Ve dnech 14.-17.7. 2002 jsme sjeli většinu horního a středního toku Hronu.
Celý úsek od Valaské (jez na ř.km 233,6 nad ústím Černého Hronu) po most v
obci Tlmače (ř.km 90) byl velmi dobře sjízdný díky zhruba sedmihodinovému
přívalovému lijáku v noci na 14.7. a dalším průběžným nočním bouřkám - o
tom svědčí dále uvedená sjízdnost jezů.
Za daného stavu byl pravděpodobně dobře sjízdný i horní úsek nad Breznem.
Lodě - gumové kánoe Pálava.
Reklama
- start - jez na 233,6 - přenesli jsme, i když běžně zcela suchý jez
tentokrát vypadal sjízdně
- továrna v Podbrezové - sice vlny, ale přehledné a ne nebezpečné, dobře
sjízdné
- jez na 228 - krásně sjízdný, jeli jsme v levé třetině přes dobrou
odtékající vlnu
- jez na cca 203, náhon a česla vpravo, dobře se
přenáší vpravo, sjížděli jsme v pohodě při pravém kraji pod vrbičkou přes
velkou vlnu v hlavní proudnici
- mezi Slovenskou Ľupčou a Šálkovou dvě pěkné kaskády z větších balvanů,
dobře sjízdné, druhá je pouze cca 500 m nad mostem v Šálkové
- jez na 198 v Šálkové - za silničním mostem, dobře a varovně označený,
velmi silný vývar a zpětný proud až cca 10 m pod jezem, zásadně přenášejte
(jeden domorodec nás varoval, ale zároveň uvedl, že sem záchranný vrtulník
přilétá z Bystrice opravdu rychle -- nic moc útěcha, neprověřujte to)
- u jezu a na břehu nad ním pohodový nocleh
- na 191,5 v Banské Bystrici těsně před prvním mostem je cca 1 m vysoký
stupeň, bez problémů jsme sjížděli při pravém kraji
- pod městem až po 180 jsou několikeré krásné peřeje; nepodařilo se nám
jednoznačně identifikovat vyhlášenou peřej Vlkanová, neboť celý úsek
zahrnuje několik podobných, velmi pěkných míst; určitě jeden z nejhezčích
úseků Hronu pod Breznem
- jez ve Zvolenu na 172 -- hrozné monstrum, dobře se přenáší, jste-li si
jisti, můžete vytáhnout loď až těsně nad jezem na schodech; středová úzká
propust byla plná naneseného dřeva, takže ani teoretické sjetí pro
kaskadéry nepřipadalo v úvahu; velký stupeň o cca 200 m níže nevypadá moc
dobře, přenesli jsme jej -- vlny a proudy tam vypadají velmi nepřehledně
- na 168,4 pod městem je minerální pramen Červený Medokýš (dřevěný altánek
vlevo v lese) - voda je výborná, ovšem v přiměřeném množství, slabší
žaludky radši opatrně
- před mostem v Hronenské Breznici v ústí Jasenice příhodný plácek na
stany
- na 149 je tábořiště (kousek za ostrohem hradu Šášov a vesnicí vlevo) a u
žlabu teče pitná voda
- na 134 je pěkné tábořiště u loděnice v Hliníku nad Hronom
- na 127,3 slušné táboření a super hospoda pod hradem Réviště, určitě si
vyběhněte na zříceninu, i ten rozhled stojí zato
- pod Novou Baňou jsou dalšími vodáky zmiňované dva balvanité stupně;
první je větší, přenesli jsme jej vlevo, neboť voda již byla nižší, druhý
menší jsme již sjeli; pozor, prohlédněte, velké balvany
- na 96 v Hronském Beňadiku nádherný klášter
- na 90 výborné koupání a táboření -- na dohled silničního mostu v
Tlmačoch (jeďte vlevo od ostrova) je hned vedle levého břehu čisté jezírko
s malou pláží a místy ke stanování, nedaleko ve vsi slušná hospoda
- v cíli plavby již bylo patrné vzdutí nové přehrady, takže dále je to
kvalitní olej
Patrik
Chtěl bych přidat několik postřehů ze sjíždění polské části Dunajce v
úseku Nowy Targ-Kroscienko 13.-20.7.2002. Pět osob, 3 Pálavy (jeden jel sám
s dvojpádlem).
Sobota 13.7.Vyrážíme vlakem z Brna-směr Nowy Targ. Cena zpáteční jízdenky
1191,- Kč.
Neděle 14.7.Asi po 13ti hodinové cestě (asi dvouhodinové zpoždění)
přijíždíme do Nowego Targu.Jíme v restauraci Chickago (pivo Ziwec,Okocim
3,50-4 Zl,jídlo 10-15 Zl).Kvůli silné bouři a následnému vytrvalému dešti
se rozhodujeme k ubytování v levném hotelu Limba (6ti lůžkový pokoj 120
Zl).
Pondělí 15.7. Na břehu za fotb. hřištěm (ř.km.asi 212.5) nafukujeme Pálavy
Vody je dost, tak vyrážíme. Na ř.km. 212.1 jez, výška 120 cm - sjíždíme (dá se
po celé šířce). Na ř.km. 210.9 nás u jezu zaráží přítomnost
hasičů, sanitky, záchranářů s člunem. Naštěstí jde asi o námětové
cvičení. Jez má docela velký vracák, uprostřed propust, pod kterou vracák
není o moc menší. Proto raději koníčkujeme podél pravého břehu (nechceme
záchranářům zpestřovat námětovku). Ve Waksmundu ř.km. 207.4 je jez, přes který
neteče žádná voda (je stažena do náhonu vodní elektrárny). Přenášíme asi
120 m po pravém břehu. Asi kolem ř.km. 202-201 je v řece něco mezi stupněm
či provaleným jezem. Sjíždíme to prostředkem něčím, jakoby úzkou šlajsnou
točící se doprava. Uprostřed nás zleva kopne vlna. Mít tvrdou loď, tak jsme
jasní. Možná by se to dalo sjet i po levé straně-neméně zajímavé, širší, ale
nesměl by se trefit kámen uprostřed asi 0,5m čnějící nad hladinu v úhlu
45o. Až po ř.km. 195.0 voda WWI až WWII (popsaný úsek WWII+). Pod sil. mostem
na tomto ř.km.začíná vdutí přehrady Jozioro Czorsztynskie.Plujeme asi 1 km
vpravo, kde se za ústím řeky Bialka nachází kemp. Ceny: 2,5 Zl za osobu, 4 Zl
za stan. Vybavení: záchody, voda z pumpy, stánek se vším možným (pití, pečivo
na objednávku). Nezapomenutelné je osvěžení v čisté horské řece
Bialka. Drobné nesrovnalosti na mapě od VKÚ Harmanec. Cesta z Frydmanu na
Debno je slepá, chybí 3 mosty přes Bialku, protipovodňová hráz. I zde zřejmě
povodeň měnila mapy.
Úterý 16.7. Protože se nám polámala pumpa, je vyloučeno vypuštění lodí.
Musíme přehradu přeplout (chtěli jsme ji objet autobusem). V úmorném vedru
a následně i s protivětrem je těch 10km oleje dost. Přesto po několika
hodinách dorážíme k hrázi. Protože se vyloďujeme až za bójkama, tak nás
haltuje ochranka hráze. Po několikaminutovém dohadování nám dovolují
vytáhnout lodě na břeh, s tím že spodní nádrž přehrady musíme obejít. Po
krátkém občerstvení pod zámkem Niezdica neseme lodě i s bagáží asi 2km do
kempu pod spodní hrází ve Stromowce Wyzne. Ubytováváme se ve skoro novém
dvouhvězdičkovém kempu (ještě bych nějakou hvězdičku přidal). Cena sice 9
Zl/os., ale odměnou nám jsou luxus. sociálky, ideálně upravená
trav. plocha, světla s přípojkami 220V, restaurace Dworec v areálu. V hospodě
pivo Okocim za 4Zl, jídlo 15-30Zl. Obtížnost vody ZW.
Středa 17.7. Sjíždíme do Červeného Kláštera. Vody je po noční bouři
dostatek. Projíždíme největší peřeje. Netrvá dlouho a jedna naše loď se v
asi v metrové vlně láme a zcela ji to zaplavuje. Přistáváme a všichni
vyléváme vodu. Protože je řeka už od ř. km. 181 hraniční se Slovenskem,
potkáváme větší množství vodáků, převážně z Čech. Proplétáme se mezi
výletními vory tzv. pltěmi, které plují v intervalech asi 30m. Ubytováváme se v
kempu v Červenom Kláštere na ř.km. 171.2. Cena 30Sk/os., 40Sk stan, 50Sk
auto. Vybavení: po kempu ve Stromowcich Wyznych se opět dostáváme na
zem, přesto-sociálky, studená voda (myslím,že jsem viděl i
sprchu), kiosek-jídlo (např.vepřoknedlozelo, guláš 70Sk, pivo Zlatý bažant
20Sk). Obtížnost středečního úseku řeky: WWI+ až WWII+.
Čtvrtek 18.7. Vjíždíme do nejkrásnějšího úseku Dunajce NP Pieniny. Máme oči
navrch hlavy, ale taky na řece, protože je to docela kalup. Kličkujeme mezi
pltěmi a vybíráme si největší peřeje. Po chybném manévru najíždím do
velkého "gajblu" asi pod úhlem 45o. Vlna zaplavuje loď, háček padá z lavičky a
chytá se čeho jde. Tak tak přirážíme ke břehu vylít zaplavenou loď. Během
plavby pořizuji fotografie nádherného okolí. Jsme tady s těma Pálavama
docela atrakcí, jak pro turisty na pltích, tak i na břehu. Na ř.km. 162.5 řeka
opouští Slovensko a polský celník se nás ptá, odkud plujeme. My že z Nowego
Targu, tak je vše OK. Před Szczawnicí končí NP (ř.km.161,5). Ve Szcyawnici se
stavujeme na oběd (kuře, hranolky, obloha 10Zl, pivo 4Zl) a kupujeme
suvenýry. Za bouře doplouváme do tábořiště za Kroscienkem (ř.km.156,7), kde
naše plavba končí. Cena: 1,5 Zl/os., 3 Zl stan. Vybavení
tábořiště: sociálky, studená voda, kiosek (Pivo Okocim,Zivec
3,50 Zl). Obtížnost řeky WWI+ až WWIII-.
Pátek 19.7.Přesun mikrobusem (soukromník) do Nowego Targu za 5 Zl/os. kam
jsme si řekli (na dworec kolejowy), odtud vlakem směr Brno.
Laďa