Ahoj všem,
po uskutečnění části bezpečnostních opatření na Sázavě v Českém Šternberku a po našich dopisech na všechny ředitele povodí se nám, Českému svazu kanoistů, sekci turistiky ozvali z povodí Ohře, závodu Chomutov, kde komunikujeme s ředitelem závodu panem Ing. Eichlerem a technikem panem Cidlinským, z povodí Vltavy, kde se ozval technický ředitel pan Ing. Kučera a přeposlal naší výzvu technikům povodí, na Moravě se nám ozval ředitel povodí Horní Moravy pan ing Fína, a rovnou nám nabídl jednání ohledně bezpečnosti na jezech.
Všichni tuto naší aktivitu zatím kvitují, protože jsme jim vysvětlili i jednu další věc. Chtěli bychom totiž, aby jednotlivá bezpečnostní opatření a dohodnutá značení vlastně byla stejná anebo velmi podobná na všech řekách tak, jako jsou značky na silnici. To znamená, že bychom chtěli dosáhnout toho, aby lidi, pokud uvidí určitou šipku, tak aby věděli, že tady je místo k přenášení (označeno kotvou), že pokud uvidí na jezu ceduli s kruhem, tak že se používá takhle. Též návody na informačních cedulích aby byly jednotné. K tomu by mohlo sloužit to, že třeba na závodě povodí Horní Morava, pokud se domluvíme, bude jeden jez jako pilotní pro vyzkoušení zabezpečovacích opatření. Na Sázavě je to již realizovaný Český Šternberk a Černé Budy, na Ohři s panem Cidlinským komunikujeme ohledně Radošova, kde by se mohly námi navrhované úpravy a opatření realizovat.
Všude, kde se nám podaří se dostat do jednání s odpovědnými techniky, budeme společně s místními spřízněnými dušemi (třeba na tu Moravu jedu s Petrem Ptáčkem, na Ohři na ten Radošov chci jet s Mílou Pražákem) jednat nejen o tom, jak si představujeme jednotlivá opatření. Chci vysvětlovat jejich opodstatnění, ale chci tam taky prezentovat, jak bychom si představovali ideální jez, jak by mohl vypadat společný rybí přechod se sportovní propustí (kartáčový ryb přechod) a vnuknout myšlenku, že pokud povodí vezme tyhle věci za své, tak že je pro něj levnější tohle požadovat už po případném investorovi stavby, než-li to z různých důvodů dodělávat potom.
Rád bych věřil tomu, že pokud povodí investuje do těchto úprav, dovybaví některé jezy podle společných návrhů, tak že třeba kruhy s lany tam vydrží nějaký rok, že se krádeže budou vyskytovat spíš jen výjimečně.
Jako další krok koncem roku pošle za GŘ HZS požadavky na zabezpečení záchranného zásahu na závody povodí Kuba Nebesář.
Jakmile proběhnou jednání s povodími a domluvíme se na dalších jezech, tak chci za ČSK VT oslovit jednotlivá krajská hejtmanství s tím, že vodní turistika jejich kraji přináší nemalé finanční prostředky, a že by se kraj mohl podílet taky na jejím zabezpečení, třeba granty na vybavenost jezů, kempů ... Dále též na tom, aby v každém kraji byl jeden jez kompletně vybaven třeba včetně lanovky pro záchranu a byl deklarován jako cvičný jez pro HZS pro nácvik všech záchranných zásahů. Hasiči nechali na tyto zásahy školit 160 hasičů z celé ČR, jenže oni ty zásahy musí pravidelně někde trénovat.
Naše sekce turistiky ČSK bere otázku snížení úmrtnosti na našich jezech vážně. Spolupracujeme úzce s vodáckými weby, s Petrem Ptáčkem, a na jednotlivých řekách nacházíme i spojence třeba v půjčovnách. Na Sázavě ve Šternberku zatím s CK Povoda, na Ohři chceme spolupracovat s Mílou Pražákem, samozřejmě úzce spolupracuji s Vodáckou školou záchrany a třeba se nám podaří oslovit další organizace.
Domnívám se, že jeden jediný lidský život, který by se nám třeba povedlo zachránit, za to stojí.
Nedávno v diskuzi se mně ptali lidi, jak mohou pomoct. Moc si toho vážím. Zatím kromě toh , že si každý z nás, kdo se bude chtít přidat, může ve svém okolí mít oči a i uši nastražené, moc není. Pokud se něco dozví, tak samozřejmě může mne kontaktovat. Jakmile ale budou narůstat kontakty a jednání s povodími, tak určitě budu potřebovat pár kamarádů, kteří by byli ochotni třeba na první jednání jet se mnou, a další případně už řešit sami po dohodě.
Samozřejmě o spolupráci požádám členy našich oddílů, ale nebráním se ani tomu, aby nám v tom pomohl kdokoliv „zvenku“.
Toť zatím vše.
Ahoj Ešus