Na jezu Sázava Brodce bude širší skluzavka
Na jezu v Týnci Brodce byla schválena instalace skluzavky pro vodáky z dubových fošen v bývalé vorové propusti a to v šíři 2 m a délce 13 m. Majitel jezu nejprve vybudoval skluzavku o šířce pouze 1,3 m a to i přes naše výhrady, protože by mohla být pro některé vodáky nebezpečná obzvláště při zvýšeném vodním stavu. Proto odbor životního prostřední v Benešově rozhodl o vybudování skluzavky v námi navrhované šířce 2 m. Jakmile bude skluzavka zhotovena a poteče v ní voda, bude jez vyřazen z databáze suchých jezů.
Reklama
Propust na Kaceřovském mlýnu je stále bez vody
Na nově zrekonstruovaném jezu, kde je krásná, nicméně vlhká propust, stále nedošlo k dohodě o rozvržení minimálního průtoku tak, aby byla splavná. Městský úřad stále uvádí jako jedinou funkci propustě k přetahování lodí a k tomu dle něho není nutné tolik vody. Přitom v manipulačním řádu je uvedeno: V levé části jezu je umístěna sportovní propust oddělená od jezu prodlouženým pilířem … Levobřežní stěna propusti je upravena jako pochozí pro možnost přetahování lodí. Dno sportovní propustě je betonové šikmé, v bezpečném sklonu pro plavbu sportovních lodí. Návrhový průtok je 0,4 m3/s.
Propust na jezu
Tedy sportovní propust určená pro plavbu sportovních lodí má dle výkladu úřadu sloužit pouze k přetahování lodí. Velmi zvláštní. Pokud by se nepodařilo změnit toto rozhodnutí, pak se naprosto zbytečně plýtvalo penězi investora, protože přenášení lodí se dalo udělat daleko levněji a nebyla k tomu nutná propust. Žádali jsme vodoprávní úřad o přerozdělení minimálního zůstatkového průtoku tak, aby teklo více propustí, ale ani s opakovaným odvoláním proti jejich zamítavému stanovisku jsme neuspěli.
Vaňkův jez na Jizeře je mimo provoz
Pokud se někteří vodáci vydají do olejů dolní Jizery, čeká na ně v Mladé Boleslavi překvapení, neb po dlouhém oleji (jak jinak) se uprostřed řeky objeví nezaměnitelná silueta šlajsny. Šlajsna je ne zrovna vhodně umístěná uprostřed řeky, a to z důvodu bezpečnosti. Při dojetí blíže jezu je vidět, že šlajsna je hypermoderní konstrukce s ovladatelnou výškou a semaforem. Jedná se o experimentální samoobsluhu, kde myšlenka je asi taková, že loď přijede, šlajsnu si otevře, sjede, a ta se za ním sama zavře. Jenže ouha, semafor jsem viděl svítit naposledy před několika lety, a to jen červeně. Dráty vedoucí od šlajsny ke břehu končí v jakýchsi krabicích, kde je asi ukryto ovládání, ale ty jsou zablokované visacím zámkem. Škvírou v plechovém krytu je vidět další visací zámek uvnitř. Šlajsna tedy zamýšleným způsobem sjízdná není. Na základě vyjádření Povodí Labe je vorová propust na Vaňkově jezu mimo provoz z důvodu nízkých průtoků. Po jejím otevření by nebylo možné udržet hladinu v povolené toleranci.
Vaňkův jez na Jizeře
Vaňkův jez na Jizeře
Vaňkův jez na Jizeře
Pozor na brod na Dyji
Kousek před ústím Jevišovky na cca 85.5 km je stupeň, který nebyl uveden v kilometráži. Už z dálky je slyšet neobvykle silné hučení, které se moc neslučovalo se současným vodním stavem. Na vodočtu v Hevlíně byl průtok něco málo pod 2 kubíky. Asi 100 m před jezem bylo přes řeku natažené lano ve výšce asi 2,5m nad současnou hladinou. Vzhledem k tomu, že břehy jsou tady docela prudké a není možnost vystoupit, jsme se
opatrně blížili ke koruně. Ještě asi deset metrů před jezem to pořád vypadalo na neškodný půlmetrový schodek, čemuž ale neodpovídal nezvykle silný hukot. Těsně před jezem se nám podařilo zastavit. Při bližším zkoumání jsme zjistili, že to ani tak není jez, ale v podstatě upravený brod, čímž vznikl schodek asi 40-60 cm. Celý schodek byl sypaný ostrý lomový šutr, vylepšený ocelovými piloty a spoustou napíchaných větví. Zhruba dva metry od levého břehu, by se to čistě teoreticky dalo jet, ale vzhledem k tomu, jak to celé vypadalo, bych to důrazně nedoporučil. Přenášení nebo přetažení je vhodné po levé straně.
Brod na Dyji
Na základě některých podnětů od vodáků zpracoval
Petr