Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Jak-jsme-znicili-raft-na-Bele.aspx?ID_clanku=1578 edit=3

Jak jsme zničili raft na Belé

Diskuse nad článkem
Ach ty dialogy, Olin, 5/28/2014 8:39 AM
Ty dialogy v článku mi moc nesedí. Fakt jsi křičel na kámoše doslova: "Kde je má partnerka?"? :-)

Jinak ale díky za popis. Kamarád mi kdysi povídal o velice podobném zážitku na Belé a já se jí proto raději vyhýbám, i když už několikrát byla příležitost ji jet.

Reply

Uvolnit řeku, Honza, 5/28/2014 9:37 AM
Nechci nějak prudit (to místo jsem neviděl), ale nebyla úvodní chyba už v tom, že jste ten raft přivázali tak, že překážel dalším rafťákům? Není každý mistr světa, jsou i vodáci průměrní, podprůměrní i úplně špatní, ne každý zvládá perfektně manévry v rychle tekoucí vodě, někdo je nezvládá skoro vůbec, tak je holt třeba s tím trochu počítat, zvlášť před takhle nebezpečným místem. Já si vzpomínám, jak jsem na Otavě nadával, když nějací takyvodáci místo vytažení na břeh navázali lodě přes noc tak, že zablokovali jediné rozumné přenášení Vlčího pole a dopoledne samozřejmě vyspávali. Měl jsem tehdy sto chutí jim ty lodě odřezat a hodit do válce (neudělal jsem to). Je to jako kdyby člověk zaparkoval auto za zatáčkou a pak se divil, že ho nějaký XXXX nabourá. Jasně je to XXXX, má jezdit tak, aby ani stojící auto (ani ležícího opilce) za zatáčkou nenaboural, ale na takovéhle bouračku jsou třeba machři dva.

Samozřejmě něco jiného je pokud by ten raft nikam vytáhnout nešel, ale i pak bych se na tom místě moc nevybavoval a koukal bych co nejrychleji vyklidit místo potenciálních problémů.

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, HH, 5/28/2014 12:12 PM
Pokud mohu posoudit, tak Petr v článku posádku Hobita neviní z toho, že mu způsobili škodu, ale z toho, že se vůbec nezajímali o to, jestli pod tím stromem někdo nezůstal viset, jestli někdo není zraněný a nepotřebuje pomoc. Kolize se někdy nevyhne ani zkušeným a ostříleným, to se stává. Ale ostřílený nebo nováček - to nijak nesouvisí s prostou lidskou slušností, která velí aspoň zavolat na břeh a zeptat se, jestli je vše OK. Je to ostatně i jednání vysoce racionální, o pár set metrů dál po proudu se mohou role obrátit.

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Honza, 5/28/2014 12:46 PM
Jo, v tomhle souhlas. Když už k takle nepříjemné srážce dojde, tak by to chtělo trochu následné spolupráce...

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Honza, ale jiný, 5/30/2014 10:56 PM
Taky si myslím, že raft neměl překážet. Ono vůbec to raftování deklasovalo vodáctví - módní záležitost.

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 5/31/2014 8:03 AM
To je přihrávka do zajímavé diskuze. Smajlík
Raft je loď s právem na existenci jako každá jiná. Někteří vodáci na raftu podali pozoruhodné sportovní výkony jak na extrémně divokých řekách (Zambezi), tak v rámci různých expedičních plaveb, náročných na vytrvalost, všestrannost a morálku. Nepřehlédnutelné je i nové sportovní odvětví - závodní rafting, ve kterém se dost vodáků "našlo" natolik, že vyměnilo švih ladných slalomových lodí za potem zbrocený průjezd brankou.
Potud vše O.K. Smajlík
Otazník si kladu nad komerčním raftingem. Je mi srovnatelný s horolezectvím, kdy parta Šerpů vytáhne na vrchol Everestu na špagátě polobezvládného sáhiba, který si to zaplatí a pak ze sebe dělá horolezce. Kterým ale není. Zážitky jsou fajn věc, ale měly by být odměnou pro ty, kteří se k nim vlastním úsilím dopracují, a ne zbožím pro ty, kteří si je koupí. Je to i o sportovních a morálních hodnotách a jejich devalvaci a také následkem této komercializace to na Everestu (ale i na řekách) vypadá tak, jak to vypadá. Smajlík
No ale zpět k raftům.
Dovolil bych si jej přirovnat k motorismu. Motorových vozidel je hafo od obrněných pásáků přes běžné motorky a auta po závodní vozidla do terénu i na okruh. Auto či motorku si dnes může koupi každý a stal se z nich běžný dopravní, ale i sportovní prostředek, jehož provozování je regulováno dopravními předpisy, ale i konvencemi či prostě zdravým rozumem. Dovedete si snad představit, jak by to vypadalo, kdyby se do ranní dopravní špičky namontovalo z deset pásových transportérů, navíc s přiožralou posádkou? Smajlík
Takže rafty docela určitě ano. Akorát to už nejen volá, ale přímo řve po nějaké specializaci a regulaci. Založené na předpisech, ale i na konvencí a zdravém rozumu. Smajlík

Reply

|_Re: ajajaj, Aleš N., 5/31/2014 5:56 PM
Regulace, regulace !
Je to smutné, ale když u některých přestává fungovat elementární slušnost, morálka a konvence, je nutné stanovit pravidla, která ti "slušní" většinou sice s brbláním, ale přijmou.
Druhá věc je to, že ti, kvůli kterým bylo nutné pravidla nastavit, mají tendenci je stejně ignorovat, protože u nich není velkého rozdílu v chápaní nepsaných a psaných pravidel, prostě kašlou na všechny ! Mají svá vlastní sobecká a egoistická pravidla. A jelikož policajt nebo ouřada nebo jiná pověřená osoba není a nemůže být všude, tak je nutné pokusit se naučit osobně upozorňovat na nesprávnosti pokaždé, když jsem jejich svědkem.
Snad to nezní příliš uvědoměle soudružsky, ale tak to vidím Smajlík .

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Honza, 6/2/2014 2:32 PM
Mě raft moc nebaví, protože na normální řece (= od voleje až po to, co ještě tak tak zvládnu na 2 místné vzducholodi) je to nuda. Tam, kde to nuda není, už zase jde o život, navíc na raftu má člověk onen pocit sucha a bezpečí - dokud se necvakne na fakt divoké vodě nebo nezahučí po hlacvě do válce... A na nějaké jen trochu sportovnější úrovni mi to zase přijde strašně moc o síle, prostě jen rvu jako blbej a vůbec si vodu nevychutnám. Ale nikomu raft neberu! Ani sportovcům ani pohodářům ani rodinkám s dětmi ani komerčním rafťákům, co vozí za prachy lidi na divokou vodu. Jde jen o to, aby lidi měli trochu respekt k sobě navzájem a brali na sebe ohledy. Když někdo zablokuje jediný sjízdný jazyk, tak je mi jedno, jestli je to špičkový sportovec, co tam trénuje na kajaku, neovládaný raft nebo rybář. Zmínění komerční rafťáci mi nejspíš ten jazyk nezablokují vůbec, tak mi vůbec nevadí. K regulaci jsem obecně skeptický, postihuje ty nepravé. A pak, je tu třeba regulace chlastu na vodě a ta nefunguje vůbec.

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 6/2/2014 10:34 PM
Taky jezdím na raftu a dokážu ocenit třeba sdílnost a přátelskost zahraničních komerčních raftařů při získávání informací o řece, kterou neznáme.
Co mne ale dokáže vytočit je, když se koná akce na řece, která je pro rafty nevhodná, ale ty se tam přesto nas.rou a překáží a vadí především proto, že nic neumí a navíc jsou bezohledné až na půdu.
Takže tak trošku s nadějí čekám na okamžik, kdy bude provoz raftů na českých řekách podobně podmíněný, jako v Rakousku. České řeky jsou až na výjimky splavné i pro plavidla nižších kategorií a nikomu neuškodí, když se naučí jezdit natolik, aby nebyl odkázán na nafukovací autobus. Smajlík

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, HonzaC, 6/3/2014 10:13 AM
Sice to již k do diskuse k tomuto článku vůbec nepatří...

Nedostáváš se trochu do začarovaného kruhu? Na jedné straně vyhnat rafty z řeky která je lehká. Stěžovat si že na těžší vodě pak posádky nic neumí. Umožnit jim pádlovat pouze s guidem.
Nehledě na to, kolik je v ČR "trochu těžších vod" které mají alespoň občas vodu.



Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Vladimír, vhejtmanek~cetrum.cz, 6/3/2014 12:32 PM
Právě s tím guidem se mohou mnohému naučit. A nejen záběry, ale i chování na řece.
Protože neumění je přechodná záležitost, která dříve či později pomine. Hulvátství a bezohlednost - a že je jich od všelijakých těch takyrafťáků s bečkou na palubě vidět dost - je bohužel bez nějaké rozumné regulace věčná. A když jsme u té regulace - ono by stačilo podmínit používání raftů registrovanou (a označenou) oddílovou příslušností. Smajlík

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Honza, 6/3/2014 12:57 PM
No fujtajbl. Jako že člen oddílu smí raftovat a nečlen ne? Proboha, kam bychom se to dostali. Někdy žasnu, co jsou i nepochybně zasloužilí vodáci schopni sami na sebe (nebo na všechny kromě sebe) navrhovat za hrůzy... V Rakousku je to klasická malá domů. Dost často tam nesmí vůbec žádná nafukovačka s výjimkou certifikovaných agentur. Na opilce na raftu by úplně stačilo, kdyby občas policie chytala opilce na jakémkoli druhu plavidla. Nesmí se to už teď a všeobecně se na to dlabe a nikdo to nehlídá. Já raftování moc nemusím, ale rafťáci mě neobtěžují o nic víc, než třeba kajakáři, co trénují v peřeji, kterou bych já chtěl projet rovně. (Chápu, že já zase obtěžuju je, že chci jet rovně peřejí, kde se oni chtěji vyblbnout, tak je to 1:1 a na vzájemnou toleranci.) Loni jsem jel Botič a Hamerák - toky celkem nevhodné pro raft - a nikoho jsem tam na raftu neviděl. Letos se mi na Litičáku rafťáci trochu motali do cesty, ale nebylo to nic hrozného, co by stálo za jakoukoli regulaci.

Reply

|_Re: Uvolnit řeku, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 6/3/2014 1:37 PM
Jo, máš pravdu, to jsem ujel. Omlouvám se. Smajlík
Asi se s problémem nedá nic dělat než buď se s tím smířit, anebo na akce, kde lze očekávat hojnou účast rafťáků, pro které je převálcování menší lodičky zábavou, prostě nejezdit. Což je škoda.
I když, tak mne napadá, by nebylo od věci pravidla slušného chování na vodě napsat, aby nebyla pouze v povědomí i v tradici. Aby všelijací ti hříšníci měli černé na bílém, že něco překračují.

Reply

Náhrada škody, Pavel, 5/28/2014 10:44 AM
Ahoj, pěkný článek. Myslím, že bys měl mít nárok na náhradu škody od těch maníků. Možná proto tak rychle odjeli....

Reply

Belá, Vladimír, vhejtmanek~centrum.cz, 5/28/2014 1:15 PM
Hmm, na Belou mám prima vzpomínky - o tom, jak jsem málem zůstal pod vývratem, jsem napsal předloni článek. A letos repete, ne tak dramatické a fatální, ale neznalý háček na pálavě a jeden vynechaný záběr tam, kde se nad vrbičkami mělo kopnout... V tom je ale Belá krásná, že není úplně zadarmo.
Lhostejní vodáci jsou hnus. Asi jsem staromil a přiliš fixovaný na dávné oddílové doby, ale dřív by takový člověk mezi vodáky nevydržel. Pomáhalo se cizím až na hranici sebeohrožení a tutéž pomoc mohl člověk od jiných očekávat. Ale v prvobytně pospolné prý bylo až na tu zimu lepší všechno. Smajlík

Reply

|_Re: Belá, Aleš N., 5/28/2014 8:31 PM
Nepomoci člověku v nouzi je fakt nepřijatelný. Takovou osobu je třeba min. upozornit, že se chová jako prase a připomenout mu, že za chvilku může být ve stejné situaci sám...
Spokojit se s tvrzením, že na Vltavě je to dnes už běžné, je taky nepřijatelné, rezignace je začátek konce, to budu radši bojovat s větrnými mlýny.

Reply

Bělá-Hobit, Storm, 5/28/2014 5:38 PM
Bělou mám taky rád a hodně tomu přispívá to, že se hodně mění, stromy padají a zase mizí, dno se přemísťuje. V dubnu jsem tam byl taky s partičkou, jeli na Barace a taky trefili vývrat. Naštěstí to nebylo nic tragického.
Zanechání někoho v pr..ru, v takové situaci se rovná tomu někoho sejmout na přechodu a odjet. Je mi z takového jednání zle.

Reply

Splouvání na raftu, zuzana, 5/28/2014 7:46 PM
Jeli jsme Belou před čtrnácti dny (9.a 11.5.2014) již po mnohé, ale na raftu a s takovou posádkou (dítě a pes) bych se z Podbánského nikdy nevydala, i když na ní na malých lodích problémy nemám. Tam o překvapení není nikdy nouze. My jsme měli stromy jenom dva, ale dítě bych rozhodně neriskovala, už jsem tam viděla pěkných pár dramatických scén a několik modřin jsem získala i viděla. Se psem jezdíme řeky skoro všechny, také naše Běta je na pěkném místě v žebříčku na Raftu, ale na tuhle řeku si tedy může nechat zajít chuť. Připadá mi to nezodpovědné. Ti vaši trhači byli pěkně zákeřní, ale podle mě je sjíždění na raftech z Podbánského zakázáno všeobecně, pokud vím, rafty mohou až od Kokavského mostu. Tam to bývá prořezané. Buďte rádi, že vás ještě nehonili správci národního parku...

Reply

hmmm, Radek, 5/28/2014 8:06 PM
Co by tam dělali: "jestli tady někdo bojuje o život, tak budeme v pěkným průseru, ryhle pryč, nebo ještě bude chtít prachy za ten raft" Smajlík. Nenapadá mne jiný důvod zbabělého a lhostejného prchnutí. Že je to běžné na Vltavě mne snad už nepřekvapí, ale na divoké vodě? Celkem dramatická scéna, kdo neviděl asi nepochopí. Důležité je, že jste všichni v cajku Smajlík

Reply

Raft z Podbánského, Honza :o), 5/28/2014 9:45 PM
Jen stručně k jedné věci, které mě mimo jiné zaujala:
rafty z Podbánského jsou zakázány....

Reply

|_Re: Raft z Podbánského, Marek Palisa, marek.palisa~seznam.cz, 5/30/2014 1:23 PM
Ahoj. Nejeli z Podbánského. Foukali raft na Kokavském.

Reply

|_Re: Raft z Podbánského, zuzana, 6/2/2014 9:06 AM
Tedy nás zmátl text:
"Pro jistotu jsem jim v Podbánském dal ještě rychlokurz, jak se mají chytit házečky, zkontroloval přilby, vesty a domlouval se s jinou skupinou, že na ně na vodě počkám. Nechtěl jsem jet úplně sám. Kamaráda z raftu jsem poučil, jak se má zachovat když zakřičím, že chci dostat raft ke břehu. Též jsem věděl od jiných vodáků o spadlých stromech a měl přesnou představu, kde na řece jsou".
Pochopili jsme, že se drápali na raftu z Podbánského. O Kokaváku tam zmínka není. Odtud opravdu rafty mohou...

Reply

Foto, Pitrs, petr.skacel77~seznam.cz, 6/6/2014 11:08 AM
čau,
mám foto onoho raftu. Hoďte mejl či co a pošlu. Bylo by fajn doplnit do fotek k řece.
Zatím

Reply

|_Re: Foto, Petr, 6/6/2014 11:58 AM
Pošli to prosím na můj email info(zavinac)raft.cz a já to přidám do článku.

Reply

|_Re: Foto, Petr, 6/9/2014 12:43 PM
Fotky byly doplněny.

Reply

fakt hledim, ivva, 6/19/2014 2:24 PM
Na vodu jezdim uz take vice jak 30 let, takze mne zarazi par veci
1) Male dite na Belou urcite nevzal, na to uz jsem na ni zazil prilis mhoho necekanych krizovek, povazuji ta na totalni ulet a nechapu, jak to muze udelat zkuseny vodak
2) Pokud jde o naraz druheho raftu, tak si nedokazu predstavit, jak se do nekterych miste na Bele vleze jeden raft, natoz aby tam byl jeden privazany a druhy jel kolem. Casto je tam problem rychle zastavit na kajaku ci kanoi (malo vody, kameny, rychly proud), natoz s takovym autobusem.
3) Veta "Též jsem věděl od jiných vodáků o spadlých stromech a měl přesnou představu, kde na řece jsou" ve mne vyvolava bledou zavist, ja se tam orientuji tak dve tri zatacky, pak uz jen zhruba odhaduji kde jsem, pokud nahodu vidim nejak pobvedome staveni ci most, v tech lesnich usecich je to pro mne pokazde jak poprve, koryto se vypada kazdy rok jinak
4) Ze se parta na raftech zachovala jak .....a mne neprekvapuje, na raftu jezdi podobdne ricky spousta bozich ......k, ktery by se na kajaku ci kanoi nedostala dal nez 15 metru. Tim netvrdim, ze na raftu nemuze sedet slusny vodak, ale bohuzel jsou to vetsinou zoufali lempli, kteri raft neridi, proste je to vlece jak proud tece, zmatkuji a delaji potize a od prusvihu utikaji.

Reply

..., ..., 6/23/2014 7:36 PM
Nám se na Belé utopil kámoš. Neměl zkušenost. Zůstal pod stromem. Vytáhli ho, rozdejchali, ale už to nedal.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.