Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Riviere-Batiscan.aspx?ID_clanku=1056

Riviére Batiscan

published: 10/27/2009

V Quebecu měli zase prodloužený víkend, slibovali pěkné počasí a kamarád Vláďa byl už několik týdnů natěšený na nějakou tu ‚eau vive’. Volba padla na Batiscan, protože to v okruhu 400 km byla jediná řeka, která měla vodu a navíc podél ní jezdí vlak (v pondělí, středu a pátek na sever; v úterý, čtvrtek a neděli na jih).

Reklama
Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

V pátek večer kempujeme v Reserve faunigue de Portneuf asi 100 metrů od vodáckého tábořiště. Byla tma a prázdné tábořiště jsme našli až když stál stan. Ráno jsme ještě zahnali černého medvěda a mastíme 60km na hranice ZEC (zone d'exploitation contrôlée) Jeanotte. Cestou rušíme u snídaně tři losice, které se posléze schovávají v hustém lese. V ZECu jako obvykle o cestě na naše nástupní místo v Pont Beaudet vědí pramálo. Nakonec jsme vyšpekulovali zkratku, kterou nás naše Nubira dostane asi 4 km od vody. S vidinou 4km portáže s OC1 na hlavě (Nomáda na zádech, ve Vláďově případě) a bagáží na tři dny dorážíme zbývajících 20 km (cesta tak WW3+, Vláďa a Nubira mají za ten výkon červený puntík). Balíme do loďáků vše co jsme v pátek nestihli tak, aby to šlo přenést. Postarší manželé na čtyřkolce se živě zajímají proč tu 4 km od řeky vykládáme lodě. Pak někam mizí a za chvíli doráží pickup s další čtyřkolkou na korbě. Děda někam parkuje panímámu, vrací se se zapřaženým vozejkem a už se lodě vezou oklikou asi 10 km k řece. Vezem se na sedadlech spolujezdců, Vláďa na VTT (Vehicle Tout Terrain) s vlekem. Já se svým řidičem chytáme jejich jejich prach a věci co se za jízdy vysypou. Lodě dostávají pěknou sodu, dvakrát převazujem, drncá to a je na tom kosa. Tak mnohokrát děkujem šlechetní lovci, škoda že nebudete v chajdě v pondělí, pomohli bychom vám od toho nabízeného losího masa co už nemůžete ani vidět.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Dáváme na vodu na řkm 143. Řeka je krásná, moje fungl nová OC1 Esquif Vertige z půjčovny přestává být fungl nová, Vláďa se učí zvedat a krysit Nomáda, prostě idylka. Řeka má asi 22 kyblíků, nízký stav končí při 30 kubáncích, minimum pro splutí je 15m3. Po kilometrech oleje, krásných dvojek a jedniček, přicházejí první čtyřkové peřeje a my koníčkujeme singlovku a přenášíme kajak.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Čekáme, až si s loděma začnem trošku víc tykat. Další pěkné peřeje jsou u soutoku s Riviére Jeanotte, ty šidíme při pravém břehu a Vláďa zaznamenává druhou krysu. Končíme na písečné pláži (řkm asi 132) pod soutokem, eskymujem, blbnem, pečem buřty, fotíme a jdem si po železnici prohlídnout pětkové peřeje co nás čekají ráno. Na voleji Vertige eskymuju poprvé pákou bez problémů. Vaky mám však kvůli svačince poloprázdné a druhý eskymák s lodí poloplnou vody nezvládám. Slibuju si že to zkusím na vysedacím místě s plnými vaky. Dopadne to podobně, jednou a dost…..

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan


Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Ráno vyrážíme do neuvěřitelné kosy, ale mezi mlhou začíná prosvítat slunce a slibuje pěkný den. Místo pětkové peřeje dáváme parádní skluzavku u pravého břehu a po dlouhém voleji za Miquickem začíná super voda. Malebné trojkové peřeje jsou vzhledem k nízké vodě docela technické, ale se spoustou vracáků k zastavení a prozkoumání, přehledné a s teplou vodou. Prostě paráda.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Za večerního sluníčka koníčkujem kolem megaválce ‚Seuil des Millitaires‘, kde se v 77 roce při noční rozplavbě nedostala včas na břeh skupinka kanadských vojáků. Stavíme stan na řkm 109 a nezničitelný Vláďa opět eskymuje a eskymuje a eskymuje…… Na pondělí zbývá 8 km po vodě a musíme stihnout severní vlak co jede kolem poledne. Vysedací místo u Barrage Batiscan je asi 20km od nádraží, a tak máme vychytrale v houští přichystaná kola. Abychom vše stihli, vyrážíme do ještě větší zimy a mlhy než v neděli, ale stojí to za to.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Krásné peřeje 3 až 3+, k tomu ta mlžná romantika. Skoro všechno jedeme na oči, takže v půl jedenácté vyrážíme z řkm 101 na kole do Riviére á Pierre na nádraží. Cestu po šotolině komplikují desítky pickupů, které si to mastí 60-80 km/h, zvedají mračna prachu a většinou kvůli cyklistům nezpomalí. Od Maryse Perron (asi přednostka stanice, prodává lístky, sestavuje vlaky, přijímá zavazadla, což vše při frekvenci projíždějích vlaků v pohodě zvládá), kupujeme lístky zpět do Pont Beaudet a místní Epicérii dáváme 9 kusů kuřat. Už je tu vlak. Diesel a dva vagóny, průvodčí přistavuje stoličku pod schůdky a jedem. Pozorujem řeku, na které jsme si užili tolik legrace a blížíme se k Pont Beaudet. Průvodčí se ptá kde to tedy vlastně chcem zastavit. Vysvětlujem že za mostem přes řeku a ten hodný pán volá mašinfírovi. Vlak staví v pustině několik metrů za mostem přes řeku.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Čtyři kilometry k autu utečou jako voda. Míjíme bobří hráz, která vytváří obrovské jezero nad cestou a fotíme medvědí trus. Pak svádíme boj s prázdnou nádrží a rozbitou cestou, ale Nubira vše zvládá a v pět jsme v Riviére á Pierre. Dojídáme kousky kuřat a nakládáme kola, která jsme nechali v epicérii. Ve 22:00 jsme doma v teple, v Shebrooku. Takže nezbývá než poděkovat pánům lovcůmza svezení, mašinfírovi za zastavení a paní v epicérii za pohlídání kol. Tak ahoj zase někde na vodě.

Riviére Batiscan
Riviére Batiscan

Vláďa a Hroch




Diskuse nad článkem
do Batiscanu, Hobo, hubert.libra~post.cz, 10/29/2009 3:09 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.