Diskuse nad článkem |
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Chobotnice, 1/19/2017 11:23:41 PMKlasiku, apeluji na tvé psaní, jsem dychtiv, nebylo by tam něco z velké cesty? Reply
|
Re: Skeg, Vladimír, 1/10/2016 10:44:59 AMFunguje - ověřeno praxí. O kilometr dál si určím na břehu strom a při pádlování bez ulamování k tomu stromu dojedu. Tedy - pokud není šikmý vítr. Ale při větru se dá se skegem pracovat (polohovat) tak, aby se jelo více-méně rovně. Schema na netu. Anebo si pomáhat náklonem lodi, funguje to. Nevýhody jsou, že se skegem loď blbě točí, musíš jej zatáhnout. A subjektivní pocit, že loď jaksi není živá - rozdíl jako mezi zapřaženým a volným koněm. Na oba můžeš sednout, ale... V lodi sedím (klečím) uprostřed. Na zádi jsem prořízl dno a přilaminoval vodotěsné stojací "pouzdro", do kterého se skeg zatahuje. Ovládá se od sedačky polohovatelným táhlem (lankem) vedeným v hadičce. Samotný skeg je z kuchyňského prkénka z Ikey, fixován je na šroubu v předním dolním rohu pouzdra (osa vyklápění) a spadá vlastní vahou. V případě nárazu na překážku (mělčinu) se kolem osy vyklápění zasune zpět do pouzdra. Ovládací část lanka, které je na skeg navázáno v předním horním rohu, doporučuji umístit na sedačku vedle jezdce na tu stranu, kde pádluje (!!), lépe se ovládá. Shrnutí: Takto vyrobený skeg umožňuje rovnou plavbu na dlouhé vzdálenosti za ideálních podmínek. Za nepříznivého větru pomáhá omezeně. Komplikuje náhlé změny směru (je třeba jej zatáhnout). Zvyšuje váhu lodě. Holt všechno něco stojí. Reply
|
Skeg, Kubelius, 1/10/2016 4:06:28 AMA může ten skeg na OC1 vůbec fungovat? Vždyť je tam úplně jiné rozložení váhy než na kajaku. To by se asi muselo celé klečení posunout víc dopředu. Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Chobotnice, 1/5/2016 2:06:07 PMNebo tady, šlapací boříkovo katamarán... www.detglider.de Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Chobotnice, 1/5/2016 1:48:52 PMNemlich to jsem včera při zběžném brouzdání na téma viděl - katamarán s třema vyklápěcíma kolama. Nebo tohle, to by přibejvaly kilometry... Akorát kdo poleví - plave... A ve vlnách by asi byl problém. http://www.youtube.com/watch?v...Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, JK, 1/5/2016 12:15:44 PMSpadalo do známé kategorie. Asi jako cikánskej povoz na dálnici. Ten vor na tekoucí vodě neměl šanci manévrovat. Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Vladimír, 1/5/2016 12:03:04 PMJo, ta obojživelná kánoe (silnice, voda) kdesi na YT je. Našel jsem ji před časem při nějakém brouzdání. Snažte se, doufám, že přesnou adresu nebudete chtít (jako Peroutkův článek). Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Jirka J., 1/5/2016 10:13:11 AMJeště doplnění, v roce 2014 chtěla skupinka lidí jet po Labi k moři na lodi z PET lahví poháněné šlapáním. Němci je nepustili přes hranici, protože jejich loď nespadala do žádné "známé" kategorie. Více se dá určitě najít na netu. Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Jirka J., 1/5/2016 9:48:42 AMKrásná idea. Jezdím na lehotříkolce od firmy AZUB, tu by stačilo postavit na plováky, od zadního kola hnát šroub a na cestu zpátky prostě plováky vyfouknout, poslat poštou domů a na tříkolce odjet....A možná by se dala jednoduše měnit i poloha plováků a místo přenášení prostě vyjet na břeh jako obojživelník. Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, žralok, 1/5/2016 9:18:25 AMMartin Taichman jezdí šlapadlo už delší dobu tak jsem mu napsal o info a tady je odpověď : Zde fotky i video mého stroje. https://picasaweb.google.com/114543064863842309145/Slapadlo tady odkaz na konkurenci z Brazílie http://www.chiliboats.com/en/p...ač to vypadá jednoduše, můj katamarán je výsledkem mnoha pokusů a spousty práce a přemýšlení, toto je již verze 3 jsem ochoten jak katamarán tak pohon prodat, nebo jen poradit . Kontakt si každý snadno najde na stránkách Profiplastu . Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Vladimír, 1/5/2016 12:12:08 AMJá mám to šlapadlo v plánu taky. Už mám v garáži vyřazené kolo a převody z kolovrátku (vrtačky). Jo, a posílám tip na zajímavý text z teorie stavby šroubových lodí - Karel Kratochvíl (absolventská práce VOŠ), Model katamaránu. Najděte si to na netu. Zdraví V. Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Chobotnice, 1/4/2016 7:53:29 PMHustý... Ten pokrok, kde se to jen zastaví... Jak se to asi jmenuje česky totok? Jako by nestačilo že Petr přidal k možnostem volby plavidla ve zdejším deníčku SUP a kanoesailing, tak ještě tohle... To by se mi líbilo, ale už mám těch lodí nějak hodně a na letošek ideu už naplánovanou... Taky jsem jednou potkal na přehradě debla poháněnýho ploutvema a šlapánim. A něco podobnýho teda maj rybářský sit-on-topy. Reply
|
|
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Chobotnice, 12/30/2015 10:37:34 PMOno s tím větrem je ještě jedna věc, tejdě čtu spisy ó velkého guru Billa Masona a on klade velký důraz na předozadní vyvážení lodi. Jednak kvůli chování lodě při zpětném záběru a taky kvůli větru. Tady u nás je velká tendence u singlířů na velkých lodích mít špici kdovíkde nahoře, ale i když to není tolik extrémně, potom vítr nejen snáší loď ale i ji snáší. A jde i o hmotové vyvážení, aby na přídi moc nečouhal loďák, který bere vítr. Mimochodem, Klasiku, bude nějaké literární ztvárnění tvého labského eposu? Zatím jsem zachytil jen slibné náznaky, ale jsem lačný - bude něco? Reply
|
Re: Dunaj TID 2015, Vladimír, 12/30/2015 8:25:50 PMAhoj všichni, Dunaj se stal mojí srdeční záležitostí a proto děkuji za váš zájem projevený v diskuzi. Měly by následovat ještě tři díly seriálu o Dunaji - O TID, O košavě, Vodákem v Banátu. Píšu tam o některých vámi nadhozených tématech. O čem tam není: Pádlování na kánoi miluji a kajak mi je nemůže nahradit (přestože jeden výborný seakajak v rodině máme). Já prostě jsem kanoista a pokud něco jde, musí to jít i na kánoi, i když to třeba stojí víc sil. Takže na kánoi chci. Ten vítr tam trval fakt tři dny. Předpověď mi dali místní a telefonicky potvrdila manželka po konzultaci s meteorologickým ústavem. Vyplout za úsvitu by bylo rozumné, ale holt my měli pevně stanovené etapy. Příště popluji raději přes noc. Radikálně sníženou loď stejného typu stavím. Spekuluji ale i o dvou lehkých plovácích z kajaků spojených v katamaran se šlapací pohonnou jednotkou napojenou na šroub. Sezení jako na lehokole, aby nebyl odpor větru. Což řeší i dopravu zpět, protože plováky v hodnotě pár stovek tam nechám a pohonnou jednotku vezmu pod paží. Takže tak - víc v následujících dílech. Reply
|
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Slávka, 12/30/2015 6:04:58 PMAsi nebude náhoda, že na Dunaji jsme potkávali nejčastěji velké třímístné kánoe - ten uprostřed nebyl žádný porcelán, ale regulérní pádler :-) Reply
|
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Klasik, 12/30/2015 3:37:11 PMMám rozepsáno od rána a nyní po odklepnutí vidím, že Palo mi vlastně odpověděl. Termika je potvora, ale zase má alespoň logiku, dají se vypozorovat pravidla a fungují předpovědi. Dobře zvládnuté předpovědi jsou z tohoto pohledu na windguru ( http://www.windguru.cz/cz/ ). Mimochodem umí dobře i příliv. Reply
|
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Klasik, 12/30/2015 3:23:06 PMPřesně jak píšeš. 2 listy neznamené 2x takový záběr. Nechtěl jsem to komentovat, už je tady o tom napsáno víc. Ta půlka pádla není vůbec v záběru pozadu a podstatný je zde celkový posez a držení těla. Zase když ulomíš list a máš jen jeden, tak jsi v ... Já všem začínajícím kajakářům, které jsem učil pádlovat říkám, že je třeba nejdříve umět řádně pádlovat na kanoi a pak se lépe ladí záběr na kajaku. Obvykle si to zde mezi kanoisty raději netroufnu přiznat, ale když si vezmu optimální záběr pro pohyb lodi kupředu, tak v kajaku musím udělat mnohem víc "kompromisů" za účelem zvládnutí celkové motoriky záběru, než na kanoi. Tím je kajak mnohem složitější než kanoe a nějaké odlamování či sahání přes špičku je zanedbatelná brnkačka (nakonec při závěsu s wingem je to sahání přes špičku na kajaku velmi efektivní a také hodně využívané). Samozřejmě, když říkám pádlovat, tak myslím opravdu pádlovat, což se často na vodě nevidí (mimo štrekařů, slalomařů a sjezdařů). Doufal jsem, že mezi seakajakáři to bude lepší a bohužel i zde pádluje hodně lidí jen rukama a nedokáže využít svůj potencial. K té lodi. Vítr je jedna věc (dokáže si slušně hrát i se seakajakem) a vlny druhá. Tady to bývá dohromady. Proto já bych na otevřence i přes vyvakování na "velký rybník" nejel. Jízda na dlouhou štreku na "indiánce" určitě je OK a zvládne do určité míry i velmi peřejnatou řeku, ale nepolevující vlny a vítr ... to bych nechtěl zažít. Já se v poslední etapě bál pár hodin pustit pádlo a i jen napít se. Pádlo jsem si dokonce poprvé v životě přivázal. Možnost zajet si ke břehu vylít je nesmyslná. Ten Dunaj určitě taky hodně umí a Vladimír asi nebude žádná měkota, která to jen tak zabalila. Chápu odhodlání pro OC, ale něco už prostě nejde. Tak jsem to v otázce myslel. Reply
|
Re: C1 ... aneb tvrdohlaví, Chobotnice, 12/30/2015 2:08:51 PMNo, neni OCčko, jako OCčko... Variant je asi jako kajaků, sám mám teď pro výběr ze singlů 4 různé délky a tvary pro různé využití. Na Dunaj to chce určitě něco, co nebude hříčkou větru a co drží směr. Zase už pro malou a vaklavou stabilitu nebude sjezďák asi taky moc pohodlnej na cestování. Na druhou stranu v Americe dělaj lidi cesty natěžko na tisíce mil v kanoích tradičních tvarů, "indiánkách". Ono s tím pohodlím je to i otázka preferencí, mně na OCčku vyhovuje ta variabilita posazu, to je jedno z největších plus toho typu lodě. Na druhou stranu bych nedokázal sedět v kajakářskym přednožení celej den. K tomu co píše Slávka - Když se člověk podivá na výsledky K1 a C1 rychlostních, nebo sjezdovejch, kajakáři jsou rychlejší, ale určitě to neodpovídá dvojnásobné síle pádlování. A mezi amatéry často může být rychlejší kanoista s dobrou technikou záběru, nežli kajakář s mizernou. Reply
|
Dunaj TID 2015, Palo, 12/30/2015 11:10:19 AMAhoj Vlado, ja splavujem Dunaj od 1970 roku a 2x splavil celý úsek Dunaja na CT2, preto myslím, že sa môžem vyjadriť k Tvojmu zážitku. Je mi ľúto, že Ti to nevyšlo. Splaviť celý Dunaj na kanoe je možné. Lod by mala byť ovšem s kýlom, aby bola smerove stabilná. Taktiež by mala byť dlkšia ako 450 cm, lepšie 500 cm, pre plavebnú optimálnu rýchlosť plavby a nemá mať zvýšené predné a zadné plochy pre stabilitu na bočný vietor. Nezeškodí ani háčik v lodi. Potom to je otázka morálno-vôľlových vlastností posádky. Aj ja som zažil nepriazeň počasia a aj košavu ktorá ma zahnala na breh, kde neostáva nič, len počkať kým sa vietor neunavý. Tvoj kritický úsek som prešiel najmenej 5x, no len raz bez kritických chvíľ s košavou. Na to je recept odchádzať z táboriska pred východom slnka bez raňajok, cca o 8 hod pojesť a snažiť sa pokračovať čo najdalej. Košava nastupuje cca o 11-tej a predvečer utícha. Ak sa nepodarí prísť do táboriska pred košavou, tak je šanca doplávať večer alebo pretáboriť a druhý deň stíhať regatu. Ak máš otázky môžeš sa mi ozvať. A h o j Palo Reply
|
C1 ... aneb tvrdohlaví, Klasik, 12/29/2015 4:42:20 PMVladimíre, i přes mé rychločtení je to nádherný text. Závidím ti, že jsi to byl schopen napsat (já kroniku opravdu psal rukou již cestou a díky pracovnímu blázinci jsem na ni od příjezdu nešáhnul ... a ještě néjaké týdny asi nešáhnu). Ta vlajka a jméno lodě. Měl jsem pro absenci jména dokonce setkání s německou policií ... ale vlajka mi stačila česká nalepená na lodi. Velikost písma ani Němci taky zrovna nedodržují. To jsi opravdu měnil tu přední vlajku? C1... otevřenka. Vážení pánové OCéčkáři občas mi připadáte jako malí kluci, kteří to musí dokázat i za cenu zcela neúměrnou. Tuším, že z podobného důvodu jsi vyloučil kajak. Umanutost a tvrdohlavost je u vás občas až obdivuhodná. ... Přesto zcela upřímně, nebylo to mírně za hranou? Já bych třeba určitě na druhý pokus raději volil typově vhodnější loď, což je zde jednoznačně kajak. Ačkoliv jsem také "tvrdohlavý" kajakář, tak se často nestydím usednout do C2 i C1 klidně i na delší cestu, když je kanoe typově vhodnější. To i přesto, že na kajaku by to dokázat taky šlo. Jel by jsi Vladimíre druhý pokus opět na OC? Já být umanutej kánohéhista, tak bych si upravil na pohodlnou expediční loď třeba sjezdovou C2. Ahoj Klasik Reply
|
Re: Krásný, Tibor, 12/29/2015 3:43:48 PMSuper, hnedle bych jel taky! Kyž už stavíš speciální model Fortuny na minimalizaci vlivu větru, zkus to nějak takhle: https://en.wikipedia.org/wiki/Motorised_Submersible_Canoe Taky by to mohlo být užitečný nenápadně se přiblížit jinému účastníku regaty, zaháknout se a nechat vézt. O možnostech nepostřehnutelného předjíždění front na jezech letních řek ani nemluvě Reply
|
|
Re: Krásný, Vladimír, 12/28/2015 2:40:04 PMOdpovídám na dotazy. Slávko - Tvoje články o Dunaji jsem četl a moc se mi líbily. O minových polích pod Moháčem jsem neslyšel a ani nás nikdo nevaroval. Na březích jsem pobýval dost často a myslím, že na divoko tábořit se dá skoro všude. Ba dokonce si myslím, že pro přírodomilné táborníky je to ráj. Pod Bělehradem je vegetace na břehu divočejší a taky břehy bývají obtížně přístupné (bahno, padlé stromy, štěrk), ale zase - je to místní záležitost a za kilometr dva je všechno jinak. Co bylo letos fajn je, že prakticky nebyli komáři. Chobotničákovi: nižší loď se už staví, bude o polovinu snížená jen s poněkud vyšší přídí na rozrážení a odhazování vln, s vyšším a poněkud dozadu posazeným kokpitem pro pádlisty (předek vyplní bagáž), samonosná (žádné dřevo), se zabudovanými výklopnými kolečky. Skeg mám udělaný z kuchyňského prkénka z Ikey a je ovladatelný špagátkem vedeným v hadičce, akorát ovládání doporučuji na sedačku na té straně, kde člověk pádluje (je to divné, ale je to ovladatelnější!) Reply
|
Re: Krásný, Slávka, 12/28/2015 1:19:48 PMNa Dunaj jedině s plachtou!! Není k tomu vhodnější řeka! Pravda, chce to trochu cviku, ale naučili jsme se to docela brzy. A i ty vlny od lodí jsme se po nějaké době naučili vyjíždět bokem, ušetří to hodně manévrování. A taky není nad kajakářské pádlo, má dvojnásobný záběr a když jedeme ve dvou, tak čtyřnásobný. To už je znát. Po Dunaji jsme se zatím dostali po maďarský Mohač, dál jsme se po válce báli minových polí. A když pár let uběhlo a my chtěli pokračovat, přišla povodeň a s těmi poli hnula. Jaká je teď situace? Táboříme vždycky nadivoko, takže je to pro nás dost důležité. Reply
|
Re: Krásný, Chobotnice, 12/28/2015 1:08:33 PMNo a nižší by teda stačil? Ono plochý dno není uplně špatně, je to zas stabilní a dobře se dovnitř dávaj věci. S tim skegem - já ho nabastlil dcerunce na dětskej vertex kajak, kterej je od výroby přetáčivej, což na přehradopádlení je pro zlost, kór pro malý dítě. No a i s malou ploutvičkou je to ohromnej rozdíl. Možná bych na tvym místě uvažoval i vo koupi origo seakajakový ploutve, vytažení se dá ovládat špagátkem a i směr by šel dát na nějakej "knipl", třeba na boku na straně kde nepádluješ. Si myslim, že kormidlo by ušetřilo nějakou námahu s korigovánim větru. Reply
|
Re: Krásný, Vladimír, 12/28/2015 12:06:49 PMKrásný to bylo na té řece, slova jsou jen odvar. No ale k dotazům: Achab (přejmenovaný na Fortunu) má ponor asi 5 cm, plně naložený maximálně o pět víc. Je to holt velkovýtlačná loď. Navzdory tomu pluje rychle, neřeže vodu, ale po ní klouže. Důsledek v neschopnosti držet směr řeším do budoucna zatahovatelným skegem na zádi. Vlajky jsou podle plavebních předpisů povinné a jsou vyžadovány: jak píšeš, domovská na zádi, země, kde právě pluješ na přídi. K tomu čitelné jméno lodi písmeny nejméně 10 cm velkými. Měli jsme nařízeno držet se břehů země, kde je regata organizačně registrována. Platilo, že na protivný břeh "pouze půjde-li o život". S plachtěním jsem zaregistroval spíše problémy. Jednak mi třetí den prasknul laminátový prut vyztužující plachtu (asi vedrem), jednak vítr bývá nárazový a v poryvech, taky řeka se kroutí a často musíš rychle měnit směr jízdy, abys najel kolmo na vlny od lodí. Asi by plachtit šlo, ale člověk by se tomu musel trošku věnovat. Pádlování je mně osobně bližší. Reply
|
Krásný, Chobotnice, 12/28/2015 9:33:49 AMPěkný, pěkný... Už se těším na další pokračování. Jaká je hloubka trupu Achaba? Bude součástí připravenosti nějaká nižší verze, nebo to by už šly zas dovnitř vlny? Ty vlajky, to je folklor, nebo oficiálně je třeba vozit vlajku domovské země a země v jejichž vodách pluješ? Co potom tedy pokud traverzuješ z jedné země do druhé? Plachtil tam někdo? Bo zadoboční vítr zprvu by byl teoreticky ideální... Reply
|