Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Walster---pohodovy-pritok-Salzy.aspx?ID_clanku=1233

Walster - pohodový přítok Salzy

published: 4/20/2011 | describe of rivers: Salza

Loňský rok byl na srážky poměrně bohatý, a tak jsem při našem červnovém výletu s kamarády z Plzně do Rakouska vyšší vodu docela čekal. Po nedělní Salze se stavem 205 a dalších vydatných srážkách, v pondělí stav ještě stoupl na 220 a to už se nám na ni nechtělo.

Kam vyjet, když má Salza moc vody

Vydali jsme se nad poutní městečko Mariazell, kde horní tok Salzy posiluje pravý přítok, říčka Walster. Vzniká soutokem několika potoků v širokém údolí, které pramení v horách vysokých mezi 1000 – 1400 metrů. Přes malé povodí tak rychle mohutní a jeho spodní úsek od přehrady je říčkou širokou 6 – 10 a v závěru dokonce 10 – 14 m, u ústí je jen o málo menší než samotná Salza. Úsek nad přehradou by pro splutí přicházel v úvahu jen v krátkém úseku, naopak v posledních 6 km už vody moc nepřibude.

Walster přehrada

Jak se dostat k řece

Z Mariazell vyjedeme po silnici č. 21 a už po 2 kilometrech kousek za poslední zatáčkou serpentin a před mostem odbočíme doleva do údolí Rechengraben. Hned u tohoto mostu máme u odbočky na břehu říčky parkoviště. Asi po 500 metrech se zastavíme u malého mostu a na pravém břehu na vodočtu zjistíme stav, který by měl ukazovat alespoň 62 – 65 cm, my jsme jeli při stavu 67. Pokračujeme po pravém břehu proti proudu úzkou silničkou ve stále se zužujícím údolí, která nás asi po 6 km přivede na levý břeh. Za mostem stoupáme nad řeku a po 500 metrech jsme nad malou přehrádkou Hubertussee, která nás zaujme svou konstrukcí. Zřejmě bychom i tady mezi skalami našli cestu k vodě, možná by šlo uvažovat i o skočení přepadu. Bohužel zde není příliš vhodné místo pro odstavení auta, a tak se vracíme zpět a kousek za mostem na pravém břehu zastavujeme. Je zde plácek pro asi 4 auta. Po jejich převezení vyplouváme. Čeká nás příjemné svezení pro všechny.

Walster

Říčka není příliš těžká

Walster protéká úzkým a hlubokým údolím, jeho břehy jsou většinou porostlé keři či stromy, jejichž větve občas zasahují až do vody, a tak není cesta vždy přehledná. Proud ale není příliš rychlý, občasné peřeje jsou lehké. Spád se zvýší na pár místech, zejména když míjíme skály na břehu a bez obtíží splujeme i několik nízkých stupňů. Voda je stejně jako na Salze krásně průzračná a nazelenalá. Když podjedeme 3 mostky těsně za sebou, jsme za polovinou plavby. Obtížnost se na celém úseku pohybuje okolo WW I (+).

Walster soutok se Salzou

Můžete dále pokračovat po Salze

Končit můžeme na zmíněném parkovišti asi 20 m nad ústím, plavba sem potrvá asi hodinu. Výhodnější však bude pokračovat dál po Salze, kdy Mariazell obeplujeme soutěskou Rassingschlucht, dlouhou asi 6 km, z čehož na necelých 2 km hned pod soutokem jsou přehledné peřeje dosahující obtížnosti až WW II. Na rozdíl od Walsteru, kde silnice vede stále podél řeky, tento úsek je mimo komunikace. Končit můžeme hned v Rasingu, kde se znovu objeví silnice, či pokračovat až do soutěsky Klausschlucht a končit ve Weichselboden. Ale to už určitě znáte.