Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Muglitz---Dabluv-katarakt-v-zelenem-udoli.aspx?ID_clanku=1788

Müglitz - Ďáblův katarakt v zeleném údolí

published: 4/18/2016

Tající sníh na jaře vyvolává ve vodákovi zvláštní pocity. Jemná úzkost v břiše způsobuje spoustu strachu, ale i zábavu. Jak voda začala téci, pátral jsem po nějaké řece v Sudetech na Teplicku. Dravý Bouřlivec jsme s Tiborem alias Kvakerem zdolali, ale nejdivočejší řeka v dosahu je Müglitz, levý přítok Labe. Ačkoliv pramení u nás, tak máme velmi málo informací.

Nesjízdný u pekárny Barenheck

Stačilo sehnat parťáka na vodu a už valíme po dálnici na Drážďany. Kousek u Dohny parkujeme první auto. Razíme nahoru po řece na start a prohlížíme katarakt. Se zhodnocením, že je málo vody, jedeme nad Glashütte. Pozor na nesjízdný jez u pekárny v Barenheck. Nasedáme až pod ním a sjíždíme do města plného hodin a přesných strojů.

Časté peřejky a Wyncek v akci

Město je po povodních již celé opravené a mávají nám lidé na nádraží. Jezdí zde úzkokolejka, zajímavost města. Nádhernou dvojkovou vodou vyjíždíme z města a projíždíme prvními skalami. Těsně je míjíme a strouháme něco ze svých kajaků na památku pro naše saské sousedy. Těsné nájezdy na skály jsou příjemné a zároveň nebezpečné, protože někde jsou padlé stromy. Některé jezy mají dost vody v dopadišti, tak je sjíždíme. Někomu, jako mně, se to nemusí povést a uvízne na kamenech pod jezem. Prudkými a "zvláštními" pohyby se vyprošťuji. Nádherná dvojková řeka s absencí "volejů".

Nesjízdný jez před hradem Weesenstein

Další nesjízdný jez je na dohled od hradu Weesenstein. Mezi návštěvníky hradu způsobujeme menší pozdvižení při přenášení vpravo. Knížecí zahrádka, kterou musíme projít, je velmi hezká a "říká" si o fotku.

Knížecí zahrádka

Razíme dál provázeni foťáky německých turistů a po sedmnácti kilometrech naše trasa končí. Řeka mě velmi učarovala. Za 14 dní dochází k dalšímu tání a do Sudet přijíždějí vyhecovaní Had a Dodo. Verbuji místního Patrika a vyrážíme znovu. Provádíme rychlý průzkum řeky Gottleuba, která má málo vody a tak vyrážíme opět na Müglitz. Nastupujeme kilometr nad kataraktem v Barensteinu na vodu, míjíme levý přítok Biela a záhy zastavujeme před katarektem, který je značen jako WW IV. Je u obce Barenklau. Had s Dodem nádherně sjíždějí a já s Patrikem potupně obcházíme s pocitem, že se máme hodně rádi.

Had sviští kataraktem a Patrik kontroluje s házečkou.

Směrem ke kataraktu ještě stihneme pohrozit, že se vrátíme. Plavba se nám nějak prodlužuje a Dodo začíná být nervózní, kdy že tam budeme. S hláškou "bude to za tam tou zatáčkou" ho uklidňuji jako malé děcko :-). Pokračujeme dál a zanedlouho je plavba délky 23 kilometrů zdolána. Při převlékání nám teplota 2 °C nad nulou doslova prořezává prsty až na kost. Hlášky našich kolegů, že tak daleko snad ještě nepádlovali, nás těší. Řeka je sjízdná při tání a nebo po deštích. Je to asi nejbližší řeka od Teplic, která má nádherný spád bez "volejů". Těším se na další tání, při kterém plánuji pokořit katarakt.

Dodo pokořuje  katarakt
Dodo pokořuje katarakt

Řeka Müglitz začíná téci jako Bílý Müglitz v obci Müglitz. Pramení ale v Čechách kousek od Cínovce jako potůček Mohelnice. Sjíždí se z obce Launstein a níže, kde jsou i vodočty Lauenstein 4, sjízdnost je asi od 30 cm.

Další vodočet je v Mühlbach, sjízdnost je od 112cm s kličkovanou mezi kameny.

Více o krušnohorských řekách je na www.kanuwandern-scbg.de.