Zatímco Čechy trápí velká voda, vydávají se někteří do rozvodněných řek, aby si asi dokázali, že jízda za povodně je prostě super. Teče to, není potřeba vůbec pádlovat, proč vesty a vhodnou loď, když se v té vodě koupat rozhodně nechci. Tak by se asi daly shrnout myšlenkové pochody těch, kteří se rozhodli pokožit živel. Bohužel to někteří z nich nepřežili.
První nehoda se stala již v pátek na Úslavě, která byla na 1. povodňovém stupni. Jez ve Starém Plzenci měl soliní vývar, vývarová linie tak 8 – 10 m. Přesto měl jeden osamocený kajakář „odvahu“ si ho sjet. Dopadlo to tak, že ho ještě nenašli a kajak se podařilo zachytit až v Plzni Koterově. Pokud se podíváte na video, je zcela jasně zřejmé, že sjet jez byla naprostá šílenost.
Další nehoda se stala na Berounce. Tři „vodáci“ na nafukovacím člunu určeném na přehradu vyrazili do rozvodněné Berounky.
Tou dobou průtok prudce stoupal na 400 kubíků a byl vyhlášen 2. povodňový stupeň. Na videu je patrné, že neměli absolutně žádné zkušenosti a kromě nevhodného člunu jim chyběho i základní ochranné vybavení. Na jezu v Třebáni se převrátili a dva z nich se již nepodařilo najít. Třetí zázrakem přežil a byl dopraven do nemocnice.
Další nehoda je stala v neděli na Metuji v Pekle (WW II-). Sice zde nebyla žádná povodeň, jen zvýšený průtok, který dosahoval částečně 1. povodňového stavu. Za tohoto stavu je nejhezčí úsek na Metuji Náchod – Nové Město v podstatě zalitý a jen občas jsou k vidění nějaké peřeje. Zrádnost tohoto stavu je ale v tom, že je zde velmi rychlý a silný proud a též nemožnost se v některých místech dostat na břeh.
Parta 4 vodáků jela tento úsek na dvou plastových kánoích bez vest, helem a neoprenů. Nevyhnutelně muselo dojít k tomu, že do lodí nabrali vodu, tím se staly těžko ovladatelné a v kombinaci s rychlým proudem došlo k převržení jedné z nich. Jeden vodák se dostal na břeh, ale druhý odplaval a už ho nikdo nenašel. Pátral po něm i vrtulník, ale bez vesty a v černé šusťákovce je tělo v kalné vodě v podstatě neviditelné.
Ve všech případech se jednalo o absolutní podcenění situace a nerozum posádek. Vůbec jim nedocházelo, v čem jsou rizika jízdy za zvýšených průtoků. Druhá a třetí nehoda byla též o nevhodných typech plavidel a absenci ochranných pomůcek. Jsou to příběhy jak vystřižené z naší knihy Cena adrenalinu. Neriskujte, a pokud se chystáte někam vyrazit, vyčkejte na odpadnutí zvýšených průtoků. Navíc plavba tam, kde voda způsobila nějaké škody, je i morálně zcela nevhodná. Více o rizikách plavby je v článku Jízda během povodně.
Petr