Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/cechy/vrchlice.aspx?ID_reky=400
Home Czech Rep. Vrchlice Mapa

Brook Vrchlice

75% Oblíbenost řeky


  • Source of: near of village Štipoklasy
  • Lenght of river in km: 19,5
  • Difficulty:
      Part river km Difficulty
    upperChlístovice – vzdutí Hamerský rybník 19.5 - 15,7WW I-II
    middlevzdutí Hamerský rybník - hráz Velký rybník15.7 - 9.4ZW
    bottomhráz Velký rybník - Kutná Hora 9.4 - 5,0WW I-II (IV)
    Kutná Hora - ústí do Klejnarky 5,0 - 0,0ZW - WW I

  • Conditions: upper part has narrow river basin with many low foot-bridges and fallen trees. Finish is in front of Hamersky pond. Bottom part begin difficult cascade next part is simply. Be careful to low foot-bridges. Finish is in town Kutna Hora.
  • When, who, how long, type of boat:
    The limits are defined almost for canoe. For kayaks can limit a few cm less, for rafts higher.
    PartwhenWater gaugeTopically PVL Actual water level
    upper in spring or after rain minimum: 2 m3/s
    part: z Chlístovic
    water gauge: Malešov
    time (gauge): 29.11. 02:30
    14 cm
    0.11 m3/s
    bottom (pro splutí kaskády optimum 6 m3/s) minimum: 70 cm
    part: od rybníka
    water gauge: Vrchlice
    time (gauge): 29.11. 02:30
    11 cm
    0.038 m3/s
    minimum: 55 cm
    part: od Kutné Hory
    water gauge: Vrchlice
    time (gauge): 29.11. 02:30
    11 cm
    0.038 m3/s
    Mapa sjízdnosti Statistika sjízdných dnů v měsíci - part z Chlístovic
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 2020000000000010
    Rok 2019000010000000
    Průměr000000000000

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - part od rybníka
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202420000000300
    Rok 2023000200000003
    Rok 2022000001000000
    Rok 2021240000000000
    Průměr110000001001

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - part od Kutné Hory
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202456000000300
    Průměr56000000300

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

  • Character of river:
    Partwidth or charactercountrysidetype of boatrecommended forspeed of flow
    upper3 – 8 mskalnaté údolí, louky kajak, kanoe nevhodné pro raftexperiences3 km/h
    bottom8 – 10 mskalnatá kaskáda, údolí, město, pole kajak, kanoe nevhodné pro raftkaskáda - velmi zkušené, jinak experiences5 km/h

  • The best part: bottom
  • Dangerous part: fallen trees, low foot-bridges, small steps, cascade
  • Usual put in and take off point: Chlístovice – Malešov; Velký rybník – Kutná Hora
  • Continue on river: Vavřinec, Klejnarka, Janský potok,
  • Access to river: the road well
  • Camps: (Add new link )


Řeku už jeli: (10)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Koks
6 hráz rybníka-K.Hora Sedlec WW III 15.9.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 96 cm/7 cbm Popis: popáté na Vrchlici a dnes nekrásnější sjezd ever. Průtok 7 kubíků udělá s potokem divy, rázem je celý úsek až ke sv Barboře poctivá trojka. Samotný peřeje tak náročné nejsou, jen kdyby nebylo zákrut, větviček a nutnosti často kličkovat mezi vzrostlými stromy. To dělá sjezd za tohoto fofru už náročným a zároveň velice zajímavým.

Eki
2 Žel most u nádraží Kutná Hora - ústí do Klejnárky ZW, WW I 27.12.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Vrchlice, stav: 50 cm, 1.06 m3/s Popis: Začínal jsem nad železničním mostem u hlavního nádraží v Kutné Hoře. Reálně tu byl průtok podle ČHMÚ nějakých 1,7 m3/s (https://hydro.chmi.cz/hppsoldv/popup_hpps_prfdyn.php?seq=307015) plus něco. Koryto je srovnané, nikde jsem nedrhnul, limit splutí bude tak 1,5 m3/s, možná i méně. Za tohoto stavu by určitě šlo splouvat minimálně ze zastávky Kutná Hora-Sedlec. Čtyři zátarasy z naplavených kmenů v toku, obneseny po břehu. Bylo vidět, že příliš vysoký průtok, který tu byl před mým splutím, už by mohl být nebezpečný - tah do vrbiček. Krajinově bohužel nic moc a dosti vyplavených odpadků. Úsek je bez jezu. Nepotkal jsem žádnou loď. Doprava vlakem.

Koks
8 Velký Rybník- Malín (km 1,1) WW II 16.4.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 81cm/4,3 cbm Popis: Vrchlice- před lety láska na 1.pohled, která časem vůbec nerezaví :)

Herčus
8 Velký rybník (pod vodopády) – Malín (1. silniční most) WW I, WW II 16.4.23 nafukovací singl Hodnoceni
Vodočet: Vrchlice, stav: 81 cm, 4.3 m3/s Popis: Bohužel nám už hráznej přškrtil vodu a tak máme smůlu poznat Vrchlici za stavu 99cm, 7,8cbm, ale možná by to už byl moc velkej fičák, přesto takovejch 90cm by bylo asi skvělejch a lepších než 81cm. Opět jako vždycky krásná plavba a i za krásnýho počasí. Tentokrát přenášeno tuším 2-3 x stromy. Příště si asi už ušetřím plavbu pod Kutnou Horu a budu končit někde na jejím konci.

Koks
9 hráz rybníka-ústí WW I, WW II 20.2.21 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 73 cm/3,2 cbm Popis: po 3 nedělích repete. Nechci se opakovat s superlativech, ale když teče Vrchlice, tak prostě musíš!!

Herčus
9 Velký rybník (pod vodopády) – ústí do Klejnárky ZW, WW I, WW II 20.2.21 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: vodočet Vrchlice: dle PLA 73 cm / 3,2 m3/s, dle CHMI 77 cm / 3,7 m3/s Popis: Máme kliku a nějaká voda nám vydržela ještě do soboty, když už jsme se ve čtvrtek rozhodli jet místo Vrchlice Klejnárku. Máme parádní počasí, o poznání teplejc, než před třemi týdny a trochu nižší stav vody nakonec byl sympatičtější, než jsem očekával. Stále to bylo zábavný a stálo to za to, škrtání bylo minimum. Jasně, že 3,8cbm předtím bylo lepších, než 3,2cbm dnes, ale mělo to smysl sem jet. Limit je nějakých 3cbm, ale myslím, že by se to pro někoho, kdo po tom touží dalo nějak bez větších vln a častějšího škrtání sjet i okolo 2-2,5cbm. Od svaté Barbory v Kutné Hoře by bylo i těch 2cbm podle mě dostačujících, protože se koryto zklidní a v dolní části Kutný Hory a pod ní i zúží. Tentokrát máme čas a tak jedeme až na soutok s Klejnárkou. Ve spodní části od Malína, co jsem minule nesjel je vidět, jak ubývá spád a Vrchlice ke konci se stává takovým zarostlejším polabským kvakem, ale protože je to jen několik set metrů, vítám to jako zpestření už tak pestrý Vrchlice a nějaká větev otírající se o helmu, nebo skrčení pod strom mě nerozladí z dobrýho pocitu Vrchlice, spíš naopak. Po Klejnárce se vezeme ještě 200 metrů k autu u ČOVky, kde končíme.

Koks
8 rybník řkm 9 - Malín řkm 0,8 WW II 31.1.21 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 78cm/ 3,9 cbm Popis: Moje láska Vrchlice !! Bohužel - hezkého pomálu - teče jednou za X let, tak prostě musíš i v lednu, když to nastane. Dvojková záležitost, krásné peřeje mezi vzrostlými stromy, sem tam obtížnější průskok, jinak kochačka v krásné přírodě, úžasný průjezd Kutnou Horou, impozantní Sv.Barbora, při slunečném počasí ani teplotu -2 st nevnímáš. Pod KH zklidnění na WWI i s pěknou vrbičkárnou, takže ani zde není o taškařice nouze.

Herčus
8 Velký rybník (pod vodopády) – Malín (1. silniční most) WW I, WW II 31.1.21 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: vodočet Vrchlice: dle PLA 78 cm / 3,9 m3/s, dle CHMI 81 cm / 4,3 m3/s Popis: Hodně hezký potok. Na vodu dáváme u Velkého rybníka pod hrází pod třetím skokem do krásně čistý vody. Peřeje v následujícím skalnatým údolí jsou dost častý a zábavný, za tohohle téměř optimálního vodního stavu hezky svižný v parádním spádu, ale i tak se tu a tam najde místo, kde škrtneme o nějakej kámen, pařez, nebo něco na ten způsob. Od startu po úvodní peřeji se voda v pravotočivý zatáčce opírá o skálu a hned pod tím v následující peřeji je padlý strom, co se musí obnést, líp zleva. Po dalších peřejích potkáváme první malý jez v lese, co jde i pro málo vody projet středem. Následují další WW2 peřeje a už jsme u Spálenýho Mlýna, kde nejdřív skočíme stupeň s kratším vývarem, ale víc vody by znamenalo větší vývařiště, následuje další jezík s šikmou spádovou deskou, co šel sjet úplně vlevo a hned za ním nízký most bez zábradlí vhodný i pro auta, co odvádí vodu několika rourami vespod. Roury těsně kapacitně nestíhají a tak se voda asi dva centimetry přelejvá přes most, což v první chvíli z lodi není moc jasný, co se to tu děje, ale najet lodí na most a pozorovat auto, co nám dává přednost nebo možná jen nevěřícně zírá bylo docela kuriozní. Při přenášení vidím, že ze spodní svislé strany mostu ční hřebíky, tak na ně myslet. Po chvíli následuje ještě jeden podobný most, ale u něj už roury kapacitně stíhají, tak ten přeneseme vpravo. Pak zase peřeje, někdy WW1, někdy WW2, záludnosti v podobě kličkování mezi stromy v rychlym proudu, prostě zábava jak má bejt. Jez ve Vrchlici přeneseme zprava i když by asi šel s opatrností sjet. Jakmile se na obzoru objeví Chrám sv. Barbory, je jasný, že už jsme v Kutný Hoře a taky je jasný, že už moc divokých peřejí nebude, přesto pořád má smysl jet dál, protože je to sranda... Po příjezdu do města se postupně a pak zcela zreguluje koryto, okolní výhledy na město jsou asi zatím mým nejhezčím průjezdem městem v Čechách. Potok i když je zregulovaný, tak má spád a uhání dost rychle dolů. Zrada v regulaci je jenom jedna a to splav u zimního stadionu. Zrada je v tom, že proud nad splavem nezpomalí ani o píď a taky tvar splavu... Jedu poslední protože jsem fotil město, vidím, že je splav přede mnou a ostatní všichni dole a hlavou nahoru. Na poslední chvíli na koruně splavu vidím, že koruna jde šikmo přes šířku toku, má šikmou spádovou desku a dole je šikmý válec, co kope zprava doleva a za válcem těsně pod vodou hrana kolmý zídky břehu co taky odráží vodu doleva, takže by bylo lepší najíždět si to celý víc v levý půlce, ale nakonec to prošlo. Rychlá narovnaná plavba čistým korytem pokračuje až k vlakový zastávce v Sedlci, kde se najednou koryto zúží a přímo na břehu se začne objevovat mladá vegetace s větvičkama, co procvičí úhybný manévry těla. Za pár let, jestli to povyroste, bude to čím dál větší peklo, teď to ale bylo stále zábavný. No a do toho se znenadání objeví několik dendrologických pochoutek, jakoby sám potok měl smysl pro humor, aby vyzkoušel co všechno v rychlym proudu ustojíš... Potkáváme jeden padlej strom na kterym si Vrchlice připisuje už druhý bod za vykoupání jednoho dobrovolníka, co si nenechal odstup na zastavení před předchozí lodí. Se stromem jsme pohli, takže už ho za týhle vody nepodjede ani kajak. Pak se potýkáme s rostoucím stromem uprostřed, nějakym chroští a po chvíli končíme u prvního mostu v Malíně, kde končíme. Sice nám mrzlo - něco mezi nulou a mínus třema stupni, ale máme hřejivý sluníčko a při takhle akčním potoku mi je zima jenom na nohy. V Hoře jsme byli středem pozornosti, protože počasí vyhnalo ven spousty výletníků. Bylo to fakt pěkný, už se těším na repete tohohle vzácnýho potoka, co má vodu sakra pomálu. S vodou pokud budu brát hodnoty na PVL máme těsně skoro 4 kubíky a určitě má smysl za týhle vody jet, moje optimum bude někde mezi 4-5,5cbm, pak už by to mohlo být místy nebezpečně splachovací. Bylo to tak super, že mě ani nemrzí, že mi utekla Skalice, ale ta na rozdíl od Vrchlice mívá vodu častějc.


Zobrazit podrobnosti vodáků o této řece z jejich zápisků
River guide:

Tisk kilometráže:

Od říčního km: do říčního km:

Detailní výpis:



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.