Tímto článkem se chci podělit o svoje zkušenosti s člunem. Nechci prosazovat nafukovací loď proti lodi pevné. Myslím, že obojí má na vodě své místo. S výrobcem nemám nic společného a nemíním tento článek jako reklamu. Pro úplnost: Jedná se o nafukovací otevřený kajak pro jednu osobu, se samovylévacím dnem. Nosnost max. 100 kg.
Reklama
Člun používám pro rekreační účely. Jsem zastáncem názoru jeden člověk jedna loď. Člun jsem koupil po rozpadnutí starého Heliosu. První dojem oproti Heliosu byl, že Safari je dost vratký. Dá se na to rychle zvyknout. Myslím že vratkost je dána tím, že pokud má být dno samovylévací, musí člověk sedět nad hladinou, a tím je těžiště výše. Pokud se člun zalije, voda poměrně rychle odteče. Šlajsna u Jelení lávky v Českém Krumlově se asi bez zalití projet nedá. Vadí mi ovšem skutečnost, že na sedátku voda pod zadkem zůstane. Jsem přesvědčen, že odtok vody z nafukovacího sedátka je řešitelný. Opěrka na záda by mohla být o něco vyšší. Při první plavbě na řece Oslavě (Vypouštění nádrže Mostiště) jsem podcenil instalaci popruhů pro nohy. Velice brzy jsem zastavil a popruhy nainstaloval. Bez popruhů plavbu rozhodně nedoporučuji. Naopak, popruhy dobře dotáhnout.
Safari a plavba na týden: Moje hmotnost je 70 kg. Měl jsem sebou stan, spacák a ostatní věci na týden. Safárko to zvládlo bez problémů.
Safari a peřeje: Jak bylo již výše uvedeno, jel jsem Oslavu. Úsek za "Vlasákem" je údajně WW II. Samozřejmě, že vlastnostmi nelze člun přirovnávat k pevným lodím, nicméně byl jsem mile překvapen.
Závěr: Pro toho kdo preferuje snadnost dopravy vlakem nebo autobusem, nepotřebuje háčka, nemá místo pro úschovu pevné lodě, chce mít svoji loď kdykoliv si vzpomene (v půjčovně se musí loď objednat) je tato volba podle mého názoru i přes některé připomínky velice dobrá.
Zdeněk
Ke článku připojím několik doporučení i já, jelikož jsem si Safárko taktéž otestoval. Když jsem si ho pořídil zhruba před 4 lety, mělo poněkud jiné odlišnosti, než je tomu v současné době při zakoupení. Popruhy si každý sám musel zavázat a záleželo i na důvtipu, jak to vlastně má být vše pospojováno, jelikož návod v tomto směru mlčel. Větším problémem však byly jízdní vlastnosti – ona vratkost, kterou zmiňoval Zdeněk, tak i omezené schopnosti vylévání na těžších řekách, nedržení směru jízdy. Dalším problémem bylo i neustálé sezení v mokru, jelikož jste zadkem byly pořád pod či na stejné úrovni vylévací otvorů.
Vše je ale řešitelné, některé rady jsou již u nových Safárek přímo součástí lodě. Nejprve několik obecných údajů – Safari je nafukovací gumový sit-on-top kajak. Je určen na turistickou vodu. Obtížnost na mém kajaku výrobce udává WW III, na druhém jsem viděl i WW IV!
Samovylévání – námi zakoupené Safárko mělo zhruba 10 otvorů po každé straně dna o průměru 1,2 cm. Těmito otvory samozřejmě dlouho trvalo, než se vyleje všechna voda. Pokud jste jeli něco obtížnějšího, pak to byl opravdu problém, jelikož jste v podstatě měli vodou neustále v lodi. Řešením je zvětšení vylévacích otvorů. Použijte raznici o průměru 1,2 a zvětšete je ve směru podélném, tedy zkracujete šířku mezi jednotlivými otvory. Ta by měla zůstat minimálně 4-5cm, aby nedošlo k jejich spojení či odlepení materiálu po nafouknutí. Otvory do šířky nerozšiřovat! Je také nutno dbát na plynulost a zaoblení celého otvoru. Měl by vzniknout obdélník se zakulacenými hranami. Pamatujte také na to, že čím větší otvor, tím je větší riziko zaháknutí třeba větve a následné nekontrolovatelné rozšíření otvoru.
Je taktéž velmi reálné, že toto rozšíření může znamenat malé propouštění vzduchu. U mnou upravované lodě je vidět, že vzduch rozšířením uniká, ale je to tak malé množství, že dříve stejně Safárko sfouknu do batohu. Nicméně buďte opatrní při této činnosti, jelikož jedna špatně umístěná rána může znamenat zničení lodě.
Směr jízdy – lze zakoupit směrovou ploutev u výrobce, která by vám měla pomoci udržet přímý směr jízdy. Netestoval jsem tuto možnost.
Sezení – abyste nemuseli sedět ve vodě, zkuste tento fígl. Safari se dodávalo se dvěma sedačkami. Jedna jako úzká zádová opěrka na těžší vodu, druhá jako sedačka ve tvaru L na línější řeku. Pokud tedy jedete něco těžšího, přidělejte zádovou opěrku a na vyvýšené sezení použijte nafouknutý díl ze druhé sedačky, který podsunete pod opěrkou. Budete tedy sedět zhruba o 2cm výše, čímž se dostanete nad úroveň vylévacích otvorů a voda tak nebude zůstávat pod vámi. Úplně se ji ale nezbavíte.
Vratkost - to je jediná věc, se kterou se nedá dělat nic. Na ni si musíte zvyknout.
Safari jsem testoval na potocích do WW III, na kanálu v Tróji a na klidnějších řekách. Z mých zkušeností je Safari nevhodné pro jízdu nad WW II. I přes úpravu samovylévání, když vám do lodě cáká jedna vlna za druhou, je u takto malého plavidla manévrovatelnost s každým kilem vody navíc velmi obtížná. Dost dobře nechápu, jak může výrobce dát použitelnost lodě do WW IV. Na náročnější obtížnost lze však jednoznačně doporučit příbuzného Safárka a tím je K1. Naše postřehy jsme již před 4 lety konzultovali s výrobcem Gumotex a je vidět, že se v mnohém od nás poučil. Otvory jsou již větší a sezení je taktéž již vyvýšené. Pro rekreační účely je vhodným plavidlem se závěry, které popsal výše Zdeněk.
Petr
P.S. Jelikož jsem si pořídil výkonnější K1, nabízím starší, upravené a v zachovalém stavu Safárko k prodeji. Pokud by měl někdo zájem, pište na můj email.