Za organizátory, Hvězdář, hvezdar~skaut.cz, 9/30/2010 1:49 PMOmlouvám se, že se zapojuji do diskuze tak pozdě. Pro některé z nás závod přes tři jezy ještě úplně neskončil :-) Názory, podněty i připomínky pozorně sledujeme a na některé dohady se pokusím jasně odpovědět.
Vodní stav a jeho předpověď jsme pozorně sledovali od chvíle co začalo pršet. Povodí Vltavy o připravované akci vědělo a jak je vidět z vývoje vodního stavu udělali hrázní pro nás asi možné maximum. Co můžeme čekat jsme věděli na základě zkušenosti z roku 1995, kdy při závodě teklo řekou 237 kubíků. I tehdy vlny nemilosrdně polykaly všechny posádky co špatně najely, nebo si nechali ve vlnách loď stočit či zastavit. Přesto nikdo z pamětníků ani účastníků tohoto ročníku neoznačil tehdejší stav jako hraniční a nebo důvod ke zrušení závodu. Vedle toho v propozicích jasně popsáno jakým způsobem obnést Karlovku, signál rozhodčích uzavírající propusť a tyto informace byly zopakovány i při výkladu trati. Byli jsme připraveni operativně propusť uzavřít.
V pondělí jsme provedli zkušební jízdu s dospělou nesehranou posádkou na třídové lodi vodních skautů P550 (bílé břicho, modrý čumák, 5,5m) při průtoku 165 mezi 180 kubíky a při průjezdu Karlovkou loď nabrala 4 cm vody.
Na startu byla prováděna namátková přejímka lodí a byl o ní veden protokol. Z něj je patrno, že z 88 závodních posádek bylo zkontrolováno 47. Z toho byly u 15 byly zjištěny závady, které byly následně odstraněny. Rozhodčí u přejímky kontrolovaly nejen lodě, ale také vesty a přilby u kánoií a zavřených lodí. V cíli si pak tito rozhodčí stěžovali na posádky, které nebyly řádně vybaveny a přijížděli až rovnou do startovní linie - na tyto obcházeče pravidel si bude muset příště lépe posvítit, ale všeobecně to bude znamenat větší buzeraci všech.
Při výkladu trati v 9:30 to vypadalo, že historické maximum vody nebude překonáno - Povodí hlásilo 219 kubíků a mírný růst. Ani v tuto chvíli jsme nepovažovali za nutné apriori zakázat průjezd propustmi. Situaci jsme sledovali a jak jistě přítomní dosvědčí informoval o ni starter okamžitě oznamoval vývoj na trati všem v doslechu.
Situaci na propustech mohu komentovat jen tím, že záchranáři komunikovali s rozhodčími na jezu a mohli dát pokyn k zastavení proplouvání propusti, pokud považovali situaci za nezvladatelnou. Policistům nad jezem přišel stav jako hraniční dříve a rozhodně jim nikdo nemůže vyčítat příkaz k zavření propusti. Ústní souhlas jezných ke sjetí jezu přes korunu, kde byl jeden kohout bez válce a z jedné strany propusti dokonce odtékající jazyk bez kohoutu, pak neměl šanci v porovnání s písemným vyjádřením Státní plavební správy, i když bylo staré čtvrt roku.
Při podrobném pohledu do výsledků je patrné, že se lodě některých skautských přístavů necvakaly (Mýto, Jablonec, Praha 3) a s jiných téměř všechny. Propozice počítají s tím, že se loď může cvaknout, protože se to běžně stává i za normálního vodního stavu, proto s tím musí počítat kormidelníci a kapitáni oddílů, kteří posádky hlásí. Patřičné vybavení je také v rámci propozic požadováno včetně přiměřeného výtlaku vest.
Z výsledků závodu je také patrné, že některé lodě cvaklé na prvním jezu ignorovaly zákaz průjezdu druhé propusti (a všechny se cvakli znova). Myslím, že u splutí by bylo takových daleko víc a vedle to ho se nám do splutí vyrojila řada takyvodáků ignorujících úplně všechno. Proto myslím, že kdyby propusť nezavřela policie, nechali bychom ji pro nezvadatelnost davu uzavřít o něco později samy. Je iluzorní si myslet, že individua ignorující parníky i pokyny pořadatelů při přenášení by se chovali jinak u propusti… Nemáme páku jak zamezit nevybaveným nebo opilým lidem účasti na Třech jezech, na hrozící vysoké pokuty (viz diskuze
http://www.raft.cz/forum.aspx?... ) nikdo nevěří. Jediné co by snad mohlo pomoci, kdyby okolí tyto experty opravdu netolerovalo.
Myslím a reakce zatím o tom i svědčí, že všichni pořadatelé a záchranáři ze sebe vydali co mohli a odvedli opravdu dobrou práci. Patří jim zato můj velký dík, protože zachránili i moji kůži ;-)