Diskuse nad článkem |
Proč?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/17/2011 10:23 AMZkusme udělat u tohodle článku výjimku a zdržet se komentářů "magoři-cotamlezoukdyžtoneumí-ožralci" Ale určitě mě zajímá osobní zkušenost někoho, kdo "dal" nějaký jez a málem to neustál. Co ho k tomu vedlo? Víra ve své schopnosti? Nevědomost? Lenost vylízt lodě a podívat se? Osobně jsem totiž ještě nic podobného nezažil, proto se ptám Reply
|
|_Re: Proč?, Střelec, 1/17/2011 10:30 AMTaky se jim nemuselo podařit včas zastavit, jako mně v sobotu nad Skryjema. Snaha byla, ale neklaplo to.... Reply
|
|_Re: Proč?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/17/2011 10:38 AMjj, přehlédnutí/nechtěné najetí do jezu resp. chyba obecně je asi dost častá příčina. Mě právě zajímá ale to vědomé rozhodnutí jez zkusit sjet Reply
|
|_Re: Proč?, valy, 1/17/2011 11:28 AMOsobní zkušenost: Aktuální podcenění situace. Jednou jsme v Jugošce prohlíželi sjízdnost všech prahů, až na ten poslední přímo u vysedacího místa - a průšvih mohl být na světě. Něco podobného se mi stalo na horách (lavina). Takže bezpečnostní pravidla dodržovat vždy a bez vyjímek (výjimek ;-)! Reply
|
|_Re: Proč?, petr, 1/20/2011 11:33 PMPřijde mi, že to snad skočili bokem. Reply
|
|_Re: Proč?, petr, 1/20/2011 11:33 PMPřijde mi, že to snad skočili bokem. Reply
|
|_Re: Proč?, Vladimír, 1/17/2011 2:17 PMKteré Skryje myslíš? Na Loučce? tam je v proudu rozbořený jez, spíš hrázka, ani za VV by neměl nic velkého dělat. Byl-li adrenalin, napiš, ať se pobavíme. Anebo máš na mysli Skryje na Berounce? My jeli v neděli z jiných Skryjí Hostačovku, to je taková malá nudle do Doubravy, ale hezky teče. Reply
|
|_Re: Proč?, Střelec, 1/17/2011 2:39 PMSkryjský jezírko na Zbirožským potoce. Reply
|
|_Re: Proč?, Václav, 1/17/2011 8:17 PMOno je to od věci téhle diskuze, nicméně ptám se neb Hostačovka teče v mém rodném kraji - odkud jste ji pluli - ze Skryjí teče nějaký přítok, ne? Tuším, že hlavní tok vede od Jezuitského rybníka zvaného Jezulák, kde je pěkně hárdkórová peřej (viz aktivity DRC týmu). A co nějaké fotečky, nebyly by? Nebo reportáž? V létě jsem ji okukoval na kole, tak by mě docela zajímala. Ještě tam je jeden potok zvanej Doubravka (nikoliv Doubrava, tohle je fakt potok), co teče kousek od Vilémova, taky by se dal a stál za hřích. Reply
|
|_Re: Proč?, Vladimír, 1/17/2011 10:00 PMJeli jsme na pálavce od Jezuláku, ale sedali až pod kaskádou (leden je leden), končili nad vodopádem u ústí. Krásné bezproblémová plavba na dvě hodiny, cestou jeden sjetý jez, dvě přenašečky přes stromy, a tři přelézačky přes zahražený tok (jedna mezi kanci). Na Doubravku jsme koukali, ale měla málo vody (rychle padala, 5 cm za hodinu). Fotky jsou. Uvažuji, že bych napsal žertovně informační článeček, ale nechci plevelit - psát o každé akci, kdy dá člověk loď na vodu. Ale je-li zájem, záleží na Petrovi, jestli to dá do placu ... Reply
|
|_Re: Proč?, Václav, 1/17/2011 11:15 PMJakej plevel? O týhle říčce je v průvodcích pár řádků, takže jakékoliv doplnění je vítané. Alespoň pro nás, milovníky takových kvaků. Sem s tím. Už jsem Petra zkoušel ukecávat, aby vydal knižně svého průvodce složeného z článků o všech těch řekách a potocích, co je tady má. Protože kilometráž je jedna věc a osobní story věc druhá. Na dlouhé zimní večery a sezení na míse ideální četba. Zatím se zdráhá a vymlouvá .... Reply
|
|_Re: Proč?, Vladimír, 1/18/2011 8:32 AMKoukám, Váckave, že na míse převládá stejná četba. Já mám ony místnůstky v baráku dvě a vodáckého průvodce na každé v jiném vydání. Jo, když se pak spláchne, to jsou představy a reminiscence... Článek o Hostačovce už je napsanej. Ještě jej musím zeditovat. Reply
|
|_Re: Proč?, Klasik, 1/17/2011 2:35 PM... a to jsi o něm věděl. Koukal jsem v pátek na Hradiště a pokud bych o něm nevěděl a navíc trochu nedával pozor, tak věřím, že se to může stát. Kozy pod vodou, žádný vlna, téměř žádný varovný hluk ... jen díra-zabiják. Tady je vidět : http://hosting.pilsfree.net/js...http://hosting.pilsfree.net/js...http://hosting.pilsfree.net/js...Jo a tady další jez (Radbuza - Doudlevce http://hosting.pilsfree.net/js... který je dle seznamu v hydru stejně nebezpečný jako Hradiště ... děti ho jezdí popředu, pozadu i bokem téměř za všech stavů. V Hydru argumentují utopencem a nenechají si říct, že ten jez je už nový a primárně nebezpečný nebyl ani ten starý. Aktivita "přeceňování nebezpečnosti" a navíc zveřejnování tiskem mi připadá velmi nebezpečná a nevhodná. Zvláště v rádoby odborném časopise. PS: Ještě odpověď Kmocháčkovi ... ono stačí, že se něco "mírně" nepovede. Jednou mě takhle žvýkal jez pod Bílou Horou na sjezďáku. Nevypadl jsem, ale byl jsem rád, že jsem pryč. Byl čerstvě probagrován a stav přesně na válec, větší i menší by byl v pohodě. Důvod proč jet? 1)(dementní) Znám ho, jel jsem ho přeci snad 100x, nic tam není. 2) (taky dementní) Blbě se tady vysedá a bolí mě nohy. Protáhnu je v Bukovci. 3) (nejdementnější) Stejně se pod ním blbě nasedá. PS2: Vážení Mirkové Dušínové, kteří hlásíte věty typu "Osobně jsem totiž ještě nic podobného nezažil, proto se ptám" ... neříkejte mi, že neznáte pocit "tak to bylo o fous ". Reply
|
|_Re: Proč?, wolejoffka, 1/17/2011 3:20 PMZpátky ku kmocháčkově dotazu ... nemám konkrétní zkušenost přímo s válcem pod jezem, ale na vodě už to bylo dvakrát o fous. Příčina jednoznačná: naprosto nesprávný (a nutno říci že vždy kolektivní) úsudek, podcenění obtížnosti toku, přecenění vlastních schopností. Takovej dost respekt jsem získal. Takže teď kolikrát přenesu i něco, co na 99% problematický není, ale to 1% nechci pokoušet, protože nevím, jestli už ten anděl strážnej není přepracovanej. Reply
|
|_Re: Proč?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/17/2011 4:13 PMjá jsem respekt získával postupně a po malejch dávkách, žádný vysloveně hardcore zážitek si nepamatuju, semtam se lehce nalokat je snad OK. Taky jsem se třeba na svůj první Hamerák dostal až po létech ježdění. Možná mám jen nudné historky u píva, zato si můžu "dovolit" v poslední době zkoušet věci, který by mě dřív ani nenapadly. Trochu riskuju, ale vždy musím cítit, že mám šanci na úspěch Reply
|
|_Re: Proč?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/17/2011 3:43 PMTak ten první je pěknej humáč. Na takovýhle nízký jezíky to už chce mít vycvičený voko na byť nepatrný rozdíl hladin před/za jezem, že se voda "někam" ztrácí. No nezažil no, mluvím ale o jezech, možná mám štěstí... Čeho se držím já? Asi žádný unikum 1, když to někdo zkušený ze skupiny odmítne jet, vzdám to taky - většinou se na nejetelnosti kvůli riziku i shodneme 2. při prohlídce jezu si vždy přesně určím místo kudy pojedu ( nečastěji přesnou vzdálenost od kozy/břehu)- pohled z vody je úplně jiný, ale to asi ví každý 3. pečlivě hlídám jezdce před sebou, sleduju, co to s ním dělá a případně udělám korekci 4. lást bat not líst - pořádně to rozjedu a dole si šáhnu do válce co nejdál a nepustím Reply
|
|_Re: Proč?, kavol, 1/17/2011 6:36 PM> PS2: Vážení Mirkové Dušínové, kteří hlásíte > věty typu "Osobně jsem totiž ještě nic > podobného nezažil, proto se ptám" ... > neříkejte mi, že neznáte pocit "tak to bylo > o fous" nejsem Mirek Dušín, ale s dovolením bych se ozval ... Kmocháček se ptal konkrétně na sjetí jezu, a kam moje paměť sahá, nic takovýho se mi fakt nepřihodilo což ale neznamená, že bych ten pocit nikdy neměl - naposled asi v Sušici: jez jsme přenesli, ale blbě jsme se nechali vyšplouchnout z náhonu přesně na hranu vývaru, takže to v konečným důsledku bylo nebezpečnější než kdybysme jez jeli, protože to bysme to rychlostí asi bez problémů prostřelili Reply
|
|_Re: Proč?, kavol, 1/17/2011 11:21 AMzážitek tohoto typu mi též chybí, nicméně v tomto případě bych to viděl na víru ve své schopnosti (a možná lenost podívat se) soudě podle fotek, nevypadá to nějak záludně, na tu šířku není 10 kubíků (když si představím o půl průtoku víc než na fotkách) zase tak moc, dle mého když si vezmu, že na Bystřičce (ne té Bystřici olomoucké) se při vypouštění kolmé stupně skáčou jeden za druhým a jezdí to úplní amatéři ... pravda, nejsou tak vysoké, ale zas se to tam mele v mnohem užším korytě ... to snad nemohlo být nic jiného než blbá náhoda, že dva lidi najednou si lokli a ztratili vědomí (to se některým šikulům stane i na rybníce), zbylí dva vnímající si s tím válcem normálně poradili, ale protože na záchranu byli jen dva, navíc ztíženou o to, že jim matroš plaval s lodí pod jezem, prostě už nestihli zavčas vytáhnout a oživit oba dva topící se ... Reply
|
|
|_Re: Proč?, kavol, 1/17/2011 2:09 PMvzhledem k tomu, že na tom odkazu není archiv, tak pro příští generace níže kopíruju sobotní stavy (snad mi to tu tabulku nezmrší ...) stanice je kousek nad tím místem, takže relevantní údaj je 10,5 kubíku v 15:00 15.01.2011 23:00 138 10.2 15.01.2011 22:00 137 9.98 15.01.2011 21:00 138 10.2 15.01.2011 20:00 140 10.8 15.01.2011 19:00 137 9.98 15.01.2011 18:00 138 10.2 15.01.2011 17:00 139 10.5 15.01.2011 16:00 138 10.2 15.01.2011 15:00 139 10.5 15.01.2011 14:00 140 10.8 15.01.2011 13:00 141 11 15.01.2011 12:00 137 9.98 15.01.2011 11:00 139 10.5 15.01.2011 10:00 139 10.5 15.01.2011 09:00 137 9.98 15.01.2011 08:00 139 10.5 15.01.2011 07:00 139 10.5 15.01.2011 06:00 138 10.2 15.01.2011 05:00 138 10.2 15.01.2011 04:00 139 10.5 15.01.2011 03:00 137 9.98 15.01.2011 02:00 137 9.98 15.01.2011 01:00 139 10.5 15.01.2011 00:00 136 9.72 Reply
|
|_Re: Proč?, Šlaufek, slaufekpetr~seznam.cz, 1/17/2011 4:15 PMAhoj,je mi líto života který na tomto jezu vyhasl.Souhlasím s tebou, ale můj názor je že při takhle vysokém jezu je problém sama vzducholoď-nemá ostrou špic a tudíž se o vodu zastaví a při podhuštění udělá dopředná rychlost své.Jinak také nemám špatnou zkušenost a doufám, že se mi vyhne(samozřejmě všem co jezdí vodu).Ještě na závěr,jezy mám rád,je to na některých řekách u nás dobré svezení,ale člověk musí přemýšlet-nikdy bych nejel Tuhnice nebo Pilaře ale i další.Ahoj na vodě. Reply
|
|_Re: Proč?, fwj, 1/18/2011 7:34 AMta (pouťová) Bystřička je o něčem úplně jiném, tam nejsou válce, ale karfioly (prohlížel jsem to ze spodu), nehledě ke všem ostatním rozdílům Reply
|
|_Re: Proč?, mig, mirek.glubis~seznam.cz, 1/17/2011 5:21 PMahoj, ja ustal vsechny jezy co jsem jel. A jezdim uz par desitek let. Co te ktomu vede, poloz si otazku, proc jezdis na vodu? proc rallyovej jezdec nejede 50 Km/h, proc parasutista raději neskače z vysky 2 m nad zemí, proc horolezec leze na K2 a nezustane radeji u Pradedu nebo Kralickeho snezniku....verim v osud a i sebelip pripravenej clovek jednou dojede do "cile" v nekterych pripadech to proste nevyjde. Ale to potom muzes sedet u TV a sledovat Discovery nebo nebo NGC atd. A pokud nekdo pouziva v ruznejch disk. hulvatské vyrazy tak je me ho lito a vim ze nejhorsi co ho muze potkat je vykloubena celist od zivani u PC nebo tak neco. Jen doufam ze ten kluk tech nekonecnejch 15 min netrpel. A jak jsem ho znal tak vim, ze bojoval do posledniho okamziku...cest jeho pamatce a vsem ostatnim aby dojeli do toho "cile" co mozna nejpozdeji :-( Reply
|
|_Re: Proč?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/17/2011 6:27 PMpřírodní voda je hodně bezpečnej sport - nějaký odřeniny, možná zlomeniny. Jo, voda je bezpečná... až na ty jezy. Však se podívej na statistiky http://www.raft.cz/clanek.aspx...jezy,jezy,jezy Naprostá většina zde jsou praktikující vodáci. Proto se tu občas objeví i ty nevhodný výrazy - není to neúcta k oběti, spíš rozhořčení, že zas jeden zbytečnej život. Pokud jsi ty lidi znal, víš i příčinu nehody? Reply
|
|_Re: Proč?, Honza, 31712~seznam.cz, 1/17/2011 8:14 PMJednou jsme jeli s pritulkou( pomerne zkusena vodacka) jarni Luznici a v Tabore u jezu v Celkovicich( kdo ho zna, tak vi, o cem mluvim) jsme se rozhodli, ze pojedem..ten jez se nikdy nejezdi, dela se pod nim dost valec, ale dlouhy prenaseni, zkouknuti ze "tamhle by se to dalo, tam ta voda odtyka" a dalsi dve posadky co se tvarili ze kdyz mi, tak oni by pak taky, udelalo svoje..no, vjeli jsme tam jak velci blbci, samozrejme se praskli a jsem moc rad, ze jsme vyplavali oba uplne v poradku..a cert vem brejle a kratasy..od ty doby radsi vsechno, co se mi jen trochu nezda, nosim, nebo konickuju.. Reply
|
|_Re: Proč?, Zajoch, xslapa00~stud.fit.vutbr.cz, 1/20/2011 10:21 PMMusim se priznat, ze jednou jsem MALEM takhle jel 4,5m vysoky Kamenomlynsky jez v Brne, kdyz tam byl trochu vetsi prutok a byl za nim tak 3-4m dlouhej vyvar. Nakonec to dopadlo dobre, protoze jsem vyslal "pruzkumnika" ktery to prohlednul a informoval me o vyvaru, ale jinak bych jez mozna i jel bez prohlidnuti. Bylo to tak, ze jsme zacinali pod jezem, byl sjizdnej (zadnej vyvar, tak akorat vody, mel jsem plastovej kajak), vynesli jsme ho nahoru, neco napadlovali nad nim a pak jeli spatky pod nej. Mezi tim se ale zvedla voda cca o pouhych 10cm, coz je na dane rece nad jezem nepozorovatelna zmena a malem jsem udelal chybu, ktera mohla byt kriticka. Od te doby prohlizim vzdycky a vsecko! A proc bych ho jel bez prohlidnuti? Nepocital jsem s tim, ze se behem cca 30-40 minut muze takhle nenapadne a presto tak zasadne zmenit voda, chtel jsem si ho sjet, protoze jsem zrovna trenoval na Dolomitenmanna, kde je prave na zacatku skok z jeste vyzsi lavky do vody, mel jsem okolo sebe schopny lidi (kteri by me mozna i vytahli), byl jsem linej vylizat a mel jsem ho sjetej uz asi tak 100x Reply
|
|_Re: Proč?, Petr, petrlod~seznam.cz, 2/13/2011 8:55 AMAhoj, takže ta osobní zkušenost: Je to sice už asi čtyři roky, ale dodnes v paměti. Opavice, pěkné odpoledne mírně zvýšený stav, plujeme k Hlučínskému jezu už z dálky bylo patrné že je tam nějaká mačkanice, když jsme tam přijeli, pod jezem čtyři pálavy a stale 5 děcek bez vest pod jezem. Na břehu kromě totálně vyčerpaných ,,učitelek´´ jen zmatek, asi to znáte,když jsem viděl kapající vodu z jejich mobilů bylo to úsměvné. Lodě jsem měl ještě nad jezem, takže volba jednoduchá, kdybych tam byl aspoň s jedním dospělým, bohužel měl jsem na Yukonech taky jen děcka. Takže zpět nahoru, a dopádlovat do středu řeky a pod jez, podařilo se mi chytit 2 děcka asi během jedné až dvou minut. Zpět do vývaru se mi s něma už nechtělo, takže ke břehu, kde naštěstí přišel nějaký rybář a byl už po pás ve vodě nachystaný pomoct. Mezitím to vyplivlo další děcko. Po druhém nájezdu jsem držel další děcko, dostat ho do lodi už bylo jednoduché. Ale hrozně řvalo, když nás to táhlo pod jez. Byl jsem vděčný když jsem zaregistroval hasičské auto, které jak jsem se později dověděl přivolal ten rybář než běžel k jezu. Nicméně jsem se vyvezl zpět k rybáři s tím děckem a už taky řádně vyšťavený se vracel pro to poslední. Jenže nebylo už nikde vidět, naštěstí ho viděl z břehu hasič tak mi ho ukázal asi 2 metry ode mě a opět ho to táhlo dolů. S myšlenkou že na břehu jsou hasiči a úvahou než otočím loď, tak bude zpět pod vodou, jsem tam skočil. snad na poslední chvíli jsem ho chytil za triko. Z toho co se dělo dál už moc nevím, jen to že držím to děcko a snažím se vykopat ode dna řeky což se nedařilo, když nás to pustilo, jsem už jen podvědomě cítiljak nás tahají ven.Chvíli jsem na břehu uvažoval kde se stala chyba že jsem najednou v podstatě přestal vnímat. došlo mi to až když nějaký hasič vytáhl obvaz a říkal ať si to držím sám že jde pomoct kolegům s těma děckama. no spravilo to 18náct stehů na hlavě když jsem přišel o helmu, kterou jsem měl na hlavě jen z výchovných důvodů před našima dětma, kdybych nejel s našima dětma určitě bych si přilbu na Opavici nebral! Ahoj Petr Reply
|
no nevim, iv, 1/17/2011 12:37 PMpokud byli opravdu, zkuseni, tak to musela byt vylozena smula, ten vyvar zase tah hroznej neni. Osobne jsem pri prvni zprave tipovat, ze se prevratili spis na tom poslednim, ten je fakt o hubu Reply
|
jezy, Ešus , psalek~jagacz.com, 1/17/2011 2:22 PMAhoj teď jedeme na ministerstvo zemědělství jednat ohledně takovýchto jezů k sekčnímu řediteli, co má na starosti státní podniky povodí. S některými jsme již v kontaktu a navrhli jsme řešení bezpečnosti na Bečvě v Oseku a v Brně na Svitavě, Šternberk se realizuje, mám na stole návrh rekonstrukce jezu Jelení Lávka na Vltavě. Já za ČSK VT, Petr za vodáckou školu záchrany a Kuba Nebesář za HZS se snažíme něco změnit. Bohužel to nejde tak rychle, jak bychom chtěli. Neříkám, že by to toho kluka zachránilo, ale kdyby ten jez byl vybaven, kdyby s tím někdo začal dřív, atd, tak mohl mít větší šanci na přežití, i v případě evidentní blbosti. Možná by to chtělo tento článek poslat na patřičný podnik povodí, nevím. Je mi líto každého človíčka, co i z vlastní blbosti tam zůstane. Pokud naše jezy nebudou vybaveny i zárověň pro zásah HZS, pokud nebude samozřejmostí usnadnění jejich zásahu, tak tam nakonec zůstane i pár hasičů. Je potřeba tlačit na místní zastupitelstva, na kraje, aby se něco rychleji pohnulo kupředu. Doufám, že se nám to podaří, a že těhle článků bude míň. Ešus Reply
|
|_Re: jezy, Márty, 1/18/2011 12:09 AMAhoj, a nešlo by aspoň provizorně(teď když je skoro mrtvá sezona až na tyhle dva víkendy) vzít sprej a na každou kozu(teda v jezu, aby se nenašel dobrák a nepostříkal mečící kozu sousedce, či tak podobně :-D) aspoń nastříkat číslo na hasiče(ve vypjaté chvíli to člověku nemusí tak rychla naskočit) a číslo jezu? Jako je to teď na železničních přejezdech. Když se něco stane, zavoláš na číslo a oznámíš číslo jezu a hned by se vědělo kam mají přijet... Teda jen nápad. Spousta vodáků - turistů kolikrát ani nevědí kde jsou a popisovat to např.: "no kousek odtud byla hospoda u supa.." Reply
|
|_Re: jezy, Ešus , psalek~jagacz.com, 1/18/2011 11:01 AMZnačení jezů je jedna z věcí, kterou budeme projednáváme s povodími, jakožto se správci toku. Chceme, aby jezy byly označeny říčním kilometrem. Zatím se snažíme, aby povodí takto vybavila 10-15 jezů. To samozřejmě nebrání tomu, aby kdokoliv z místních za malé vody tam to číslo nestříknul. Jenže, dojezd hasičů v nejlepších přípdaech od ohlášení bývá tak do 5-10 minut, a to je pouze dojezd. Akci zahájí tak do 2-3 minut po dojezdu, pokud se dostanou až k vodě. Bohužel na 99% jezů není žádná připravenost po zásah HZS, chybí přístupy k vodě , chybí možnost uvázání lan atd. Takže tam hasiči přijedou a musí improvizovat a riskují svoje životy. Důležité je, aby lidi pochopili, že pokud se někde objeví na řece značení, tak tam bylo dáno kvůli jejich bezpečí, aby uměli v případě nutnosti aspoň hodit záchranný prostředek. Prostě chci , aby se na našich řekách zavedlo jednotné značení, aby ty značky byly dávány po konzultaci s vodáky (třeba s námi - ČSK VT), aby na jezech byly prvky aktivní záchrany. Třeba by jadna z těchto věcí pomohla tomu klukovi zachránit život. Ešus Reply
|
|_Re: jezy, Katie, 1/18/2011 1:57 PMAhoj Esusi, o vikendu jsme taky jeli potok a prenaseli jezy. Jeden se jel a jistil...a padl i muj dotaz typu: "Hele, vis kde jsme pro pripad nouze a nutneho popisu pro pomoc?" Znaceni by bylo super, ale nemyslim si, ze by ho mel strikat nekdo mistni. Melo by byt jednotne - jak system, tak ta znacka. Aby byla duveryhodna a pravdiva! Aby nesla ukrast, ale sla videt i za povodne. Stale vim o lidech, kteri nevi, odkud se km pocitaji apod. Strikat by to mel nekdo, kdo to zna a kdo tomu rozumi. Pokud jsi mistnimi myslel vodaky a kluby, mozna to je ono. Ale systematicky. Diky za jednani a napady. Reply
|
|_Re: jezy, Ešus, psalek~jagacz.com, 1/18/2011 3:20 PMTo stříknutí kilometrů jsem skutečně myslel jako reakci na jeden z příspěvků tak , aby ho udělal o své vůli někdo z místa. Ale to , co prosazujeme na povodí jako zabezpečení jezů obsahuje jako součást bezpečnostní cedule od Petra Ptáčka i název jezu a řkm právě pro možnost jasně určit místo problému. Jenže, a to je právě jeden z problémů je akceschopnost HZS. Přinejlepší vůli, rychlosti, znalosti nebudou na místě dřív nežli 5-6 minut po obdržení hlášky z dispečinku. Takže počítej - 3 až 4 minuty, než se někdo rozhodne volat, 1 minuta dispečink, 5 minut dojezd. To je od začátku problému cca 10 minut , než se dostanou profíci k místu. V současných podmínkách na jezech jim cca 10 minut zabere příprava zásahu - chybí kruhy pro úvazky, chybí sestupy k vodě atd. Takže reálně začne záchranný zásah za cca 20 minut od problému. Takže jeden z úkolů je umožnit něco dělat v těch 20 minutách , které jsou rozhodující, a to i laikům. Proto bojujeme o ty kruhy, chyty, cedule, vstupy do vody. Jenže peněz je všude málo, ČSKVT na to absolutně nemá, víte jak je na tom Sazka jako zdroj peněz. Takže chceme přesvědčit ředitele povodí,aby takhle vybavili v kraji jeden nebezpečný jez. Potom bychom na tento jez pozvali jak HZS, kterým by Petr Ptáček se svými lektory předvedl záchranné akce v praxi, tak krajskou vládu - hejtmany, které bychom potom požádali o spolufinancování vybavení dalších jezů. Ahoj Ešus Reply
|
Proč? Protože, Megadeath, 1/17/2011 6:27 PM....jsou lidé různí. A jsou i tací, kteří jedou za hranu, za kterou nevidí co je čeká. Na lyžích, vodě, skále, v autě,atd. I když ví (nebo možná taky neví, čertví co je horší), že jejich schopnosti nejsou bůhvíjaké. Někomu (většině) to vyjde a někomu ne. Nebo se taky stane souhra náhod. ".... a to máme dneska jeden utonulý..." (pozor citát!:-) Jak přijde další velká voda, tak o tom zase pokecáme. Reply
|
časový pres, Honza Hrubeš, 1/17/2011 7:16 PMPodle mého názoru tady mohl sehrát roli špatný časový odhad a příliš velké oči. Vzhledem k tomu, že jeli z Domašova stalo se to u Bystrovan, tak možná chtěli dojet až do Olomouce. To je kus štreky a už taky mohli být prochladlí. Pak na jedné straně ubývají fyzické síly a na druhé straně ochabuje morálka. Tam, kde by jindy člověk ukázněně vylezl na břeh na prohlídku, si za takových okolností třeba řekne - času mám málo, musím kvaltovat. A když jsem dobře projel horní peřejnatý úsek, tady na dolním toku už to zvládnu s prstem v nose. Tak jedu na oči, čas letí. Je to jen moje domněnka, nicméně tento rizikový faktor je asi vhodné připomenout - dny jsou ještě krátké a smráká se brzy. Reply
|
Fyzikální vysvětlení, Vašek, 1/18/2011 2:52 AMPokud 1 kubík vody za sekundu padá z výšky 1 metru, dává výkon 10 kilowattů. Rychlost vody padající z výšky 1 m se blíží 4.5 m/s. Když voda za jezem jen pomalu odtéká, většina vzniklé energie pohání válec. Pokud máme jez metr vysoký a 10 m široký a průtok 10 kubíků, vychází na 1 m šířky téměř 10 kW. Nad tím těžko plavec zvítězí. Zákony fyziky jsou neúprosné. Ani se tam nemusí točit vodou nasáklá kláda, či pařez, nebo skrývat zbytky nějaké ocelové konstrukce. Pokud je pod jezem hladina relativně klidná, o to bude divočejší proudění pod ní. Někde se ta energie spotřebovat musí. Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, Honza Hrubeš, 1/18/2011 7:28 AMVýpočet by stálo za to propracovat - mohl by být zajímavý, ale zatím kulhá na obě nohy. Určitě už jsem jel nejeden jez vysoký metr a víc, v Beskydech je kolmých stupňů takové výšky docela dost. A určitě jsem to jel za průtoku vyššího než 1 kubánec, uvedený ve Tvém výpočtu. Za takového průtoku kolem vody jenom chodím a vzdychám kdy už to konečně poteče. Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, Honza Hrubeš, 1/18/2011 7:42 AMNjn, nečtu pořádně - ve výpočtu to pak převádíš na 10 kubánců. Asi mám ještě po ránu zalepené oči. 10 kubánců na 10m širokém jezu už je opravdu průtok, při kterém to hučí. Projet se ale to dá, i když problém nastat může. Napadá mě například Bystřička u Vsetína, kde by šířka a průtok (bývá tam organizované splutí) nebyly daleko od parametrů Tvého příkladu. Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, kavol, 1/18/2011 10:25 AM> téměř 10 kW. Nad tím těžko plavec zvítězí. úvaha pěkná, ale tak trošku na dvě věci tento výkon, resp. síla z něj plynoucí, se pochopitelně nerve s plavcem celý, nýbrž záleží na hydrodynamickém odporu (zjednodušeně, když položím ruku na kamna o výkonu 10 kW, tak to taky neznamená, že by celý výkon kamen ihned začal pálit celé mé tělo ...) > Někde se ta energie spotřebovat musí. to by byla vcelku zajímavá situace, kdyby se veškerá tato energie spotřebovávala - tj. v konečném důsledku měnila v teplo ... to by rybáři mohli pod kdekterou horskou bystřinou natáhnout síť a jenom vybírat ty vařené ryby :-) Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, Lubor, 1/18/2011 5:14 PMHehe, tak to je blbost 1) ano, skoro celá energie padající vody se přemění na teplo, to něco malinko na proudění, na co jiného by se měla přeměnit??? 2) 10 kW = 10 kJ/s, voda má kolem 4 kJ /K/kg voda se tedy ohřeje (bavíme se o 1 m3/s = 1000kg) o 10/4/1000 = 0.0025 °C Asi se teda ryby neuvaří. L. Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, kavol, 1/18/2011 6:34 PMoops, pravdu díš a já jsem o předponu vedle, ono je to 4 kJ a ne 4 J na kilo ... stydím se, stydím :-( Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, Joe, 1/18/2011 9:16 PMJeden kubánec na metrovým schodku za sekundu (tj. 1000kg*1m/1s) je podle tebe 10kW (tj. 10.000 kg*m/s)??? Reply
|
|_Re: Fyzikální vysvětlení, Lubor, 1/18/2011 9:31 PMDalší takovej vědec. A co to takhle vynásobit 9.81 kg/ms2 ??? Takže zhruba 10??? Práce je síla krát posunutí skalárně, síla je zde tíha a to je m.g, výkon je práce za čas, kapišto? Reply
|
jezy, Vilda, info~vodaksport.cz, 1/18/2011 9:53 AMVšechny zdravím, jezdím divokou a nevím co vidíte za adrenalin sjed jez.. 100 se to povede a jednou.. bohužel neznamená, že to sjelo 100 lodí, že je bezpečný, stačí malá chybka, souhra náhod.. ale už k věci, Bystřičku jezdím hned jak teče a nejméně jednou ročně mě volají lidi jestli nevím kdo se tam utopil. Teď jsem ji jel taky..komu nic neříká stav 10 kubíku na Byndě tak je to MINIMÁLNÍ stav a někde se dře..Jezdíme jenom vrchní úsek z Domašova do Hrubé vody, nebo dá se točit nejpěknější úsek Domašov mastné krámy. Pod Hrubkou je X smrtelných jezů, tak je zbytečný to jezdit. Jez není adrenalin, jez je riskování nejen svého života, ale i ostatních. Přirovnal bych to najetí do křižovatky na červenou, buď to vyjde nebo ne a to s plným autem lidí. Jinak kluk co se utopil byl, podle mých info,ABSTINENT!! A prý hrozně fajn kluk. Reply
|
|_Re: jezy, ondra, ondrejantos~post.cz, 1/18/2011 2:55 PMVildo, děkuji za tento Tvůj názor. Plně se s ním ztotožnuji. Jezy už dlouho takřka 100% obnáším. Občas je mi z některých názorů špatně - loni se tady někdo rozčiloval, proč ho nechtěli stavbaři pustit do rozestavěných Tuhnic. Jako učitel, instruktor a snad i jako starší kamarád v oddíle se tím setkávám pravidelně. Nejde o to, že někomu moc nejde pádlování, ale spíš o to, že neumí poslouchat. Teď v sobotu jsem opět viděl něco podobného na Oslavě v Kuroslepech ... Naštěstí si to borec dal jenom hlavou dolů od začátku do konce a vykrysil... Absolutně nechápu, co na sjetí tohoto jezu lidé po 10 km fantastické řeky vidí. Tak jsem zase napsal po delší době reakci a radši přenechám prostor pro zkušenější internetové vodáky. Pozůstalým a kamarádům toho kluka z Bystřičky přeju upřímnou soustrast. Zdravím do Olomouce Ondra, Znojmo Reply
|
|_Re: jezy, mig, 1/18/2011 3:46 PMIncertum est, quo loco te mors exspectet, itaque tu illam omni loco exspecta.... nekteri lide jsou nepoucitelni to ms pravdu ale, tohle byla fakt neststna nahoda a jak jsem uz psal asi osud... :-( Reply
|
|_Re: jezy, Vilda, 1/18/2011 4:08 PMbohužel , omluvám se, ale podle poměrů které znám, to byla nedbalost. 500m rovné plochy kde jez je vidět i slyšet, proud tam není..až k jezu mírný břeh..Bohužel špatné rozhodnutí, teď už nikdo nic nenadělá, jenom se může poučit Reply
|
|_Re: jezy, Honza Hrubeš, 1/18/2011 6:12 PMPrávě proto si myslím, že to mohl být špatný odhad přiměřené délky trasy. Jak jsi psal, Bystřička stojí za splutí z Domašova do Hrubé Vody. Pokud člověk stíhá, je lepší si to dát dvakrát (se vzducholoděmi se do vlaku dostaneš, po silnici je to svinsky dlouhé objíždění). Pokud tohle sjedeš a pokračuješ dál, začne ti to po chvíli lézt krkem, protože spodek je nuda. Tak pícháš vodu, přestává tě to bavit, začínáš cítit hlad a chlad, kýžené vozidlo a teplo domova někde v dálavách. Začneš nervózně sledovat čas a jestli nezatmíš. A před Tebou jez. Oproti peřejím, které máš za sebou, vypadá krotce. To je bohužel špatná konstelace, kdy je snadné podlehnout a udělat špatné rozhodnutí. Je to spekulace, nebyl jsem u toho. Ale chtěl jsem připomenout, že dřív, než vznikne problém na řece, neseme si ho často ve své hlavě. Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/18/2011 6:16 PM> Teď v sobotu jsem opět viděl něco podobného > na Oslavě v Kuroslepech ... pokud je mi známo, tak v Kuroslepech žádný jez není (ale bejvala tam hospoda s dobrým hostinským ;-)), takže myslíš mlýn Skřipský nebo Senoradský? > Absolutně nechápu, co na sjetí tohoto jezu > lidé po 10 km fantastické řeky vidí. já zas nechápu, co lidi vidí na tom nosit loď po souši ... kdybych chtěl chodit pěšky, tak nejedu na vodu ale na vandr; v botkách samochodkách a s báglem na zádech je to mnohem příjemnější než v neoprenkách a s lodí v ruce Reply
|
|_Re: jezy, Lubor, 1/18/2011 7:23 PMOpět mimo, ten mlýn pana Theimera měl a asi i má adresu Kuroslepy. (P.S. pro Petra: asi víš, odkud to vím :-) Jinak vrchol umění ve sjíždění jezů vidí letní pouze loseři co nic neumějí a Vilda má naprostou pravdu. Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/19/2011 12:44 PM> Opět mimo, ten mlýn pana Theimera měl a asi > i má adresu Kuroslepy. ok, jenomže ... teď jsem si kliknul v katastrální mapě přímo na ten druhý jez u Senoradského mlýna, a vypsalo mi to: Katastrální území: Kuroslepy 614459 takže opakuju otázku: který z těch dvou jezů spadajících do katastrálního území Kuroslep měl původní pisatel na mysli? - ten, kde bydlí pan Theimer, tedy Skřipský mlýn? jinak tedy mezi námy děvčaty, označovat jez podle toho, do kterého katastrálního území spadá, namísto jeho jménem, mi přijde trošku na hlavu ... > Jinak vrchol umění ve sjíždění jezů vidí > letní pouze loseři co nic neumějí to je možné ... > a Vilda má naprostou pravdu. ... ale tady bych si dovolil zásadně nesouhlasit stavět to tak, že si každý, kdo jezdí jezy, nutně musí kdovíjak užívat adrenalin nebo co, je hloupost ano, na letní turistické řece si hezký jez užívám jako příjemné zpestření po dřině na voleji jenomže naprostá většina jich nijak hezkých není, sjet si "sportovní propust" čili nudnou retardérku za žádný zážitek nepovažuju, v zábavnosti se to rovná té plavbě po voleji, či spíš hůř, na voleji aspoň můžu vyhlásit souloď a vytáhnout rum a kytaru a "nesjízdné" jezy považuju za vopruz a typicky je jedu jen proto, že přenášet je vopruz ještě větší (například u spousty jezů jsem rád, když se na břeh z vody vyškrábu sám, natož abych tam tahal ještě loď s bagáží) na "sportovní" řece je potom jez překážka jako každá jiná - nevim, proč bych to měl přenášet, pokud na to mám (po všech stránkách včetně záchrany v případě problémů), a nevim, proč bych to měl jet, pokud na to nemám, úplně stejně, jako se rozhoduju před nějakou přírodní kaskádkou apod. opravdu nechápu, proč bych na tom nutně musel vidět něco speciálního, jak píše Vilda, v tom smyslu že "Absolutně nechápu, co na sjetí tohoto jezu lidé po 10 km fantastické řeky vidí." - no tak fantastická řeka skončila(*), auto mám dalších X km po proudu, radši bych se až k němu vezl po té fantastické řece, ale příroda bohužel nedala a předci nám tam nadělili jez, no tak ho sjedu (když to jde), ale rozhodně to není tak, jak prezentuje Vilda, že předchozích 10 km jsem považoval za nutné zlo, jen abych se dostal k tomu jezu, a teprv na tom jezu si pořádně užiju ... (*) to v případě té Oslavy není tak úplně pravda, zatímco Pět prstů potěší svaly sportovce, celé to údolí až k Oslavanům je pěkné a potěší oko turisty Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/19/2011 12:56 PM... jak píše Vilda, v tom smyslu že "Absolutně nechápu ... prezentuje Vilda ... jak píše a prezentuje *Ondra*, pardón Reply
|
|_Re: jezy, wolejoffka, 1/19/2011 1:59 PM"vytáhnout rum a kytaru" Absolutně nesouhlasím a žádám správce o odstranění původního příspěvku. Kdo na vodě pije alkohol a jezdí jezy je hazardér, a nabádá-li ke stejnému jednání na webových fórech, je ještě k tomu nezodpovědný vůči ostatním. A hrát na kytaru je taky bezohlednost nejvyššího kalibru, chřástalové pak nemůžou sedět na vejcích a medvědi se nemůžou pářit ... Reply
|
|_Re: jezy, Wolfino ., 1/19/2011 3:03 PMPopravdě ono tady víc než polovina přís=ěvku stojí za odstranění, jelikož je to offtop jako kráva. P.S. A zapoměli jste na helmu vestu a házečku. Ještě nebyl flame v týhle rovině Reply
|
|_Re: jezy, mira, 1/21/2011 7:36 AMNo, Kavole, fascinuje mě, jak se pokaždé chceš do důsledků hnípat v detailech, navíc i za situace, kdy se v místě zrovna neorientuješ a myslíš si, že z kilometráží vyčteš všechno. Tedy věz, že u obce Kuroslepy leží na Oslavě (nedovolil jsem si napsat na Oslavce, oceňuješ to?) jediný jez - u Theimerova mlýna, zvaného Skřipina (ř. km 21,2). Pravda, nikdo mu asi neříká Kuroslepský, ale široko daleko nic jiného, co by se dalo nazvat jezem, není - proti proudu nejblíž pod Náměští, dolů pak až v Oslavanech. U Senoradského mlýna žádný jez není, je to jen jakási hrázka z kamenů, v kilometráži je zakreslena spíš omylem (no dobře, značka znamená i stupeň, ale to sedmdesáticentimetrové převýšení je přehnané). O kousek níž pod Ketkovským hradem (správně Levnovem) je ještě provalený jez Vydrova - Ketkovského mlýna, to už jsou ale jen trosky, kilometráž opět mylně uvádí výšku 1,8. Dočteš se tam i další nesmysly - příště se třeba můžeš hádat o vesnicích na březích - Senohrady (tady jsou jen Senorady) nebo Čunice (správně Čučice). Konec zeměpisné osvěty. Reply
|
|
|_Re: jezy, rs, 1/21/2011 5:40 PMNebo spíš internetový trotl. Reply
|
|_Re: jezy, Wolfino ., 1/21/2011 10:13 PMJeště se říká :"zavolejte do Mordoru, jestli jim neutekl troll " Reply
|
|_off topic?, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/22/2011 8:06 AMco mají co společnýho jezy s druhovým původem Kavola? Jinak osobně mi nevadí.Sice to občas pohnojí, ale umí argumentovat... Reply
|
|_Re: off topic?, Wolfino ., 1/23/2011 2:39 PMOhledně offtopu už jsme se tu vyjadřovali. Ale to je na smazání půlky diskuse :)) Reply
|
|_Re: off topic?, Vladimír, 1/23/2011 3:53 PMDobře, vracím se k prvnímu příspěvku a k věci. Myslím, že vodák prochází podobným vývojem, jako v životě. V období objevování s vyvalenýma očima a očekáváními tak jako děcko zkoumá, co to voda vlastně je. Potřebuje vedení a dozor a hlavně štěstí. Pokud to vše nemá, tu a tam se někdo utopí. Pak je období dospělosti (seberealizace a dobývání), kdy už to vodák umí a na to má, je samostatný a posouvá své laťky. Chyb dělá málo a stane-li se malér, je to spíš objektivní okolnost nebo výjimka. Po dosažení vrcholu se vodák dostane do období ověřování, kdy už má v životě i na vodě jasno, a jezdí na pohodu a údržbu. Tady se už netopí téměř nikdo. Mimo toto schéma jezdí taky příležitostníci, pitomci a ignoranti, ty bychom snad mezi vodáky ani neřadili. V období objevování jsem jezdil všechno bez zábran a bez plovačky a helmy. Dodnes si velice živě pamatuji, jak jsem se divil, když mne válec pod Radlasem na Svitavě, který jsem jel v singlu bez jakéhokoliv jištění, prostě nepustil dál. Měl jsem štěstí a proto si mohl dát ve všem, co přišlo potom, daleko většího bacha. Někdo ho bohužel nemá Reply
|
|_Re: off topic?, Megadeath, 1/23/2011 7:07 PMVladimíre, krásně a výstižně popsáno. Vývoj člověka i vodáka jest obdobný!:-)) Některé děcko je tak bázlivé, že se k ohni ani nepřiblíží. Jiné si prostě musí šáhnout, aby to neopakovalo. Noa čas od času některé do ohně spadne, protože si právě vybralo svou porci smůly, když si šlo šáhnout. Prostě statistika. Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/23/2011 11:19 AM> No, Kavole, fascinuje mě, jak se pokaždé > chceš do důsledků hnípat v detailech, navíc > i za situace, kdy se v místě zrovna > neorientuješ a myslíš si, že z kilometráží > vyčteš všechno. ach jo ... kdo chce holí bít, psa si vždycky najde, že? právě protože se neorientuju a z kilometráže to nevyčtu, tak jsem se zeptal na Skřipinu jsme jezdívali, takže poměrně dobře vím, o jaký jez se jedná, a pod tímhle jménem je uveden i v kilometráži naopak když někdo mluví o Kuroslepech, tak o těch vím, že jsou asi tři kilometry od vody, takže fakt nevím, co si s nima mám na řece asociovat ... (v kilometráži k žádnému jezu přiřazeny nejsou a čumět do katastrální mapy je nesmysl, jak jsme si výše ukázali) > ale široko daleko nic jiného, co by se > dalo nazvat jezem, není při vší úctě ke tvým znalostem místopisu bych si dovolil nesouhlasit - ostatně, popíráš sám sebe: > O kousek níž pod Ketkovským hradem > (správně Levnovem) je ještě provalený > jez Vydrova - Ketkovského mlýna jelikož jsem jel Oslavu (v tomhle úseku) jen jednou, prd si z toho pamatuju, tak jsem si zřejmě vzpomínku na tohle zaměnil za ten Senoradský mlýn, který "žádný jez není, je to jen jakási hrázka z kamenů" - z kilometráže a mapy fakt není poznat, co je co a jestli Ondra myslel jez v dobré kondici nebo jez zčásti rozpadlý, to mi moje křišťálová koule taky neřekla - popravdě, projíždění Skřipského jezu hlavou dolů se mi jevilo dost nepravděpodobné, proto jsem pochyboval, že myslí ten ale je smutné, že namísto "pravda, mohli bychom se vyjadřovat přesněji, aby si to druzí, co to tam tak neznají a nemají křišťálovou kouli, aby věděli, co myslíme, aspoň měli šanci dohledat" se zase dozvídám, jak jsem blbej, že nevím, kdo ve které vesnici bydlí jinak je též úžasné, že kvůli jednomu dotazu, který se dal jednoduše zodpovědět uvedením místopisného názvu nebo říčního kilometru (v lepším případě odkazem na nějakou fotku, aby bylo zcela jasno i pro náhodné kolemjdoucí, co neví, jak ten jez vypadá), se tu místo odpovědi rozjede flejm a já jsem zase označen za trola - přitom na tu podstatnou část mých příspěvků v tomto vlákně, která je k tématu, se vpodstatě nikdo neobtěžoval reagovat (s vyjímkou Luborova bezobsažného "Vilda má naprosto pravdu") Reply
|
|_Re: jezy, Vladimír, 1/23/2011 12:40 PMHoši, musím se do toho vložit. Na Oslavce v dotyčném místě je to s jezy složité, protože jsou ve větším či menším rozkladu. Jezdím to už čtyřicet let někdy i víckrát za rok, takže to mám celkem najeté a taky pamatuji, že kde dřív byl třičtvrtěmetrový šikmák, dnes není nic (u skály před ústím Chvojnice). Prvnímu vysokému jezu u mlýna po dlouhém peřejnatém úseku bez jezů se odjakživa říká Tajmr, ať patří kamkoliv, a jezdí se většinou dva metry od pravého břehu. Za hodně VV v pravé půlce (prohlédnout a rozjet). Pak je jakási stopa po jezu ježděná kolem levého břehu, znatelný je až rozbitý jez pod hradem Levín, je za ním lávka pro pěší. Jezdí se v levé půlce na velkou vlnu před vámi, směrem pod první levý oblouk lávky, bez problémů. Pak zas dlouho nic až před Oslavanami, šikmý jez, který vás tak do 15 kyblíků sotva smočí, ale přes dvacet pošle špicí až k obloze (anebo k peklu, podle toho, jakou máte loď). Jinak, Kavol neplevelí, jen je lehce jinej. Má na to právo. A my ostatní adrenalin i na břehu, což je dobře, ne? A ještě pro zájemce: Podrobný místopis v publikaci Slavomír Brodesser: "Krajinou Oslavy, Rokytné a Jihlavy proti proudu času", Moravské zemské muzeum Brno 2007 Reply
|
|_Re: jezy, mira, 1/23/2011 3:57 PMNemívám normálně ve zvyku hnípat se v detailech, na druhou stranu mi ale trošku vadí, když ze mě někdo dělá blbce. Reagoval jsem na Kavolův dotaz - "takže opakuju otázku: který z těch dvou jezů spadajících do katastrálního území Kuroslep měl původní pisatel na mysli? - ten, kde bydlí pan Theimer, tedy Skřipský mlýn?". A trvám na tom, že v katastru Kuroslep (navzdory úchylnosti myšlenky hloubat tady v katastráních mapách) není žádný jiný jez, mimo jezu Theimerova mlýna. Od jezu je to strání k prvním domkům Kuroslep je pár desítek metrů, pravda, ty ale stojí trošku bokem od dědiny. I zastávka u mlýna se nazývá Kuroslepy - Skřipina. Ještě zdůrazním to "Skřipina", nikoli "Skřipský mlýn", to aby se nám to nepletlo se "Střípským mlýnem" pod Ivančicemi, kterém tu ale nikdo neřekne jinak než "Skřipák". Souhlasím s Vladimírem ve všem ohledně splouvání zmiňovaného jezu. Ale nemůžu souhlasit s tvrzením, že je to v dotyčném místě s jezy nějak složité a opakuji, že u Skřipiny je dneska jediný jez mezi Náměští a Oslavanami, natož v kuroslepském katastru. Dovolím si opravit jméno hradu Levín na Levnov a pak to, že pod rozbitým jezem pod hradem není lávka pro pěší, ale ocelový mostek i pro auta, ale to jen pro pořádek . Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/24/2011 5:52 PM> A trvám na tom, že v katastru Kuroslep > (navzdory úchylnosti myšlenky hloubat tady > v katastráních mapách) není žádný jiný jez, > mimo jezu Theimerova mlýna. tak maj chybku v katastrální mapě ... výše jsem popsal, jak jsem se k tomu dostal, od zítřka do pátku jsem v Brně, můžu si odskočit do Oslavan do pivovaru apod., postup názorně předvést, dáme pifko nebo něco a uvidíš, že lidi nežeru a vzrůstu jsem středního ;-) > Ještě zdůrazním to "Skřipina", nikoli > "Skřipský mlýn" my tomu fleku taky říkáme Skřipina, ale ve smyslu kusu údolí od prvních chat až k mostu kdybych mluvil s kamarády, řeknu "jez na Skřipině", protože jsem ale měl zrovna otevřenou seznamí mapu, tak jsem z ní opsal "Skřipský mlýn" ... tak jim napiš, že to maj blbě ;-) Reply
|
|_Re: jezy, mira, 1/24/2011 6:51 PMDíky za pozvání na pivko, Kavole. Určitě nemám problém s Tebou posedět a třeba i probrat, čím se tady rozčilujeme (a při své hřmotnější postavě bych se toho ani nebál ). Musím ale s díky odmítnout, momentálně se vyskytuji mimo svoji rodnou hroudu. Tak snad někdy na vodě. P.S.: Mně je asi celou dobu jasné, jakým postupem k nedorozumění došlo, vadila mi ale razance, s jakou jsi "napadl" Ondru za to, že napsal "na jezu v Kuroslepech", abys to pak po upozornění Luborem v dalším sáhodlouhém odstavci rozpatlával. A při tom je evidentní, že jsi místem "jednou před válkou jako malý chlapec projížděl" a zbytečně chytáš za slovo. Protože termín "jez v Kuroslepech je naprosto jednoznačný! Ahoj Reply
|
|_Re: jezy, syslik, 1/19/2011 10:55 AMJez je umělá stavba, jejíž cílem (alespoň v ČR) rozhodně není zajistit vodákovi bezpečné sjetí. Neexistuje klasifikace obtížnosti jezů, obtížnost řek se udává bez jezů a navíc asi chápeš, že nebezpečnost jezu velmi závisí na aktuálním průtoku. Milion lidí u nás jezdí Vltavu, Lužnici nebo Sázavu a přitom i běžně sjížděné jezy v Rožmberku, Větřní nebo Č. Krumlově mají svoje pomníčky. Já jezdím divokou vodu a pokud se mi nějaké místo nezdá bezpečné, tak ho přenesu a necítím se kvůli tomu být turistou. Stejně tak se chovám k jezu. A pořád žiju :-) Doufám, že Ešusem popisované aktivity povedou k úspěchu. Pro záchranu života může být určitě velmi důležité mít na jezu k dispozici záchranný kruh, vědět kde jsem a kam poslat pomoc, ale pořád za nejdůležitější považuji se do takové životu nebezpečné situace vůbec nedostat. Reply
|
|_Re: jezy, Ešus , psalek~jagacz.com, 1/19/2011 3:59 PMProto součástí zabezpečení jezu budou i jednotné varopvné značky, které chceme dávat tam, kde to je prostě o hubu, kde se někdo už topil atd. Rozhodně je nebudeme navrhovat všude. Někde budou třeba jen značky pro přenášení, někde kruhy , prostě podle stavu konkrétního jezu. Samozřejmě že nejlepší je být opatrný, třeba já si myslím , že u takovéhle překážky bych sice to zkusil dát taky, ale tam , kde mám pochybnosti , tak napřed postavím dole zajištění, třeba tu jednu posádku s házečkama, a pak se vystřídat atd. Ale po bitvě je každý generálem. Ešus Reply
|
|_Re: jezy, Megadeath, 1/20/2011 8:39 AMEšusi, značky a kruhy atd jsou chvályhodné. Ovšem uděláš to? Možná jo, ale jen pro dobrej pocit? Protože tu statistiku to Nezmění!! Prostě tady bude každej rok cca 4-10 exanců! A je jedno kolik bude značek na břehu. Jak přijde větší voda, tak na ni sedne (krom jiných) někdo s malou soudností, zato velkýma řečma. A kde chceš všude věšet ty značky? Protože zrouna tento případ : úsek, co se normálně nejezdí, i v kilometráži ho nedoporučují. Takže tu značku tam dáš jen pro toho, kdo se jí nakonec vysměje. Reply
|
|_Re: jezy, wolejoffka, 1/20/2011 10:03 AMEšusi, nenech se demoralizovat, je to správná věc. Bohužel na Kmocháčkův původní dotaz, co člověka vede k tomu, že do toho vjede, jsme se toho moc nedozvěděli. Nicméně nemám dojem, že by se ve válcích topili výhradně vodáci, u kterých by se alespoň nějaké povědomí o existenci nebezpečí předpokládat dalo. Pod těma obludama se topí i nevodácká část společnosti, a řekl bych že nejčastěji z naprosté nevědomosti, kvůli adrenalinu to nebude. Reply
|
|_dotaz na Petra i Ešuse, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/20/2011 10:31 AMU jezů dost souhlasím s Kavolem - jsem taky línej přenášet a jedu kdeco. Přesto (jako on)nemám sebemenší negativní zkušenost, že teď to bylo "o fous". A nemyslím, že to je jenom štěstím, prostě jsem si nějak nastavil limity pro sjízdnost jezů a těch se držím. Teď k tomu dotazu: Je tady mnoho článků o smrťácích na jezech, ale o příčinách a důvodech co k tomu ty nebožáky vedlo skoro nic. Jen samé dohady a teorie. Ale určitě z každé takové nehody existuje podrobný policejní zápis. Lze toho nějak využít? Samozrejmě bez jmen a ostatních osobních věcí. Jen kvůli statistice příčin takových nehod. A pokud ne, co takhle sestavit nějaký vodácký dotazník, který by Policie ČR jednoduše ke každé nehodě vyfajfkovala. Lze to asi řešit buď osobním jednáním s konkrétními lidmi, co to daný případ vyšetřovali nebo naopak generelně vrchem přes vedení, když už se teda Ešus dostal až na to ministerstvo Reply
|
|_Re: dotaz na Petra i Ešuse, Katie, 1/20/2011 1:29 PMAhoj Kmochacku, k nazorum Kavola, ktere tu zabiraji misto, se vyjadrovat nebudu. Ale k policejnim spisum - zajimavy napad, treba bychom se zase pobavili nejakymi "odbornymi" slovy. Vazne si myslis, ze tu situaci dokazi analyzovat, popsat a udelat zaver lepe nez vodaci? Rada se necham prijemne prekvapit, kdyz se dovim vice nez "utonul na jezu tam a tam" a kdyz bude spravne popsane plavidlo. O lavinach delaji zapis z horske sluzby - to je aspon k necemu. Kdyz to tady popise odbornik (Petr, mistni zkuseny vodak, ucastnik) a diskuze je k veci, prijde mi to taky dobry. Reply
|
|_Re: dotaz na Petra i Ešuse, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/20/2011 1:43 PMpolicejní spis obsahuje m.j. výpovědi svědků (obv. ostatních vodáků), pokud se tam tedy objeví nafukovají kajak Pálava, svědčí to něco o zkušenosti vypovídajících, nikoliv policajtů. Ti zas umí (narozdíl od nás) docela dobře výslechem zjistit, jak a proč se co stalo a konfrontovat nesrovnalosti se skutečností, jde přecejen o smrt člověka. A věř mi, že v případě úmrtí se leckdo bude snažit nemluvit úplnou pravdu... Reply
|
|_Re: dotaz na Petra i Ešuse, mira, 1/20/2011 2:18 PMTeda, když já jsem kdy vypovídal do policejního protokolu, nikdy to nebyl ani náznakem doslovný zápis mých slov. Prostě mi vždy ten který soudruh (a později i nesoudruh) kladl otázky, já jsem odpověděl a on si to zformuloval do takových vět, které bych nikdy z huby nevypustil. A když jsem pak při závěrečném čtení protestoval proti nesmyslům podobného typu jako je "kajak Pálava", naznal policajt, že to je detail, který na věci, kterou řešíme, nic nemění a že kvůli tomu nemá cenu celý pracně nadatlovaný protokol přepisovat. Což by mu dal jistě každý zapravdu, než aby tam trpěl další hodinu bleskového psaní a čekal, jestli se ten psací stroj samou rychlostí nevznítí... Takto sáhodlouze jsem chtěl vlastně jen vysvětlit svůj názor, že přes citací policejních protokolů by mohl být za vola i samotný Melounek. Jo a na vysvětlenou, né že bych byl nějaký protřelý kriminálník, s příslušníky občas přicházím ve styk díky své práci s poněkud problematickou omladinou. Reply
|
|_Re: dotaz na Petra i Ešuse, kmochacek, xkrej01~seynam.cy, 1/20/2011 3:38 PMale jo, věřím tomu, já vypovídal asi jen 3x a vždy to bylo OK, třeba jsem měl jen štěstí a narazil na přirozenou inteligenci. Nicméň pro to hlavní, tedy zjistit příčiny nehody, je policejní spis to nejlepší, resp. nic jiného stejně není Reply
|
|_Re: dotaz na Petra i Ešuse, Klasik, 1/20/2011 4:27 PMVypovídal jsem ohledně utopených několikrát za totáče, protože jsem byl nejmladší "zobák" v bandě denně trénujících. Vždy šlo o nález vyplavaného těla po nafouknutí, nebo uleželé jarní mrtvoly (Hradiště ...). Výslech vždy trval víc než hodinu a byl to silný zážitek. Soudruzi z VB se překonávali ve výkonech jak u psacího stroje, tak ve vymýšlení vlastních krkolomných termínů (např. : "na levém břehu řeky Radbuzy proti směru proudu"). Ochota byla zřejmá i z toho, že když jsem jednou šťouchnul do utopence v Doudlevcích pod mostem u levého břehu, tak přijeli soudruzi z Bor a vyčkali, než utopenec připlaval do vracáku k pravému břehu a chtěli mě poslat k telefonu pro soudruhy ze Slovan s tím, že o nich nemám mluvit, že již je u nich a oni s tím už nic nemají. To jsem nevydýchal a v 15 letech jsem jim vynadal tak, že si je raději zavolali sami. Jednou jsme našli 1.4. utopence na česlích odběru do úpravny vody Homolka. Nikomu se nechtělo trávit odpoledne ve společnosti soudruhů na Slovanech a tak jeden z nás zavolal na VB jako anonym a zavěsil. Druhý den tam utopenec byl stále. Vodní zdroj pro 200tis. lidí vesele nasával vodu přes utopence v rozkladu. Věřím, že naše policie je určitě v lepší kondici než socialistická VB, ale přesto nevěřím v hodnotné informace z jejich protokolů. Pokud chceš zajímavou informaci, musí tam být někdo ze znalých. Reply
|
|_Re: jezy, wolejoffka, 1/20/2011 10:05 AMEšusi, nenech se demoralizovat, je to správná věc. Bohužel na Kmocháčkův původní dotaz, co člověka vede k tomu, že do toho vjede, jsme se toho moc nedozvěděli. Nicméně nemám dojem, že by se ve válcích topili výhradně vodáci, u kterých by se alespoň nějaké povědomí o existenci nebezpečí předpokládat dalo. Pod těma obludama se topí i nevodácká část společnosti, a řekl bych že nejčastěji z naprosté nevědomosti, kvůli adrenalinu to nebude. Reply
|
|_Re: jezy, Ešus, psalek~jagacz.com, 1/20/2011 5:20 PMAno , uděláme to. Protože 1. vec k posouzení rizika je dostatečná informovanost, druhá je umožnění aktivní záchrany a třetí zkráti čas potřebný k zahájení záchranného zásahu HZS. Nechci nikomu zzakazovat jezdit jezy, ale chci, aby ho jel s poměrně vyšší informovaností, i třeba o tom nebezpečí. V případě, že nastane průšvih, tak chci, aby na břehu anebo v konstrukci jezu byly prvky které usnadní záchranu anebu urychlí zásah HZS (a taky pro hasiče to bude daleko bezpečnějš) To opravdu chci a proto jsme dneska jednali na ministerstvu zemědělství jakožto zřizovateli státních podniků povodí. A jestli někdo pojede i přes upozornění na bezepečí- samozřejmě může, ale pak v případě průšvihu chci technickými opatřeními zvýšit možnost záchrany člověka. Technická opatření jsou možná, a v současné době máme vybrat jeden pilotní jez, který bychom chtěli zabezpečit ve spolupráci s ministerstvem zemědělství a předvést ho třeba hejtmanům s plnou parádou, se záchrannou akcí HZS, školy vodní záchrany atd. Chceme dosáhnout toho, aby v každém kraji byl zabezpečen takto jeden jez a pak jednat dál o zabezpečení dalších. Chceme vytvořit databázi nebezpečných jezů , která by byla k dispozici veřejnosti a podnikům povodí, které by do ní nahlíželi v případě plánování rekonstrukcí jezů, aby mohli do projektů zaracovat bezpečnostní prvky, a nebo třeba kartáčové šlajsny. Teď třeba připomínkuji rekonstrukci jezu Jelení Lávka na Vltavě v Krumlově. Bude tam druhá šlajsna s krtáčema , široká 5,5m , společná jak pro ryby tak pro vodáky. Jsem přesvědčen, že ´je to správná cesta. Možná, kdyby na jezu na té Bystřičce byl záchranný prostředek (třeba podkova s lanem), tak možná měl ten kluk větší šanci. Kdyby tam byla připravenost pro hasiče, tak mohli poslat dolů záchrannáře. Takže asi tak. Ešus, Český svaz kanoistů, výbor sekce turistiky Reply
|
|_Re: jezy, Jarda Bivoj KOuba, 2/6/2011 7:57 AMOndro, já jsem u nás klubu asi na stejné pozici jako ty. U nás bušíme do lidí základní pravidlo " kam nevidím, nejedu". A další pravidlo " a na vodu se jezdí až po prvních jarních deštích". Komu by se taky chtělo jezdit po neprůhledné vodě barvy hlinité žluti". Tím netvrdím, že jsem ta pravidla nikdy neporušil. Velmi mě baví zde diskutují "milovníci adrealinu" co vyčítají chudákům hasicům, že inhed poté co toho adrealinu mají po krk až nad hlavu, že nepřiběhnou včas zachránit ty slavné borce a odvážlivce. Nicméně, kde se v klubech učí systémově polozapomenutá "organizace na vodě" tj. jízda dvojic ,trojic, hlídání do zadu atd.atd. Ne, hrdinové a kingové někam vlítnou a když to nevyjde kritizují HZS a bůhví koho jiného. Na závěr mého nesystémového povídání si dovoluji ocitovat výrok jednoho kdysi velmi slavného, oblíbeného a uznávaného pardubického vodáka, kterého se dopustil přivyhodnocování jakéhosi velmi pofidérního místa v Pyrenejích cituji : tamhle by to jakž takž šlo, ale já se na to můžu v****t. já živím rodinu. Zdravím do Znojma.Bivoj Reply
|
|_Re: jezy, Jarda Bivoj KOuba, 2/6/2011 7:58 AMOndro, já jsem u nás klubu asi na stejné pozici jako ty. U nás bušíme do lidí základní pravidlo " kam nevidím, nejedu". A další pravidlo " a na vodu se jezdí až po prvních jarních deštích". Komu by se taky chtělo jezdit po neprůhledné vodě barvy hlinité žluti". Tím netvrdím, že jsem ta pravidla nikdy neporušil. Velmi mě baví zde diskutují "milovníci adrealinu" co vyčítají chudákům hasicům, že inhed poté co toho adrealinu mají po krk až nad hlavu, že nepřiběhnou včas zachránit ty slavné borce a odvážlivce. Nicméně, kde se v klubech učí systémově polozapomenutá "organizace na vodě" tj. jízda dvojic ,trojic, hlídání do zadu atd.atd. Ne, hrdinové a kingové někam vlítnou a když to nevyjde kritizují HZS a bůhví koho jiného. Na závěr mého nesystémového povídání si dovoluji ocitovat výrok jednoho kdysi velmi slavného, oblíbeného a uznávaného pardubického vodáka, kterého se dopustil přivyhodnocování jakéhosi velmi pofidérního místa v Pyrenejích cituji : tamhle by to jakž takž šlo, ale já se na to můžu v****t. já živím rodinu. Zdravím do Znojma.Bivoj Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/18/2011 6:08 PM> Všechny zdravím, jezdím divokou a nevím co > vidíte za adrenalin sjed jez.. mno, a já zas nevim, co vidíš za adrenalin sjet cokoliv jiného ... takže vlastně nevim, proč jezdíš > bohužel neznamená, že to sjelo 100 lodí, že > je bezpečný, stačí malá chybka, souhra > náhod.. jistě, to se přece na přírodní vodě nemůže stát, nějaká chyba nebo souhra náhod ... nikde nejsou padlé stromy, vymleté břehy, přírodní sifony a další záludnosti, kde to může člověka podržet pod vodou ... Reply
|
|_Re: jezy, Peetrs, 1/19/2011 1:30 PMVzhledem k tomu že v Čechách a na Moravě jsou na vodě smrťáky prakticky ze 100% na jezech tak mi tento příspěvek připadá trochu mimo. A pokud nevidí důvod k tomu sjet si něco jiného než jez tak tím spíš. Topí se samí zkušení vodáci a v lavinách končí zkušení horolezci. Před pár lety si v Roháčích ustlali na noc v lavinézním žlabu. Nehoda se samozřejmě může stát i těm nejlepším ale proč jí takhle chodit naproti. Už se dost dlouho motám po horách i na vodě a jednoznačně souhlasím s Vildou Reply
|
|_Re: jezy, kavol, 1/19/2011 3:37 PM> Vzhledem k tomu že v Čechách a na Moravě > jsou na vodě smrťáky prakticky ze 100% na > jezech tak mi tento příspěvek připadá > trochu mimo. no to je celkem logické, že se lidi topí na jezech, když tu jiná nebezpečná místa prakticky nemáme - ale když se vytvoří, za vyšší vody, tak se lidi topí i tam - viz třeba rafťáci zamotaní do vrbiček na Stvořidlech, ostatní příklady si počti ve výše odkazované černé kronice hele a nechtěl bys začít "přenášet", tedy objíždět k nejbližšímu nad/pod-jezdu, taky železniční přejezdy, protože prakticky 100% smrťáků auto vs vlak se v Čechách a na Moravě stalo na přejezdech? > A pokud nevidí důvod k tomu sjet si něco > jiného než jez tak tím spíš. dovolil bych si připomenout, že původní formulace nebyla obecně "důvod", ale "za adrenalin" což je to jádro pudla ... těch ostatních důvodů může být milion - zužovat to na jeden, říct, že pro mě je blbej, a tudíž je blbej každej, kdo to dělá, je nefér, protože ten, kdo to dělá může mít důvod jakejkoliv jinej, a klidně se i třeba shodne, že dělat to kvůli "adrenalinu" blbost fakt je > Topí se samí zkušení vodáci ... jestli to měla být ironie, tak jsem to nepochopil jestli to bylo myšleno vážně, tak asi nemá cenu bavit se dál ... Reply
|
|_Re: jezy, Velryba, 1/19/2011 4:41 PMMyslím, že s kavolem nemá cenu se bavit na jakékoliv téma. Dlouhodobě zřejmě záměrně kazí skoro každou diskusi. Reply
|
|_Re: jezy, wolejoffka, 1/19/2011 5:43 PMKavolově argumentaci rozumím, ať už s ní souhlasím či nikoli. Tvé argumentaci nerozumím. Jestli jsi polemizival s čímkoli, co tu někdo jiný napsal, nepochopil jsem konkrétně s čím. Reply
|
Uvaha, D.O.C., 1/20/2011 3:11 PMDoporucoval bych jedno. Zapomenout na to, ze to byla jenom smula. Z popisu vyplyva (jak podotyka ostatne Vilda), ze to byla chyba. Jedu ledacos, ale jezy si prohlidnu. Podle vseho to byly dve lode, cili jedna mela (kdyz uz) jet a dva z druhe jistit. I jez, ktery jedu muze byt sjizdny ruzne v ruznych mistech. Udelali CHYBU, za kterou osklive zaplatili. Pro ostatni to znamena vic myslet (a to mam pocit, ze mnozi tady nemysli). Reply
|
|_Re: Uvaha, Katie , 1/20/2011 8:17 PMAsi se s Tvym nazorem mohu ztotoznit...udelali chybu. Kdo ji nedela? Jen nekdo ma vetsi kliku :-(. Mam pocit, ze ja myslim az moc, a stejne chyby porad delam. Byli jsme tri lode, o stupni jsme vedeli, i o navigaci, ale nevideli to predem. Nic se nestalo...nastesti. Ale myslim, ze byla chyba se tam takhle nasypat. I kdyz jsme meli jednoho cloveka s hazeckou na brehu (ridic). Chyba byla si rict, tak to zkusim no, kdyz ridic rika, ze to pujde. Je to prece daleko na zkouknuti, auto je dole, i kdybychom to zkoukli, museli bychom jit zpet a jeste jednou s lodi...nejtezsi je rict si "NE" a s tou lodi jit :-( A pak, kdyz uz to clovek dokaze rict, je tezky odolat, kdyz to nejaka lod projede... mam se s tou svou opravdu vlacet? Vzdyt oni to dali... A kdyz uz s ni valcim, pak jeste mam delat zachranu! Obcas je holt tahle vystraha nutna...proto jsou ty clanky dulezity. Aspon pro me. Nebyt liny si to jit prohlednout a umet rict NE, odolat tem, kteri pokousi a bud maji (a nebo taky ne) kliku. Taky je dobry myslet na to, ze ohrozovat sebe asi neni nic proti nicemu...ale s pripadnou zachranou ohrozuji sve kamarady a pak i ty hasice. Diky vsem za podnetne prispevky. Reply
|
Moje odpovědi, Lubor, 1/21/2011 6:25 PMAhojte, při tomhle počtu příspěvků už nereaguju v threadech, ale napíšu to dohromady. 1) Na padání dalších lidí do vody myslíme - jednak úvazy pro hasiče slouží k lovení kohokoliv, jednak třeba na jednom jezu řešíme zábradlí, oddělující svah u řeky od sportovního areálu a cyklostezky. Značky tvoří mimo jiné osvětu pro kolemjdoucí, kteří třeba někdy v budoucnu pojedou na vodu nebo by se v tom jezu chtěli koupat. 2) Za odbočování od tématu se omlouvám, trochu nevybíravě jsem sepsul ty, kdo pořád něco zpochybňují a přitom mají ve svých argumentech blbosti. Než polemizujete, přemýšlejte, čemu tím posloužíte. 3) A na závěr odpověď Kmocháčkovi: Jsem strašně opatrnej, šetřím křehké lodě a technicky toho asi projedu dost, na vodě nepiju, přesto říkám, že u mě osobně je problémem moje vlastní blbost a dlouhé vedení, kdy mi párkrát nedošlo, že mám reagovat mnohem dřív, než jsem reagoval. Proto nikoho nesoudím, ale snažím se něco udělat, aby se toto nestávalo. Reply
|