Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-5-plzenskych-rek-v-jeden-den.aspx?ID_clanku=1875

Jak se jezdí na katamaránu

published: 2/1/2017

V minulém povídání jste se dozvěděli, jak jsem katamaran přivedl na svět. Co mne tedy čekalo v sedle tohoto oře?

Reklama

V prvním přiblížení by se rozdíl mezi jednotrupou lodí a katamaránem dal přirovnat k rozdílu mezi motorkou a čtyřkolkou. Přirovnání sedí, dokud nepostavíte čtyřkolku na dvě kola, dá se s ní pokračovat v jízdě jako na motorce, jen pod sebou máte trochu nakloněnou rovinu. Ne tak s katamaránem. Na válci kruhového průřezu by snad uměli držet rovnováhu jen princ Mojmír s princeznou Krasomilou. Jinými slovy, mez stability je u katamaránu docela ostře ohraničená.

Mohlo by se zdát, že rozkrok dvou válců osvobodí jezdce od náklonů. Ve WW I to docela platí, ve WW II už je to trochu nepohodlné. V těžším terénu už bez nich neobejdete, i když nemusí být úplně přesné. Odpuštěno je leccos. Jenže katamarán kopíruje hladinu a naklání se podle momentálního sklonu hladiny. Tím se správné naklánění stává složitějším.

Někde stačí výklony dělat automaticky a jinde nutno úpěnlivě. Foto z videí Helči a Matouše
Někde stačí výklony dělat automaticky a jinde nutno úpěnlivě. Foto z videí Helči a Matouše


Další varianta úspěšného výklonu. Foto Saigon
Další varianta úspěšného výklonu. Foto Saigon

Stabilita dvou válců má však jednu velkou slabinu. Když se proud opírá do kamene či skály a nažene vás tam bokem, válec nejenže po kameni nesklouzne jako plastovka, ale k drsnému povrchu se přilepí. A když klouže, tak jen směrem nahoru ven z vody. Do druhého válce se při tom opírá proud. Během zlomku vteřiny podle dravosti proudu nabere katamarán rotační pohyb okolo podélné osy. Nevěřím, že v této situaci by si princ Mojmír snadno s výskáním ve tváři poradil. Jako na každé lodi je třeba včasný náklon ke kameni ještě před nárazem a zvýšit naději úspěšně ustát situaci snahou co nejvíce zdvihnout druhý válec z vody a udržet ho tam. Jak říkám, záleží na dravosti proudu, protože zdvihnout jeden válec z vody je situace, kterou jsem popsal při srovnávání se čtyřkolkou. Navíc podle Murphyho zákonů dva ze tří kamenů, do nichž narazíte, mají šikmý náběh a dopadnete jako ornice na radlici. V tom případě je lépe narazit čelně, a pak se nechat stočit do boku a sjet si třeba kousek pozpátku.

Couvání ze schodů. Foto Franta Bobr
Couvání ze schodů. Foto Franta Bobr

Dalším podobnou slabinou je zapíchnutí se jen jednoho válce při serfování. Páka vody je pak takřka nevyvážitelná:

Těsně před zapíchnutím válců do laminárního proudu. Foto Saigon
Těsně před zapíchnutím válců do laminárního proudu. Foto Saigon

Třešničkou na dortu je při těchto hrátkách objíždění kamene z obou stran najednou. Místo objíždění kamene si chviličku odpočinete a můžete se i dočkat odměny ve formě kleteb nešťastníka, co vám důvěřoval, a držel se vaší stopy v těsném závěsu.

Zmíním i vztah katamaránu k vodáckým maratónům. Výhodou při takové akci je pohodlné sezení. Nevýhodou je, že je nezbytné disponovat fyzičkou nebo množstvím času. Jsou to prostě dvě nafukovačky a podle toho si vyžadují přiměřený pohon. Je to znát nejen na dlouhých tratích, ale i ve větších válcích, kde neproklouznete jako plastovka. Navíc kostra a chodidla je další plocha, kterou při zanoření brzdíte. Opět musí přijít hrubá síla a svižnost temp.

Hrnutí vody při průjezdu válcem. Foto Lubor a Žralok
Hrnutí vody při průjezdu válcem. Foto Lubor a Žralok

Již v minulém díle jsem zmínil, že nedílnou součástí jízdy na katamaránu je rozšířený styk s vodou. Nohy se tam nehřejí schované ve skořápce lodi. Ošplouchávání budí u někoho obdiv, u jiného starost o mé zdraví a našli se i tací, kteří měli na mysli to duševní. Ale ujišťuji všechny, ve vodě člověk stále není, má konstrukce zajišťuje, že jak rychle voda přiteče, tak rychle odteče. A teploučko mi zůstává uvnitř.

K mému ježdění vždy patřily a patří různé komentáře od ostatních účastníků vodního provozu. Jeden z neobvyklých komentářů kromě: „Hele, katamarán,“ jsem obdržel formou dotazu od místních vodáků v hospodě U Rozvědčíka. Chtěli vědět, co prý to mám na střeše auta za rakety (byly to ty úplně první zelené válce).

Příjemná a zároveň laskavá jsou závistivá zvolání „To je pohodlíčko, vezeš se jako pán.“ K dalším častým hláškám patří: „Dá se to eskymovat?“ „Má to kotvu?“ „Kde jsi to koupil?“ „To sis nechal dělat na zakázku?“ „Uděláš si ještě motorek?“ „Chtělo by to šlapání.“ „A co stěžeň s plachtou?“...

Mezi nejlepší hlášky řadím tyto dvě. První jsem zaslechl na Kamenici v místech, kde řeka opouští Plavy. Parta mladých silných kajakářů za mými zády nasedala od vlaku na další jízdu a jeden z nich k rozjařeným druhům pronesl: „Koukněte, tohle nás jednou čeká!“

Druhá událost se stala na Čerťákách před Schody. Kamaráda Hanze se nedůvěřivě dotázal jeden kajakář: „Ten starší pán na té nafukovačce to pojede také?“ A Hanz s bystrostí jemu vlastní okamžitě reagoval: „Jistě, ten nám to tu najíždí!“ Poprvé v životě uviděl, jak vypadávají oči z důlků.

A když se stane, že někdo katamarán nepozná a nemá mu to kdo vysvětlit, odpovídám, že mám vodní sáňky.

Na závěr mám dobrou zprávu. Nesmutněte. Kdo by chtěl rozšířit můj jednočlenný tým katamaránistů, mám pro něj dobrou zprávu. V Čechách žije ochotný český výrobce, katamarán takřka stejných parametrů již stvořil a odzkoušel. Na rozdíl ode mne nemá pevnou kostru, čímž je lehčí a plně sbalovací. V případě zájmu napište, dám vám kontakt.

Ctěme tedy odkaz největšího Čecha, který naznačil, že se dvěma je vše pohodlnější. Se dvěma trupy či se dvěma listy. A katamarán má oboje.

Bořík




Další kapitoly:


Diskuse nad článkem
Tým katamaránistů, Vladimír, 2/1/2017 12:06 PM
| Re: Tým katamaránistů, Klasik, 2/5/2017 11:32 AM
Neflákat!, Tibor, 2/2/2017 6:53 PM
| Re: Neflákat!, Bořík, 2/2/2017 7:15 PM
třešnička na dortu, žralok, zralok~email.cz, 2/2/2017 9:49 PM
Kolega, Chobotnice, 2/5/2017 8:58 AM
| Re: Kolega, Vladimír, 2/5/2017 1:17 PM
| Re: Kolega, Bořík, 2/5/2017 1:25 PM
| Re: Kolega, Chobotnice, 2/5/2017 2:30 PM
| Re: Kolega, Vladimír, 2/5/2017 8:18 PM
| Re: Kolega, Chobotnice, 2/8/2017 10:46 PM
Opravdu, Vladimír, 2/9/2017 5:13 PM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.