Diskuse nad článkem |
Kolik?, Typík, tompossum~seznam.cz, 3/31/2011 9:19 AMTak schválně, přiznejte se kolik kdo máte stabilně v lodi házeček, smyc, karabin a kladek? Já dvě smyce, dvě kladky a karabin asi 6. Na Doubravě provedu kontrolu. Reply
|
|_Re: Kolik?, Tvarůžek, 3/31/2011 9:58 AMTypíku, prosím o překlad slov "smyce, kladka" - přiznám se, že my Hanáci vodáčtině občas nerozumíme. "Me sme plavale leda tak v trokách kolem Holomóca a kdebechom nedejbože take jele na to Sočo, tak abechme nebele za totálni hňupy..." Reply
|
|_Re: Kolik?, Lubor, 3/31/2011 5:10 PMHo vás be belo ne hňupy, ale hňope! Mi tadik co zme kósek vod brněnskího štatlu taki negómeme, nic si z teho nedělé, kemo! Reply
|
|_Re: Kolik?, jirka z prahy, 4/1/2011 11:15 AMvodáci z moravy, nic si z toho nedělejte... je to spíš (horo)lezecká terminologie ;-) Reply
|
jak ..., Klasik, klasik~machr.cz, 3/31/2011 9:46 AMSmutné. Mám představu, jak si pomoci házečkou na zvýšení síly pro vytažení, ale čeho se děsím je jak ho uvázat abych mu zbytečně navíc neublížil. Jde o to jak tam byl, předpokládám nohama napřed, obličejem snad nahoru. Kdoví ale jak měl ruce. Teď mu držíš hlavu nad vodou, přetahuješ se s vodou a musíš ho nějak obvázat. Když ho navážeš za vestu, tak ji z něj nejspíš strhneš a možná zajede více do sifonu (projede? ... ). Krk se nehodí. Teď se třeba nedostaneš pod ramena ... risknout jestli vydrží navázání třeba za ruku? Jak, abych ji co nejméně poškodil (lepší živej s poškozenou rukou než mrtvej). Nejspíš to bude vždy trochu jinak, ale možná jsou některé "vyzkoušené chyby", kterých je záhodno se vyvarovat. Existuje někde nějaké doporučení? Ono i to rozhodnutí, jestli máš na "svépomocnou záchranu" nebo je lepší ihned poslat toho běžce nahoru, který ti potom pro svépomoc chybí, asi není vždy tak jednoznačné. Reply
|
|_Re: jak ..., Typík, tompossum~seznam.cz, 3/31/2011 10:03 AMČert ví jak nejlíp jednat v takovýhle situaci. Podle mě je to nejlepší pod ramenama, tam toho tělo vydrží v tahu dost, esli teda dotyčnej nemá ruce ve vzpažení, což pravděpodobně má. Nicméně mám dojem, že když je někdo nacucnutej do díry, tak by se tam zase neměl nějak moc na krev zaseknout a v podstatě jde jen o to překonat sílu nácucu a prostě do odšpuntovat. Reply
|
|_Re: jak ..., Klasik, 3/31/2011 10:31 AMTa "síla nacucu" ... když pomineš hydrodynamiku, tak už "jen" hydrostatika je docela nepříjemná. Když ucpeš otvor tělem (zadkem ...lepší případ) a máš 90cm přes boky (90-60-90 ... kdo z nás to má?) tak ti síla při 0,5m hloubky táhne silou cca 0,35kN (tj cca 35kg) Při metru už 0,7kN, teď to drhne o šutr ... Já mám přes boky cca 112cm a to už ta síla při metru je cca 0,95kN. Když to ucpeš vestou, tak je rázem plocha o moc větší a s tím i síla. Čím víc máš vycpanou vestu a obalenou nesmyslama (kapsa, házečka ...) tím plocha a síla roste. Já bych tu sílu moc nebagatelizoval. Z druhé strany pouhým rozkladem sil do různých směrů místo tupého táhnutí lze takové a mnohem větší síly snadno vyvinout i bez kladek (železářství opravdu nevozím). Jen jestli je o co tu házečku navázat. Tady asi bylo. Reply
|
|_Re: jak ..., Matej Sottner, msottner~gmail.com, 3/31/2011 9:19 PMjak pises, neexituje presnej navod, kterej by vyresil vsechny situace, proto je lepsi jich znat vic. V tomhle pripade by bylo lepsi mu vykloubit rameno, zlamat zebra a treba zlomit ruku nebo nohu, kdyby to bylo nutne, nez ho tam nechat... kdyby meli telefon u sebe, usetrili by pulhodinu, kterou typek zabil behem do kopce a zpet. byvali tam mohli byt celou dobu tri, dva ho mohli drzet, bylo-li to treba a jeden mohl behem nekolika malo minut postavit kladkostroj.. uvazani zachranovaneho je vzdy otazkou toho, jak je dostupnej. podstatny je, aby to z nej nezklouzlo. jak jsem uvedl vyse, je lepsi ho lehce zranit nez nechat ve vode... Reply
|
|_Re: jak ..., Chléb , 7/7/2020 11:42 PM chléb Reply
|
Husty, Katie, 3/31/2011 10:43 AMNo, dekuji za zajimavy clanek. A dekuji Bartovi, ze tohle vsechno vozi a umi pouzit. Nastesti to zatim vzdy pouzival pro zachranu matrose a nekdy jsem si rikala, ze zas tak o ten matros bychom stat ani nemuseli. Pak jsou tady lide, kteri by to vozili, protoze si to uvedomuji a vi, k cemu to je dobre. Ale...neumi to pouzit. Pro me uz je sileny uvazat na lane osmu...cokoli dalsiho se ucim slozite a dost rychle zapominam. Holt prostorova predstavivost je pro me cizi (kupodivu parkovani mi jde) a nikdy nevim, jak tu kladku dat, aby byla funkcni... No, proste clovek musi porad trenovat, trenovat, trenovat...a v mym pripade se snazit tomuhle hlavne predchazet a informovat o tehle neschopnosti kamarady, v pripade krize neprekazet a mit jiny ukol. A i neschopny clovek muze tenhle matros mit, aby ho mohl poskytnout v pripade potreby. Tohle jsem delala uz se svou prvni novou hazeckou - k cemu je jsem fakt nejdriv netusila, ale 2x ji vcelku dobre pouzil nekdo jiny, kdyz ji sam nemel. Se smycemi, karabinami a kladkami to muze byt stejne. A hlavne - nemame to pro sebe. Kdyz uz to musime pouzit, vetsinou pro kamarady. Maji to s sebou Ti vasi pro vas??? Myslim, ze autor clanku nabizi i nejake kurzy, nebot je dost zkusenym jezdicem. Nemylim-li se? Reply
|
Sifon Otona, Fousáč, sneba.v~seznam.cz, 3/31/2011 10:48 AMMám dojem, že první uvedený obrázek je sifon v Trnovu před slalomkou. Druhý obrázek je OK. Sifon je vlevo mimo foto za tím velkým kamenem. Vloni bylo na vtoku naplaveno dost dříví, takže možnost proplavání vidím jako nereálnou. Do sifonu táhne hodně vody a i když průjezd kolem něj není extrémně těžký, tak možnost nějaké blbé náhody se mi vloni vůbec nezamlouvala a raději nasedal až pod - vřele doporučuji. Fousáč Reply
|
Material, Karel, 3/31/2011 12:43 PMNo problem je opravdu spis v tom co kdo umi a neumi pouzit. Musim rict, ze jsem si myslel ze svoje zelezarstvi umim pouzivat obstojne a byl jsem z tohoto omylu vyveden na kurzu zachrany z na ledovci a pohybu po nem. Az tady jsem se doopravdy naucil jak se stavi poradny kladkostroj a co je a neni potreba. BTW nase "obycejne" hazecky na tento typ zachrany moc dobre pouytelne nejsou, ale lepsi nez nic. Krom kladek a karabin je dobre mit s sebou i nejake prusiky a hlavne umejt je vazat. Mateji, nesliboval jsi uz pred rokem nebo dvema, ze bys tu nekdy udela nejake miniskoleni o tom, jak na to? Asi bys dost zajemncu nasel. Reply
|
|_Re: Material, Matej Sottner, msottner~gmail.com, 3/31/2011 9:11 PMano, mam v planu letos cele leto delat kurzy zachrany pomoci technickeho materialu. Myslim, ze by si tim mel projit opravdu kazdy. Je jedno, jestli pujdete na kurz ke mne, neb k nekomu jinemu, kdo vas neco podobneho nauci a, jak pise Karel, stejne a nebo velmi podobne techniky se pouzivaji pri zachrane z ledovcove trhliny, nebo pri speleologicke zachrane ci zachrane pri canyoningu.. No a pak trenovat, trenovat, trenovat... Reply
|
|_Re: Material, Karel, 3/31/2011 11:19 PMProste dokud se do toho vseho parkrat pekne nezamotas a znovu nerozmotas, tak nevis o cem to je. Jsou to drobne detaily, o ktere v tom opravdu jde. Naposled jsem se s kladkostrojem bavil na plosine v 15m kde jsem premistnoval svetlo za par set tisic a samozdrejme jsem si udelal moc dlouhej konec a pak uz jen prevesoval a predelaval uvaz na horni kladku... Muzes to vedet teoreticky sebelip, ale bez praxe to nejde. Reply
|
Kde to teda bylo, Lukas, lm.speed~seznam.cz, 3/31/2011 1:45 PMAhoj vodáci, mudrlantit nad tim kdo je jakej jantar není nic obtížnýho.... Mě ale trochu zajímá kde teda tehle sifon je? Podle článku na stndardním ůseku, ale podle poznámky redakce až pod slalomovou tratí... tohle ujasnit by se mi dost hodilo. Lukas Reply
|
|_Re: Kde to teda bylo, Tom, 3/31/2011 2:46 PMPodle mě je to sice pod slalomkou ale až dál pod tím nejtěžším úsekem. Zhruba v první třetině do Kobaridu. Podívej sem http://goo.gl/maps/RDtI , zobraz fotky, je tam jedna označena jako "Otona River Pool" Od tama je to nádhernej úsek ale zčíná tím sifonem. Zkušení nemají problém s obeplutím a ti ještě zkušenější nasednou pod ním :) . Sifon je u levýho břehu a nedávno se prý nějak změnil, posunul nebo něco, aspoň tak nás kdosi v Trnovu loni varoval. Reply
|
|_Re: Kde to teda bylo, Matej Sottner, 3/31/2011 8:31 PMpresne vyjadreno. ano, to je toto misto. nasedani na miste zvanem Otona. Pozn. redakce se snazim nechat odstranit, je mylna.... Reply
|
|_Re: Kde to teda bylo, Michal, alpicenter~alpicenter.cz, 3/31/2011 4:58 PMJo jo, je to pod slalomkou v Trnovu a ještě i pod tím "nesjízdným" úsekem. Oficiální nasedací místo úseku Otona - Kobarid (po silnici Trnovo-Kobarid nalevo, cca 1,5km za Trnovem). Jinak s tím nasedáním tak jak píše Tom. Jen o posunutí nebo přeskládání toho sifonu nevím nic. Michal Reply
|
|
Do sifonu v kožichu, Fána e., 3/31/2011 3:50 PMPodle mě v tý studený vodě zmrznul jestli jel v triku a kraťasech. Vůbec to s žádnou házečkou nesouvisí. Klamná reklama na kurz záchrany :-) Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Lukas, lm.speed~seznam.cz, 3/31/2011 6:23 PMjojo kurz záchrany je dobrá věc, ale lepší je se na jarní vodu dobře oblíct a hlavně si vzít mobil do lodě (váží asi 1/3 toho co jedna kladka)... s tim umím dělat i bez kurzu a nemusím pak běhat na silnici stopovat auta a dávat kamarádovy dost času na prochlazení. Lukas Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Márty, 3/31/2011 7:47 PMAhoj, nevím jak tam, ale v Čechách na dně údolí většinou nebývá signál.:-( Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Matej Sottner, 3/31/2011 8:37 PMclovek neumre na podchlazeni behem 5ti minut, ktery by v tomto pripade stacily na zachranu kladkostrojem... V tomto udoli sice signal je, ale pouha cesta autem z bovce a sejiti s kopce dolu trva pul hodiny bez prehaneni. A bovecka horska neceka nasednuta v nastartovanym aute... Ale pokud se mobilem zvladnes i zahrat, je to tvoje volba. Podle me je treba znat co nejvice moznosti, jak situaci vyresit, zvysuje to sance v kazde situaci. Nevim, jak byl kajakar oblecenej, ale sortky podchladani nezpomalej, to je fakt Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Lukas, 4/1/2011 10:30 AMnevim co ony borce připmělo k rozhodnutí zapojit záchrnný systém do akce ale toto rozhodnutí tam padlo. Ted počítejte. Signál možná není u řeky ale bývá blíž než silnice, cených 10 možná 20 minut, dále stopování aut na silnici než někdo zastaví a dá telefon, třeba 5 nebo 10 minut. takže cenné desítky minut o které mohl být borec zachráněn dříve. Dále pokd by volali z místa, ten co šel volat mohl velice rychle opět pomoct se záchranou jakýmkoli strojem. V diskuzi probíráte jak dlouho člověk vydrží a je z toho jasný že každých 10 minut je důležitých. Závěr: Pokud někdo považuje množství smic, kladek a karabin (které samozřejmě důležité jsou) za důležitější než je nabitej mobil ssebou na vodě, tak by neměl jezdit těžší věci než Berounku a určitě by neměl nikoho školit. Nabytej mobil je prostě základní věc bez ohledau na to esi vim že nebude signál nebo bude... signál se hledá líp než celej telefon na volání 112. Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Matej Sottner, msottner~gmail.com, 4/1/2011 4:39 PMnemel jsem v umyslu podcenovat mobil, ale zduraznit, ze to neni vsecko, co ti pomuze. ja mam mobil ve veste porad, nosim ho i pri canyoningu a vsech dalsich sportech, ktere delam. Krome telefonu ale mam i ty veci na zachranu, takze muzu zavolat pomoc mobilem a hned zacit zachranovat svepomoci, pomoc je mezitim uz na ceste.... Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Lukas, 4/5/2011 9:01 AMKdyž čtu ty diskuse a reakce, tak každej považuje mobil za samozřejmost což je dobře... Článek rozebírá jaká se tam stala chyba, což je taky dobře... Jen v něm chybí, že tato parta neměla ani ten mobil pro zkrácení celého záchranného času, takže předpokládám že jejich nevybavenost začala už u mobilu (samozřejmosti)... kdo ví esi měly alespoň 1 házečku (samozřejmost)... Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Střelec, 4/6/2011 6:38 AMSpíš bych věřil, že tam není signál, než že mobil neměli. S většinou operátorů se od řeky nedovoláš ani v Čechách - pokud to není ve městě. Navíc obecné tvrzení, že každý má dnes mobil je jenom propaganda. A to nemluvím o otázce funkčnosti - s podchlazenou baterkou se taky nedovoláš.... Reply
|
|_Re: Do sifonu v kožichu, Karel, 4/3/2011 1:43 PMTo co pises jako prispevek zavani trochu demagogii. Dle meho pohledu je to cele jinak. Podle toho na co jedes, bys mel mit s sebou zachrane porostredky. Hazecka a telefon je neco co byl mel mit s sebou kazdy (predpokladam ze se na tom schodnou snad vsichni co to tu ctou). Je jasne, ze pokud je budes mit s sebou nebudes ani jedno potrebovat. Pokud zacnes jezdit tezsi veci, tak s sebou budes tahat materialu vic a vic. Pokud se zacnes poustet tam, kde neni dosazitena jakakoliv rozumna pomoc, nez ta co mas s sebou, melo by Tvoje vybaveni vypadat podle toho a asi neni potreba podotykat ze telefon je Ti tam na prd, teda pokud neni satelitni ;) Ze je nutne umet pouzivat to co mas s sebou je snad vec o ktere se neni potreba bavit. Takze pokud jedu na Korsiku a chci jezdit tamni IV a V potoky a ricky beru za samozdrejmost mit s sebou kladky, prusiky, smyce nejake karabiny a dobre vybavenou lekarnu (ne jen par naplasti, ale i obvazy, dobrou dezinfekci, satek, folii, obinadla, "polstarky" pripadne nejake siti (pokud covek umi pouzit) a v nouzi i neco proti bolesti (drobet problem, hodne nutne konzultovat s doktory a mit s sebou vzdy alespon pribalovy letak a dobre si ho pred pouzitim precist)). Ono clovek s narazenejma zebrama na IV vode v prostred soutesky je slusne v pasti, ale jet dal muze, jen je to hodne silny zazitek. Krom normalni hazecky (Hiko, HG, Noname) s sebou vezu jeste jednu od Plamu, ktera je kostrukce shodna s horolanem a ma mensi dynamiku nez normani hazecka. Pouzil jsem ji zatim jen jednou za posledni 2 roky. Proc ji nemam jako "normalni" hazecku - je moc velka a tezka, ale na "technickou zachranu" je podstate lepsi nez "klasika". Telefon s sebou mam, ale je spis do poctu. Jeste opravim jednu drobnost. Je lepsi NEVOLAT 112, ale volat primo tam, odkud potrebujes pomoct (hasici, zachranka). Jak je to se 112 je asi na samostatnou diskusi, ale jasne ze pokud nezna nekdo ostatni cisla, je to dobre. Ale volat napr v horach 112 znamena rikat vse 2-3x dokola, nez sdelis informace tomu, kdo je potrebuje a opravdu Ti je schopen pomoct!!! Reply
|
Doba do podchlazení, Lubor, 3/31/2011 5:36 PMAhoj, nevíte někdo, jak dlouho se vydrží v jak studené vodě? Tj. než dojde k podchlazení? A jak dlouho třeba v neoprenu? Je to někde na webu, nebo dokonce máte zkušenost? Něco se dá vyčíst z článků, ale ucelenější info by pomáhalo při některých rozhodnutích... Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Klasik, 3/31/2011 6:26 PMNěkde jsem kdysi četl krásný článek ... tuším, že hydro i když spíš to byl nějaký jachting (Zemřít podchlazením se dá i v teplém moři). Ono to ani není o tom "jak dlouho", ale spíše "jak co nejdéle" a jak přežít opětovné ohřívání. Ono asi dost lidí umírá na selhání krevního oběhu při opětovném ohřívání. Ten kritický moment je trochu později. Zkusím to najít. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Fána e., 3/31/2011 6:44 PMTohle je dobré téma. Mě to už napdlo, když jsem byl naposled na Soče a furt mi to vrtá hlavou. Když bych se slíkl a skočil do Soči tak zhebnu podle mě do minuty. V neoprénech se dá vydržet čtvrt hodiny. Lidi z Titaniku zmrzli do 8 minut. Možná ta studená voda může být daleko větší problém než cokoliv jiného. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Wolfino ., 3/31/2011 7:16 PMMám dojem, že při 4°C máš asi 20 min života. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Petr P., 3/31/2011 8:07 PM20 min. - to je hodně dlouhá doba. Osobně bych si tipnul v tekoucí vodě, ve stresu i za nějakého pohybu max. 10 min. Ve válci máme zkušenost, že lidi vydrží max. cca 3-4 minuty bojovat (aktivně plavat), pak odpadávají. Ve válci ale plně tech x minut bojuješ, když to bude jen v rámci tekoucí vody, tak asi déle. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Fána e., 3/31/2011 8:23 PMNo a když tu vodu vdechneš, tak ti je jako když máš vyraženej dech a to už je toho času fakt málo. Dvakrát se mi to stalo na kanále, že jsem nemohl dýchat, musel jsem doplavat ke břehu, stoupnout si a dát hlavu dolů, pak se to teprv uvolnilo a začal jsem dýchat. Děsí mě skutečnost, že by se mi něco takového stalo na řece. Je dobré tohle všechno vědět, dřív než někam člověk najede. Díky za diskuzi :-) Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Matej Sottner, 3/31/2011 8:52 PMTo, o cem pises, se jmenuje suche tonuti. Je to nasledkem laryngospasmu, tedy reflexniho uzavreni hrdla. Tonuti dospelych vetsinou postupuje nasledujicim zpusobem: 0. faze - boj o zivot - snaha o sebezachranu 1. faze - suche tonuti - clovek polyka vodu, ale nevdechuje ji = voda nejde do plic - nasleduje laryngospasmus (uzavreni hrdla) - clovek bez prisunu vzduchu postupne upadne do bezvedomi - v tele se hromadi CO2 2. faze - mokre tonuti - telo ma prilis mnoho CO2 = laryngospasmus se uvolni - voda se dostava do dychacich cest - nasleduje zastava srdce - pokud jeste nenastala predtim z jineho duvodu - a pak uz jen smrt... Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Fána e., 3/31/2011 9:53 PMZa tohle vysvětlení moc díky. Je to takový obranný reflex. Nikdo mi to zatím nedokázal vysvětlit. Dá se hrdlo otevřít nějak hned, aniž bych čekal než se přidusím? Podchlazení chápu. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Matej Sottner, msottner~gmail.com, 3/31/2011 10:50 PMlaryngospasmus muze byt zapricinen i sokem z ruznych pricin. Pokud jsi stale pri vedomi, recionalne uvazujes a mas hlavou nad vodou, musis se jen uklidnit a pomalu zacit vdechovat. Pokud jsi s hlavou pod vodou, muzes byt rad, ze se telo brani. No a pokud uz jsi v bezvedomi a vytazenej z vody, laryngospasmus ti uvolni nekdo z tvych kamaradu tim, ze do tebe vdechne... Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, geckon, 4/1/2011 12:41 AMMožná by nebylo špatné z podobných poznatků sestavit nějaký článek - různé aspekty první pomoci využitelné na vodě. Tedy věci týkající se podchlazení, topení a podobně. Cítil by se na to někdo? Myslím, že zájem by o tom byl. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, padáček, 4/6/2011 9:50 PMTo asi byla křeč hrtanu. To je hodně nepříjemný a je-li břeh mimo dosah tak dokonce životu nebezpečný. Navíc se tomu těžko dá ubránit. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Andrej, 5/31/2011 10:27 PMMyslim si, ze v neoprene clovek vydrzi ovela dlhsie ako 15 min. Nedavno som sa snazil na Salze vytiahnut na breh prevrhnuty cln, preplaval som s nim viac nez kilometer, kym som ho dostal na breh, vo vode som bol viac ako 10 min a okrem miernej triasky som nemal ziadne priznaky podchladenia. Po 5 minutach na brehu mi uz bolo prijemne teplo. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Matej Sottner, 3/31/2011 9:01 PMlidi z Titaniku zmrzli do osmi minut, protoze je nikdo nezachranil... jeste se nesmej, nezkoncil jsem.... Plati veta, ktera zni smesne, ale muze ti nekdy pomoct... Podchlazena osoba neni mrtva, dokud neni tepla a mrtva... Vysvetlim. Chlad je zdanlive nepriznivej cinitel, ale na druhou stranu, pokud te ma kdo zachranit, zvysuje ti sanci na zachranu. Studena voda vyrazne zpomaluje metabolizmus a tedy i spotrebu kysliku. Podchlazeny telo a hlavne podchlazeny mozek zustane mnohem dele neposkozeny. Pokud je osoba spravne zarhivana a ozivovana, da se prezit i vice jak pul hodiny ve velmi chladne vode... Tabulky podchladani ti muzu poslat na mail, jestli chces... Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, mira, 3/31/2011 10:22 PMSnad na každém školení resuscitace, co jsem kdy absolvoval, lektor zmiňoval případ kluka, kterého kdesi kdysi vytáhli vojáci po více než půlhodině z pod ledu, pak ho další strašně dlouhou dobu oživovali do příjezdu záchranky a kluk se z toho snad měl dostat bez následků. Uváděli to pro ilustraci zásady, že s dýcháním a masáží nemáme přestávat, ať to vypadá sebebeznadějněji. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, Murphy, 4/1/2011 9:57 AMKrokauer v Pekle blizko nebe popisuje, jak se zdanlive mrtvy horolezec po cele noci venku v zone smrti na Everestu nakonec sam dopotacel se strasnymi omrzlinami do tabora. Reply
|
|_Re: Doba do podchlazení, lubor, lubor~insonance.com, 3/31/2011 10:26 PMJo díky, ale asi by to větší službu udělalo, kdyby to viděli všichni, komu to může pomoct. Podívám se a zkusíme něco vymyslet - co to dát na nebezpecnejezy.cz? L Reply
|
|
|
|_Re: material?, Petr P., 4/1/2011 10:37 AMPři záchraně je důležité rozlišovat dvě věci: 1. zachraňuju člověka 2. zachraňuju materiál I když je to zdánlivě jasné, tak z hlediska použití různých technik, je to hodně významné. U člověka zapomeň na nějaký kladkostroj - než ho postavíš, tak ztratíš minimálně 10 minut a to musíš mít vše se SKUPINOU natrénované. Na vodě dost často i u nabalených lodí stačí táhnout ho vhodného směru. Mrkni na video z Vavřince http://www.youtube.com/watch?v... cca od 6 minuty, kde jsem tahal zaklíněnou loď. Řešil jsem problém, že na vhodné, tedy pravé straně, byl pouze 1 člověk na tahání, ale na levé jich bylo dost. Jenže k ničemu. Přijížděly další lodě a bylo jen otázkou, kdy se stane průser. Proto loď musela rychle ven. Uvažoval jsem o nějaké kladce, aby to ten jeden člověk zvládnul (materiál jsem měl), ale to by stejně trvalo nějakou dobu. Nakonec jsem sehnal další dva vodáky a druhé lano poslal i na levý břeh, aby špici pomáhali přizvedávat. Kombinací těchto sil pak loď, kterou nebylo možné jen tak vytáhnout, se podařilo celkem pohodlně uvolnit. Kdyby se tahala loď pouze z levého břehu, tak se zničí a nikdy se nevytáhne. Tedy je potřeba se vždy před záchranou zamyslet jak-s kým-s čím to mohu řešit. Obvykle to jde i docela jednoduše, i když se to na první pohled nezdá. Reply
|
|_K videu, Vladimír, 4/1/2011 10:53 AMPanebože, to je masakr... Vavřinec je sice krásnej, ale jednou kvůli čárce a nikdy víc... Reply
|
|_Re: K videu, Kmochacek, 4/1/2011 11:18 AMVavřinec bez tohodle je poloviční zážitek. Člověk se alespoň pobaví a ještě potrénuje pohotovost a úniko-vyhýbací manévry. Jinak u deblovek všeho druhu to chápu, ale proč lidi lezou do kajaků, když zvládnou akorát "vpřed" a "vykrysit"? Reply
|
|_Re: material?, Matej Sottner, msottner~gmail.com, 4/1/2011 5:43 PMsouhlasim, ze je vzdy treba zacit od nejjednodussich metod. Pokud to nejde, tak postupovat ke slozitejsim. nekdy je ale nutne racionalne zvazit, zda jednodussi metody mohou ci nemohou zabrat a vrhnout se hned na trochu slozitejsi... Kladkostroj se v tomto pripade ale nabizi i pro zachranu cloveka a sice z nasledujicich dovodu. - borec mel hlavu nad vodou, takze bylo relativne dost casu - jenze byl nad vodou, jen kdyz ho dva drzeli, takze ho nemohli jen tak pustit a jit ho zkouset tahat z ruznych smeru - tredi byl ale volnej, takze mohl vytahnout z kapsy telefon, zavolat pomoc a postavit kladkostroj - borce by na nej privazal a zafixoval vse tak, aby ho voda nemohla natahnout vic dovnitr - zbyli dva by tim byli volni o mohli by se ho pokusit ve trech vytahnout - pokud mas praxi, postavis ho s rezervou do peti minut samozrejme je potreba zvolit vhodny smer kam, at uz cloveka, nebo material, tahat Reply
|
|_Re: material?, Matej Sottner, msottner~gmail.com, 4/1/2011 5:32 PMna nejjednodussi kladkostroj tvaru Z potrebujes Lano, resp. hazecka 2x prusíkovací smyčka 1x HMS karabina 2x oválná karabina 2x kladka 2x plochá smyčka tahle lehka kladka, na kterou udkazujes, ma max. nosnost 4kN, to je malo, mela by mit aspon pres 10, aby stalo za to o ni premyslet... vodak vetsinou nema nic jineho nez hazecku, takze pouzije ji. Existuji i hazecky konstruovane jako horolezecke lano (jadro + oplet) a ty maji o dost vyssi nosnost. Nevim, kolik firem to dela, ale vim, ze urcite Palm a HF.... Reply
|
|_Re: material?, mira, 4/3/2011 7:48 PMSmolil jsem sem včera příspěvek a není tu, tak nevím, jestli jsem ho ve spěchu nějak špatně odeslal, nebo jestli ho správce webu vyhodnotil jako pitomost a smazal. Pokud náhodou platí to druhé, omlouvám se, že svůj "geniální nápad" vnucuji opakovaně . Psal jsem, že jezdím na vodu se středoškolákama a vytahování různě zaklíněných lodí si tedy užívám relativně často. Poslední roky jsem do pytlíku se záchranným materiálem přibalil také "kamioňácký" upínací popruh s ráčnou - velkou kurtnu. Při její přijatelné velikosti ve smotaném stavu i hmotnosti mám okamžitě k dispozici obrovskou tažnou sílu, srovnatelnou s menším hupcukem. Zatím jsem to použil jen na odstraňování stromů z řeky, ale myslím, že pokud by se podařilo masivní hák na popruhu zaháknout za lem paluby (příp. za použití pomocné smyce), byla by teoreticky slušná šance loď (člověka?) třeba ze sifonu vytáhnout. Plusem je i pohotovost použití ve srovnání s budováním kladkostroje. Je ale potřeba pořídit si kurtnu se "silonovým" popruhem (100% PES), s jiným se nedá dost dobře pracovat, když se namočí. Stojí kolem pětistovky. Reply
|
|_Re: material?, Laos, Gasometr~seznam.cz, 4/4/2011 11:27 AMTak tohle neni vubec spatnej napad ale jak do kajaku? Neni to moc velke s tim popruhem? Reply
|
|_Re: material?, Kmochacek, 4/4/2011 11:40 AMvelikostí není větší jak házečka http://www.bullock-praha.cz/ed...Ale je to opravdu spíš na uvolnění zaseknutých věcí. Na jeden zátah potáhneš cca 1 metr a pokud to nestačí, musíš něčím jiným zajistit, odvinout namotaný popruh a znovu použít Reply
|
|_Re: material?, mira, 4/4/2011 2:07 PMNo, do kajaku nevím, objemově v pohodě, ale přece jen ta hračka něco váží. Jak jsem psal, kurtna je u mě součástí záchranného materiálu pro větší skupinu. Ten zhruba metr k potáhnutí by myslím mohl být i v průšvihu v případě zaseknuté osoby dostačující a pro její záchranu rozhodující. Fixaci v "popotažené poloze", odmotání a opakované použití si prakticky neumím představit. Napadá mě snad jen použití dvojice popruhů a ráčen. Příp. snad použít ještě pomocné lano s prusíkem či blokantem, nic takového, co by drželo přímo na plochém popruhu neznám. Ještě přidám zkušenost s lany pro vodní záchranu. Stoprocentně se mi osvědčila lana kupovaná u "jachtařů" (v mém případě v Brně na Pekandě). Jsou měkká a lehká, umožňují uzlování i mokrá a dostupná v široké škále pevností a tlouštěk. Když si uvědomím, že celé roky jsem vozil různá těžká a neforemná speleolana, divím se, že jsem na tak jasnou a jednoduchou věc nepřišel dávno. Reply
|
|_Re: material?, Karel, 4/4/2011 2:55 PMFixace se da resit celkem snadno pomoci prusiku nebo prusiku ze smyce. Na kulatem lane to funguje na 100% u plocheho popruhu to bude nejspis fungovat taky ale o neco hur, to bys musel vyzkouset, ale poskladat po nejak pujde. Jen mi to prijde fakt dost tezke. Zvlast pokud nekde musis komplikovane prenaset a resit transport lodi k vode na vetsi vzdalenost (nebo jedes na vic dni a mas v kajaku spacak, jidlo a vareni). Kladkostroj postavis za chvilicku, chce to jen trochu cviku a vse je variabilnejsi a lehci. Reply
|
|_Re: material?, mira, 4/4/2011 4:03 PMNa tom širokém plochém popruhu, navíc našponovaném, ten prusík podle mě nikdy držet nemůže, fakt ale je, že jsem to ani nezkoušel. Hmotnostně kurtna nevyjde myslím o mnoho hůř než všechno, co potřebuji pro kladkostoj. To ale samozřejmě pomíjím, že lano, smyce, kladky, blokant i karabiny můžu využít i k jinému účelu, než jen k tahu, ta kurtna je naprosto jednoúčelová. Opakuji, že její smysl vidím jen v případě, kde na nějaké to deko nemusím koukat, přibalil jsem ji navíc ke standardnímu materiálu. V mých očích má bezkonkurenční výhodu v okamžitém použití třeba i jediným zachráncem a v tažné síle, kterou kladkami jen tak nedocílím. Na rozdíl od kladkostroje s ní mohu pracovat třeba i po pás ve vodě, nepotřebuji sám pevnou oporu. Stačí jeden pevný bod - přehodit smyčku kolem stromu či kamene, zaháknout loď a valím. Ale samozřejmě není to nic světoborného, jen takový nápad k diskusi či vyzkoušení.... Reply
|
|
reakce, kajman, jakub~jakubsedivy.com, 4/5/2011 5:42 PMAhoj, obycejne neprispivam, ale tohle mi trosku neda. Nebudu referovat primo k tomuhle pripadu. Byl jsem sice na Soce v tu samou dobua a vedle toho sameho sifonu den po teto tragicke udalosti, ALE nebyl jsem, na miste kdy se nestesti stalo, neznam detaily a tak nechci v zadnem pripade komentovat ci nejak nikoho soudit. Po bitve kazdy generalem. Na co bych rad zareagoval je otazka zachrany, necet5l jsem vsechny prsipevky, ale nekolik pripominek bych urcite mel. Jako kajakari na vode se vsichni snazime ( me nevyjimaje) mit co nejlehci lode a zarovensi vystacit se zachranou. Hazecka sama o sobe je samozrejmosti ale stejne tak smyce a karabiny. Kladky urcite pomuzou snizit treni, ale popravde si vystacite i bez nich a radsi bych pribalil dalsi karabinu a mozna tibloc. Ja osobne vozim: 2 petimetrovyplochy smyce ( muzete pouzit jako kotvu nebo i hodit misto hazecky do sifonu protoze se potopi v situaci kdy hazecka plve bezmocne navrchu), dva prusiky a nekolik zamykacich karabin a aspon jednu bez zamku do ktery muzu zapnout padlo.Podle meho nazoru by to melo vystacit na vetsinu situaci. Vcetne Z dragu a pig rigu. Co se tyce diskuzi o sile hazecky tak pokud jde o zachranu jedince, tak jeji pevnost neni moc otazkou. No a k samotne zachrane- Z drag, pig rig nebo cokoliv jinyho neni komplikovany takze se to muze naucit kdokoliv. A kdo to nemumi tak by si to mel vyzkouset doma v obyvaku nez vyrazi na cokoliv tezsiho nez WW1. Co se tyce uchyceni, co takhle treba rameni popruh na veste? :) Ten je vam nejblize ne? Ajsny, ze pokud mate pristup k jine casti tela tak se pokusite uvazat smysku kolem hrudniku, ALE chci videt nekoho vazat smycku kolem hrudniku v takove stiuaci pod vodou. Plus dokazete si predstavit co takova smycka udela az za ni zatahnete lanem v pomeru 3:1!!!. No a zaverem, pro kazdeho funguje neco trosku jineho. Hlavne kdyz vite jak s tim zachazet. Reka je dynamicke prostredi , kde i zachrana by mela byt dynamicka a jit od jednodussiho (proste zatazeni za lano) k slozitejsim systemum. Je mi lito toho co se stalo Reply
|
reakce, kajman, jakub~jakubsedivy.com, 4/5/2011 6:56 PMAhoj, obycejne neprispivam, ale tohle mi trosku neda. Nebudu referovat primo k tomuhle pripadu. Byl jsem sice na Soce v tu samou dobua a vedle toho sameho sifonu den po teto tragicke udalosti, ALE nebyl jsem, na miste kdy se nestesti stalo, neznam detaily a tak nechci v zadnem pripade komentovat ci nejak nikoho soudit. Po bitve kazdy generalem. Na co bych rad zareagoval je otazka zachrany, necet5l jsem vsechny prsipevky, ale nekolik pripominek bych urcite mel. Jako kajakari na vode se vsichni snazime ( me nevyjimaje) mit co nejlehci lode a zarovensi vystacit se zachranou. Hazecka sama o sobe je samozrejmosti ale stejne tak smyce a karabiny. Kladky urcite pomuzou snizit treni, ale popravde si vystacite i bez nich a radsi bych pribalil dalsi karabinu a mozna tibloc. Ja osobne vozim: 2 petimetrovyplochy smyce ( muzete pouzit jako kotvu nebo i hodit misto hazecky do sifonu protoze se potopi v situaci kdy hazecka plve bezmocne navrchu), dva prusiky a nekolik zamykacich karabin a aspon jednu bez zamku do ktery muzu zapnout padlo.Podle meho nazoru by to melo vystacit na vetsinu situaci. Vcetne Z dragu a pig rigu. Co se tyce diskuzi o sile hazecky tak pokud jde o zachranu jedince, tak jeji pevnost neni moc otazkou. No a k samotne zachrane- Z drag, pig rig nebo cokoliv jinyho neni komplikovany takze se to muze naucit kdokoliv. A kdo to nemumi tak by si to mel vyzkouset doma v obyvaku nez vyrazi na cokoliv tezsiho nez WW1. Co se tyce uchyceni, co takhle treba rameni popruh na veste? :) Ten je vam nejblize ne? Ajsny, ze pokud mate pristup k jine casti tela tak se pokusite uvazat smysku kolem hrudniku, ALE chci videt nekoho vazat smycku kolem hrudniku v takove stiuaci pod vodou. Plus dokazete si predstavit co takova smycka udela az za ni zatahnete lanem v pomeru 3:1!!!. No a zaverem, pro kazdeho funguje neco trosku jineho. Hlavne kdyz vite jak s tim zachazet. Reka je dynamicke prostredi , kde i zachrana by mela byt dynamicka a jit od jednodussiho (proste zatazeni za lano) k slozitejsim systemum. Je mi lito toho co se stalo Reply
|
Mobil? Jistě!, Megadeath, megadet~seznam.cz, 4/6/2011 10:00 AMStřelče, střílíš dost mimo!! Jestli není signál v Otoně přímo u řeky, tak je o 50m po cestě vejš. Rozhodně je přivolání pomoci nepoměrně rychlejší než : vyběhnout ten krpál nahoru, tam skákat autům pod kola, abys někoho zastavil a nakonec vysvětlit např.slovinskýmu důchodci (ti většinou mluví 8 světovými jazyky) že to a támto..... Co to plácáš o podchlazené baterce? Ten mobil nemácháš permanentně ve vodě! Máš ho v suchým pytlu a v lodi, takže vydrží i když loď zaplave. Většina taky nepádluje při -10 C. A navíc, dyby sis pořádně čtl ten článek, tak ti nešťastníci, přišli k řece, nasedli a hned se to stalo. To by měli mobil nabitej a nepodchlazenej, i dyby jánevímco. Ty možná mobil nemáš. Ale 95% ostatních (99% vodáků) ano. A není nic jednoduššího než vzít pro grupu 4 pádlerů jeden mobil. Obzvlášť na těžší vodu. Samo včetně odpovídajícího vybavení a zachr.prostředků. Prostě mobil má patřit do zákl. výbavy. Ono se může i stát, že i na lehké vodě (kde máš vše pod kontrolou) přijedeš k úrazu, co se stal na břehu někomu úplně cizímu. A bez mobilu! Takže Střelče, argumentů proč na vodě nemít mobil = 0!!!! Máš snad jinej pocit? Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Střelec, 4/6/2011 12:33 PMTys u toho byl? Kde bereš jistotu, že neměli mobila - moh jim prostě chcípnout, nebo ho měl ve skupině jen jeden - shodou okolností ten postižený. Nebo po mobilu ve fofru ani nevzdechli. Možností, proč nevolali, je spousta, článek je relativně chudej na detaily. Taky netvrdim, že mobil ne, ale že když ho nejvíc potřebuješ, může bejt dobrej leda jako druhotná surovina. To je bohužel realita, kterou z druhý ruky neposoudíš, a uvěříš tomu, až když tě to postihne taky. To, že tvůj operátor má někde signál neznamená, že tvuj parťák s jiným operátorem se ze stejného místa někam dovolá. Narážim na to víc, než často. O kvalitě baterek je škoda mluvit - pokud je nová, jde to, u trošku jetý ukazuje v cimře plný nabití, venku po pěti minutách půlku, při pokusu se někam dovolat chcípne a po zahřátí opět jede. Prostě v průseru funguje častěji Murphy, než technika a je potřeba s tím počítat. Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Megadeath, 4/6/2011 3:02 PMTy jo, Střelče! Nemám jistotu že neměli mobil, ale četls to? Asi ti evidentně unikly věty : "Třetí vyběhl zpátky na silnici, která je v tom místě více než sto výškových metrů nad řekou, kde stopnul nějaké auto a poprosil o telefon." Domněnka, že po mobilu v tom fofru ani nevzdechli? To nemyslíš vážně, že! Jde o to poučit se z chyb. Měl ho u sebe jen postižený? Chyba! (To mě třeba nenapadlo a asi budem odteď vozit 2!) Špatná baterka? Chyba!(To je jako jít s vařenou lodí do kaňonu bez úniku) Volat 112? Škoda každé minuty! atd. Myslím že taškařic s dr. Murphym sem už užil dost. A snažím se s nima počítat i dopředu. Co se může posrat, se jednou posere. Prostě tvůj předchozí příspěvek pro mě postrádal logické připomínky!: "Spíš bych věřil, že tam není signál." Signál tam je a ne až u silnice a tomu věř! "každý má dnes mobil je jenom propaganda." 4 němci měli v autě aspoň 5 mobilů, vsaď boty. "Otázka funkčnosti..." Pádlo, loď, vesta, helma, mobil, karabina, lano..... To vše snad je spojený s funkčností! Borci jako Matěj, Kajman a další tady řeší jak stohoven. Co mít sebou za matroš, jak ho použít, jak na kladku atd. Proto mě tvá nekostruktivní hypotéza nadzvedla, vypadalo to, že mobil považuješ za zbytečný. Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Střelec, 4/7/2011 6:37 AMBohužel - pokud ti někdo zpanikaří, tak je to v háji. Když vynecháme nedbalost a technické selhání, zůstane jednání v šoku. Dotyčný je "mimo" a vůbec mu nemusí dojít, že stačí sáhnout do kapsy, nebo do loďáku - byť u někoho vedle. Moje zkušenost je taková, že selhání techniky je v krizovce půl napůl se selháním hlavy. Taky to mohla bejt nesehraná parta - to je mnohem nebezpečnější, než jízda sólo. Prostě se předem nedohodli.... Problém použitelnosti mobilu vyvstává hlavně v tuzemsku - na spoustě míst se musíš rozhodnout, jestli budeš lovit plaváčka, nebo signál. Běžná česká situace je, že někdo bublá pod jezem, dva ho loví, dva loví prozměnu signál a zbylejch třicet kibicuje, překáží, dobře se baví nebo prostě v panice pobíhá po břehu a povykuje. Nekecá a účelně jedná jenom naprostý minimum lidí, co běžně jezdí v sehranejch partách a díky tomu věděj, jak na to na mají v krvi určitej dril. Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Megadeath, 4/7/2011 2:00 PMSamozřejmě, "účelně zachraňovat" není dar od boha. To musíš natrénovat, nanečisto i na čisto.:-) Zkusit ňáký kurz, udělat se svou partou nácvik atd. Stejně ale bude realita o dost murphyovatější.:-) Ten kdo má dostatek zkušeností, sebevědomí a silnej hlas(alfasamec:-), by měl při průseru velet a zařvat "ty budeš dělat to, ty to, ty vytáhni mobil a jdi hledat signál!" "Dotyčný je v šoku a nemusí mu dojít, sáhnout do kapsy pro mobil..." Dál mu taky nemusí dojít, že má v ruce házečku, v lodi kladku atd a v šoku skočí pro kamoša do sifonu a jejda, už sou tam dva! Variant je bambilión, nikdy nebudeš připraven na vše, hlavně na lidský faktor. Ale Střelče, pořád vůbec nevidím problém použitelnosti mobilu. V tuzemsku ani jinde. Všichni (schopní) se pokouší o záchranu a jeden (racionálně uvažující) jde volat nebo lovit signál pro volání. Jak už tu někdo psal, rychlejší je hledat signál než někoho s mobilem! Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Střelec, 4/8/2011 1:32 PMTvůj pohled je daný stylem jedince vyskytujícího se v sehraných početných tlupách. Já se v početných tlupách povětšinou nevyskytuju a navíc už mam dost zkušenosttí se selháním techniky. Tudíž si můžu hodit korunou, jestli budu lovit signál, nebo plaváčka. Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Lukas, 4/8/2011 8:35 AMZnám nejdebilnější a často říkanou větu při balení na řeku: "mobil?.. stejně v údolí nebude signál, ho nech v autě..." Bojujme jak to jde proti tomuhle názoru a bude na vodě méně problému a nehody budou mít lehčí následky. Reply
|
|_Re: Mobil? Jistě!, Mobil, 6/19/2011 11:55 PMMobil by měl každý mít u sebe. Vadí mi lidi co si ho nenosí sebou ať už na vodu, na kolo nebo na hory. Stačí někde zabloudit, trochu zmatku a protože nevíte co se s dotyčnou osobou stalo voláte zbytečně horskou. Spousta lidí chce mít klid od hovorů z práce, ale není problém si pořídit druhé číslo a k tomu obyčejný telefon za pár stovek. Obvykle vydrží déle nabitý, je rychlejší, spolehlivější. Hlavně nebrat dotykovky, loni běžel na netu příběh člověka co nebyl schopen zavolat záchranku. Třásly se mu ruce a na super dotykovém LCD displeji za hromadu peněz nebylo nic vidět, protože svítilo slunce. Reply
|
Smrt z dlouhého visu, padáček, 4/6/2011 10:02 PMJe to sice pouze čirá spekulace, ale jestli ho drželi nějakou dobu pouze za vestu vyhrnutou pod ramenama, tak mohlo dojít k smrti z visu. Ochlazená krev se nahromadila v bezvládných a zimou znecitlivělých nohách a poté co ho uvolnili a položili, oběhový systém to nezvládnul. Reply
|
|_Re: Smrt z dlouhého visu, Megadeath, 4/7/2011 12:13 AMJojo,tam to hrozí! Dost možná i toto mohlo hrát roli. Kajman píše že uvázat na ramena vesty! Nevím no, vestu z nespolupracujícího/unaveného (nedrží ruce u těla) svlíkneš tahem jedna dvě. Ale na druhou stranu, škrtit ho za tělo může mít devastující účinky, přesně jak píšeš. Kde je pravda? Z mýho pohledu budu tahat za špagát dokud to pude a jak to pude. Reply
|
|_Re: Smrt z dlouhého visu, Míša, 4/7/2011 4:03 PMTa vesta mě taky napadla, ale prvně je třeba si uvědomit, zda vůbec ta daná vesta má středový pás a i tak bych se bála, aby se nerozepnul, spoléhat na spolupráci zachraňovanýho lze asi jen velmi záhy a po krátkou dobu. Reply
|
|_Re: Smrt z dlouhého visu, Klasik, 4/8/2011 9:30 AMPřesně na to jsem na začátku myslel při tom ptaní ... nedělal bych to za vestu, pokud ten člověk nebude intenzivně spolupracovat. Ze všeho co je tady řečeno je jasné, že jde především o čas. O tom je i ta smrt z dlouhého visu. Kdysi lezci skákali dlouhé skoky jen do lanového navázání a tak přežívali (jasně že pohmoždění), ale při rychlosti sundání z visu to zase nebyl takový problém ... samozřejmě když to šlo. Čas je ten problém. Nevymýšlet vymyšlené. Reply
|
Vlastní železářství ... , Klasik, 4/8/2011 9:52 AMDocela mě děsí některé zdejší názory, které nabádají k nutnosti vození dalších pomocných lan, smyček, velkého počtu karabin, kladek, prusíků nebo lépe džímarů ... když to sečtu s dalšími samozřejmostmi v lodi(házečka, mobil, pití, vaky) a dalšími "samozřejmostmi" (svačina, nůž, velká lékárna, náhradní pádlo, ... nosítka, nafukovací dlahy, skoby a vklíněnce, stan, topení), tak mě trochu polévá hrůza. Měl bych asi odložit starou rodeovku a nahradit je obrovskou creekovkou nebo nejlépe deblem (Žraloku a Kmocháčku to není útok na vás). Zvláště když tady padají názory o nutnosti takového vybavení již na téměř každé WW2 . Ještě čekám na názor, že by se to mělo nejlépe zákonit. Kdyby takto uvažovali lezci, tak ten materiál dávno neunesou a místo lezení jen staví výtahy. Samozřejmě kategorie nutností a "nutností" je třeba vždy přizpůsobit lokalitě. Připadá mi to ale, že se vytrácí základní použití hlavy a místo toho nastupuje technika a možná i trochu zájem obchodníků. Brzo dojde na motorový kladkostroj a motorové pily. Přitom vyvinutá síla jde zněkolikanásobit i jen vhodným směrem působení na lano (základní fyzika o rozkladu sil) a sada prusíků a džímarů lze nahradit druhou házečkou s karabinou a jedním šikovným člověkem. Karabína nemusí být drahá a zbytečně velká HMS, když uživatel ovládá práci s uzlem. Smyčky jdou udělat a použít na zbývajícím nevyužitém konci házečky. Všechno to jde postavit mnohem rychleji než kladkostroj, je to logický postup od jednoduchého řešení ke složitějšímu a hlavně mi to nezatěžuje loď a tudíž snižuji riziko potřeby záchranných pomůcek. Vždy jde o lokalitu. Považuji za základní axiom snažit se projet a pomoc nepotřebovat !!! Tomu zbytečné množství materiálu brání, stejně jako různé nesmyslné věci na vestách zvyšují riziko zachycení. Cvičit určitě ANO, ale je opravdu nutné vozit sebou v lodi vlastní železářství, sanitku a provaznictví? Už jsem si z toho připadal jako "nevybavený zločinec" a jsem moc rád, že Petr napsal rozlišný pohled na záchranu materiálu a člověka. Klasik Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Kosatka, 4/9/2011 11:14 AMJdi do háje a pádluj n a tocích kde nikdo nejni ty jantare Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Klasik, 4/9/2011 1:03 PMMilý jantarový Kosatko, ty sis asi spletl příspěvek na který reaguješ. Tuším, že tvoje reakce je míněna spíš pro Střelce a jeho reakci o jízdě bez tlupy. Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Karel, 4/9/2011 4:19 PMKlasiku, to co tu pises zavani trochu demagogii... HMSku nenahradis uzlama!!! Prusiky budes blbe delat na druhem konci hazecky nehlede na to ze material hazecky na to neni ani trochu vhodny. Jasne ze je dulezitejsi jezdit na jistotu, ale obcas se proste urodi. A znovu budu tvrdit, ze kladkostroj postavis za par minut (i se schanenim veci) a pokud Ti prijde 2-3kg materialu navic moc tak nevim. Ze to vsechno na WW II nepotrebujes je urcite pravda, ale pokud si dobre pamatuju tak to misto kde se komentovana nehoda stala II neni. Spis III-IV, a hlavni nedostatek byla absence hazecky a telefonu, jak je jasne z popisu. Jsou veci, ktere je proste dobre mit s sebou a nepotrebovat je! Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Klasik, 4/10/2011 10:13 AMNe. Přečti si znovu co jsem napsal, co uvádíš jsem nenapsal. HMS nahradíš normální karabinou. (HMS je jen kulatá, aby v ní uzel nedělal problém i těm co s ním neumí zacházet. Jinak se liší jen velikostí a hlavně cenou). Průsík jen pro zamezení zpětného povolení při přípravě na další dotahování. Nahradíš druhým dotahovacím lanem (opět třeba jen házečka s krabinou). Smyčku potřebuješ na pevnou fixaci karabíny a na to ti nevyužitý konec lana (házečky?) většinou stačí. Neříkám, že kladkostroj je vždy na nic, ale když budu mít kamaráda v sifonu, tak prvníma volnejma rukama ho navážu a zafixuju a nezačnu nejdřív skládat kladkostroj. Když ho mám zaxifovaného, zkusím za ten špagát tahat (nejde-li to, zatáhnu jiným směrem pro rozložení sil ...), jde-li to přidám druhý fix a střídavým popotahováním ho dostanu ven dříve než ty sestavíš kladkostroj. Nepůjde-li to, je teprve čas na přidání sil kladkami. První kladku ještě často nahradíš karabinou (takové tření zvláště na mokrém laně to zase v té karabíně není). Nepůjde-li to je teprve čas na kladky. Na vodě jsem naštěstí vždy vystačil s házečkou. Mám ale mnoho let zkušeností s lezením, kdo občas potřebuješ na pohyb materiálu stěnou vzhůru a každý kousek, který nepotřebuješ raději nevezmeš. Nahrazování smyček uzlem na volném laně je bežná věc. HMS se tam používá celý den a tak má mnohem větší význam než na házečce (běžně jistíš a svačíš zároveň, občas při tom všem i pomalu taháš vzhůru materiál ...). Voz si třeba jeřáb, když ho uvezeš a umíš rychle postavit a využít. Nabádám jen k využití hlavy a třídění materiálu dle skutečné potřeby. Zajímalo by mě, kolik z vás a kolikrát se opravdu dostalo do situace, kdy bylo nutné použít kladkostroj? Nechci slyšet "jedna paní povídala" nebo "při nácviku", chci slyšet "tam jsme to bez kladek nedokázali". Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Megadeath, 4/10/2011 12:00 PMRozhodně máš pravdu, Klasiku. Od jednoduššího a nejrychlejšího začít. Jedna házečka, druhá házečka a tahat a tahat. A dyž to nejde, je dobrý mít něco v záloze. Něco lze nahradit (hlavou především), něco nenahradíš. Třeba ale 3 prusíky v plavačce váží 0. Kladku sem nikdy neměl (lze imitovat), ale osmu s primitivním sedákem vozím přes 10 let. Vytáhl sem je za tu dobu 2x, naštěstí vždy jen kvůli matrošu. ťuk ťuk Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Megadeath, 4/9/2011 10:17 PMKaždý průměrný, pádlující MekGajvr uplete z hov.. vrtulník. A s ním vytáhne ze sifonu i raft s posádkou!:-)))) Nevím no, je fakt že moje loď se pronese. Ale už sem si zvykl mít prostě jistý věci po ruce a není jich málo. A některý prostě ničím nenahradíš. Jak napsal Karel (a jiní), lepší mít a nepotřebovat! Doufám, že se s některýma věcma budu jen věčně tahat!! ťuk ťuk. A vůbec mi nevadí, že třeba na Vltavě pod Vyšákem můžu vypadat jak exot, tak prostě pádluju všude. Stačí jedna emociálně vypjatá situace (nemusí být nutně s havranama na konci) a to, co ti při ní evidentně chybělo, příště prostě přibalíš. (Třeba kondom:-))) Střelče, stejně bych si mobil bral. Až se budeš rozhodovat, esli lovit plavajícího nebo signál, tak si dycky můžeš zahrát např. tetris. Víš co, pročistíš si hlavu, přijdeš na jiný myšlenky......:-))) Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Karel, 4/9/2011 10:39 PMNahodou kondom a kus duck-tape je idealni pomucka pro uchovani osetreneho poraneni prstu v suchu v dobe, kdy se clovek musi po osetreni jeste nekam po vode dostat. V nasi zemepisne sirce to neni takova nutnost (najde urcite casteji jine vyuziti) ale na vicedenich vyletech po divocine (Asie, Jizni Amerika) se vic nez hodi. Proste kondom znacky Sweet Protection - must have kazde vodacke lekarnicky :) Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Megadeath, 4/9/2011 11:09 PM:-) ach jo, mě štveš Karle. Teď abych šel rozbalit lékárničku a přibalil novou nutnost! I když, lepší mít ho v kapse plavačky, pro rychlou akci... Třeba na té Vltavě pod Vyšákem v průběhu června...:-))) Reply
|
|_Re: Vlastní železářství ... , Klasik, 4/10/2011 9:40 AMPouživám ho i na telefon ... , takže přibalit minimálně balíček. Reply
|
|