Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Jak-se-jezdi-v-lete-po-Jadranu-na-nafukovacce.aspx?ID_clanku=1910 edit=2
Půjčování lodí na řece Bóbr

Jak se z nafukovačky stala plachetnice

Diskuse nad článkem
Re: Hezké počtení a inspirace!, Václav, 6/6/2017 8:09:05 PM
Díky. Dokonalý popis....

Reply

Re: Hezké počtení a inspirace!, Slávka, 6/6/2017 7:20:43 PM
Stěžeň a plachty jsme převzali ze starší lodi, proto jsme se nad jejich konstrukcí nemuseli zamýšlet. Ale pokusím se je aspoň popsat. Stěžeň je dřevěný o průměru 3,5 cm, vysoký 240 cm a je dvoudílný, nasazovací. Nahoře má otvor na dvě kladky nad sebou na protažení výtahů plachet (provázků) a nad nimi ještě tenký pružný cca půl metru dlouhý nástavec, na kterém je uvázána vějička na sledování směru větru (stužka, osvědčil se nám i proužek igelitu). Kousek nad palubou v mém dosahu jsou tři háčky (dva by stačily, třetí je rezervní), do kterých zaklesávám očka uvázaná na výtazích plachet. Dole stěžeň nekončí rovně, ale patkou, takovým schodkem, aby se zamezilo jeho protáčení v podložce (podložka samozřejmě musí mít odpovídajícím způsobem vydlabanou díru).
Přední plachta – kosatka – je trojúhelníková o rozměrech 124, 124 a 185 cm, je napevno v jediné poloze uvázána předním rohem ke špičce lodě. Spodní zadní roh přivazuji k jednomu z háčků na stěžni. Na provázku mám asi 3 očka, která podle potřeby střídám. K hornímu rohu je přivázán výtah kosatky a na něm opět několik oček – jedno pro polohu spuštěno a asi 3 pro polohu vytaženo (do různé výšky). Aby mi provázky nevyletěly z ruky mimo můj dosah, oba jsem svázala dohromady (respektive použila jen jeden), což ovšem vyžaduje vyladění oček na něm, aby neprojížděly kladkou, a taky se občas zapletou s obdobně svázaným výtahem hlavní plachty. Ale lepší než kdyby mi plachty utekly.
Hlavní plachta – ráhnová vratiplachta – je lichoběžníková o délce stran spodní 149, zadní 243, horní 151 a přední 96 cm. Spodním lemem plachty je protažen dřevěný vratipeň a horním lemem vratiráhno, obě ráhna jsou zakončena volnými drátěnými oky (to spodní je spíš menší a pevnější objímka), která se navlékají na stěžeň, a na opačném konci ráhen je vyvrtána dírka, do které se uvazuje napevno příslušný roh plachty. Plachta je uchycená ke stěžni i předním likem, ve kterém jsou 4 dírky a uchycení je na volno provázkem, který provlékám dírkou, kolem stěžně, další dírkou atd. odshora až dolů. Horní ráhno má uprostřed přišroubováno kovové očko (plachta má v příslušném místě otvor na provlečení), za které je přivázán výtah hlavní plachty. Plachta se tedy zvedá za vratiráhno. Obdobně jako u výtahu kosatky mám i zde navázána 2-3 očka, kam až plachtu zvednu (a zavěsím do háčku na stěžni) a několik i tam, kde držím v ruce druhý konec provazu vedoucí k spodnímu zadnímu rohu plachty, aby mi při ovládání plachty neprokluzoval v ruce. Natáčení plachty je tedy ruční, a to zejména za vnější konec vratipně hlavní plachty.
Pokud máme plachty spuštěny, leží ráhna i plachty na palubě před stěžněm a vpředu je upevňujeme ke špici lodě silnějším drátem. Je to nutné v případě, že jedeme proti vlnám, které by nám je jinak shodily do vody. Bohužel když pak chceme plachtit, musíme přistát a odvázat je, na řešení z paluby jsme zatím nepřišli.

Reply

kterak vzit nafukovaci lod..., jozka, 6/6/2017 10:09:34 AM
...a uvnitr ni postavit jeste jednu pevnou, stejnou, jenom vetsi :-)

Nepujcite mi nekdo klobouk? Ja bych smeknul... moc hezke! Doufam, ze prijde i pops cesty.

Reply

Re: Sláva stavitelům, Vladimír, 6/6/2017 7:57:09 AM
No, já se na tvém volání slávy trošku přihřeju. Po třech měsících vymýšlení, pokusů a stavby je to potřeba, protože s blížícím se cílem mizí iniciativa. Už jen pár hodin práce chybí k tomu, abych dokončil můj hybridní kanojakmaran. Už byl na vodě a chová se fantasticky, akorát se mi po deseti minutách plavby rozložilo jisté dost nezbytné přídavné zařízení, tak ho musím udělat festovnějc. Za hodinku vyrážím a budu se snažit oblomit dva řemeslníky, aby mi vyrobili dvě z jejich pohledu naprosto nesmyslné a zbytné součástky... Smajlík

Reply

Sláva stavitelům, Bořík, 6/5/2017 9:13:44 PM
Jé to se krásně čte, když někdo kutí a hlavně když to dotáhne do konce (ne jako já, když jsem ve 14 zkoušel oplachtit nafukovací lehátko). Moc díky za článek.
Šrouby s levým závitem se koupí spíš na internetu, kamenné obchody jsem moc neviděl, že by se jimi zásobily. A k těm bočním válcům, kdysi jsem to řešil u Safárka a tenkrát jsem přepážky ve válcích trhal úmyslně, kvůli stabilitě http://www.raft.cz/Clanek-Safa... a byl jsem spokojen. Držím palce.

Reply

Re: Hezké počtení a inspirace!, Střelec, 6/5/2017 4:36:33 PM
Asi by nebylo od věci využít dodatečnou konstrukci v trupu k uchycení ''pedálů'' kormidla uvnitř lodě. Co se týká kačen, je dobré je jistit provazem. Provrtat díru nebo našroubovat očko a protáhnout šňůru, která je upevněná k nosnému šprajcu by neměl být problém. K tomu to chce samozřejmě zásobu rezervních šroubů (nebo na druhý bok pořídit šroub s opačným závitem). Kdysi existoval návod, jak oplachtit Tandy 380, případně starý Helios. Stěžeň z trubky držel na trnu, který byl součástí trojúhelníkového rámu. Ten byl fixovaný nafouknutím přední paluby (tvarově ji kopíroval, šel podél obvodového švu). Stěžeň dále držel přední stěh s kosatkou a dvě upínačky, kotvené do kroužků zanýtovaných již výrobcem do švů bortů kousek za přední palubou.

Reply

Hezké počtení a inspirace!, Václav, 6/5/2017 12:04:53 PM
Zajímaly by mě technické detaily plachet - rozměry, výška stěžně, způsob uchycení plachty ke stěžni, materiál atp.. Předpokládám, že takoví borci jako Chobotnice, podobné prkotiny řeší ve spánku, ale my, co jim nebylo technicky dáno, potřebujeme nějaké návody... Smajlík
Díky.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.