Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Velka-voda-na-zavodu-Napric-Prahou.aspx?ID_clanku=1167 edit=2

Velká voda na závodu Napříč Prahou

Diskuse nad článkem
Re: Uzavření šlajsny, Hvězdář, 10/12/2010 2:17:31 PM
Omlouváme se, ale už to vím i já. Ten kluk měl skřípnutou nohu mezi lavičku od divítikanoe pod hladinou a larsenem, na kterém byla žlutá bóje.

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Klasik, 10/12/2010 1:33:38 PM
Nenapsal to ten Cedník někam jinam? Tolik jsem zase nechtěl.

Reply

Re: Proč?, márty, 10/10/2010 1:25:48 PM
protože si ho půjčujeme kvůli dětem a pak s nima jezdíme ještě na kanál do troje(letos teda bohužel kvůli počasí ne :-((( ) Smajlík

Reply

Re: Proč?, kavol, 10/9/2010 7:59:58 PM
> Nechapu, proc de vodaci pechuji na plavebni cesty,

vodák na vodě typicky pluje v nějakém plavidle, čili právě naplňuje účel vodní ("plavební") cesty, jak je vymezeno předpisy

> je to jako bruslar za provozu na dalnici.

bruslař se nepohybuje na motorovém vozidle o minimální konstrukční rychlosti 80 km/h, čili účel dálnice nenaplňuje, ba naopak dle předpisů na dálnici ani nesmí

nevím, jak ostatní, ale já tedy v těch dvou případech vidím tak trošku rozdíl ...

> Proc si zvlast s detmi neporadate takove
> velke akce treba nekde na Sazave?!

již odpověděl kolega, a já bych k tomu navrhnul zkusit jít se ptát třeba na motoristické stránky, proč se musí jezdit například Zámecký vrch zrovna ve městě na průtahu na dálnici, a proč si raději nejdou vykrucovat "Zámecký vrch" na nedaleký Masarykův okruh ...

Reply

Re: Proč?, Petr, 10/9/2010 1:26:17 PM
Protože Sázava neteče přes jezy v Praze.
Smajlík

Reply

Proč?, Květa, 10/8/2010 9:10:34 PM
Nechapu, proc de vodaci pechuji na plavebni cesty, je to jako bruslar za provozu na dalnici. Proc si zvlast s detmi neporadate takove velke akce treba nekde na Sazave?!

Reply

Re: Zavřená šlajsna, wolejoffka, 10/8/2010 10:37:32 AM
No já nevím, ale já na místě policie, kdybych viděl, že mi tam začínají jezdit rafty, taky bych to asi zavřel. Vzít si na Vltavu (vlastně kamkoli kromě Lipna) raft, to nevypovídá předem o bůhvíjakých dovednostech, o odhadu rizika nemluvě ...

Reply

Re: Zavřená šlajsna, Márty, 10/8/2010 12:01:19 AM
a proto nás poslali pod komoru, kde zrovna bylo hafo parníků? jako a bysme jim nepřekáželi pod jezem, ale u komory? Smajlík

Reply

Re: Zavřená šlajsna, kmochacek, 10/7/2010 7:06:11 PM
Určitě došlo k informačním šumům. Policajti nemuseli mít od organizátorů/záchranářů přesné informace co a jak se děje a dít bude. Proto ani nemůžu kritizovat ani se jich zastávat, i když jsem byl jejich zásahem taky poškozen.

Co ale viděli policajti na Karlovce chvilku před svým rozhodnutím? Přes 50% potopených lodí, zachycený dítě u bojky, a to vše u frekventovaného obraciště lodí.

Kdo jim vysvětlil, že od teď to už bude jiný, že teď jedou ti zodpovědní a řádně vybavení, co dokážou posoudit situaci? Jak byste to vyhodnotili vy v jejich situaci?

Vy řešíte jen sami sebe, oni byli nejspíš organizátorama/SPS požádáni o asistenci a budou nadřízenýma v případě maléru dotazováni co činili pro bezpečnost osob. A asi nebudou argumentovat Darwinovou cenou atd.

Policajti většinou asistujou jen u masových akcích, kde je nebezpečí narušení dopravy, pořádku,... to na Hameráku, Rokytce, ve skalách u horolezců nejspíš nehrozí Smajlík

Reply

Re: Zavřená šlajsna, kavol, 10/7/2010 4:39:34 PM
no tak já si myslím, že podle této logiky by měla policie rovnou zavřít všechny silnice :-)

o schopnosti "objektivně zhodnotit situaci" bych si tedy dovolil pochybovat spíš u někoho, kdo píše o tom, že by se záchranáři ze zásahu pod Karlovkou nemuseli vrátit živí ...

Reply

Re: Zavřená šlajsna, Kája, 10/7/2010 4:21:29 PM
Pavlušo, nevím jak Míla, ale já jsem byl ještě s kamarádem na seakajaku pravděpodobně poslední lodí, které projely šlajsnou. Nahoře nás policie vyháněla na břeh, proto jsem jel k nim a ptal jsem se, v čem je problém. Říkali, že se prý nějaký kluk zaklínil pod jezem. Na můj návrh, že se půjdu domluvit s lidmi na jezu, jestli je průjezd volný už nic nenamítali. Rozhodčí na jezu nám dali zelenou a my mohli projet(pod jezem v tu dobu již nikdo nebyl).
Paradoxem je, že v tuto chvíli již projely všechny pramice s výjimkou těch, které se vykoupaly na předchozím jezu. Pro kryté lodě včetně seakajaku se šprickou nebyl průjezd šlajsnou žádný problém a rozhodně nebyl nebezpečný. Právě těmto lodím však policie zákázala splutí. Souhlasím s Mílou, že rozhodnutí o tom, do jakého rizika chci jít, by mělo být na mně a ne na nějakých úřadech. Zvláště když míra rizika je velmi subjektivní a záleží na schopnostech každého jednotlivce. Z mého pohledu bylo splutí pro průměrně zkušeného padlera zcela bezpečné.
Úřady by mohly rozhodovat o tom, jestli naší akcí poškodíme Karlův most. Protože však daly souhlas, asi se toho neobávaly.
Považoval bych za přiměřené, kdyby policie dávala informaci, že splutí NEDOPORUČUJE oteřeným lodím. Nedoporučuje ovšem neznamená zakazuje!!!
Mílovo přirovnání se zákazem horolezectví je více než trefné!

Reply

Re: Zavřená šlajsna, Pavluša, 10/7/2010 3:12:35 PM
Mílovi z Dronte: Dlouho jsem přemýšlela, jestli taky něco připíšu, ale nakonec mi to nedalo. Naprosto nechápu, z čeho pramení tvoje nenávist k městské policii. Byl jsi přímo u toho, když šlajsnu zavřeli? Dokážeš objektivně zhodnotit situaci?
Myslím, že bys měl být naopak rád, že tu šlajsnu zavřeli a že tam nedošlo k nějakému horšímu maléru. Takže jsi možná byl ušetřen např. diskuze s čerstvou vdovou či rodiči. Možná bys spíš měl měšťákům poděkovat. Nebo bys chtěl mít nějaký pěkný pomníček na břehu? A taky bys neměl zapomínat, že ne vždy se vodní záchranáři vrací ze zásahu živí. Ale to už je trochu od tématu.


Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Pošťák, 10/7/2010 10:59:19 AM
Vím, že byly aktuální informace (v době kdy se roveři a rangers ráchali pod Karlovkou už startér upřesňoval stopu na první třetinu vpravo). Souhlasím, že je to o zkušenostech a sehranosti posádky (jel jsem to jako Kuba u pravé kozy a celkem v pohodě a to jsem tam měl většinou holky a dva úplný nováčky). Souhlasím, že to bylo nadoraz (po pohodových zkušenostech z předchozích ročníků nás už Šítkovský jez řádně zalil a tak jsme si na Karlovku dali bacha a byli rádi, že jsme ji zvládli). Ale hlavně souhlasím s těmi, kdo si myslí, že organizátoři vše zvládli. Kdybych jim nevěřil, tak to nejedu. Kdyby záávod zrušili tak to samozřejmě nejedu. Rozhodčí, záchranáři i ostatní pracovali ve stížených podmínkách a vše zvládli dobře. Patří jim můj veliký dík - od staréta až po maminku vlčete vydávající v cíli párky. Díky Pošťák

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Kuba, 10/5/2010 5:24:10 PM
Odpověď na otázky:)
1.Tak třeba naše děti mají zkušenosti s divokou vodou.A učíme je základní dovednosti s tím spojené(nepouštět pádlo,nechytat se bortu,ve vlnách pádlovat,přejezdy,náklony,nájezdy do vracáků atd.) Je to mj.dáno tím že máme stálý tábor na Stvořidlech,kde se i za letního průtoku nějaká ta vlka na cvičení najde.Občas zaprší a dá se to jet celé.(Letos nám přálo,a sfoukli jsme to za 50 kubíků na otevřenkách:) a děcka jsme tam vzali až to trochu opadlo)
2.Naši vedoucí jsou buď aktivními závodníci na WW(sjezd ,slalom)ti většinou také kormidlují na jezech:) nebo aktivní divokovodní turisti se zkušeností min WW3.

Tak je to třeba u nás.Nevím jak u ostatních oddílů.

Co se týče prestiže závodu,tak to je asi taky různé.Někdo tam jede opravdu závodit a chce vyhrát,nebo alespoň umístit,a někteří se prostě jen účastní.U nás chtěly vvšechny děti vždycky vyhrát:)

Reply

Zavřená šlajsna, Míla Pražák, 10/5/2010 1:42:03 PM
Tak dle mých informací nenechala zavřít šlajsnu Plavební správa a dle dotazu na říční Policii tam nemají žádný záznam o tom, že by někdo vydal zákaz sjíždění šlajsny a uzavření šlajsny. Na můj dotaz, co má říční Policie sjeto mi bylo řečeno, že nic, jen jednou za rok jdou na výcvik do Tróje. Troufnu si tedy tvrdit, že pokud jsou moje informace správné, o tom, zda se pojede šlajsna nebo ne rozhodoval člověk, který možná nikdy v kanoi ani na pramce neseděl a docela možná se vody bojí. Zdá se, že 99% vodáků na třech jezech mělo daleko více zkušeností z řeky než onen policista, který za všechny rozhodl. Tak jenom abyste věděli, co si to tam platíme a co za své peníze dostáváme. Vodní záchranná služba, pokud je má informace správná, je na tuto akci přizvaná a zaplacená,objednávku zajišťuje organizátor.
Leč nevěšte hlavy vodáci, ještě je tu Vavřinec a Rokytka! Smajlík

Reply

z (_._) klika, , 10/5/2010 10:54:14 AM
No akce je to určitě super, ale na pramici za daného stavu vody - asi špatné vyhodnocení rizik a velká chyba , kterou si teď organizátoři těžko chtějí přiznat.Záchranáři podle videa - dobrá práce ,ta larsena je pravdu debilní,mohlo to skončit i hůř , a to i pro ostatní děti.Plavající pramice v tom proudu=tank, děti plavající mezi blížící se se larsenou a tankem =horor.Někdo by měl těm skautům říct , že plavat v proudu před lodí je náběh na kopí !:-(larsenu)

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, kmochacek, 10/5/2010 10:37:41 AM
pěkné až poučné video, po 15.min je tam i ta bojka.

Po jeho shlédnutí mám ještě 2 dotazy:

1, na jakou vodu jezdí vodní skauti během roku?

Letní řeka na limitu je jim na 3 jezech naprd. Protože když se ve šlajsně chytají bortu, drží pádlo jednou rukou, přestávají pádlovat už na hraně,... byly však vidět i posádky, který se vody evidentně nebály. Já vím, jsou to jen děti. Ale 3 jezy se jezdí 70 let a snad je to prestižní závod těch nejlepších z oddílu proti nejlepším z jiných. Nebo se pletu?

2, jakou vodu jezdí kormidelníci?

Nebo je jejich jedinou kvalifikací plnoletost? Protože pokud se i oni !chytají! lodě, nechají si dlouhou a těžkou pramici stočit už na první vlně, nedokáží si s lodí najet míň zalívací stopu notabene organizátory doporučovanou,...

A až na opravdu vzácné vyjímky jsem neviděl pořádný vlnolam, v naprosté většině jen málo funkční originály nevhodné do cca metrových vln. Mám z toho všeho takový pocit, že u většiny závodících je příprava prakticky nulová.

Ale možná to beru až zbytečně vážně, možná to s tou prestiží závodu není tak horký, možná nejde o to vyhrát, ale zúčastnit se. Smajlík

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Střelec, 10/5/2010 10:31:40 AM
Je tam i ten odlov chudáka, co zůstal viset na larsenu. Za co tam ale visel? Zaklínil se nohou do ohybu larsenu, nebo se zamotal do nějakého bordelu pod hladinou?

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Chobotnice, 10/5/2010 7:12:41 AM
Krásný, poutavý... Zdá se, že tý pramce ve čtvrtý minutě neudělalo dobře promíšení s larsenem od bójky. Přitom vypadali nadějně. Smajlík

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Střelec, 10/5/2010 6:32:57 AM
To video vypadá jak reenactment konvoje PQ-17....

Reply

zájem většiny, stip, 10/4/2010 11:30:38 PM
Já myslím, že by bylo třeba vysvětlit úřadům, že obratiště lodí není zeď a že je třeba v případě takovýhto akcí přistoupit k regulaci provozu velkých lodí. O 3 jezy zájem stoupá a to i přes nepřízeň počasí a velkou vodu. Letos tam bylo skoro půl druhého tisíce lidí. Troufnu si tvrdit, že je to víc, než přepravily v tom časovém úseku parníky. Pokud takový počet lidí projeví zájem použít vodní cestu, měly by to konečně úřady pochopit a vytvořit pro to podmínky. V cyklistických závodech je taky běžné, že přítomná policie zastaví na křižovatce autobus, aby mohl projet dvousethlavý pelotón cyklistů. Žijeme v demokracii a zájem většiny by měl být respektován. Smajlík

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Hvězdář, 10/4/2010 2:47:45 PM
Na stránkách http://3jezy.skauting.cz/galer... přibyl odkaz na video z Kampy odkud jsou vidět průjezdy lodí z propustí Staroměstského jezu i dění pod propustí.

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, šangve, 10/4/2010 12:36:10 PM
Nemáš pravdu ! I sebe lepší jezdec narazí na limity dané objektivním prostředím, vodní stav, počasí, typ plavidlla. Navíc před závodem nikdy neprověříš závodníky jestli uměj nebo neuměj. Limity nesmíš nastavit podle nejlepších, ale podle průměru a tom je tahle diskuse.

O tom, že se má trénovat a umět tady totiž nikdo nepochybuje.

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Petr, 10/4/2010 9:45:20 AM
Na Velkou pardubickou taky nepustí každou kobylu. Možná by bylo k věci dávat akreditace na "3 jezy" na několika předchozích menších akcích a neakreditované na vodu nepouštět.

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Střelec, 10/4/2010 6:44:24 AM
Letos na adresu organizátorů tuplem platí Brdečkovo: "Neračte zastřelit pianistu, dělá co může!"
Pokud to shrnu, tak nebude od věci:
1)za vyššího stavu vody posílit stavy specialistů na odlov plaváčků - pod oběma jezy
2)vymyslet způsob, jak eliminovat z volného splutí posádky "na šrot" jiným způsobem, než zrušením volného splutí - tenhle problém bude narůstat bez ohledu na stav vody a počasí
3)dohnat účastníky závodu - zejména kapitány posádek a vedoucí oddílů - k větší soudnosti, aby do závodu šly posádky, které na to za daného stavu vody opravdu mají

Reply

Re: Zavřená šlajsna a "VMP", kmochacek, 10/3/2010 11:17:38 PM
jinak si IMHO myslím, kéňa s vodákem na palubě není "volně plující předmět" (resp. bylo myšleno asi to "plovoucí těleso"), ale klasické malé plavidlo. Opět citace:
----------------------------
Čl.1.01
a) "plavidlo" je loď vnitrozemské plavby včetně malých plavidel...,
d) "malé plavidlo" je plavidlo, jehož délka nepřesahuje 20 m...,
g) "plovoucí těleso" je vor, konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, které není plavidlem nebo plovoucím zařízením
----------------------------

Reply

Re: Zavřená šlajsna a "VMP", kmochacek, 10/3/2010 10:55:46 PM
citace z řádu pl.bezpečnosti:

http://www.plavba.cz/cz/legisl...

--------------------------------------------
Čl.9.21
Omezení, popř. zákaz plavby přes jezy ( k čl. 6.27)

1. Na vodních cestách kategorie I je plavba přes jezy a jejich propustmi zásadně zakázána; Státní plavební správa může v jednotlivých případech (stavební činnost a údržba, sportovní závody, výcvik apod.) povolit výjimku jak ze zákazu plavby přes jez, tak i ze zákazu vplutí do vyznačené uzavřené vodní plochy nad a pod jezem.
2. Na ostatních vodních cestách v České republice smějí malá plavidla plout přes jezy nebo jejich propustmi se souhlasem správce příslušné vodní cesty.
---------------------------------------------

Však se zkus zeptat sám, myslím, že ti SPS bez problému odpoví.
Jako důvod bych viděl prevenci, tedy zamezení kolize plavidla s tělesem jezu a následné nebezpečí vzniku překážky pro plavební provoz.

Reply

Re: Zavřená šlajsna a "VMP", Chobotnice, 10/3/2010 6:57:51 PM
Všchno co je ovladatelnější, než nafukovací matrace je malý plavidlo. Smajlík V plovoucí předmět se mění pouze jízdou při klasický posádce ve stavu našrot. Nicméně legislativně je to furt malý plavidlo.

Reply

Re: Zavřená šlajsna a "VMP", Klasik, 10/3/2010 6:28:07 PM
Musí "volně plující předmět po hladině" taky respektovat ty žluté boje a zakázaný vstup za ně? Myslím, že mnohý "neživý" předmět jim na to kašle.

Jak je to? Já tomu totiž opravdu nerozumím a ten výklad o výjimce se mi zdá trochu podivný (jako stažený kalhoty, když brok není ani v hlavni). Chtěl bych to vědět a nejlépe od někoho kompetentního. Petře nešlo by se někde za raft zeptat? Organizátoři asi moc SPS prudit nemohou a zákaz je pro úředníka vždy to nejjednodušší řešení, dokud se někdo neozve.
Klasik Smajlík Smajlík Smajlík

PS: S ožralými a policií naprosto souhlasím. Klidně stejně jako na lyžích v Alpách. Stejně k tomu časem dojdeme ... bohužel.

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Márty, 10/2/2010 1:34:45 PM
souhlasím s Kmocháčkem. trénink a trénink. Taková Sázava za 50 Jakubů je ideální.

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, Zbyněk, 10/2/2010 3:06:27 AM
Smajlík Jo, tak nějak bych si představoval, že bude vodácký oddíl fungovat (a tak nějak se o to snažím...)

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Kája Vicherek, 10/1/2010 11:40:45 PM
Mílo, naprostý souhlas, perfektně jsi vystihl situaci!!! Vidím to naprosto stejně. Bohužel, zdá se, že většina je ochotna přenechat rozhodování o sobě někomu jinému, tedy třeba té policii :-(

Reply

Re: Organizátoři a jezdci, kmochacek, 10/1/2010 9:56:36 PM
kritiky je tady pomálu, spíš obav typu udělejte s tím (organizátoři) něco, nebo jednou přijde malér a orgán to šmahem vyřeší, t.j. zarazí. Zájem o 3 jezy evidentně stoupá, riziko tudíž taky.
Když bude plavat přiměřené množství lodí (ať závodících nebo splouvajících), záchranáři tedy budou v pohodě stíhat a parníky nebudou muset kličkovat, nikdo nebude prudit a aktivně zasahovat do kompetencí organizátorům.
Zvýšit kvalitu posádek z centra moc nelze, tak max. stanovit nějaká omezení - věková, bezpečnostní, ve výbavě,...
Letošní průtok tady 15 let nebyl (pokud Hvězdáře nezradila paměť Smajlík ) a tak méně zkušené posádky zaskočil.
A jak to odstranit? Jednoduše... jezdit na vodu a trénovat. Třeba taková 50k Sázava z Týnce je ideální terén. Se zajištěnou záchranou u dětí samozřejmě.

Reply

Organizátoři a jezdci, Zbyněk, 10/1/2010 4:17:24 PM
Čtu příspěvky a nedá mi nenapsat, co si o věci myslím, i když je mi jasné, že budu kamenován...
Je tu plno slov o limitech, šlajsnách, způsobech, pravidlech, o tom co policie, plavební správa a organizátoři měli či neměli dělat a kdovíco ještě.
Myslím, že podstata problému je jinde - někteří lidé prostě neumí jezdit a nemají dost odpovědnosti na to, aby si to přiznali.
Nekritizujme organizátory, prosím; dělali co uměli a umějí toho dost. Zkusme změnit něco v nás jezdcích a kormidelnících - učme a vysvětlujme, zvláště pak těm, co na lodi vozí děti.
Howgh.

Reply

Re: Zavřená šlajsna a "VMP", Pajda, 10/1/2010 2:43:50 PM
Upřesnění ke kontrole spůsobilosti "vůdce malého plavidala": vodák plující po vodní cestě nějaké třídy není brán za malé plavidlo, nábrž za volně plující předmět po hladině. No jo, a kdo ho má vykázat když je vožralý a dělá bordel? Asi ten policat, aby předcházel můžným důsledkům které pak jsou ve finále o dost dražší.

Reply

Re: Velká voda, kavol, 10/1/2010 10:10:38 AM
"velká voda" se ve vodáckém pojetí nechápe podle stupňů povodňové aktivity, nýbrž vzhledem k průtoku obvyklému (a ke sjízdnosti)

pokud za Malou Vodu označíme typické letní sucho a za Střední Vodu označíme průtok průměrný, tak píšeš-li o průtoku (významně) nadprůměrném, je to na této škále Velká Voda

Reply

Velká voda, Chobotnice, 10/1/2010 9:31:18 AM
Eště k článku: Velká voda, jak je v nadpisu, rozhodně nebyla. Dalo by se to nazvat "nadprůměrný průtok". Velká voda je něco jinýho. Smajlík

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Hvězdář, 9/30/2010 9:19:12 PM
Vysvětlení nehody přijde až k internetu přijde Cedník ;-) Klasiku buď prosím trpělivý.

Reply

Re: Zavřená šlajsna, Chobotnice, 9/30/2010 8:28:40 PM
Kontrola způsobilosti "vůdců malých plavidel" je zcela v kompetenci SPS. Policie do toho nemá co, stejně jako SPS nedělá kontroly na silnicích. Smajlík

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Klasik, 9/30/2010 5:25:53 PM
Jasně i s odpovědností a to i třeba za omezení plavby v plavební cestě v důsledku mého plavání. Ale to rozhodnutí (a zodpovědnost) by mělo být především na mě a ne jen na úředníkovi.

Kdysi jsem slyšel, jak Forman potřeboval armádu do natáčení (tuším Vlasy) a na podobné úvaze to v USA tenkrát šlo (Čí je armáda? Z čeho je placená? Platím daně, takže i moje?). Tam je třeba obvyklé zveřejňovat i výsledky vědeckých prací pokud na šlo třeba jen 1% veřejných prostředků. US moc nemusím, ale o tomhle je demokracie a svoboda. U nás se většinou nedozvíš nic ... ani jak úředník naložil s částkou, která se skládá ze 100% veřejných prostředků.

Aby bylo jasno ani slovem nekritizuji organizátory ani záchranáře. Jen některé věci nechápu. Proč nemohu (někdo mi zakazuje) za žluté boje na řece, která patří státu, ve kterém platím daně?

PS: Opravdu to byl šéf záchranářů, když nenapíše v čem byl problém u té larzenky? Nechci znát jméno dítěte ani rozsah jeho "poškození" nebo jiné údaje nevhodné k publikaci. Ptám se jen na příčinu pro zamezení opakování. Nejlepší poučení je z chyby, kterou jsem nemusel udělat.

Reply

Re: jezy2011, Vladimír, 9/30/2010 5:20:54 PM
Karlovku jsem si proplaval už před lety, pramici nemám, a tak jsem v Praze nebyl. Diskuzi ale pozorně sleduji a i když se leccos zřejmě vyvinulo jinak, než se předpokládalo, určitě se na tento závod bude dlouho vzpomínat a v dobrém - zvlášť ti, kteří se odnesli intenzivní zážitky a mají o čem vyprávět (a přehánět). Also z odchylek a názorů se poučme a hlavně poděkujme organizátorům, protože dělat často nevděčnou (viz) práci pro kamarády si zasluhuje úctu a opravdový dík Smajlík

Reply

jezy2011, Kuba, 9/30/2010 4:54:02 PM
Nechtějí ti, co tady kritizují, příští rok pomoct pořadatelům s organizací závodu.

Reply

Zavřená šlajsna, Míla, 9/30/2010 3:15:29 PM
Díky Hvězdáři za detailní vysvětlení. Pokud by šlajsnu uzavřel pořadatel, považuji to za správné a je třeba to respektovat, jelikož oni za to nesou odpovědnost. V okamžiku, kdy to učiní policajt, tak se ptám proč? Byla naplněna nějaká skutková podstata toho, aby musel zasáhnout za pořadatele? A na základě čeho? Jeho vlastní intuice, vnitřního předpisu, který neznáme, nebo jen prostě, že je policajt a jemu se to tak líbilo víc? Co se mu příště jinde nebude líbit? Proč policajt nedělal svojí práci mezi vodáky a nevykázal ty v alkoholovém opojení? A možná Helčo tedy jiný příklad, když se na silnici stane nehoda, taky se nezavře kvůli tomu silnice, jenom je třeba přizpůsobit jízdu stavu vozovky a možná, že tam potom některá auta nesmí jet. Takže můj závěr je ten, že pokud nehrozilo nějaké obecné ohrožení života, což si myslím, že nehrozilo, tak se do toho policie prostě motat neměla, to nebylo v její pravomoci a měla to nechat na organizátorovi v jehož kompetenci to jasně bylo. Jinak se již těším, až začne Policie jezdit i na Hamerák, Vavřinec, Lipno a Orlici a bude rozhodovat, jestli tenhle jez můžeme jet nebo nemůžeme a tahle peřej, jestli je už nebezpečná nebo ne.A dál se těšte vy co děláte paraglaiding a další extrémní sporty. Koneckonců je to dobrý nápad jak zvýšit zaměstnanost, ke každé skále dáme horolezcům jednoho chytrého pána, který bude rozhodovat, co je bezepečné a co není. Smajlík Zdar všem, co pro vodáctví něco dělají.

Reply

Za organizátory, Hvězdář, 9/30/2010 1:49:20 PM
Omlouvám se, že se zapojuji do diskuze tak pozdě. Pro některé z nás závod přes tři jezy ještě úplně neskončil :-) Názory, podněty i připomínky pozorně sledujeme a na některé dohady se pokusím jasně odpovědět.

Vodní stav a jeho předpověď jsme pozorně sledovali od chvíle co začalo pršet. Povodí Vltavy o připravované akci vědělo a jak je vidět z vývoje vodního stavu udělali hrázní pro nás asi možné maximum. Co můžeme čekat jsme věděli na základě zkušenosti z roku 1995, kdy při závodě teklo řekou 237 kubíků. I tehdy vlny nemilosrdně polykaly všechny posádky co špatně najely, nebo si nechali ve vlnách loď stočit či zastavit. Přesto nikdo z pamětníků ani účastníků tohoto ročníku neoznačil tehdejší stav jako hraniční a nebo důvod ke zrušení závodu. Vedle toho v propozicích jasně popsáno jakým způsobem obnést Karlovku, signál rozhodčích uzavírající propusť a tyto informace byly zopakovány i při výkladu trati. Byli jsme připraveni operativně propusť uzavřít.

V pondělí jsme provedli zkušební jízdu s dospělou nesehranou posádkou na třídové lodi vodních skautů P550 (bílé břicho, modrý čumák, 5,5m) při průtoku 165 mezi 180 kubíky a při průjezdu Karlovkou loď nabrala 4 cm vody.

Na startu byla prováděna namátková přejímka lodí a byl o ní veden protokol. Z něj je patrno, že z 88 závodních posádek bylo zkontrolováno 47. Z toho byly u 15 byly zjištěny závady, které byly následně odstraněny. Rozhodčí u přejímky kontrolovaly nejen lodě, ale také vesty a přilby u kánoií a zavřených lodí. V cíli si pak tito rozhodčí stěžovali na posádky, které nebyly řádně vybaveny a přijížděli až rovnou do startovní linie - na tyto obcházeče pravidel si bude muset příště lépe posvítit, ale všeobecně to bude znamenat větší buzeraci všech.

Při výkladu trati v 9:30 to vypadalo, že historické maximum vody nebude překonáno - Povodí hlásilo 219 kubíků a mírný růst. Ani v tuto chvíli jsme nepovažovali za nutné apriori zakázat průjezd propustmi. Situaci jsme sledovali a jak jistě přítomní dosvědčí informoval o ni starter okamžitě oznamoval vývoj na trati všem v doslechu.

Situaci na propustech mohu komentovat jen tím, že záchranáři komunikovali s rozhodčími na jezu a mohli dát pokyn k zastavení proplouvání propusti, pokud považovali situaci za nezvladatelnou. Policistům nad jezem přišel stav jako hraniční dříve a rozhodně jim nikdo nemůže vyčítat příkaz k zavření propusti. Ústní souhlas jezných ke sjetí jezu přes korunu, kde byl jeden kohout bez válce a z jedné strany propusti dokonce odtékající jazyk bez kohoutu, pak neměl šanci v porovnání s písemným vyjádřením Státní plavební správy, i když bylo staré čtvrt roku.

Při podrobném pohledu do výsledků je patrné, že se lodě některých skautských přístavů necvakaly (Mýto, Jablonec, Praha 3) a s jiných téměř všechny. Propozice počítají s tím, že se loď může cvaknout, protože se to běžně stává i za normálního vodního stavu, proto s tím musí počítat kormidelníci a kapitáni oddílů, kteří posádky hlásí. Patřičné vybavení je také v rámci propozic požadováno včetně přiměřeného výtlaku vest.

Z výsledků závodu je také patrné, že některé lodě cvaklé na prvním jezu ignorovaly zákaz průjezdu druhé propusti (a všechny se cvakli znova). Myslím, že u splutí by bylo takových daleko víc a vedle to ho se nám do splutí vyrojila řada takyvodáků ignorujících úplně všechno. Proto myslím, že kdyby propusť nezavřela policie, nechali bychom ji pro nezvadatelnost davu uzavřít o něco později samy. Je iluzorní si myslet, že individua ignorující parníky i pokyny pořadatelů při přenášení by se chovali jinak u propusti… Nemáme páku jak zamezit nevybaveným nebo opilým lidem účasti na Třech jezech, na hrozící vysoké pokuty (viz diskuze http://www.raft.cz/forum.aspx?... ) nikdo nevěří. Jediné co by snad mohlo pomoci, kdyby okolí tyto experty opravdu netolerovalo.

Myslím a reakce zatím o tom i svědčí, že všichni pořadatelé a záchranáři ze sebe vydali co mohli a odvedli opravdu dobrou práci. Patří jim zato můj velký dík, protože zachránili i moji kůži ;-)

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Helena, 9/30/2010 11:23:12 AM
Šangve: Samozřejmě že požádal, o kousek výš tu z toho najdeš pár citací. Je to povolení, na které neexistuje zákonný nárok a je čistě na dobré vůli příslušných úředníků, že akci povolí (tedy dají výjimku ze zákona, podle kterého nesmí nikdo nikam za žluté bóje). Vyjednat zastavení plavby po dobu závodu se nepodařilo, závod nesmí narušit plynulost lodní dopravy. Zjednodušeně řečeno průšvih znamená nepovolení akce v následujících letech.

Míla: rozdíl mezi sjezdovkou a Vltavou v Praze je, že sjezdovka (stejně tak jako třeba Sázava) nejsou dopravní cestou. Jediné, v čem nemám úplně jasno je rozdělení kompetencí mezi SPS a PČR, jestli se policajti mohli rozhodnout sami, nebo jim to musí posvětit SPS, která své povolení může odvolat kdykoli to uzná za vhodné. Rozlišovat pak typy plavidel je zcela nesmyslné. Zákaz vjezdu se také vztahuje i na cyklisty a to i za situací, kdy by třeba cesta v opravě pro ně sjízdná byla ...

Reply

Re: Uzavření šlajsny, kmochacek, 9/30/2010 11:19:53 AM
Možná to všechno taky souvisí s tím, že Svoboda bez Odpovědnosti je cestou do pekel.
Odpovědnost za své chování a jednání zde moc nefunguje, m.j. právě proto, že mnoho lidí spoléhá na úřady,..., že to za ně vyřeší a je ochrání.
Protože když jsem viděl jak k plavební komoře odspodu připlouvá parník, a lidi z dělicí zdi dál nalízaj na vodu, pak tupě čekaj u vysoký zdi v lodích co se jako bude dít, zda se jim parník v ouzkým prostoru vyhne nebo snad hodí zpátečku,... jak potom v lodích připlouvaj těsně k zadku parníku,... jak na otevřený řece 2 maníci vlodi požíraj svačinu a řvou ahóóój, zatímco parník se jim musí uhnout. Smajlík

Na druhou stranu uzavření lodní dopravy nepovažuju za nutné, velkým lodím se dalo v pohodě vyhnout, jen to chce používat rozum a nepodlehnout stádnímu efektu nas mnógo, my se uhýbat nemusíme. Osobně jak se někde začnou hromadit lodě, prchám, neboť to srabácky vyhodnocuju jako pro mne nebezpečné Smajlík

Reply

Re: Uzavření šlajsny, šangve, 9/30/2010 9:53:12 AM
Mílo, rozumím Tvému pohledu na věc. Otázka zní, zda organizátor požádal příslušné orgány, tedy policii o uzavření dopravní cesty pro velké lodě. Pokud to tak neučinil, pak platí příslušná vyhláška, která nařizuje malým lodím uhnout těm velkým

Reply

uzavření šlajsny, jezdec, 9/30/2010 9:51:04 AM
Mejla citace :Vlastně jim říká, vy jste paka, která ničemu nerozumí a já musím rozhodnout za vás. Máš úplnou pravdu, je fakt, že organizátoři jsou paka pokud tuto šlajsnu neuzavřeli hned. A je dobře, že za ně někdo soudný rozhodnul.

Reply

Re: Uzavření šlajsny, Klasik, 9/30/2010 9:48:30 AM
Tahle úvaha, tady u nás opravdu moc nefunguje i když je principiálně asi OK. Jsme navyklí poslouchat bez keců a hlavně bez myšlení. Myslet je ale třeba předem a ne až když tam je zahrazeno.

Nějak stále nechápu, na základě čeho mi (plnoletý, střízlivý, vybavený na sportovní lodi k tomu určené, asi i s potřebným-zákonem vyžadovaným oprávněním k vedení příslušné lodě ...doufám) SPS omezuje přístup za žluté boje, tj. mimo plavební dráhu velkých lodí. Určitě předpis, ano, ale proč vznikl? Neměl by být přehodnocen? Není to trochu porušování ústavou daných svobod? Hlavně mimo masovou akci.

To nerealizované omezení dopravy mi nejde do hlavy od začátku. Když na mě jedou víc než dva parníky, je to vždy zajímavé a dodržet těch požadovaných 200m je občas honička. Rychlost přibližování občas překvapí. Nechtěl bych být v kůži kapitánů za této akce, očekával bych trochu tento požadavek i z jejich strany. Je něco jiného plná řeka a 3 pramičky.

Reply

Uzavření šlajsny, Míla, 9/30/2010 9:11:02 AM
Tak jinak. Jako zkušený vodák vím, do čeho jet a do čeho nejet, jak překonat jez nebo překážku. To co mi fakt vadí není to, že jsem se nesvezl na jedné šlajsně. Vadí mi faktický postup úřadů. Předpokládám, že všichni přispěvatelé článků platí daně a tudíž si platí jak policii, tak státního úředníka. Ten je tu pro vás, ne vy pro něj. Akce byla dobře zorganizována a nahlášena. První zarážející věc je ta, že při takto významné a velké akci nebyly úřady ochotny omezit na cca 4 hodiny plavbu velkých plavidel. Jak to, že když se jede cyklistický závod, případně běh ulicemi, tak lze zastavit dopravu klidně na půl dne, ale potřebuje li to vodák, tak to nejde? Vodák je prostě plebs a basta. A věc druhá, jestliže šlo o předem nahlášenou a organizovanou akci, pak zodpovědnost za to nese organizátor a tudíž je na organizátorovi, jak se k situaci postaví. Jedná se mi o systémový přístup, kdy někdo zhora prostě rozhodne za vás, vodáci. Už jste někdy zažili, že by na mistrovství světa v lyžování na sjezdovce, poté, co byly nepříznivé podmínky, tam vtrhhla policie a zamezila přístup na sjezdovku? Případně při automobilových závodech, poté, co se závodník vymázne a odvezou ho, tam vlítne policejní komando a zakáže pokračovat v závodu? Jednoznačně je to věc organizátorů, jak se rozhodnou a ne, že jim to úředník shora zakáže. Vlastně jim říká, vy jste paka, která ničemu nerozumí a já musím rozhodnout za vás. A to mě na tom štve. A pokud to sledujete kolem sebe, tak se tento přístup děje v mnoha oblastech našeho života, že úředník vám říká, co máte a nemáte dělat.Bohužel, máme za tu dlouhou dobu vlády minulého režimu vžité, že to je tak správně. Opak je pravdou, úředník je tu pro nás a vodáci jsou také občané ČR. A aby nedošlo k mýlce, vůbec se nezastávám těch, kteří se na řece opijí nebo přecení své síly. Ale opět, kdo je plnoletý, nese za sebe odpovědnost i za svá rozhodnutí. Jestliže si jako občan ČR platím policii, tak předpokládám, že takové akci bude přítomna a případně nalité vodáky vykáže z vody, to je její práce dle zákona. Její práce opravdu není najet do šlajsny a zabránit splutí. To je věc organizátora. Samozřejmě ale, že v tomto státě policie může prakticky vše, ale pak by se měla zodpovídat z toho, zda nepřekročila své pravomoce. Závěrem, díky za tři jezy a vodu jezděte s rozmyslem a bez alkoholu. A hlavně, nenechte za sebe rozhodovat druhé.

Reply

Re: Chybné uzavření, kmochacek, 9/30/2010 8:20:10 AM
Ahoj Mílo.
Nějak tvé reakci nerozumím. Předpokládám ale, že jsi ji napsal opravdu z pozice raftového splouvače, nikoliv zkušeného vodáka.
Sice jsem byl uzavřením šlajsny nas...štvaný, ale nakonec s tím souhlasím. Mnoho potopených lodí, ta nehoda, do toho parníky,...
Pokud by zůstala otevřená, nikdo nedokáže selektovat kdo ještě jo a kdo už ne - vzducholodě?, kajaky? zavřené kanoe? Ostatní přenést? Jako otevřenkář v plné polní bych to bral za nehoráznou křivdu. A věř mi, že by to chtěl zkusit skoro každý bez ohledu na své schopnosti.
To stejný s plavební komorou - jenom telátka včas a dostatečně neuhnou přijížděcímu parníku.

Velmi pomáhá vžít se do role druhé strany. Jak bys jednal v kůži policajtů, co nařídili zavřít šlajsnu nebo kapitána parníku ty?
Oni jsou totiž profíci a v případě nehody musí unést tíhu své pravomoce a obhájit své rozhodování. Oni především musí zajistit BEZPEČNOST osob. Já bych nejspíš jednal stejně. Smajlík

Reply

Re: 3jezy, kmochacek, 9/30/2010 8:00:23 AM
ježkovyvoči 1,5m? Ještě že jsem ji neviděl Smajlík

Reply

Re: ad Tri jezy, Kuba Turek, 9/30/2010 5:16:20 AM
Vyjížděli jsme poslední až za druhou vlnou volného splutí. Můžu potvrdit slova záchranáře - všechno bylo dokonale organizované až do poslední lodě. Pod Šítkovským jezem hlídal raft, na špičce ostrova ukazoval jeden pořadatel ve svítivě oranžové bundě odklon trasy a druhý to hlásil megafonem. Pod zdymadlem taky problém nebyl, všichni se tam nějak porovnali. Jenom když jsme už ve velkém balíku lodí přijížděli pod Karlův most, tak jsme nevěděli, kam uhnout houkajícím třem parníkům. Tak parníky zastavily a my jsme projeli okolo nich. Naštěstí jsme nezaregistrovali opice. Už byli asi pryč.

Reply

Re: Chybné uzavření, Helena, 9/30/2010 1:00:36 AM
Propozice závodu: Akce probíhá v plavební dráze za provozu, všichni účastníci jsou povinni dodržovat ustanovení „Řádu plavební bezpečnosti" (ŘPB).

(seznámení se všemi pravidly a tedy i ŘPB stvrzovali účastníci podpisem přihlášky)

Přednost plavidel:

Vyhláška Ministerstva dopravy č. 344/1991 Sb.
Řád plavební bezpečnosti

Čl.9.02

Provoz malých plavidel

4. Malá plavidla nesmějí křížit směr plavby plavidel, která nejsou malými, ve vzdálenosti menší než 200 m. Musí zachovat bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel. Bezpečná vzdálenost závisí na druhu plavidel, charakteru úseku vodní cesty a povětrnostní situaci.

(Malé plavidlo tedy musí uvolnit cestu všem a v komoře může jet až na výslovný pokyn obsluhy.)

Uzavření Karlovky a koruna jezu:

závod se koná díky vyjednání výjimky ze zákona, jinak je vjezd do jezových polí vodní cesty zcela zakázán (žluté bóje, za ně se nesmí). Za jakých podmínek to bude povoleno (např. limitní průtok) tedy nemá nic společného s průtokem, při kterém je zcela zastavena plavba. Řeč je o vstupu na místa, kam se jindy nesmí, ne o vstupu na vodní cestu.

Citace z rozhodnutí SPS, které je výjimkou ze zákazu vplutí do jezových polí (znění ročník 2009):

"Šítkovský, Staroměstský a Helmovský jez je možné proplouvat pouze vorovými propustmi." (koruna jezu tedy nepřipadá v úvahu)

"SPS může toto povolení omezit nebo zrušit z důvodů živelní události, nehody, ..., v zájmu zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu, ..." (tedy kdykoli, i v průběhu akce)

Způsob provedení ze strany PČR je věc jiná ...




Reply

Re: Chybné uzavření, Du-šan, 9/29/2010 11:50:32 PM
Uzavření bych neviděl jako chybné. Pokud záchranáři museli lovit prakticky každou loď a když se viděl, kolik lodí se řítilo na volném splutí (vyjížděl jsem chvíli po první vlně), tak by neměli šanci to vše pochytat.
Co hodnotím jako špatné a za co organizátoři nemůžou, bylo chování některých jedincům, povětšinou vodáků-turistů na přenášení do plavebního kanálu a jejich chování v něm. Chování stylem, že mi to tady vše patří a mám přednost přede všemi i před parníky, kteří milerádi uhnou, mi doslova pilo krev.
Ano přenášení do plavební komory není uzpůsobení na takový nával lidí, ale tak mám rozum, všichni chceme projet a když je takový stav vody, že musíme komorou, tak holt počkám, to se nedá nic dělat. Bohužel tohle zmiňovaní jedinci nebyli ochotni akceptovat

Reply

Re: Chybné uzavření, danica, 9/29/2010 10:52:50 PM
Připadalo mi, že uzavření policejní lodí bylo reakcí na komplikovanou záchranu dítěte zaklíněného na žlutém sloupu, která trvala nečekaně dlouho za účasti dvou raftů s několika záchranáři, z nichž první skočil do vody impulzivně pod sloupem, takže ho silný proud hned odnesl a ani další, který skočil do vody nebyl k lodi zřejmě jištěn lanem a měl nejprve problém se u sloupu, stejně jako rafty, udržet a pak nemohli záhadně zachycené dítě ze sloupu několik minut vyprostit. Během té doby projelo ještě několik pramic, z nichž se většina potopila. Pak po dohadech ještě kajakář. Pramice s dospělými už musely okolo.

Reply

Re: Chybné uzavření, gambrmen (SK SG Plz), 9/29/2010 9:04:59 PM
Jinak s tebou musim souhlasit ze umeni sebezachrany je absolutni zaklad, a pri jeho zvladnuti bych nevidel problem ani s plavbou otevrenek.

Reply

Re: Chybné uzavření, gambrmen (SK SG Plz), 9/29/2010 9:00:31 PM
Ahoj. Nemas pravdu s tim pravem silnejsiho, ma to oporu v zakone, resp. ve vyhlasce ministerstva dopravy, tzv. Řád plavební bezpečnosti, čl.6.02, odst. 2.: Malá plavidla (do 20m)
musí vytvořit všem ostatním plavidlům dostatek místa, aby nemusela měnit svůj směr ani rychlost; nesmí vyžadovat, aby se jim tato plavidla vyhýbala.
Je videt ze jsi vubec necetl propizice od poradatelu, kde tuhle vyhlasku take citují. Jestli jsi z Dronte (coz usuzuju podle email.adresy) tak je to obzvlast zarazejici. Dronte, oficialni partner zavodu, pak se nedivim ze se tam vasi klienti chovali tak jak se chovali.

Reply

Re: Chybné uzavření, Liška, 9/29/2010 8:56:06 PM
Fakticky "uzavreni" realizovali tri lide z Mestske policie, kteri hlidkovali nad jezem - prijeli, zapnuli majacek a prikazovali prijizdejicim lodim nad jezem odklon pres plavebni komoru. Jestli jim to nekdo prikazal nemam poneti. Parniky zajiste maji problem, ale ty jim nesmis prekazet, ne?

Reply

Chybné uzavření, Míla, 9/29/2010 8:45:30 PM
Můj názor z pozice splouvače na raftu Pulsar.
Pro volné splutí bylo chybou zakázat vjezd do šlajsny u Karlova mostu. Docela by mě zajímalo, kdo a jak to zakázal. Zatím jsem se dopátral jenom tvrení, že bylo moc vody nebo že bylo 300 kubíků. No a co? Při letmém pohledu na stránky plavební správy se jasně dozvíme jejich kompetence. Myslím, že zavření šlajsny do těchto kompetencí rozhodně nezapadá. Řeka je cestou pro všechna plavidla, tedy i pro ta malá říční. Nebylo dosaženo ani SPA I, což by mohl být důvod k nějaké reakci. Tímto úkonem se pouze potvrdilo, že statní správa spíše vládne než pomáhá a běžný občan jí je vydán na milost a nemilost. Než se s něčím namáhat, tak to raději zakážeme, koneckonců, jsou to jenom vodáci. Řešením na volné splutí tedy bylo, pouštět do této šlajsny nafukovací lodě, ostatním doporučit přenést. Já jsem přenášel Pulsara do výjezdu z komory na levém břehu a nebyl problém. Problém mají parníky, které se v tu chvíli chovají tak, jako by jim patřila řeka s představou, že zde malá plavidla nemají co dělat. To je zřejmě ale omyl a platí zde právo možná silnějšího a možná toho, kdo víc zaplatí. Nicméně, splutí bylo hezké, na otevřené kanoi bych si to ale nelajs. Pro závody dětí bych si to raději na pramici zkusíl sám, ale závod je závod, nikde nebyl válec smrťák a koneckonců, vodáci by měli být připraveni na to, zvládnout samozáchranu.

Reply

3jezy, gambrmen (SK SG Plz), 9/29/2010 8:45:14 PM
Vlna v Sitovskem jezu byla skutecne slusna, 1,5m urcite! Na Staromestsky jez holt az pristi rok, alespon duvod plavbu Prahou opakovat:-)
Nejvice me stvali ty nalitý, prevazne na raftech, predbihali ve frontach pred jezem a pred prenasenim, klidne z boku najeli do slajsny Sitovskeho jezu do ktere prave vjizdel singlujici vodak na otevrence a zpusobi drobnejsi kolizi s nim, pri prenaseni Staromestskeho jezu schodili celezelezne "kolecko" do plavebniho kanalu mezi odplouvajizi vodaky, porad neco pokrikovali... inu idioti.
K organizatorum bych kriticky nebyl, udelali myslim maximum pro hladky prubeh, ve ztizenych podminkach, a za to jim patri velky dik!
Jen si myslim, ze se mohlo umoznit sjet Staromestsky jez pres korunu, vypadalo to schudne, mijeni s parnikem v plavebnim kanalu me naopak moc bezpecne neprislo.

Reply

Re: Lodě na Vltavě, Kuba, 9/29/2010 8:07:27 PM
Obrovský zážitek pro účastníky.A hlavně pro děti.

Reply

Re: Lodě na Vltavě, danica, 9/29/2010 7:54:58 PM
Jaký smysl /kromě tradice/ má závod, ve kterém se skoro všechny lodě potopí? Smajlík

Reply

Re: Lodě na Vltavě, kmochacek, 9/29/2010 7:40:18 PM
já to dětem taky celkem přeju (v dobrým), výborná zkušenost co ztmeluje kolektiv, ovšem když to skončí jen u toho plavání.
Pokud se ale utopí 2/3 lodí je něco špatně - záchranáři ztrácejí přehled atd. Je věcí organizátorů to nějak vyhodnotit a vymyslet nějaké "poučení z krizového vývoje". Hlavně ale né paušální zákazy pro všechny

Reply

Re: Lodě na Vltavě, gambrmen (SK SG Plz), 9/29/2010 7:37:51 PM
Pod Stramestskym jezem se i v predeslych letech potapelo 80% otevrenek (plastovy a laminatovy vydry..apod.) Melo by byt snad otevrenkam zakazano spluti uplne a navzdy? to asi ne.

Reply

Re: ad Tri jezy, Márty, 9/29/2010 7:32:53 PM
jeli jsme to na raftu a myslím, že přes korunu na nafukovačkách v pohodě, na pramicích a otevřenkách by to bylo lepší, než to poslat do vln ve šlajsně

Reply

Re: ad Tri jezy, kmochacek, 9/29/2010 7:29:07 PM
pod jezem nějaký nevýrazný nejspíš i snadno překonatelný váleček, ale nikterak jsem to nezkoumal, jsem poslušně vytáhnul loďku na dělicí zeď pod plavební komorou a skočil si ty necelý 2m pěkně po špičce dólu Smajlík

Jinak souhlasím se zákazem takhle masového a navíc nepřipraveného splouvání jezu přes korunu - v případě problémů se záchrana může blbě až k jezu dostávat - prostě to není vyzkoušený takže nebezpečí dalšího maléru




Reply

Re: Limit sjízdnosti, kmochacek, 9/29/2010 7:18:46 PM
případně domluvit na akci vesty z půjčoven za pár drobných....
Podle mýho zkušenosti s takovouhle vodou mělo jen minimum závodníků - možná by byl vhodný při vyšších průtocích i nějaký spodní věkový limit

Reply

Re: Lodě na Vltavě, Liška, 9/29/2010 6:26:48 PM
Hele já nevím. Mě přišlo, že děti na pramicích to povětšinou braly výborně - plus minus to je něco, na co trénujou. Valná většina lodí (na Staroměstské) plavala tak, že špičkou vletěli pod první vlnu, ta jim zalila loď, pramice pokračovala rovně pod vodou a oni si stoupli pak plavali. Mimo té larsenky tam u cesty nebylo vůbec nic, o co by se člověk mohl praštit, kormidelníci vedli pramice s rozumem a drželi se od sebe - takže prostě jedeš, potopíš loď, plaveš a za moment tě lověj záchranáři (a ty tři lodě tam fakt makaly jak fretky). Zároveň to plavání přišlo vždycky až po vlnách - takže de facto plaveš sice v proudu Smajlík , ale nebylo moc proč se topit.

Reply

Lodě na Vltavě, Dan, 9/29/2010 5:46:50 PM
Ahoj,

shlédnul jsem video i fotky, a zcela upřímně se mi ježily vlasy. Lodě plné mlaďasů, bez neoprénu, staré vesty, jeli to na pramicích??? (tam kde by měly být alespoň lodě typu Yukon nebo Rio), vlny jak prase, za tohohle stavu jet Vltavu bylo o hubu, ať už si o tom myslíte co chcete. Podle mě měl následovat zákaz splutí, akce, kde se 50% lodí potopí, to je u mě pitomost a hazard se životem. Nikoho neviním, tu otázku teď neřeším. Jen se mi zdá, že obecně je voda stále podceňovaná, vlastní síly přeceňované a splouvání WW II i WW III se bere za legraci. Osobně už jsem se s tím letos setkal v Rakousku... Zdá se mi totiž, že zkušení vodáci (kteří se zpravidla do takových debat pouštějí) to občas berou dost technicky (jet vlevo nebo vpravo nebo přes korunu atd.), místo lakonického konstatování: za takového stavu vody tam nemá co kdo dělat (nebo jen na určitých lodích a s patřičným vybavením).

Reply

Re: ad Tri jezy, Martin, 9/29/2010 5:37:52 PM
Díky moc chlapi za všechny koho jste odlovili, jste dobří, zvládli jste pořádnej cvrkot!
Pokud by si mohl doplnit co se stalo tý holčičce bylo by to fajn, taky by mě to zajímalo.

Jinak si za sebe myslím, že by v první řadě měli posádky vyhodnotit jestli maj na závod do kterýho se přihlásili, pokud je trať závodu jetelná na plavidle pro který je určena, pak by se závod rušit podle mě neměl, jen by měli vycouvat ti, kteří na trať nemají, ať už sílu, zkušenosti, výbavu, cokoli. Taky nepojedu Rally Bohemia se zrezlim formanem a vodáckou helmou. Smajlík

Reply

Re: ad Tri jezy, Hanka, 9/29/2010 4:59:05 PM
Myslíš, jaká byla sjízdnost přes korunu? Velká vlna ani napěněné vývařiště polykající každou loď už na první pohled se na jezu neobjevilo - já bych řekla, že velmi dobrá... A to i při tom průtoku 240 (vodočet v Chuchli), kdy už zavřeli šlajsnu.

Jen tak na okraj si dovolím pak poznamenat, že zavřenou šlajsnou teklo dost vody na skok nikterak závratné náročnosti (protože dole nebyla žádná vlna) Smajlík

Koruna i zavřená šlajsna tak byly nesjízdné z důvodů lodního provozu a zmatku na vodě, hádám, než kvůli faktické nesjízdnosti (sjet by to šlo ok).

Reply

Re: ad Tri jezy, wolejoffka, 9/29/2010 4:50:20 PM
Hele kdo jste jeli (předpokládám že se ozve Kmocháček :o), jak to vypadalo - jak píše Cedník, že to měli jako alternativní variantu, která neprošla - přes korunu ??? Jen tak pro zajímavost ...

Reply

Re: ad Tri jezy, danica, 9/29/2010 4:46:26 PM
Byl jste v jednom člunů, které zachraňovaly to dítě? Jak tam bylo zachycené, že nešlo tak dlouho vytáhnout?

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Chobotnice, 9/29/2010 4:38:23 PM
Fakt nezávidim organizátorum, ani vedoucim děch děcek. Ale s vestama mi přijde ujetý fasovat nějaký oddílový prašivky. Svýmu děcku bych nedal něco takovýho voblíct, když kvalitní vesta stojí pár šupů vzhledem k tomu, jak je důležitá a vydrží. Vesta má bejt osobní ochranná pomůcka. A rodiče by se měli zajímat, děcka jsou jejich zodpovědnost. Blbý je trhat posádky pramic, ale děcku, který nemá tréning, zkušenosti a dobrýho kormidelníka bych včera vyplutí na pramici zatrhul. (jako rodič)

Reply

Re: Fotky, Hanka, 9/29/2010 3:31:14 PM
Pozor na to, plastovky z volnýho splutí už na druhej jez nikdo nepustil, tak těžko říct, jak si vedly Smajlík

Reply

Re: ad Tri jezy, Hanka, 9/29/2010 3:27:48 PM
Chtela jsem se jen zeptat... Uvažovali jste o postupném vypouštění pramic po jedné místo hromadného startu? Možná by počáteční rozestupy pomohly, protože by nemuselo dojít k nutnosti lovit najednou několik lodí... Jen nápad Smajlík

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, kmochacek, 9/29/2010 3:20:32 PM
Vlny pod jezem byly ale celkem vostrý - kolmý, špičatý, rychle za sebou - loď dokázaly významně zpomalit a následně utopit. Jet to bokem nebo šikmo by už nemuselo projít. Tady IMHO bylo nejlepší to propálit max. rychlostí a hlavně nepřestat pádlovat, případně to šidit někde u strany. Nabral jsem jen pár čísel, ale zlitej komplet Smajlík

Reply

ad Tri jezy, Cedník (VZS), 9/29/2010 3:09:59 PM
Ahoj,
v clanku je par chyb, coz bych rad jako sef cele zachrany opravil a nektere uvahy uvedl na pravou miru.
V den zavodu teklo 250 kubiku, ale uz v poledne to bylo skoro 300 a stale voda stoupala, coz jsme vedeli a vyhodnocovali.
Pod Jiraskarnou nebyl jeden clovek s mobilem, ale cely raft s 5 lidmi, kteri neustale lovili i lode, ktere podle pravidle vubec nesmely vyplout a dale byl zachranar na cipu ostrova s lekarnou. Dale zde bylo plavidlo MP Praha, ktere pomahalo usmernovat lode, ktere evidentne zcela ignorovaly pravidla volneho spluti. A tolik opilych lidi jsme uz dlouho nevideli na vode...

Na Staromestskem jezu situace nebyla zoufalejsi, ale mnohem dokonalejsi - byly zde clun VZS Praha 6, Skautskeho SZT a MP PRaha - vsichni dokonale vybaveni na loveni lodi. Ze byla situace pod kontrolou je mozne usuzovat i z toho, ze jen asi 3 lode a jejich posadky byly loveny az pod Karlovym mostem - tj. cca 2 minuty pod potopeni, coz pri hromadnych starech a 65 % potopenych lodi (cca 50 pramic) je myslim mozno povazovat za nejzvladnutejsi rocnik.
Co se tyka nehody s zachycenim za boji, tak bych rad opravil, ze cela zachrana trvala 4,5 minuty, dite melo skoro celou dobu hlavu NAD VODOU (narozdil od zachranare, ktery mu tu hlavu nad vodou drzel) a dite je v poradku bez zlomenin doma). To bych spise povazoval za brilantne zvladnutou zachrannou akci, nez cokoliv jineho...

K zavreni slajsny - my jsme chteli situaci vyresit tak, ze by volne spluti a posledni kategorie pramic (12:30 a dale) sjizdeli pres korunu jezu, ale plavebni sprava tento manevr zakazala a prikazala prenaset lodi do prostoru pod zdymadlem. Zvazovali jsme ukonceni spluti zcela, ale nakonec jsme se rozhodli (to uz teklo 300 m3/sec) ze vyjezdy ze zdymadla usmernime pomoci clunu zachranaru - coz se darilo pri prvni vlne volneho spluti, dokud neprijeli alkoholem posileni ucastnici, kteri ignorovali snad uplne vsechno. Pokud nekdo tvrdi, ze by chtel vyjezd ze zdymadla lepe zabezpecit, rad bych vedel, jak.
Tolik pohled z druhe strany od lidi, kteri to vsechno meli na starosti. Cednik (cednikzavinacemailcz

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Klasik, 9/29/2010 2:59:56 PM
Nic proti polystyrenové vestě na takovéto použití, pokud je v pořádku a funguje. Dobře si pamatuji svoje žákovské léta ve štrekách a polystyrenu. Nejdříve jsem koukal ven jen porozepnutým zipem pod límcem, potom sehnal tu menší se šňůrkou mezi nohama ... v kajaku hrozné, takže obratem přestaneš zavazovat. Na závodech byla moje první starost ve vodě se vždy dostat z vesty, abych se neutopil, protože mi vylezla kolem hlavy a dusila. Na trénink jsme ji nikdo (trochu i z bezpečnostních důvodů) raději nepoužíval. Vesta musí být taková abych ji měl na sobě v pohodě, nestudila a hlavně nevadila ve vodě, což ten polystyren často nesplňuje i když třeba nese víc než současné vesty.

Tady je vesta na místě a proto bych na ty polystyreny koukal velmi pozorně.

Co se vlastně stalo u té bojky? Zamotané lano kolem nohou a kolem larzenu? Nebo taky boj s vestou? Oblečení? Dokážu si představit dost důvodů. Bylo by asi dobré to napsat, třeba je to nějaká zdánlivě drobnost, kterou dělají i ostatní. Je moc dobře, že to nedopadlo hůř. Nechtěl bych tam být v kůži nikoho z přítomných, ať už záchranářů, či doprovodu dítěte pod vodou.

Reply

Re: Fotky, Liška, 9/29/2010 1:54:45 PM
No, na druhej jez žádná nedojela Smajlík

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Kuba, 9/29/2010 1:26:06 PM
Pravda.Vesty nekontrolovali.

Reply

Re: Fotky, Chobotnice, 9/29/2010 1:18:21 PM
Nějaký části plastovek vyčuhující nad vodu vedle plaváčků Smajlík jsou ke konci liškova alba...

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Střelec, 9/29/2010 1:05:38 PM
Nemam na mysli jen vybavení lodí, ale i posádek. Tedy nejen to, že maj vesty, ale taky, jestli je mají odpovídající velikosti a v použitelným technickým stavu. Odhadem 10% závodících by mělo problém projít kontrolou.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, žralok, 9/29/2010 1:01:40 PM
"Plati tedy poucka vzdy spickou soubezne s vlnou pak je lod nejstabilnejsi."
To je sice pravda , ale tímto způsobem se otevřenka nejvíc zalévá . Velké vlny se pro menší zatopení sjíždí co nejpomaleji a šikmo na vlnu co to stabilita dovolí .

Reply

Re: Fotky, Rosťa95, 9/29/2010 12:50:04 PM
A jak si vedly ty plastový vydry?

Reply

Re: Fotky, Liška, 9/29/2010 12:41:47 PM
Takhle vypadala Karlovka při testovacím otevírání den předem.
http://www.vimeo.com/15335966

Reply

Fotky, Liška, 9/29/2010 12:34:59 PM
Ahoj, nějaké fotky z kozy Staroměstského jezu a špičky Střeláku jsou tu: http://vaclavstepan.zenfolio.c...
Liška

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Kuba, 9/29/2010 11:41:44 AM
Nevím jak u ostatních(předpokládám,že ano) ,ale u nás kontrola předepsaného vybavení proběhla(správné lano,vlnolam,zajištění proti potopení) a slečna si odškrtávala posádky které, byly ok.Nepamatuji si,že by byli někdy tak důslední(a to už jsem jel po dvanácté).

Reply

foto, video, Zdenek, 9/29/2010 11:34:46 AM
Ahoj,
Smajlík prosím, hoďte sem nějaký odkazy na fotky či videa. Nemohl jsem u toho být, ale rád bych to viděl alespoň tak.
Díky moc, Zdenek

Reply

Re: Limit sjízdnosti, Střelec, 9/29/2010 11:25:07 AM
Asi by nebyla od vězi důsledná kontrola v propozicích předepsanýho vybavení - rozhodně u soutěžících posádek. V některých případech byl stav zjevně tristní.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, kmochacek, 9/29/2010 9:53:00 AM
jo tak to zní rozumně, potom nechť si drbou hlavu kormidelníci (= vůdci plavidla) - výběr posádky a její sehranost organizátoři už neovlivní

Reply

Re: Limit sjízdnosti, kuba, 9/29/2010 9:47:01 AM
Mám pocit,že limit si pořadatelé určili 240 kubíků.Ten při startu závodu nebyl překročen.

Reply

Limit sjízdnosti, šangve, 9/29/2010 9:41:24 AM
Buďme rádi, že se nikdo neutopil. Pro příští ročníky bych navrhoval určit jasně limit sjízdnosti např. 200 m3/s, a akci prostě stopnout při jeho překročení a případně připravit si náhradní termín.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Chobotnice, 9/29/2010 9:36:43 AM
Podle předpovědi průtoku to vypadalo, že maji domluvený s PVL, že to budou držet, co se dá a po poledni to pustěj. Nicméně Vraný nemá velkou zadržovací kapacitu a při tom, co teklo Sázavou to stoupalo rychleji, než byla předpověď. Vltava ve Štěchovicích a vejš byla dost přišrcená. BTW ta Karlovka opravdu nevypadala jako typická II. Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík Smajlík

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Kuba, 9/29/2010 9:28:02 AM
Organizátoři to prej jeli den předem.To teklo něco kolem 180 kubíků a vyhodnotili to jako sjízdné.Na poradě pak řekli jaká je nejlepší stopa,kudy se vyhnout.Bohužel někteří kormidelníci buď nebyli výkladu trati nebo nedokázali lod uřídit a hnali si to přimo na komoru, jak jsem to viděl u pramic co jeli před nami.My jsme jeli uplně vpravo,proskočili prvni vlnu,pak porozhraní a nenabrali jsme o nic vic než v minulých ročnících.Myslím, že organizátoři udělali vše co mohli, i co se týče záchrany.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Střelec, 9/29/2010 9:09:47 AM
Z výkladů tratě jsem usoudil, že Hvězdář to zřejmě jel v pondělí v pozdním odpoledni, informace z trasy šly organizátorům průběžně (byť s jistým zpožděním) a podle toho se upravoval aktuální výklad tratě. Na larseny s bójema extra upozornili už při výkladu před prvním startem.
Proti loňsku nebyly nad jezama fronty, na druhou stranu by při vyšším průtoku nebylo od věci posílit stavy "sběračů mrtvol" o velký vzducholodě se silnejma posádkama.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, kmochacek, 9/29/2010 8:31:02 AM
však já taky nekritizuju, na to mám moc málo informací, jen si tak nahlas přemejšlím Smajlík

Za včerejšího stavu cca 240k už vlny pod jezem byly spíš trojkový než za II, navíc na Karlovce šikmý a měnící se. Přes 3 jezy jsem jel jenom párkrát, ale stačilo se podívat dopředu na průtok, abych věděl, že synáčka na svý otevřence dneska (= včera) přes jezy prostě nesvezu, ale radši přesadím vedle do nafukovadla. Tím myslím tu zkušenost, tedy schopnost odhadovat dopředu skutečný stav a možné následky.
S kormidelníkem máš pravdu, ale opět je tu otázka, jak zkušení ti dospělí byli. Osobně bych měl pěkně sevřenou pr*del, kdybych kočíroval pramici plnou dětí do těch burácejících peřejí Smajlík
Jen ještě pár otázek na závěr? Zkoušeli organizátoři projet předem jezy v pramici? Jak to vyhodnotili? A měli dopředu informaci, že PVL přidá po ránu dalších cca 40kubíků navíc?

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Ondra, 9/29/2010 8:25:52 AM
Ono to chce trochu zkusenosti, ktere bohuzel nemaji ucastnici moc prilezitosti sbirat. Po nejake delsi dobe jezdeni uz clovek i ze vlace a velke vlny se nejezdi na komoru, ale nekdy lepe skakat sikmo hnedka do vracaku, nebo alepson jet po kraji.
NA druhu stranu jsou zase rozhrani mezi vlnou a vracakem hodne zradna a dovedou znacne potrapit. Plati tedy poucka vzdy spickou soubezne s vlnou pak je lod nejstabilnejsi. O tom kterym mistum se vyhnout a jak nejlepe vyuzit vodu je vec ktera trapi mnohdy i olympijske zavodniky a neda se jednoznacne shodnout ze tahle stopa je pro vsechny idealni.

Reply

Bylo veselo, Střelec, 9/29/2010 7:22:12 AM
Bylo veselo. Pár sekund po startu první vlny volnýho splutí startér oznámil problém na Karlovce. S nadšením jsem se na svý dlouhý vzducholodi vřítil do první šlajsny - dloooouhej plynulej sešup a úžasná vlna... Pár sekund jsem si prohlížel špičky svejch bot proti obloze a uvažoval, jak bude vypadat loping na Sunny 390. Pak sebou loď naprosto způsobně plácla o další vlnu, další píchla a dál jsem už zuřivě čerpal vodu z plovoucího bazénu. Přede mnou nějaký raft odchytil plaváčky se zelenou plastovkou. Ohlíd jsem se a tam plavali skautíci se svým standardním hybridem. Můj bazén už byl ovladatelnej, takže jsem jim nalodil postradatelný drobnosti a odvez je na ostrov, zbytek vzal do vleku kolemjedoucí raft. Klika byla, že tihle skautíci patřili mezi solidněji vybavené (funkční vesty), problém měli v tom, že suchý věci čekaly na konečný a ty malý holky pak asi klepaly kosu hodně dlouho.
Na Karlovce už to policejní šíf všechno hnal do kanálu vlevo - nastalá situace je popsaná v článku. Poslední veselohra byla na konci třetí šlajsny - pole karfiólu bylo opravdu výživný.

Obecně je vidět, že polovina skautských oddílů je na tom finančně bledě - jejich vybavení je v zoufalým stavu a většinou pamatuje Svojsíka, ne li mamuta. Platí též konstatování z článku o nedostatečný výbavě některých účastníků, zejména co se vest týká - pokud se tentokrát plavalo, tak dlouho a daleko.

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Zbyněk, 9/29/2010 1:34:58 AM
Organizátory bych až tak nekritizoval, tedy alespoň ne za to, že nezrušili průjezd šlajsny a ne za nezkušenost s větší vodou; tahle zkušenost chyběla kormidelníkům. Na kormidle každé pramice s dětmi musel sedět dospělý a ten by měl vědět, že Karlovku neradno jezdit středem, ale zásadně ke straně a z jazyka vypadnout hned jak mine kozy (pro případné teoretiky jízdy - aby bylo jasno, mluvím o pramici).
Ostatně Hvězdář (ředitel závodu?) to tady před několika dny napsal dost jasně, stačilo se sem podívat.
Mimochodem, pramice, na které jezdí většina účastníků, se díky tvarům chová jako přerostlá kánoe a dá se na ní jet i v singlu (osobně vyzkoušeno). Ale připouštím, že Karlovka je hodnocena jako WWII a to je pro otevřenou loď hranice použitelnosti - já vím, Kmocháčku, Ty tu hranici máš jinde, ale píšu o nás průměrných Smajlík

Reply

Re: chybí zkušenost s velkou v, Chobotnice, 9/28/2010 11:04:09 PM
Z toho vídea z druhýho jezu mi přijde, že posádka neposádka, v těch pramkách by potřebovali zatraceně silný čerpadla... Pramy s děckama maji výhodu menšího ponoru, ale do těhle vln bych dítě nepustil. A to uznávám, že dycky se dá udělat jiný náhradní robě. Smajlík

Reply

chybí zkušenost s velkou vodou, kmochacek, 9/28/2010 10:49:43 PM
Tak to je fofr! Článek ještě týž den...

Pokud mohu mentorovat, tak organizátorům nejspíš trochu chyběla zkušenost s větším průtokem a možné následky. Chápu, že si nikdo nechce vzít na triko dopředu preventivně zrušit průjezd přes šlajsny, když se na to všichni celý rok těší. Proto nijak nekritizuju, je to opravdu těžké rozhodování.

Můj osobní dojem z akce - když jsem viděl vlny už pod prvním jezem, do otevřenky (tedy i pramice) bych nezkušené dítko v žádném případě neposadil. Né že by to nešlo sjet, ale určitá zkušenost mne vede k opatrnosti coby kdyby. Dospělý si většinou v kritické situaci sám poradí, resp. má vlastní rozum tak dobře mu tak.



Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.