Pozn. redakce: smrtelné nehody se nevyhýbají skoro žádné naší adrenalinové CK. Důvodů, proč se něco takového stává, je jistě mnoho a ne vždy za to mohou průvodci CK. O tom však v jiném článku, který se připravuje. Jen malá poznámka ke kilometrážím. Ty sestavují lidé na základě své pečlivosti a subjektivních pocitů při určitém stavu vody. Proto je nutné zvláště u těžších řek si obtížnější místa prohlédnout, jelikož nikdy nevíte, co na vás za zatáčkou může čekat - spadlý strom, sesuv půdy... Navíc velká voda radikálně mění podmínky na řece i její obtížnost. Případné změny je nelépe si zapsat a poslat k nám, abychom mohli aktualizovat údaje pro ostatní.
Po sjezdech několika řek v Rumunsku, dále Slovinsku na Soči a na Belé na
Slovensku se parta skoro čtyřicátníků rozhodla pro ztřeštěný nápad odjet do
Itálie
na prodloužený víkend. Po zážitcích na Soči s CK S.E.N. jsme se rozhodli
jet sami s doplněnou výbavou a kilometráží z raft serveru.
Po příjezdu jsme zjistili, že kilometráž má spoustu nepopsaných míst v
úsecích delších než pět kilometrů, což po místním ohledání je velký
nedostatek.
Řeka se mění na 15 km z WW II na WW IV, opěrných bodů je u řeky dost.
Po pěší prohlídce po každém kilometru jsme si udělali obrázek o síle a
profilu řeky.
Podle místních byl stav ve čtvrtek okolo 90 cm, což je limitní stav pro jízdu
s turisty. I pro nás to byl velmi silný proud, jezdili jsme do WW III. Odpoledne se v našem kempu objevil autobus s lidmi s CK S.E.N. My jsme v
pátek sjeli Vermilianu (pravostranný přítok Noce) v úseku cca 2 km před
soutokem zhruba v úrovni kempu Cevedale, dále jsme sjeli přítok Bianca Noce
v úseku cca 6 km před soutokem s Vermilianou. Kilometráž už jsme kontrolovali
jen sporadicky a stále více jme byli rozladěni z nepřesností. Naštěstí jsme
každý úsek kontrolovali ze silnice nebo pěšky. Odpoledne jsme popustili uzdu
vášním a u poslední jízdy se rozhodli projet i kus neprozkoumané řeky až k
mostu pod závodní tratí. Bohužel se nám to vymstilo.
Na konci slalomové trati s obtížností WW IV jsem nedobrovolně opustil raft a
proplaval cca 400 m ledovou Noce. Při zachraňování se do vody dostal další
kamarád a až po dalších 200 m se nám podařilo se dostat do raftu.
Tato příhoda nám trochu zkalila den, ale rozhodně jsme chtěli pokračovat dál
v raftování. Po návratu do kempu jsme se dozvěděli, že v cestovce je smrťák
a další člověk je v nemocnici. My jsme vyrazili na prohlídku řeky na příští
den.
Po návratu jsme šli rozebrat situaci k lidem z autobusu, protože jsme se od
místních dozvěděli, že dnešní stav byl cca 105 - 110 cm, což je hodně přes
limit pro turistické ježdění. Tento stav způsobuje vypouštění horské přehrady, která
přes týden zásobuje
údolí el.energií.
U autobusu pak zjišťujeme podrobnosti utonutí. Mrtvá je asi pětačtyřicetiletá žena, která
byla na Noce s celou rodinou. Měla standardní vybavení - vesta, přilba, neoprén.
Jezdila na raftu, kde byli dva intruktoři. Zhruba v úseku pod Male nastoupili
na řeku s tím, že instruktor, který cestovku vedl na řeku, jezdí již čtvrtý
rok. (Na můj vkus bez kilometráže a poznání současného stavu toku šílenost.)
Zhruba po třech kilometrech došlo k otočení dvou raftů, přičemž ve vodě se
ocitli oba instruktoři a oba manželé.
Po několika metrech se podařilo vytáhnout přitopeného manžela, ženu
vylovili až italský záchranáři po deseti kilometrech u Caldés.
Účastníci tvrdí, že vybavení nebylo nejlepší a ani zkušenosti lidí s WW IV
(rozjížděli se na Steyeru). Jezdilo se na starších Coloredech a přilby asi
také nebyly nejspolehlivější, ale toto nemohu komentovat. (Pozn. redakce: přilby měli na suchý zip a žena ji při pádu ztratila.) Mezi účastníky
zájezdu byl i náš kamarád a jeden gajda ze Soči, se kterými jsme situaci
konzultovali. Cestovka přerušila zájezd a v sobotu se vracela domů.
My jsme
přibrali našeho kamaráda
do naší výpravy i se zapůjčeným pulsarem pro sjetí tragického úseku.
Po večerním sezení byla morálka na sobotu špatná a nikomu se na řeku moc
nechtělo, ale na druhou stranu jsme chtěli poznat to místo. S odstupem času
musím uznat, že trať z Male je velmi náročná s malou možností zastavit. Italové měli
pravdu, když v novinách vydali zprávu: "jízda za výše popsaných okolností,
při které došlo k lidské tragédii, byla velkou nezodpovědností ze strany
Čechů".
Byl to již druhý smrťák za tento rok a myslím, že v tomto vedou Češi
smutnou statistiku. Jen se obávám, že v budoucích letech by mohlo dojít k
omezení nebo zastavení svobodného ježdění
na řekách v Itálii a to by pro spoustu našich kamarádů byla velká ztráta.
Italské řeky mají svůj půvab a pro mne osobně byly
nezapomenutelným zážitkem.
Ivan