Diskuse nad článkem |
Opravdu, Vladimír, 2/9/2017 5:13:26 PMto nemá ten náboj. Ta první fotka je fantastická. Rád bych toho Inda (či co to je) viděl dělat s tím pádlem závěs, případně eskymáka. Reply
|
|
Re: Kolega, Vladimír, 2/5/2017 8:18:40 PMUž aby to bylo. Prýgl je zamrzlej nezamrzlej, jako v té pohádce. Prostě adrenalin. Vzít cestou na loděnici zkratkou přes led do batůžku tři prázdné petky a do kapsy dva šroubováky víc než aktuální... Reply
|
|
Re: Kolega, Bořík, 2/5/2017 1:25:19 PMPrávě nad tím dumám. Ale tahat někam k vodě takové kmeny ... To by chtělo z chobotnočákových polystyrénů, když se z nich daji dělat "staré trámy" do interiérů ... Už jsem také uvažoval, že pevné tubusy by mohly jít udělat cestou konstrukce CHobotničákových Nautilů. Reply
|
Re: Kolega, Vladimír, 2/5/2017 1:17:14 PMTo je nádherný... To musím nějak využít. Jo, to je moje srdeční foto. Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Klasik, 2/5/2017 11:32:03 AMVladimíre, žeru tvůj sloh a názvy. "pokud nechceš mít pánské partie imrvére ve vodě (hydrodynamika mezi plováky při šlapání vytváří takovou laškovnou vlnku)." Mimochodem, dělání vln se úspěšně řeší fázovým posunem vln na tvarované přídi. Je to jeden ze základních a možná nejdůležitějších parametrů z hlediska energetické náročnosti plavby. Proto když to kolem tebe provalí oceanliner tak tě pohoupe mnohem míň, než stejně rychlá a přitom mnohem menší loď. Existuje na to hromada SW, ale s tím nemám žádnou zkušenost. Navíc se obávám, že to pro malé lodě a velkou rychlost nebude aplikovatelné. Mimochodem při tom šlapání ... co takhle hydrofoil? Reply
|
|
Re: Tým katamaránistů, Vladimír, 2/3/2017 10:43:56 AMHmm, ta sbíhavost plováků je zajímavá informace. Musím vyzkoušet! Jinak u šlapacíhho nafukovacím katamaránu se systémem Hobie (laminátové verze se to tolik netýká) je faktorem i pohyb plavidla nahoru a dolů při počáteční fázi pohybu ploutví (je to jako u tuleně), na což relativně lehké plavidlo reaguje zvláštním poskakováním. Je tak markantní, že jsem mu dal jméno Poskok, což je naprosto odpovídající, byť Poskok v chorvatštině znamená zmiji růžkatou, tedy nic pozitivního. Laminátový katamarán ze štrekařských kajaků nazývám vzhledem k jeho tvarům a záhadného určení Hvězdolet. Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Bořík, 2/3/2017 10:27:02 AMS hydrodynamikou mezi plováky (sčítání šípovitých vln) jsem si také hrál. Musel jsem najít rozestup válců úměrný rychlosti, která se dá vyvinout. A ke snížení součtových vln také přispěla mírná sbíhavost plováků. Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Vladimír, 2/3/2017 10:17:33 AMNaše cesty se liší v tom, že já s katamarány nepočítám na divokou vodu (jak jsem psal), ale na velké vodní plochy a velké řeky. Takže citlivost na vítr a fyzickou pohodu jezdce. Židličku jsem řešil tak, že jsem za horními ohyby přeřezal nohy a do odřezaných vložil nasazovací čepy, které po vyndání židle z lodě hbitě nasadím a zasednu. Osvědčilo se. U katamaránu se šlapadlem je vhodné sedět krapet výš, pokud nechceš mít pánské partie imrvére ve vodě (hydrodynamika mezi plováky při šlapání vytváří takovou laškovnou vlnku). Protože vlny, se kterými se vypořádáváš, jsou z hlediska balance odhadnutelné a zvládnutelné, vyšší posaz nevadí, a větru je to, zda sedíš deset nebo patnáct centimetrů nad vodou, celkem jedno. Laminátový trimaran bude mít dva krajní plováky kapkovitého profilu s ostrou hranou ("úkapnou") dole, budou natáčecí a budou fungovat i jako kormidlo. Bude možné je za jízdy zvednout a plout pouze na středním plováku. Dno hlavního (středního) plováku bude podélně "vboulené" tak, jak to mají dračí lodě, kvůli větší stabilitě, ochraně šlapacího kloubu a taky, aby plavidlo mělo míň práce jet rovně. Počítám, že natáčecí boční plováky odpor podélných "rýh" při natočení přeperou. Holt, uvidíme. Nemám vědomosti, mám naději. Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Bořík, 2/3/2017 9:39:51 AMTo jsem na ten laminovanej zvědavý. Ta židle je přeci jen vysoká a abys ji mohl postavit i v kempu. To jsi krátil její stojací oblouky nebo je udělal odpojovací ? Jeden z mých pokusů dosáhnout menší jízdní odpor bylo zdvojení dvou malých válců (co jsou v Hrabičkách) nad sebe a udělat tak úzké plováky, jako to mají velké námořní katamarany. Tím, že se nezvětšila déla, spodní válec byl skoro celý ponořený. Trochu rychleji to jelo, ale na úkor obratnosti. To co jsem před tím zatočil na jeden záběr, jsem teď musel na tři až čtyři. Ponor byl cca 18cm. Mnohem lepší byla cesta mírně zvětšit průměr velkého válce. S těmi nejnovějšími válci se obratnost rapidně zlepšila - viz co jsem sjel a to v podstatě neumím vůbec pádlovat (zejména porovnávám-li se s Luborovou pádlovací školou http://www.kanoe.cz/clanky/sko... ) Tuším, že ideál by byly plováky s průřezem dna mírně eliptickým, aby se snížil boční odpor. Jenže to znamená laminovat = bát se s tím do divoké vody. Použít plast = naroste váha. Závěr = zůstávám u nafukovacích. Do článku jsem už nevpašoval, že katamarán je citlivější na boční proudy (opírají se do dvou ploch) a ke stylu jízdy tedy patří dobře číst vodu a vybírat cestu. Najíždět dřív, třeba bokem (tady se zúročuje vyšší stabilita), mnohdy se nechat unášet a co nejvíc se flákat, jinak by se člověk udřel. To je další důvod proč nejezdit těsně za katamaránem, který plno míst projíždí po svém. Party se kterými jezdím to moc dobře vědí, za mne se neřadí a raději mne nechávají zavírat pochlebujíc mi že prý dobře jezdím Reply
|
Re: třešnička na dortu, Bořík, 2/2/2017 10:24:14 PMTo si pamatuji, škoda že se nezachovalo víc fotek, někdo to překonání kmenů fotil celé: nájezd a nástup na první kmen; Révérence; Pas de cheval; Tournant, en; Sauter vers l`arriére. Nebo tak nějak podobně to bylo Reply
|
třešnička na dortu, žralok, 2/2/2017 9:49:27 PMPro mě je teda třešničkou na dortu tvé zdolávání padlých kmenů na úrovni hladiny . To mě fakt dostalo http://www.zralok.estranky.cz/...Pobavil jsem se jak v tom francouzském filmu s Louisem de Funèsem v kajaku s dírou na nohy . Reply
|
Re: Neflákat!, Bořík, 2/2/2017 7:15:08 PMTak to jsi byl Ty ? Před 4 roky na Doubravě, mlčenlivý kluk, věk asi 12 let ? Musel jsem Tě odehnat, abys za mnou nejezdil ... Ale když tu koukám na tvůj profil, to musel být někdo jiný ! Reply
|
Neflákat!, Tibor, 2/2/2017 6:53:35 PMNo já bych ty šutry tak lehkomyslně nepřejížděl - děti sice už máš, ale ... Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Vladimír, 2/2/2017 4:08:22 PMNo, já jsem pořád spíš v začátcích. Oba katamarány mám na šlapací pohon (Hobie drive), což má svá specifika - například hydrodynamiku mezi plováky, náročnost kormidlování a tak. Šlapací jednotka má značnou sílu a nároky na vytrvalost a sílu se neliší od jízdy na kole (i když pohyb nohou je jiný), vyžaduje však hloubku cca půl metru a pokud možno žádné šutry a občasnou údržbu - je to přece jenom drahý špás. Rok jsem na tomto katamaránu vychytával různé okolnosti plavby - optimální sezení, upevnění šlapací jednotky a další. Váha katamaránu sakumprask cca 15kg, udržitelná rychlost kolem 6 km za hodinu. Zkoušel jsem ho na moři a choval se dobře - ještě jsem jej však nezkoušel v extrémních podmínkách. Na řeky jej asi brát nebudu, na to mám jiné lodě, ale je prima skladný (do vaku od Pálavy) a beru jej sebou na manželčiny seakajakářské akce. Druhý katamarán jsem dokončil na podzim a má za sebou jen pár vyjížděk po přehradě. Jedná se o dva plováky ulaminované do kopyta rychlostního kajaku, tedy dvě jehly délky 5 metrů, celkové šířky 125 cm a celkové váhy kolem 25 kg. Má uzavíratelné nákladní komory, pohodlnou sedačku využitelnou i pro kemp (Eurotrail Moita) a je opět skládací. První dojem je, že se hůře rozjíždí, ale pak jede jak splašený buldozer. Přes velké kormidlo poněkud hůře točí, ale dá se tomu pomoci kajakovým pádlem (nějaké pádlo sebou beztak vždy musíte mít). Ještě uvidím, jak se bude chovat ve vlnách, přece jen, spoje jsou zde sice vyztužené, ale na tvrdo. Nuž, ne každá cesta vede vždy optimálně k cíli (že, český Járo). Momentálně mám rozestavěný laminátový singl trimaran na kombinovaný (šlapací a kajakový) pohon, se kterým bych chtěl letos opět vyrazit na Dunaj. Včera jsem sádroval kopyto, zítra jdu brousit a když Melounek dá, do konce února by mělo být dolaminováno. Inu - plout se může, projektovat a stavět musí. Reply
|
Re: Tým katamaránistů, Bořík, 2/2/2017 6:17:25 AMVladimíre, skvělé že Tě kouzlo neobvyklého pádlování také chytlo. Těším se na setkání našich plavidel mimo muzeální sbírky na živé vodě. První spanilou jízdou vytvoříme tým i vizuálně. Reply
|
Tým katamaránistů, Vladimír, 2/1/2017 12:06:33 PM... má členů víc. Moje maličkost navázala na zkušenosti Martina Teichmana a dnes má katamarány dva, nafukovací a laminátový expediční, oba na šlapací pohon (což u nafukovacího nevylučuje vyměnit šlapadlo za pádlo a vydat se ve Tvých stopách na divoké řeky. Což nic nemění na tom, že průkopníkem a otcem všech katama(s)randistů jsi Ty a jsem moc rád, že jsi ochoten se o své zkušenosti podělit. Reply
|