965 si to každoročně dá alespoň jedenkrát - no a tak si spočítejte, kolik mu asi mohlo bejt, když to jel poprve myslím v sedmadvaceti......

Reply

Re: Význam, Tomáš Hamouz, 4/11/2005 6:13:32 PM
Rozebírat příčiny tragédie má smysl i pro zkušené vodáky. Jednak si člověk vždycky něco nového na nehodě najde a druhak to může pomoci v osvětě. Takhle se budou všichni kdo jezdí na vodě házet do jednoho pytle a stačí když v nějaké vlivné duté hlavě rupne a nebudeme se stačit divit jaká omezení se objeví pro všechny bez ohledu na úroveň a zklušenosti pádlaře.

Reply

Re: Osádka raftu, Tomáš Hamouz, 4/11/2005 6:07:28 PM
Nemyslím si že by věk byl rozhodující. Znám hromadu starých vodáků, kteří si na raftu poradí s WWIV s prstem v nose a hromadu lidí, kteří stěží zvládnou WWI. Podstatné je kritické zhodnocení svých schopností, zkušenosti a výbava pro zachraňování. MT je už jen třešinka, utopíš se dřív než stihne RZ přijet i kdybys signál měl.

Reply

Osádka raftu, Pavel "Gappa" G., 4/11/2005 5:33:00 PM
Ahoj,

tak jsem se v Blesku dočetl, jestli to je ovšem pravda, jak staří byli vodáci jež na raftu jeli. Jeden z nich, který se utopil, tomu bylo 70. Pouze jednomu z nich bylo pod 45. Možná by se stálo za to zamyslet, jestli se ještě v těchto letech má vyrážet na takovou vodu. Jestli by nebylo lepší vyjet např. na Lužnici a užít si fajn "důchodcovké léto"!

Jinak ta diskuze o mobilech se mi zdá dost bezpředmětná. Chtěl bych vidět, kdo z vás by "pod vodou" počkal v klidu na záchranáře!

To co se stalo je tragedie, mělo by se jim předcházet, problém vidím i v tom, že se dneska dá vybavení na sjíždění divokých řek půjčit v každé druhé vodácké půjčovně za směšný bakšiš, takže může vyrazit každý....

Odkaz na článek v Blesku: http://www.blesk.cz/Clanek50621.htm

Reply

Re: Význam, Pavel Sýkora, 4/11/2005 5:24:03 PM
Podle mého názoru je naopak důležité takovéto případy rozebírat. Každý dělá chyby. Člověk se ale chybami učí a vlastně i posouvá dále. U činností se zvýšeným rizikem jako je třeba divoká voda nebo horolezectví je ale rozumné poučit se i z chyb ostatních. Vlastní zkušenost může být hodně drahá. Tak nám všem vodákům i horalům přeju, ať máme co nejméně takového učebního materiálu.

Reply

Vzducholode, Honza, 4/11/2005 5:03:43 PM
a vsimli jste si, ze letos jsou zatim vsichni utopeni pouze ze vzducholodi...

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Honza P., 4/11/2005 3:22:07 PM
Já mám N6320 a vozím ji v šroubovacím pouzdře :-) vejdou se tam i klíče od auta a trabuka :-)

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Honza Hrubeš, 4/11/2005 2:54:49 PM
Když už se to zvrtlo v debatu o mobilech, tak Ti budu oponovat. Jistěže se zkušenost vodáka nepoměřuje mobilem, ale dnes má mobil pomalu každá uklizečka. Mobil jest zařízení, sloužící ke spojení a komunikaci. Mimo jiné pomáhá navázat komunikaci v krizových situacích, kdy minuty mohou rozhodovat o zdraví nebo o životě. No a vodáctví je sport, při kterém je zvýšená míra rizika, tudíž nesnažit se eliminovat toto riziko všemi dostupnými prostředky je hloupost. Možná by spíš stálo za článek a diskusi, jaké má kdo zkušenosti s outdoorovými mobily (já jsem třeba měl Siemens Mi35, teď mám M65) a jejich vybavením, ochranou před vodou, signál na té či oné řece atd. Těch utonulých už bylo letos trochu moc - tak aspoň ať z každého toho případu vyplyne nějaké poučení, které příště někomu dalšímu může zachránit kejhák. Mobil v tom může sehrát dost vážnou úlohu.

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Miroslav Procházka, 4/11/2005 1:54:23 PM
Nevím od kdy se zkušenost posádky poměřuje mobilním telefonem. Jesli potřebuji ke splouvání řeky mobilní telefon, tak to spíš o něčem svědčí. Každá skupina, která se odhodlá podnikat podobné "akce" musí být schopna případné problémy řešit.( Zajištění jinými osobami, házečky, znalost tratě atd). Pro bezprostřední záchranu života se jedná o minuty a v tomto případě volat MT je ne H..!( Ovoz raněného, to je již jiná věc). Jízda jedinou lodí přes extrémní úsek bez dalšího zajištění, pro někoho to může být i WWIII, je neodpustitelný hazard.

Reply

Význam, Jirka, 4/11/2005 12:14:25 PM
Podle mě nemá význam rozebírat tady vznik podbných situací. Ti lidé kteří se dostávají do těchto situací tento web a jemu podobné stejně nečtou. Ti lidé kteří chtějí na vodě přežít i ve vyostřených situacích, dělají pro bezpečnost vše co mohou a potom je to už otázka osudu. I ti nejlepší mohou někdy pochybit a my nejsme dokonalí aby jsme jim to mohly vyčítat.
Závěrem:
Stala se tragédie, je to smutné. Ti lidé udělali rozhodnutí a následky byly tragické. Ale neodsuzujte je, nebýt lidí kteří dělají rozhodnutí, houpeme se dodnes na stromech.

Reply

Re: Doplnění + postřeh, Jana Pavloušková, 4/11/2005 11:21:54 AM
Dobrý den, je velice škoda, že se utopil další vodák a souhlasím s těmi hlasy, které říkají, že je na řekách hodně nezkušených vodáku. Chtěla jsem podotknout a pro příště snad i pomoci, že hned nad Zemskou bránou po pravé straně řeky na kopci stojí již od poloviny min. století chata "Orlická chata u Rampušáka (web: www.orlickachata.cz),tel.: (+420) 494 599 142, mob.: (+420) 736 745 603. Předpokádám, že rychlým během tam člověk musí dorazit během 5 max. 10 minut. Je zde telefon a T-mobile zde má i signál. Doufám, že to nikdy potřebovat nikdo nebude, ale pokud přece jenom, zkuste prosím raději běžet tam. Pěkný den Jana Pavloušková

Reply

Doplnění + postřeh, Čenda, 4/11/2005 8:59:09 AM
V sobotu jsme taky jeli Divokou Orlici, ale z Orlického Záhoří jsme vyjížděli až po poledni - od rána voda díky mrazivému počasí znatelně opadla. V řece pod mostem jsme si žádných pozůstatků opravy mostu nevšimli a za mostem vpravo se přistát dalo - s pálavou, nemám zkušenosti z raftu, takže to nesrovnám. Jinak článek je dost chudý na informace, v podstatě se v něm nepraví nic víc, než co se říkalo v Klášterci v hospodě v sobotu večer.
Postatná věc podle mne je, jak byla posádka raftu zkušená a vybavená (jet bez mobilu už o čemsi napovídá: i když v údolí není signál, na nejbližší kopeček bývá obvykle blíž než k nejbližší hospodě), jestli ti co přežili podnikli na záchranu kamarádů i něco dalšího než běh do hospody, a jestli o peřeji a její obtížnosti věděli - tištěná kilometráž z r. 1990 se o ní zmiňuje jen letmo.
My jsme vyráželi ze Záhoří kolem půl jedné, po nás vyrážela ještě velká parta (přes 10 lodí) s velmi rozdílnými zkušenostmi a mizernou organizací - vzít vody neznalé kamarády na takovou řeku, jako byla sobotní horní Orlice, nepovažuju za rozumné - a navíc jet tak, že přední nevědí o zadních, někteří skončí a stopují auta na silnici, zatímco jiní na ně někde dál čekají. Za šera dorazili první z nich do hospody u mostu v Klášterci a už za tmy (asi do devíti) sbírali své kamarády autem i pěšky s baterkou podél řeky (nakonec se snad našli všichni). S takhle nezodpovědným přístupem se těm počtům utopenců nemůžeme moc divit :-(

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama