Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Sazava-z-Pribyslavi-do-Havlickova-Brodu.aspx?ID_clanku=1823

Sázava z Přibyslavi do Havlíčkova Brodu

published: 8/8/2016 | describe of rivers: Sázava

Dá se část horní Sázavy jet i v létě po trochu větších deštích? Při obvyklých letních průtocích kolem 0,3 m3/s na vodočtu u Pohledských Dvořáků před Havlíčkovým Brodem určitě ne, ale pokud tam bude alespoň jeden kubík? V půlce června trochu napršelo, vodočet krátkodobě dosáhl téměř 1,5 kubíku, vítr příznivě foukal z východu a tak nezbývalo, než to zkusit. Jel jsem to na singla v nafukovací Pálavě. Vybral jsem úsek od Hesova (181. km vodočtu), kde je to 50 metrů na stanici vlaku Přibyslav-zastávka a auto zaparkoval na venkovním parkovišti mlékárny Pribina. Když jsem cestou do Přibyslavi míjel řeku přímo před městem, tak to nevypadalo moc dobře. Koryto bylo úzké necelých 5 metrů a celkem rychlý proud.

Reklama
Sázava u Hesova
Sázava u Hesova

Meandry i rovné úseky

Hned v úvodu mě čekají meandry, vody je jakž tak, často se objevují několikametrové úseky s větším klesáním, kde je nutné pečlivě volit dráhu v řece, ale jinak projíždím bez větších škrtání o dno či kameny. Řeka je pořád relativně úzká a celkem svižně teče. Tento úsek je bez chat a civilizace, taková divoká příroda, občas přerušená železničními mosty. Ty patří rychlíkové trati 250 na Brno a celkem tuto trať budu podjíždět pětkrát. Po meandrovitém úseku se řeka narovnává a následují i delší rovné úseky, ale řeka je pořád celkem úzká a hloubka pro plavu pořád ještě dostačující, i když často odhadem jen mezi 30 až 50 cm.

Meandry za Hesovem
Meandry za Hesovem

Asi po 4 km plavby se blíží první jez před Štukhelským mlýnem. Je to kolmý zhruba 1 m vysoký stupeň a pod ním další hromada kamení. Přetahuji přímo, nechce se mně přenášet vlevo přes vzrostlou trávu. Pod jezem následuje přes půl kilometru široký oblouk, který je také překvapivě dobře sjízdný. Na konci oblouku projíždím pod zajímavým uskupením dvou mostů hned za sebou, za nimž se řeka více rozlívá a loď začíná více škrtat o kameny. Poprvé musím vylézt a o kousek popojít mělkým korytem. To se za chvíli opět opakuje, ale dál pak řeka zase umožňuje opatrnou plavbu. Po nějaké době se Sázava dostává do hodně upraveného širšího koryta s hloubkou jen okolo 30 cm a několika nízkými kamennými stupni, přes které je nutné loď přetáhnout. Pak řeka zase získává hloubku, jak se blíží jez před Pohledem. Celkově mě tato část řeky překvapila a možná by dala sjet i za trochu nižšího stavu vody, než byl aktuální.

Sázava před Stříbrnými Horami
Sázava před Stříbrnými Horami


Železniční most na Sázavě
Železniční most na Sázavě

Vody ubývá

Bohužel pro další zhruba 3 km dlouhý úsek řeky od jezu v Pohledu se ukazuje, že vody je spíše málo. Řeka je v této části více rozlitá a často má také větší klesání, a tak se to bez občasného škrtání o dno či kameny neobejde. Z lodě jsem ale musel ven asi jen 2krát, a to včetně delšího úseku brodění hned u pohledského zámku. Za vyššího stavu vody (alespoň 2 m3/s) by to byl pěkný a rychlý úsek, a to zejména zhruba mezi 170. a 168. kilometrem řeky. Pak už se řeka výrazně zklidňuje a prohlubuje, jak začíná působit vzdutí asi jeden km vzdáleného jezu u Pohledských Dvořáků. Před jezem se dá plavba po 14 km ukončit a vrátit se z nedaleké vlakové zastávky (30 metrů od řeky) vlakem zpět do Přibyslavi.

Sázava za Pohledem
Sázava za Pohledem

Dá se pokračovat až do Havlíčkova Brodu

Protože je však příjemné počasí, rozhoduji se ještě pokračovat zbývající 4 km do Havlíčkova Brodu. Přetahuji loď přímo přes jez, pod nímž se dá téměř hned dál plout, podjíždím už po páté železniční most a ze všech sil pádluji k Brodu. Řeka už je tady hodně široká a pomalá, ale užívám si sluníčka i větru v zádech. Na začátku města podplouvám další železniční most (trať 238), před nímž ještě míjím rozdvojený přítok říčky Šlapanky. Ta občas po deštích mívá stejný průtok, jako v tom místě známější Sázava. Následuje průjezd okolo sportovně rekreačního areálu Plovárenská, kde překovávám jez raději přetáhnutím vlevo po břehu a následuje posledních několik stovek metrů plavby k silničnímu mostu 163,6 km, kde definitivně má výprava končí. K vlaku je to zhruba 500 metrů, osobáky jezdí zpět každé 2 až 3 hodiny.

Celkově se jedná o zajímavý úsek řeky, v kánoi Pálava sjízdný s omezeními při průtoku nad 1,5 m3/s na vodočtu Pohledští Dvořáci (minimálně 25 cm vodočet Žďár nad Sázavou), což je ale v létě jen po větších deštích.

Petr Kukla




Diskuse nad článkem
Horní Sázava, Večerníček, 8/8/2016 11:05 PM
| Re: Horní Sázava, Robert, 8/9/2016 7:02 PM
| Re: Horní Sázava, Chobotnice, 8/9/2016 8:17 PM
Posouvání limitů, Tibor, 8/10/2016 4:04 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama