Diskuse nad článkem |
kde je cedule a zabezpečení ?, verunka-veverka, 3/22/2012 8:58:46 PMZdravím sama jsem tento úsek jela a neni u jezu v Troubkach cedule kolik km je jez daleko, a kde vysoupit. My jsme začatečníky na teto řece. A taky se dost jsme se báli. A dokonce i mezi Přerovem jsou dva male jezíky a jedene velký. O tom slovo ve článku a kilometráži neni. Takže by to raději chtělo aktulizovat a více fotek. Veronika Reply
|
Re: další jezy, Milan, 8/22/2011 10:11:58 AMPravdu díš, vsetínská Bečva byla v nočních hodinách pár centimetrů v jedničce. Přes den, kdy jsem vyrazil fotit jezy už nikoliv. Článek byl o jezech v Hranicích, Přerově a Troubkách, kde do vyhlášení jedničky chybělo hodně (v metrech a desítkách až stovce kubíků). Přesto se všem, které by to eventuálně mohlo zmást, omlouvám za trestuhodnou mystifikaci :-) Reply
|
Re: další jezy, Brašule, 8/19/2011 9:20:38 PMto je všechno pěkné ... jen škoda že to je na mě už docela široká žeka ... . ale jak píšeš v článku " Začátkem července pršelo v okolí Beskyd asi 12 až 18 hodin v kuse, což není nic výjimečného. Vsetínská Bečva, Rožnovská Bečva a Bystřička šly sice nahoru, ale ještě nedosáhly ani 1. stupně povodňové aktivity. " tak to se malinko mýlíš ... já Vs. Bečvu trochu sledoval a v noci z 3.7.na 4.7. byla v jedničce ... jinak bych se na ňu nevypravil... Reply
|
Re: další jezy, Milan, 8/8/2011 2:03:55 PMVojto, foto ti posílám na hg mail, pro ostatní: oba stupně NEJSOU nebezpečné. Na Bečvě od Valašského Meziříčí do Troubek (asi 60km) je okolo 15 takových stupňů a hrázek. Při malé vodě, tzn. stavu pod 130cm (vdčt.Dluhonice) se některé dají "přeskákat" za rachotu lodního dna, jinak přetáhnout. Při stavech od 140cm (čím víc tím líp)- 180cm tvoří hezké peřeje zpestřující plavbu. Při větší vodě je poznáte jen podle vln a při povodni je ani nepoznáte - rovina... Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Milan, 8/5/2011 7:05:56 PMJasně, konec kočkování chlapci. Jedem páádlováát... Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Klasik, 8/5/2011 6:10:05 PMTohle vysvětlení beru. Nemá význam moralizovat, ptákovin jsem se nadělal (nadělám?) taky dost a ta tebou popisovaná naštěstí dopadla dobře. Není to ale "standardně dementní situace" a tu ptákovinu jste nejspíš udělali jako zkušení jezdci. Proto jste ji také s přispěním velké dávky štěstí i zvládli. Myslím si ale, že to není důvod k uklidňujícímu konstatování o možné záchraně. Představuji si jak jede výprava na deblovkách za vyššího stavu. Jedni tam hopnou. Ostatní jsou buď na vodě, nebo na ně tupě zírají ze břehu (jinak by je tam nepustili). Teď nastává ten okamžik, kdy jim pomalu dochází, že je problém. Shánějí tu tebou popisovanou koňadru, vytahují loď (snad mají alespoň jednu vzducholoď) a snaží se ji dostat k plaváčkovi. Jak jim to na takovém monstru bude trvat dlouho? Nemám význam pokračovat v diskuzi, máme na to každý svůj názor. Doufejme, že se nikdy nedozvíme, že moje obavy byly oprávněné. Ahoj na vodě. Klasik Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Milan, 8/4/2011 8:32:13 PMNo tak já to teda ještě jednou zkusím a svou nebezpečnoudemagogii se ještě pokusím obhájit: V případě hranického jezu nejde o žádnou "lávku" ale dost betelný most. Úmyslně jsem v článku neuvedl žádnou konkrétní "lezeckou techniku" , právě proto, abych se vyhnul následným spekulacím, co je a co není reálné. Manipulace (průběžná dle aktuálního průtolu) s pohyblivými deskami jezu by kromě pomoci při nalezení mrtvoly mohla být rovněž skvělá k tomu, aby vůbec žádný válec a zpětný proud nevznikal. Asi před 15 lety jsem se motal na plavidle jménem "Matylda" na Bečvě v jezu na 58,7 ř.km. Jelo nás 5. Dva skončili při skoku Matyldy do jezu ve vodě ale podařilo se nám je do 5 minut vytáhnout. Dalších asi 45 minut jsme se motali ve vývařišti, než se nám podařilo přiblížit k navigaci, vylézt na navigaci a Matyldu přetáhnout přes vývařiště. Z vlastní zkušenosti a nejn z uvedeného případu tedy vím, že i zkušený vodák (v neoprenu, s vestou a helmou) rotující ve vývařišti "spolupracuje" max. do těch 5 minut. Ale pokud má možnost se něčehou dostatečně velkého plovoucího přidržet, tak je schopen vydržet déle. A pokud je schopen se udržet např. v raftu, tak je opět delší čas na záchranu. Ale o tom článek není. Ještě pořád si myslím, že z přemostění hranického jezu je záchrana reálnější(opět tedy uvádím např.cíleného spuštění-hození čehokoliv plovoucího z mostu) než záchrana z druhého oseckého nebo troubeckého jezu (oba tyto jezy jsou přístupné dobře jen z jedné strany, házení házečky či čehokoliv plovoucího nemusí být přesné). Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Martin, 8/4/2011 8:16:08 PMDík za vysvětlení a díky za přispění Klasika. Šlo mi právě o to, že si dovedu představit možný provedení, ale dost dobře si nedovedu představit opravdu efektivní a rychlý provedení a o to bych řek jde v první řadě. Ze stejnýho důvodu si myslim, že není úplně rozumný přemostění uvádět jako možnost pro provedení záchrany, spíš bych, řek bez možnosti provedení (rozuměj efektivní a rychlý) záchrany. Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Klasik, 8/4/2011 4:34:12 PMUrčitě znáš ty jezy líp než já. Ale nic to nemění na tom, že to co tvrdíš o využítí lávky pro záchranu (lezeckým způsobem jsi napsal ty) a manipulace jezem pro záchranu je téměř demagogie. Snad jen za běžného průtoku s připravenou obsluhou, ale o tom článek není. Napsal jsi do článku "Bečva za vyššího stavu" k betonovému monstru o dvou cca 15 metrových polích větu "Případnou záchranu je možné provést přímo z přemostění". To je nebezpečná demagogie, kterou nechápu proč stále obhajuješ. Píšeš tvrzení o Bečvě za vyšších stavů (60-80m3/s). Q1 je zde přes 200 m3/s. Takže nevím proč vytahuješ znalosti za normálních stavů nebo za "sucha", které je zde pod 2m3/s. Manipulace je skvělá pro nalezení mrtvoly a určitě se přitom výborně hodí i ta lávka. Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Milan, 8/4/2011 2:00:42 PMNapsal jsem u hranického jezu poměrně "bezpečný" z těchto důvodů. Pro vodáky je hranický jez viditelný i z velké vzdálenosti (což osecký II ani troubecký nejsou). Zespodu i shora hranického jezu je zábradlí nebo svodidla po obou stranách (což u oseckého II ani troubeckého nejsou). Přemostění hranického jezu je rovněž opatřeno zábradlím po obou stranách a je přístupné i pro případnou techniku z obou břehů. Hranický jez je rozdělen na dvě poloviny, přičemž lze s každou polovinou zvlášť manipulovat-regulovat průtok a správnou manipulací lze pravděpodobně i odstranit jevy zvané "zpětný proud" a "válec" (což osecký II ani troubecký neumožňuje). Hranický jez umožňuje vodákům pohodové vystoupení z lodi u schůdků v šikmé navigaci (což osecký II ani troubecký neumožňují). Myslím, že je potřeba ty jezy znát za "sucha" i za většího průtoku aby o nich mohl člověk diskutovat Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Klasik, 8/4/2011 12:22:28 PMMilane píšeš doslova : Poměrně „bezpečný“ jez ... Případnou záchranu je možné provést přímo z přemostění. Ačkoliv je ten jez z pohledu tonoucího a i zachraňujícího na tom podobně špatně a možná hůř, než Troubky u kterých píšeš "jasný zabiják". Nechci slovíčkařit. Omlouvám se. Asi to myslíš dobře, ale já to cítím jako mystifikaci falešným pocitem možnosti pohodové záchrany. Ahoj Klasik Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Milan, 8/4/2011 11:03:28 AMKlasiku, já nepíšu NIKDE NIC o tom, že by se případný zachránce měl někde na mostě nad jezem zavěšovat a spouštět do jezu. Rovněž nepíšu NIKDE NIC o tom, že jez s "lávkou" je v pohodě. Jen si myslím, že v článku uvedené dva jezy s přemostěním jsou pro případnou záchranu lepší, než rovněž v článku uvedené jezy bez přemostění. Například pro možnost přesného spuštění shora cokoliv plovoucího k tonoucímu, přesné navigování shora, atd. (no a radši dál neuvádím možnosti záchrany aby mě opět někdo nechytal za slovo )... Reply
|
další jezy, Vojta, 8/3/2011 8:18:17 PMAhoj Milane, jestli se ještě můžeš vyjádřit k jezu u Rozvodny v Dluhonicích a ke stupněi před ústím. Dík Vojta Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Klasik, 8/3/2011 4:09:00 PMMám s lezeckými technikami bohaté zkušenosti. Nechtěl bych být na straně zachraňovaného ani zachraňujícího. Než se zajistím, ten chudák dole se tam mele, někde se pověsím a i s pomocným lanem nemám moc možnost pohybu, zatím co ten dole se pohybuje velmi rychle a zcela bez kontroly. Hopnout do vody za ním taky není nic moc (přesto asi nejlepší). Tahat je potom oba nahoru nebo se tam pokoušet pro ně dostat zespodu? ... dle situace, obojí ošklivé. V článku mi to konstatování připadá jako "pohodička, je tam lávka ". Sdílím Martinovo pohled a mírné zděšení z "nastínění jako vyřešené záchrany". To odtažení házečkou do boku zní mnohem lépe. Doufám, že to prakticky v životě nebudu nucen zkusit. Reply
|
Re: Osek 1 a 2, Kmochacek, 8/3/2011 4:05:48 PMAhoj Ešusi. Piš tyhle svý komentáře taky na nebezpecnejezy.cz k jednotlivým jezům do diskuse. Vždy datum a co se s kým projednalo, dohodlo a kdy se co realizovalo případně zavrhlo pro nedostatek peněz atd. A taky tam můžou být případně i ty nehody a smrťáky. Tady je to sice aktuální, ale časem to zapadne. Tam to budou mít všichni nepříjemně na očích a možná to bude mít na úřady ten správný pudící účinek Reply
|
Re: Osek 1 a 2, Klasik, 8/3/2011 3:36:20 PMLed ... teď trochu maximalisticky, když už je tam tam úprava, nemohly by na těch řetězech být odnímatelné schody? Už to slyším: - kdo je bude udržovat ? - kam se dají na zimu ? - kdo za ně bude zodpovědný ? ... Revializace té strašné úpravy se náhodou nechystá? (já vím ... taky blbý dotaz). Reply
|
Osek 1 a 2, Ešus, 8/3/2011 9:05:42 AMOsek I a Osek II jsem vloni na podzim řešili s povodím Horní Moravy, s panem ing. Zedníčkem. problém Bečvy je v ledochodech, které na jaře často zablokují celé koryto a seberou kromě strmů vše, co jim stojí v cestě. Řešením obou jezů je jasné značení s přenášením, Osek II po pravém břehu. V místě+ přistání budou spuštěny dva řetězy, protože schody tam není možné udělat. Dále jezy budou vybaveny házecími podkovami, a snad i připrvaností pro zásah HZS. Vím , že záchranné cedule jsou již připraveny k instalaci, ale přednost dostal medializovaný Řepčín. Ešus Reply
|
Re: záchrana z přemostění, Milan, 8/2/2011 11:22:43 PMZáchrana z jezu z přemostění ? O vodácích s házečkou v ruce jsem ani neuvažoval. Lodě půjčuji od roku 1990 a ještě nikdy (!) se nestalo, že by klienti půjčující si lodě na Moravu či Bečvu si ode mě půjčili házečku. Maximálně si vezmou koňadru. V článku jsem spíš poukazoval na to, že mnohé jmenované jezy nejsou dostatečně zabezpečeny a zejména v době prázdnin se zde pohybuje velké množství dětí.Na Bečvě v nejsplouvanějším úseku, tzn. z Val.Meziříčí do Přerova jsou jezy s přemostěním dva a to v Hranicích a v Přerově. V obou městech sídlí HZS se specialisty na záchranu osob pomocí lezeckých technik, v Přerově jsou i někteří městští strážníci zařazení v jednotce "vodních záchranářů" a jsou vycvičeni mj. i pro záchranu lezeckou technikou... No a pokud se jedná o vodáky s házečkou, tak určitě přesnější než hod házečky ze břehu bude spuštění házečky z mostu a potom tažení tonoucího samozřejmě nikoliv nahoru ale k boční šikmé navigaci, kde např.v Přerově jsou schody (pro tažení za vývařiště by to musela být pořádně dlouhá házečka...). Reply
|
Re: 24.4 ř.km - Osek II., morph, 8/2/2011 7:56:06 PMjj tento jez je vyhlaseny... nedovedu si predstavit, ze tam treba nekomu spadne decko Reply
|
záchrana z přemostění, Martin, 8/2/2011 7:30:27 PMAhoj, pěknej informativní článek. Mám akorát otázku. Jak si představuješ tu záchranu z přemostění, kterou asi dvakrát zmiňuješ? Tak trochu je to fuk. Kdo vlítne do takovýho jasně viditelnýho jezu, tak si koleduje, ale osobně si myslim, že záchrana z toho přemostění je skoro nemožná. Teda určitě je to proveditelný, ale ne s házečkou a rukama. Pokud tam někdo zůstane, tak ho určitě nevytáhneš nahoru. Když budeš mít sílu ty, tak ten přitopenej určitě ne. No a za vývarovou linii ho taky nedotáhneš takhle z vršku. Reply
|
24.4 ř.km - Osek II., Pavel, 8/2/2011 4:27:42 PMOd pohledu peknej humac Reply
|