Letošní jarní splutí Malše bylo ve znamení suchého brodu v obci Doudleby, po němž se strhla docela slušná mela v diskuzním fóru. Upozorňovalo se na nebezpečnost suchého brodu, který při zvýšené hladině je přetékán vodou a hrozí zde zaklínění. Vše odstartovala kolize, která nastala při pokusu o přeplutí lávky jednou posádkou kánoe. Lávka nebyla dopředu označena a nikdo netušil, že zde hrozí nějaké nebezpečí.
Reklama
Suchý brod vybavený česlemi a označením
Jen na vysvětlenou, proč byl vůbec vybudován suchý brod. Slouží pro místní chataře pro přechod řeky za nízkých průtoků, a protože původní lávku vzala voda a na novou nebyly potřebné finance, bylo rozhodnuto postavit cenově mnohem více přijatelnější suchý brod, který je využíván při nízkých průtocích. A to je po většinu roku.
Suchý brod vybavený česlemi a označením
Minulý víkend proběhlo podzimní splutí a já byl zvědav, co kdo napíše. Suchý brod byl osazen česlemi, na levém břehu upravený prostor pro vysedání, kde pomáhali dobrovolní hasiči s přetahováním lodí. Nad řekou transparent upozorňující na nebezpečí. Všichni zúčastnění tj. Povodí Vltavy, projektanti i pan starosta Šmíd splnili, co na jaře slíbili, za což jim chci tímto poděkovat. Taková součinnost by měla být normální, ale zas tak běžné to není.
Škoda jen, že z kolegů, kteří popsali stovky řádek v plamenných diskuzích, se už nenašel nikdo, kdo by posoudil realizovaný kompromis. Dle mého názoru se problém vyřešil a zároveň umožnil obyvatelům “pobřeží“ volný přechod v době sucha. Řeka historicky vždy byla místem, kde se střetávaly různé zájmové skupiny, ať to byli mlynáři, voraři, rybáři nebo převozníci. Vždy se musel nalézt kompromis přijatelný pro všechny zúčastněné. Asi by voraři dost narazili, pokud by chtěli zbourat všechny jezy a zajistit si tak „volnou plavbu“. Diskuze o suchém brodu v Doudlebech mi tento absurdní příklad docela připomínala.
Suchý brod vybavený česlemi
Ještě si dovolím malé zhodnocení výhod a nevýhod suchého brodu. Za malé vody se nezajištěný může stát smrtelnou pastí stejně jako lávka za povodně. Při průtoku v Malši nad 12 m3/sec je brod zatopen a plující vodák vlastně ani nezjistí, že tam nějaká překážka vůbec je. Pokud bude brod zajištěn česlemi, jak se v Doudlebech povedlo realizovat, jsem přesvědčen že k vážnému zranění popř. utonutí dojít nemůže, protože do prostoru pod brodem se v podstatě nelze dostat. Ostrý úhel, který česle svírají s proudnicí řeky, vytlačuje vše plovoucí na hladinu a v podstatě slouží jako ochranný prvek podobně jako se staví ledolamy před pilíři mostů. Výhodou je podstatně nižší cena než u klasické lávky (proto také obec Doudleby nestavěla most ale rozhodla se pro brod). Nevýhodou brodu je ovšem menší pohodlí chodců, kteří při větší vodě nemohou brod používat, a pokud použijí, může se jednat o nebezpečnou situaci. Pro vodáky to znamená příčnou překážku v řece, kterou musí obnést.
Na závěr bych chtěl ještě jednou za sebe, a doufám že se najde i někdo další spokojený, poděkovat všem zainteresovaným.
Zdeněk Princ