Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Klidnejsi-reky-vychodni-Francie-–-Ain.aspx?ID_clanku=2447

Klidnější řeky východní Francie – Ain

published: 1/2/2023

Na srpnové cestě po francouzských řekách se přesunujeme z Alp od řeky Isère k severozápadu.

Cesta z Alp vede přes Rhônu

Míjíme krásné jezero Lac du Bourget se spoustou plachetnic pod vápencovými horami.

Jezero Lac du Bourget na říčce Leysse

Pak se tunelem proraženým do vedlejšího údolí dostáváme k průrvě Rhôny. Silnice se tu za městečkem Yenne klikatí dramatickým kaňonem mezi vysokými skalami. Na možnost vodáckého splutí tu dokonce upozorňuje i francouzská vodácká značka (fotka značky viz např. zde). Ale háček na místě spolujezdce se zrovna nachází v říši snů. Přejíždíme řeku po mostě. Až u městečka Vigirnin odbočujeme z hlavní silnice a děláme průzkum k řece.

Výstražná cedule u řeky Rhôny

Řeku lemují výstražné cedule francouzské energetiky (někdy i ve formě názorného komiksu), jako ostatně prakticky všechny řeky, co jsme letos ve Francii zkoumali. Umístění výstrah před možným náhlým nárůstem hladiny zřejmě iniciovala tragická nehoda z prosince 1995 na řece Drac. Bohužel při výhledu na místní rameno Rhôny nacházíme naprostý volej a ten pro nás není zajímavý.

Vedlejší rameno Rhôny, v pozadí průsmyk u městečka Baime

Splouvání řeky Rhôny tak necháváme na příště a míříme dál k severu. Jedním z možných dnešních vodáckých cílů je pravostranný přítok Rhôny - řeka Ain, ve které jsme se na jiném místě koupali už na cestě do Alp.

První setkání s řekou Ain

Jeli jsme vedrem mezi vápencovými skalami od řeky Loue. Před námi se vynořila úžasně tyrkysová vodní plocha mezi tmavozelenými kopci. Dlouhá přehrada na řece Ain s hrází u vesnice Vouglans.

Přehrada na řece Ain, poblíž vesnice Coyron

Rozhodnutí se tu zastavit bylo dílem okamžiku. Jdeme se vykoupat na písčitý poloostrov.

Písčitý poloostrov vybíhá do přehrady na řece Ain

Připlouvají francouzští vodáci. No, spíš se jedná o mladé, ne příliš zkušené klienty půjčovny na pestrých sit-on-top kajacích.

Francouzští vodáci na přehradě řeky Ain, v pozadí most Pont-de-la-Pyle

Skupina vodáků míří postupně k jihu ve směru ke hrázi přehrady.

Ain z Châtillon-la-Palud

I tohle nám běželo hlavou, když jsme se rozhodli prozkoumat dolní tok řeky Ain. Odpoledne parkujeme v městečku Châtillon-la-Palud a jdeme se podívat na řeku. Tok je (na Francii nezvykle) plný připlouvajících vodáků. Na levém břehu pod mostem se nachází vodácké výstupní místo, kde se ale nedá oficiálně parkovat.

Výstupní místo vodácké půjčovny na levém břehu řeky Ain poblíž města Saint-Maurice-de-Rémes

Rozhodujeme se tedy parkovat u mostu na pravém břehu s trochu složitějším přístupem k vodě.

Řeka Ain přitéká k mostu v Châtillon-la-Palud

Voda je průzračná, ale moc neteče. Množství francouzských vodáků sem odpoledne připlouvá z nedalekého městečka Pont-d´Ain.

Mapa dolní části řeky Ain

Provizorně opravuju a nafukuju mírně trhlou loď z předchozího dne. Vyplouváme. Vzápětí začínají vybublávat ze dna okolo lodi velké bubliny. Přistáváme. Lepím loď znovu a lépe. Mezitím počet okolo doplouvajících lodí utěšeně stoupá. Kajaky plní na druhém břehu přívěsy půjčoven, poněkud to v menším měřítku připomíná letní odpolední Pikovice.

Vleky půjčoven s kajaky u řeky Ain

Konečně v pořádku vyplouváme. Okolní pláže obsadili koupající se výletníci.

Pláže na dolním toku řeky Ain

Občas se vyskytne i příjemná peřejka.

Peřejka na řece Ain

U jedné z následujících prázdných pláží přistáváme.

Přistání na pláži na dolní části řeky Ain

Koupeme se, vaříme večeři a na skrytějším místě stavíme stan, protože se stahují černé mraky a začíná poprchávat. Místní mládež tůruje na pláži čtyřkolku, naštěstí v dostatečné vzdálenosti od nás. Ráno zase svítí slunce.

Ranní pohled na pláž s barakou u řeky Ain

Balíme a koupeme se v čisté vodě. Po snídani plujeme dál, vzhledem k horší možnosti pendlu, jen pár kilometrů.

Dolní tok řeky Ain

Francouzi, podobně jako Češi, řeší přístupy k řece místy dosti amatérsky, třeba improvizovaně po žebříku.

Přístup k řece Ain ze severní části vesnice Mollon

Celé je to tu přírodní oblast, o které podávají informace četné cedule na březích. Ostatně všelijaké vysvětlující cedule jsme potkávali ve Francii velmi často, vypadalo to až na jakousi posedlost potomků Diderota.

Informační cedule na břehu řeky Ain

Po pár kiláčcích příjemné plavby přistáváme na pláži u vesnice Mollon s hezkým historickým kostelem.

Končíme na rozsáhlé pláži řeky Ain u vesnice Mollon

Závěr

Po odpočinkové klidné řece Ain by se bezpochyby dalo plout až k jejímu ústí do Rhôny. My tu po pendlu balíme loď. Naposled se koupeme v teplé a čiré vodě řeky Ain. Dál naše cesta už vede zpět přes Německo do Čech. Po atmosféře řek Francie se nám bude stýskat. Vzpomínka nás ale určitě zahřeje za dlouhých zimních večerů.