Při naší vodácké návštěvě jižní Francie (12.9.2005) jsme se rozhodli, že bychom rádi sjeli kus kaňonu řeky Verdon. Protože informace o celém úseku jsme měli jen nepatrné a do míst označených WW V – nesjízdné se nám jen tak bez kouknutí a na nafukovací Pálavě nechtělo, tak jsme vymysleli obrácenou variantu. Ráno okolo desáté hodiny dopolední jsme za jasného a teplého počasí vyrazili proti proudu řeky směrem kam to pustí. Nejprve jsme cca 2 km pádlovali ve vzdutí přehrady Lac de Ste-Croix. Spolu s námi spousty dalších návštěvníků na šlapadlech a jiných loďkách z půjčovny.
Po zhruba dvou kilometrech začal Verdon téci. Ze začátku nijak dramaticky. Již se ale nedal upádlovat proti proudu. A od této chvíle jsme byli sami. V těchto místech řeka tvořila zákruty, kde na vnějších obloucích byly písčité nánosy – jakési pláže, kde jsme po kotníky ve vodě táhli naši loď za sebou. A cesta vypadala asi následovně. 200 táhnout, nastoupit do lodě přepádlovat proud na druhou stranu, vylézt a táhnout 100 m a tak pořád dokola asi 2,5 hodiny. Takto jsme urazili zhruba další 4 km.
Reklama
Dále se krajina v okolí začala uzavírat. Řeka nabrala na rychlosti a vyskytovaly se místa WW II. Zde jsme už museli v proudu loď táhnout za sebou. Na břehu byly takové skalky, které jsme přelézali nad vodou do obtížnosti III UIAA (ještě, že jezdím na vodu v kopačkách, které mají na přední polovině uříznuté špunty).
Mezitím jsme neustále přejížděli řeku ze strany na stranu. Pokud to šlo, tak jsme se snažili vyjet proti proudu. Kaňon se z jedné strany uzavřel a druhý břeh byl poset velkými balvany. Zde jsme přelézali z jednoho na druhý. Pomocí provazu si Pálavu podávali, až jsme takovýmhle způsobem dorazili k rozbořené věžičce, která vypadala jako zbytek nějakého mostu.
Zde řeka začala nabírat slušnou rychlost. Uzavřela se do kaňonu. Již nešlo loď táhnout a tak jsme ji vyfoukli a složili na záda. V těchto místech jsme již detailně pozorovali proud a plánovali každý krok na cestě dolů. Začala se objevovat složitá a hlavně i nebezpečná místa. V jednom z nich mizelo zhruba 70 % vody z proudu pod velkým kamenem. Vytvářelo to jakýsi trychtýř. Pouze 30 % obtékalo toto místo celkem bezpečnou cestou. Šířka proudu byla zhruba 3 metry, čímž nebyl žádný velký prostor na manévrování. Naštěstí se dalo nad tímto místem vystoupit. My jsme při cestě dolů loď přetáhli. Zatím však stoupáme vzhůru. Z jedné strany se řeka zakousla do obrovské skály a vytváří kaňon se všemi jeho záludnostmi jako jsou vymleté kapsy, které nečekaně mění směr proudu vody.
I když toto místo nevypadá nijak záludně, zde jsme celkem bojovali
Cestou plánujeme každý krok. Postupně jsme vystoupali až k místu, které bych ohodnotila WW III – IV. Nebylo až tak záludné, ale pokud by se člověk cvaknul, tak následujících 200 metrů z kaňonu nevyleze. Objektivní riziko utopení (samozřejmě s helmou i vestou) bylo na můj vkus vysoké.
Zde jsme nasedli na vodu a pustili se po proudu dolů. Místy to byl boj. Řeka se nechová tak, jak by člověk očekával. Proudnice, která vytéká z jazyka, najednou mizí pod hladinou. Vytváří se na ni obrovské karfioly. Je nutné s nimi neustále počítat, aby se loď dala udržet v plánovaném směru. Zpětně lze říci, že jízda to byla vskutku nádherná. Snad jen pár poznámek na závěr, pokud se někdo rozhodne pro stejný postup.
- Počítejte s tím, že v kaňonu je slušná kosa, čím víc neoprenu tím lépe. My jsme takhle strávili skoro celý den a k přehradě jsme se vrátili v půl páté. Po celou dobu je člověk v ledové vodě.
- Je mnohem lepší jet alespoň dvě lodě, člověk může více zkusit, když mu na břehu někdo pomůže. (Samozřejmě dobře vybaven)
- Podle místních obyvatel bylo ve Verdonu neobvykle hodně vody. Její barva byla jako po povodních, takže to, co já popisuji jako složitá místa, může být za normálního stavu hračka, ale i naopak.
Shrnutí: Celkem jsme se vystoupali zhruba 7 km a dohromady i s plavbou zpět nám celá akce trvala 6,5 hodiny. Od vzdutí přehrady jsme nepotkali člověka. Krásné počasí, super voda, klid a samota. Tomu se dneska říká malý vodácký zázrak. Takže více takových zázraků a vodě.
FrantAla
Poznámka redakce: Sjíždění řek, natož zahraničních, pouze jednou lodí je potencionálně nebezpečné.