Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Co-se-podarilo-u-bezpecnosti-na-jezech.aspx?ID_clanku=1122

Co udělat pro vyšší bezpečnost na jezech

published: 5/14/2010

Nabídkou na konzultaci o zvýšení bezpečnosti na jezech Sázava Černé Budy a Šternberk jsme jako sekce VT Českého svazu kanoistů dostali hozenou rukavici a já rozhodl jsem se jí zvednout.

Reklama

Začal jsem horečně přemýšlet, konzultovat pošetilé nápady, honit kamarády a známé, prostě jsem do toho jako naprostý laik vpadnul po hlavě s tím, že buď mi někdo pomůže, nebo budu mít nějaký nápad, nebo si namelu po zásluze kokos. Ale aspoň si budu moci říct, že jsem to prostě zkusil. Anebo že se dá dohromady jistý obecný koncept, který bude možné prokonzultovat s hasiči, s povodím, se školu vodní záchrany, s vodáky a že se povede třeba jeden lidský život zachránit.

r.km 54,7 jez Černé Budy
r.km 54,7 jez Černé Budy

Pracovně jsem si to zabezpečení rozdělil do tří dílů:
  1. bezpečné přenášení a nasedání
  2. umožnění samozáchrany a případně za pomoci zachránce
  3. umožnění zásahu záchranného sboru
Trošku rozvedu, co nás postupně napadalo:

Bezpečné přenášení a nasedání
Vytvoření označeného přístaviště v dostatečné vzdálenosti od koruny jezu, ale ne zase moc vysoko, s možnými chyty pro uvázání lodí tak, aby najednou mohla přistát vícečlenná skupina. V ideální případě přístaviště udělat ve vracáku a nebo v laguně za hrázkou či v zátočince. Za tímto místem do boční zdi jezdu zabetonovat do koruny jezu chyty a stupy od dna až po vršek zdi ve tvaru kramle, aby se posádky lodí, co minou přístaviště, mohly někde chytnout, případně nad jezem navázat a vylézt. Přístaviště jasně označit značkou kotvy, chyty nabarvit jasnou barvou, a udělat jich několik za sebou a nad sebou.

Umožnění samozáchrany a případně za pomoci zachránce
V podjezí do bočních zdí zabetonovat ode dna až po vršek opět kramlové stupy, od přepadu v několika řadách až ke hraně válce za VV. (i do vnějších zdí šlajsny ). Pokud někdo zaplave za VV anebo za SV, a neodplave z válce, tak bude mít šanci, pokud se dostane ke stěně, že se bude moct zachytit za stupy, buď sám vylézt a nebo pro něj budou moct slézt zachránci, případně že se k nim budou moct navázat při aktivní záchraně.

r.km 75,5 Jez Štermberk
r.km 75,5 Jez Štermberk

Umožnění zásahu záchranného sboru
Na jezu umístit tabuli se jménem jezu, říčním km, číslem na záchranáře a stručným popisem chování v krizové situaci. Na horní straně bočních zdí a zdí šlajsny podle dohody s hasiči zabetonovat kruhy cca 2-3 m za přepadem pro napnutí lana záchranné lanovky, anebo rovnou tam lano v dostatečné dálce a výšce napnout. Další kruhy pro navázání lana zabetonovat na konci zdí šlajsny a na bočních zdech tak, aby se tam dalo navázat traverzovací lano pro loď a nebo raft záchranářů, případně jistící lano záchranáře. Umožnění snadného přístupu pod jez pro techniku záchranářů, umožnění příjezdu záchranářů až k jezu, označení cesty k jezu z hlavní silnice, zajištění průjezdnosti cesty třeba zákazem stání.

Napřed jsem v podjezí zvažoval zabetonování kruhových chytů, ale ty by musely být v určité výšce a při nižší hladině by nemusel na ně člověk dosáhnout. Pak jsem zvažoval nápad Gríši místo chytů tam zapustit kolmo tyče, jenže na ně by se asi chytl bordel, pak měla Martina nápad se žebříky a nakonec přišel nápad s kramlemi . Tento tvar stupů bez bočního zábradlí by nezachycoval bordel. Pro každý jez se hodí něco jiného, někde tyto opatření budou třeba zbytečná. Protože teď nám povodí Vltavy nabídlo možnost konzultace u dvou jezů – Sázava Černé Budy a Šternberk, tak se na Vás na všechny obracím s žádostí o rady, nápady a pomoc. Všechny návrhy chci konzultovat s Petrem Ptáčkem z  Vodácké školy záchrany, a pak se sejdu na jezu s technikem povodí Vltavy a na místě si řekneme, co je reálné a co ne. I proto jsem Vás již jednou oslovil s tím, zda byste nám, mně, výboru sekce Českého svazu kanoistů i sobě nepomohli tím, že se občas podíváte na úřední desky obcí s rozšířenou působností, zda se nepřipravuje nějaká rekonstrukce jezu, kde bychom mohli do toho promluvit. Teď se na Vás obracím s žádostí o Vaše nápady, Vaše zkušenosti, vaše rady a kritiku.

Díky moc a ahoj Ešus




Další kapitoly:


Diskuse nad článkem
Moc pekne, Ondra, 5/14/2010 2:43 PM
| Re: Moc pekne, jirka, 5/14/2010 3:19 PM
| Re: Moc pekne, Honza, 5/14/2010 6:00 PM
| Re: Moc pekne, Mirek, 5/14/2010 7:45 PM
| Re: Moc pekne, Klasik, 5/15/2010 12:52 AM
| Re: Moc pekne, Tvarůžek, 5/15/2010 2:40 PM
| Re: Moc pekne, kavol, 5/17/2010 9:20 AM
| Re: Moc pekne, zvědavec, 5/17/2010 6:08 PM
| Re: Moc pekne, kavol, 5/17/2010 11:45 PM
Slova nemluví. Mluví činy..., Honza Pok., wwtri~seznam.cz, 5/15/2010 12:33 AM
Tunice, Střelec, 5/15/2010 2:08 PM
| Tunice, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 5/15/2010 10:04 PM
| Re: Tuhnice, Střelec, 5/19/2010 9:55 AM
Pomoc?!, Vtípil , 5/15/2010 9:58 PM
utonuti na Zampachu, iv, 5/16/2010 1:04 AM
| dodatek, iv, 5/16/2010 1:12 AM
| ukazka prace novinaru, iv, 5/16/2010 7:14 AM
| Re: ukazka prace novinaru, Zdeněk Besmák, bezi~wodakovywjeci.cz, 5/16/2010 6:02 PM
| Re: utonuti na Zampachu, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 5/16/2010 7:38 AM
| Re: utonuti na Zampachu, dalsi expert , 5/16/2010 3:06 PM
| Re: utonuti na Zampachu, Wikk, wikk~sathava.cz, 5/17/2010 10:54 AM
| Re: utonuti na Zampachu, iv, 5/17/2010 11:28 AM
| Re: utonuti na Zampachu, Honza, 5/17/2010 2:43 PM
| Re: utonuti na Zampachu, iv, 5/19/2010 9:11 AM
jezy a MVE, Ešus , psalek~jagacz.com, 5/18/2010 4:27 PM
| Pěkný článek, Petr Balcar, petrib~post.cz, 5/29/2010 4:40 PM
Jez Č. Šternberk, Franta, 5/22/2010 8:37 AM
¨vodní stavy , Ešus , psalek~jagacz.com, 6/9/2010 9:37 AM
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.