Raft.cz

Tisk z adresy http://rivers.raft.cz/Clanek-Vychodoslovenske-reky-na-tyden.aspx?ID_clanku=1872 edit=2

Východoslovenské řeky na týden

Diskuse nad článkem
Re: ahojte, JZK, 2/19/2017 12:54:53 PM
Ahoj, mám takě nepříjemnou zkušenost se zlými výrostky a létajícím kamením. Stalo se na Popradu asi před deseti lety a byl to dost nepříjemný zážitek z jinak hezké řeky. V místě, kde říčka svižně protékala mezi vysokými břehy, se vyloupli domorodci, počkali si, až je budeme mít v zádech, a pak zahájili palbu kameny. To pak nezbývá, než za odrážení projektilů pádly zmizet co nejrychleji za nejbližším meandrem. Raději si nechci domýšlet, co vše by jeden dobře mířený kámen mohl způsobit. Ale to těm ..... nedochází.

Reply

Šutry i v Čechách, Monte, 1/27/2017 9:45:32 AM
Ano, zlotřilí mládežníci se najdou všude .
Házení šutrů jsem zažil i v minulém století na Ohři ( Sokolovsko je temný kraj !:-)
Proto také i krádeže věcí ve Vojkovicích v kempu...
Další cikánská pláž je taky na Vltavě pod Větřní a v Č.Krumlově ,proto také i krádeže věcí v kempu Nové Spolí. ( náš právní řád jim zaručuje do 15 let beztrestnost, takže tímto způsobem je možno si nadlepšit rodinný rozpočet jako přilepšení k soc. dávkám ...)
Ale co to plácám - každý správný nexenofob a nerasista s úsměvem koupí ránu malým šutrem do hlavy a ještě se nechá s radostí ve spánku okrást Smajlík )

Reply

Re: Táhnite!, jozka, 1/26/2017 12:24:53 PM
Jj, Hron, kamarad mi kdysi vypravel, ze dokud nejel Hron, neveril, jakou motivaci k padlovani muze dodat ze brehu zaslechnute "Chalani, chytro kamene, clnkari idu" :-)

Reply

Re: Informácie o riekach , Ján Hudák, 1/25/2017 9:48:38 PM
ten odkaz priamo nefunguje takže www.alcea.sk a cez rieky

Reply

Re: Stálo to za to?, Ján Hudák, 1/25/2017 9:33:32 PM
Laborec mal podľa dlhodobých pozorovaní minulý rok v lete úplne najnižšie stavy, takže ste mali poriadnu smolu. Naopak Topľa bola v tom čase splavná celkom slušne od Kurimy.

Reply

Re: ahojte, Vladimír, 1/25/2017 9:27:16 PM
Ono s těmi Cikány je to problém. Ve východním Rumunsku jsme splouvali Mures (viz můj starší článek na Raftu) a proplouvali jsme velice chudou postindustriální pustinou obydlenou pouze Cikány. Stáli na březích a na lávce přes řeku a mávali na nás přátelsky, přestože TAM jsme s naším na naše poměry skrovným vybavením a životními vyhlídkami byli opravdu zjevením z jiného světa. Tam ti místní byli opravdu zubožení a bez perspektivy, a přitom přátelští. Je otázkou, nakolik u nás a na Slovensku opravdu nemohou a nakolik nechtějí, a přitom jsou jejich projevy vůči nám "bílým" frustrované. Stálo by to za výzkum, bohužel si myslím, že dík té zasr..né politické korektnosti zrovna takový výzkum není možný. Rozhodně si myslím, že zde není něco v pořádku, že ta zloba zůstává bez řešení a bez odpovědi. Smajlík

Reply

Informácie o riekach , Ján Hudák, 1/25/2017 9:22:04 PM
na východe Slovenska nájdete na stránke http://alcea.sk/rieka/laborec. Upozorňujem tam aj na osadu Angyi mlýn pri Michalovciach. V každom prípade platí, že je lepšie prísť ak je vody viac. Hádam tohtoročná jar bude vhodná na jarné splavy horných tokov Laborca, Tople Cirochy, Ondavy, Udavy. V sobotu 3. júna 2017 plánujeme splav Cirochy so zabezpečenou vodou z nádrže Starina od hrádze až po Humenné. Viac informácii o našich riekach nájdete aj v článkoch na tejto stránke.

Reply

Re: ahojte, Večerníček, 1/25/2017 9:08:22 PM
Na Laborci cikáni jsou a dlouho. V Michalovcích žije hustá populace. Pod Michalovcemi, projíždějíce v řece ráchajícím se houfem čítající několik desítek cikáňat, se mě opítal jeden sympatický modrooký snědý klučina: "Jste posledný?" Naivně jsem pravdivě odpověděl: "Ano." Houf zaburácel, voda se zpěnila, ozvalo se táhnite a začalo pršet kamení. Na břehu se vyrojila masa těl, podél řeky stála hnědá zeď. Radikálnější frakce hněvitých rozběsněných malých snědých nás vyprovázela křikem několik desítek metrů, kamení dál pršelo, svištělo, pleskalo a bubnovalo. Možná jim vadilo, že jim doběla vymydlení lezou do koupelny. Cikáni důvody nepotřebují. Přítomnost romáčů byla dál nevábně roztroušená podél hrází a koncentrovaná ve slumech.

Reply

Re: ahojte, Vladimír, 1/25/2017 2:55:50 PM
Ne, žádný předchozí kontakt nebo jiná provokace. Prostě plujete a dáváte (jak je na slovenských peřejnatých řekách potřeba) pozor na potřeby plavby a najednou to lítá.
Já bych to připisoval jednak spratkovství, které je dorostencům všech národů v určitém věku vrozeno, jednak specifickým místním podmínkám, to jest valounovým břehům. Proto třeba spratci na Hané po vodácích neházejí, protože hlínou nedohodíš.
Já byl ve věku malých cikánských vrhačů taky spratek, nemaje valounů, střílel jsem lukem do obrazu dědečka. Ono to vždycky při zásahu tak zajímavě křuplo. Mladého sportovce každého odstínu pleti vždy potěší, když trefí, domýšlení následků přináleží většinou až starším věkovým kategoriím. Smajlík

Reply

Re: ahojte, Václav, 1/25/2017 1:00:25 PM
Bohu-žel se v Čechách tenhle terminus technikus považuje za standard, kterýmžto si dokazujeme svoji čecháčkovskou osobitost a odolnost proti vnějším (euro) vlivům. Což neznamená, že se v řadách romské komunity nenajdou spratkové, kteří ty kameny budou metat jen tak pro zábavu či pod vlivem zvlčilého davu i bez jakéhokoliv vnějšího popudu.Díky za hezy soudný příspěvek.
p.s.: Vladimíre, nepodezřívám tě z rasismu ani trochu anžto člověk s tak všeobjímajícím srdcem, jaké pozoruji u tebe, by se s těmi fakany určitě zkamarádil...
p.p.s: Nutno ještě podotknouti, že když kamarádi plavili malé Romy, šel kolem po břehu bodrý Slovák, který kámoše nabádal, ať "je odvezů všechny..." Smajlík Smajlík

Reply

ahojte, Valec, 1/25/2017 10:40:14 AM
Ahojte, verím, že skúsenosti s nevychovanými deťmi s kameňmi v rukách sú skôr výnimkou ako pravidlom a že menej scestovaní vodáci to po prečítaní diskusie nebudú považovať za slovenský štandard.
(Mimochodom, neverím, že z ich úst vyšiel pokrik "táhnite!")


Ja mám s Rómami na vode len jednu súsenosť. Na Hrone, medzi Slovenskou Ľupčou a Šalkovou s k nám pripojili dve decká, obidve na duši z traktora. Boli milé, vypytovali sa nás, odkiaľ kam splavujeme.

Neviem si predstaviť, ako by som reagoval, ak by po mne niekto hádzal šutre. Bolo to bez predchádzajúcej slovnej výmene? Nepoužili ste slová ako "cikán", "cikánske děti"? Všimol som si, že v texte tieto označenia použité boli, na Slovensku sú rómskou komunitou často považované skôr za urážku.

Reply

Re: Táhnite!, Zuzana, 1/25/2017 10:10:50 AM
No když na břehu stojí 10 silných mládežníků, nezbývá než prchat, zvláště když v lodích sedí i děti a hoši na břehu mají docela přesnou mušku. Povozit je nás bohužel nenapadlo. No člověk se učí celý život... Smajlík

Reply

Re: Táhnite!, Zuzana, 1/25/2017 10:04:52 AM
Po našich zkušenostech asi ne. Občas na naše kajaky na Belé létaly pořádně velké kameny. Většinou jsme uhnuli včas a i helma v tomto případě měla svoje výhody. Jako výzva k přetahování lodí to nevypadalo. V poslední době se ale situace výrazně zlepšila, asi komerční cestovky obyvatelstvo uklidnily.

Reply

Re: Táhnite!, Petr, 1/25/2017 9:14:51 AM
Já jsem se se skupinou romských dětí házející kameny seznámil už někdy v roce 1983, když jsme jeli tuším Hron. Na prvním mostě nás kamenovaly se slovy: "Člňkáři idů, kameně berťe." Když jsme o chvíli později připluli ke druhému mostu, kde první lodě opět začaly být zasypávány kameny, tak zbytek nás cca 30 dětí vystoupil nepozorovaně na břeh před zatáčkou. To se pak borci divili, když jsme je pádly hnali pryč.

Reply

Re: Táhnite!, Vladimír, 1/25/2017 8:56:50 AM
Dík za odlehčení. Já bych tady nechtěl vypadat jako rasista (vím, že Václav pro jistou skupinu mládeže dělá víc než všechny neziskovky, anžto to dělá srdcem). Koneckonců moje maličkost se už v sedmdesátých učila romštinu, toulala se s Cikány po Balkáně a napsala diplomku o jejich náboženství, takže rasista a xenofob asi moc nebudu. Jen jsme se dostali k tématu, který holt ke splouvání některých řek na Slovensku patří, tak proč o něm nemluvit. Koneckonců zkušenosti ostatních mohou pomoci vyřešit ožehavou situaci někoho jiného. Anebo pobavit (jakkoliv je to téma vážné). Smajlík

Reply

Re: Táhnite!, Franta, 1/25/2017 1:02:52 AM
Nám se taky v Michalovcích věšel cikánský klučina ze zadu na loď.Ale tohle zase člověku tolik nevadí.Kousek jsme ho potáhli,on se pustil a byl spokojený.Před lety na Hronu zase kluk pomohl kamarádovi nafouknout loď,dostal za to tatranku a byli spokojení oba.Takže naštěstí všichni nejsou tak blbí,aby vodáky kamenovali.Naštěstí pro nás v řece našli jen menší.

Reply

Re: Táhnite!, Vladimír, 1/24/2017 8:43:59 PM
Nic ve zlém, jenom jsem politicky nekorektně konstatoval skutečnost, která se podle mé zkušenosti v daném místě (např. Liptovský Peter)často opakuje. Povozit jakékoliv děti v loďkách je milé a také to děláme, ale třeba na té Belé to není prakticky realizovatelné a navíc si myslím, že vykupovat své bezpečí taktickou přívětivostí je trošku zbabělé. Na řekách jsem ze strany bujné mládeže zažil ledacos, třeba v Albánii, když na nás skákali z mostu anebo se nás snažili zvrhnout. Když ale kolem sviští šutry, které jsou s to přerazit ruku anebo vyrazit mozek z hlavy, to už korektnost nekorektnost přestává každá sranda. Smajlík

Reply

Re: Táhnite!, Václav, 1/24/2017 8:10:23 PM
Kolegové popisovali, jak na nějakém slovenském toku naložili cigáňata do lodí a trochu je povozili, rázem byli hodně v kurzu, házení se nekonalo. Což nevylučuje, že se id.oti a zlotřilí mládežníci najdou všude, bez ohledu zda jsou černí,bílí, fialoví či rudí (tady je výjimka, mezi rudými je ničemů procentuálně přeci jen víc Smajlík ). Koneckonců vzhledem ke své pedagogické profesi vím, o čem píši...

Reply

Re: Táhnite!, Vladimír, 1/24/2017 9:26:51 AM
No, házení kamenů po vodácích ze strany jisté menšiny je na některých slovenských řekách tradicí. Jsou místa na Belé, Čiernom Váhu i jinde, ke kterým když se vodák blíží, instinktivně se v lodi přikrčí.
Abychom však nebyli rasisti: Kamením v rukou domorodců oplývala i božská Hawaj. Kapitán James Cook by - kdyby to přežil - mohl vyprávět. A to byl hodně slavný vodák.

Reply

Táhnite!, HonzaD, 1/24/2017 7:21:57 AM
... tak mě napadá, zda ten pokřik neměl spíš znamenat upozornění na mělčinu a nutnost vysedat a táhnout lodě Smajlík Smajlík

Reply

Re: mal by si prísť na jar...., Večerníček, 1/23/2017 10:27:28 PM
Milý Vojto, plně s Tebou souhlasím. Cirocha a další potůčky v okolí by za to stály.

Reply

mal by si prísť na jar...., VOJTO L. - Mi, 1/23/2017 10:15:37 PM
Teší ma,že ste zablúdili na náš ďaleký východ.Na jar a po dažďoch,keď je dostatok vody,je Laborec nad Humenným veselá rieka.Cirocha a Udava sú rieky pre pokročilých.Skús si ich pozrieť.Verím ,že ťa to tu nadchne.....STOJÍ TO ZA TO,len tu nelez za malej vody.
VOJTO

Reply

Re: Stálo to za to?, Večerníček, 1/23/2017 9:59:46 PM
Ne, ale to zjistíš, Václave, až následně. Dalo by se to srovnat s návštěvou potoku Káča. Příště utrácím čas na Černovickém potoce, bude to stejné jako na Paslece.

Reply

Stálo to za to?, Václav, 1/23/2017 7:26:28 PM
Docela by mě zajímalo, jestli výsledný dojem splnil vaše očekávání (třeba v porovnání s polskými řekami). Ale jinak děkuji za hezkou zprávu z končin, do kterých se už lenivý našinec nevydává jinak, než četbou starých vodáckých průvodců nebo romantikou vonících knih pana Nevrlého....

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.