Na našem trhu je možné si vybrat sice z omezeného počtu samovylévacích trekkingových kánoí, ale ta možnost tu je. Mezi přední výrobce patří Gumotex se svým Orinocem. Vyrábí ho ve dvou provedeních, které se však od sebe neliší podstatným konstrukčním či design způsobem. Jedná se jen o různé variace použitého materiálu. Druhou společností je Japos CZ, kde vyrábějí čluny Ultimate. Sice se více specializují na větší rafty nebo motorové čluny, přesto v jejich nabídce naleznete i jediného zástupce a to kánoi Trekking 380. V dalších případech jsme odkázáni na dovoz ze zahraničí (např. HG Sport s dovozem lodí Spreu-Boote nebo Grabner s Outside). Cenové relace u uvedených člunů jsou skoro jednou takové a navíc není možnost si je zde v ČR půjčit na otestování.
Reklama
Do testů proto byly vybrány pouze dvě kánoe Orinoco 405M a Trekking 380, které jsou na našem trhu nejvíce dostupné. Test proběhl na rakouských řekách a to nejen na vodnatých, ale také na řekách s nízkým stavem. Taktéž se testovalo na různé obtížnosti a to až do WW IV, což je výrobci doporučená maximální obtížnost. I testující tým byl složen z několika lidí s různou mírou vodáckých zkušeností, aby byl zajištěn komplexní pohled na vlastnosti lodí.
K jednotlivým vlastnostem, o kterých budete číst, ještě malou poznámku. To, že jedna loď má určitou vlastnost lepší, neznamená, že druhá ji nemá, nebo že je nefunkční. Např. že jedna loď je stabilnější neznamená, že druhá je nestabilní. Porovnáváme vlastnosti mezi loděmi, které jsou velmi kvalitní, a proto hledáme pouze malé diference mezi nimi. Neporovnáváme tedy tyto vlastnosti s jinými typy, ale jen mezi těmito dvěma. V našem testu nebylo také možné porovnávat vlastnosti materiálů (hlavně odolnost podlah proti otěru a propíchnutí), ze kterých jsou složeny, i když je to velmi důležitá vlastnost. K tomu by byly nutné laboratorní testy, které jsme neprováděli.
Úvodem krátký popis shodných vlastností obou lodí. Jsou to samovylévací nafukovací trekkingové kánoe s obtížností do WW IV. V obou lodích se pro zvýšení stability na těžších řekách klečí a vodáci mají k dispozici fixační popruhy s bezpečnostní sponou pro stabilnější sezení.
Technické specifikace obou lodí dle výrobců:
specifikace lodi | Orinoco 450M | Trekking 380 |
| Orinoco | Trekking |
délka (cm) | 405 | 380 |
šířka (cm) | 105 | 105 |
průměr obvodového válce (cm) | 32 | 30 |
provozní tlak (kPa) | 25 | 30 |
počet komor | 3 | 7 |
rozměry složeného člunu ve vaku (cm) | 70x53x32 | 50x40x30 |
hmotnost (kg) | 25 | 19 |
nosnost (kg) | 350 | 300 |
počet osob | 2 | 2+1 |
cena dle výrobců | 25 990 Kč | 20 900 Kč |
Ve srovnání těchto uváděných parametrů jsou dva důležité rozdíly - nosnost a počet komor. Sice se může zdát, že Orinoco zvládne větší zatížení, přesto tomu bylo spíše naopak. Stačilo zatížení okolo 250 kg a už byly velké problémy s odtokem vody. Podlaha je totiž poměrně nízko nad hladinou, a tak jakékoliv větší zatížení znamená prohnutí podlahy a tím pádem i vodu v lodi a horší odtok. Na náročnějším terénu WW II a více docházelo k horšímu vylévání již při nosnosti 160kg, ale o tom více v článku. Trekking sice uvádí nižší nosnost, přesto jsou jeho vlastnosti lepší a zvládá větší zatížení bez zhoršení svých vlastností. Druhá věc je počet komor. Trekking má o 4 více, ale malé 2 jsou vlnolamy vepředu a vzadu (podobné jako Pálava), které Orinoco nemá, jelikož je konstrukčně vyřešeno jinak. Druhé dvě komory navíc jsou v podlaze - Orinoco má jednu velkou plochu, Trekking má podlahu složenou ze 3 nezávislých válců. To je obrovská výhoda hlavně v situacích, kdy píchnete. Pokud se toto stane, což na českých řekách není úplnou výjimkou, na Orinocu nemůžete dále pokračovat, zatímco na Trekkingu při propíchnutí jednoho válce můžete jet dále. Jako nevýhoda tohoto řešení pak je to, že místo o 3 ventily se musíte starat o 7. Poruchovost je však z vlastní zkušenosti daleko nižší, než pravděpodobnost, že někde píchnete.
Porovnani zadnich casti
A jak vypadají lodě po stránce konstrukční? Obě jsou velmi rozdílné. Zatímco Trekking spíše připomíná zdokonalenou robustní Pálavu, Orinoco má přední i zadní část kónicky zúženou a více postavenou proti vlnám. Taktéž podlaha a tím pádem i třecí plocha mezi člunem a vodou je rozdílná. Orinoco sedí na vodě po celé své šíři podlahy i válců - jsou prakticky v jedné rovině, tak u Trekkingu je nejvíce ve vodě podlaha, pak teprve o něco výše válce, které loď stabilizují do boků. Tyto rozdílné tvary sebou nesou i různé vlastnosti chování lodí ve vlnách. Orinoco je lépe točivější, stabilnější a lépe vyjíždí vlny díky zúženým špicím. Trekking je rychlejší, vlny více rozráží - ztrácí na nich rychlost a nabere i více vody, ale díky neuvěřitelné schopnosti samovylévání je v lodi neustále sucho. Tato vlastnost vylévání je asi největší předností Trekkingu. Díky více zdvižené podlaze nad vodou, než má Orinoco, a díky systému svázaných válců s podlahou (tyto díly nejsou slepené napevno jako u Orinoca, ale svázané) voda uniká po celé délce obou válců. Proto zvládne vylít daleko více vody, než Orinoco svým jedním otvorem za kormidelníkem. Na těžší vodě mělo Orinoco stabilně v lodi několik cm vody, čímž se stávalo těžší a samozřejmě o něco hůře ovladatelnější. Trekking bez problémů sjížděl vodnaté úseky WW IV bez známky vody v lodi.
A jak je to s ponorem. Je to opět konstrukční záležitost, kde jasně vede Orinoco. Trekking může být až o 5cm podlahou více pod vodou, než jeho konkurent. Trekking má však válce více nad vodou a tím pádem i větší ochranu před bočními vlnami. Tato vlastnost je na druhou stranu nevýhodou při pádlování v kombinaci se sezením, kde osa těla není nad válcem, ale je více v lodi. Z tohoto důvodu se o něco hůře pádluje a sedí. Orinoco má klasickou lavičku, Trekking má sezení vyřešeno trochu jinak. Na klidnější vody umožňuje výměnu sedaček za pohodlnější sezení, na divoké má uprostřed lodě přidělaný nafukovací vak v tvaru připomínající jehlan, který je pak mezi nohama, a na jeho základně se sedí. Vyšším postavám však výška sezení nevyhovuje a potřebovaly by sedět o několik cm výše. Tím by se dostaly i nad válec či jeho bok a snadněji by šlo pádlovat.
Když porovnáme obě lodě dle váhy, je Orinoco o 6kg těžší. Jenže to není opět jednoznačné. Válce i dno jsou u Trekkingu dvouplášťové, kde první vrstva je látková a druhá gumová. Orinoco je jednoplášťové, kde dno je ještě speciálně zesíleno. Pokud se Trekking namočí ztěžkne, jelikož látka do sebe absorbuje vodu. Druhou nevýhodou je i pomalejší vysychání člunu a poslední nevýhodou je nutnost lepit dvě vrstvy v případě poškození. Výhoda je opět v případě povrchových škrábanců, které u Orinoca mohou znamenat propíchnutí, zatímco u Trekkingu se poruší první vrstva textilie, ale loď se nepropíchne.
Dále už budu popisovat jen méně podstatné změny, které však pro někoho mohou být důležité. Orinoco má přetlakový ventil v podlaze, což může být výhoda nebo také nevýhoda. Z vlastní zkušenosti vím, že největší problémy jsou právě s nimi. Výhoda je jasná, že v případě slunečného počasí vám dno nepraskne, ale vzduch ujde ventilem. Trekking to řeší jiným způsobem a to tak, že s lodí dostanete manometr. Trekking díky svému systému svázaných a rozdělitelných spojení válců a dna může být v případě expedic lehce rozdělen do několika dílů a snáze transportován. V7hoda tohoto systému je i v případě oprav jednoho z dílů, kdy vám stačí zakoupit pouze příslušný díl a sami si ho vyměníte. Taktéž můžete díky tomuto systému sedačky posunovat a tím zajistit lepší těžiště lodě i v případě, že jedete sám. Orinoco má sedačky napevno. Trekking má kolem celé lodě lano, které mně osobně na Orinocu velmi chybí. Můžete se za něho chytnout v případě skoků, můžete k němu připevnit bagáž atd. Orinoco má úchyty pouze na konci a začátku lodě. Díky zdviženým špicím dopředu nic nedáte, mezi vodáky také není moc místa a navíc není materiál k čemu uchytit. Pokud ho dáte dozadu, tak si loďákem ucpete jediný vylévací rukáv. A když i přesto věci upevníte vzadu na jedné straně, budou neustále při jízdě ve vlnách vymršťovány do vody. Myslím, že tato jednoduchá pomůcka by Orinocu neměla chybět. Z výše popsaného plyne i to, že Trekking má větší prostor v lodi a to jak mezi vodáky, tak i před a za nimi. Taktéž jsou na Trekkingu pěkně vyřešené přední a zadní kapsy na vlnolamech, kde je smotaná koníčkovací šňůra. Ta Orinocu úplně chybí. Orinoco zase umožňuje připevnit pohon na malý motor. Posledním kritériem pro mnoho vodáků může být cena. Trekking je (v době psaní článku) o 5000 Kč levnější, než Orinoco.
Shrnutí. Jak bylo již napsáno, jedná se o velmi kvalitní lodě, které jsme mohli během několika sjezdů testovat. Splnili naše očekávání a byly bez problému použitelné jak na lehkých řekách, tak i na těžších. Lodě nebyly testovány dlouhodobě, proto v testu nejsou podchyceny možné problémy při jejich dlouhodobém užívání. Pokud vybereme nejdominantnější klad a zápor u každé lodě, tak Orinocu se dá vytknout systém vylévání, Trekkingu jeho sedačka. Naopak Orinoco má dobré jízdní vlastnosti při vyjíždění vln, Trekking má velmi kvalitní vylévání.
Cílem testu nebylo rozhodnout, která z kánoí je lepší, ale poskytnout co nejvíce informací hlavně v rozdílu mezi nimi. Záleží tedy na každém, zda preferuje určitou vlastnost dané lodě nebo zda mu vyhovuje něco jiného. Každý si tak může vybrat dle svých kritérií. Závěrem ještě přehled všech, tedy i těch méně podstatných, vlastností, které byly popsány výše. + označuje klad, mínus zápor.
Orinoco 450M | Trekking 380 |
+ točivější | + vylévání |
+ stabilnější | + cena |
+ lépe vyjíždí vlny a válce | + vyšší válce proti vlnám |
+ přetlakový ventil | + více místa v lodi |
+ lépe se slepuje | + možnost rozdělit loď na více dílů |
+ menší ponor | + kapsy na volnolamech |
+ umožňuje připevnit motor | + možnost posunu sedaček a tím i těžiště |
- při větší záteži voda v lodi | + výměna sedaček dle obtížnosti vody |
- hůře vylévá | + větší prostor v lodi, lze vést i porcelána |
- nemá koníčkovací šňůry | + 3 komorová podlaha |
- nemá po obvodu lodi provaz | + váží méně |
| + jednodušší výměna poškozených dílů |
| - hůře schne |
| - větší ponor |
| - nízké sedačky |
Petr