Lodě na fotkách, Zdeněk, 4/22/2016 9:31 AM Tak chlapci - vidím, že v tom máte bordel. Na první i druhé fotce v popředí je laminátová Jizera, přímo "fabrická" výroba - ta loď se začala prodávat někdy ke konci sedmdesátých let, byla ukrutně pevná a ukrutně těžká, zcela nová, podle "papírů" měla vážit 42 kg. A to byl problém, nikdo ji moc nekupoval, na dráze tehdy v některých stanicích brali lodě, ale jen do 35 kg. A můj osobní názor - mně se na ní jezdilo špatně, byla dost krátká (něco málo přes 4 metry) a zcela ploché dno mi už nevyhovovalo, byl jsem tenkrát už "zmlsaný" z Vyder - to ploché dno je krásně vidět na té fotce u domu, kde leží překlopená ... A jeden soused u nás na vsi ji ještě pořád má ...
A ta druhá loď je s největší pravděpodobností také "fabrická" Orlice (jak správně píše Kavol), dlouhá loď, cca 5 metrů, ploché dno s kýlem, v žádném případě ne Malše (jak špatně píše Žralok). Ty fotky jsou někdy ze 70-80 let, musíte tedy lodě identifikovat podle tehdejších názvů - a tehdy fakt lodě nedělal kdekdo, po řekách jezdilo jen pár typů továrně dělaných lodí a potom ještě nějaké samodělky ... Malše byla plochá loď - přesně ta, co je na fotce na odkazu od Kavola ... s "lištami" po bocích. Jen to na úplně klasickou Orlici má trochu divně vytvarované špice, ty z tovární výroby ji mívaly trochu víc vyklenutou, možná, že to byla Orlice "samodělka"... ale základ jasně Orlice.
A ta třetí, s těmi zvedlými špicemi ... Někdy v polovině sedmdesátých let se objevila na trhu kánoe LK (tuším) 501, to číslo si nepamatuji přesně, obecně se jí říkalo "indiánka" a myslím, že se to vyrábělo na Slovensku. Byla dost lehká, měla hodně pod 30 kg, byla docela krátká, tuším asi 4,2 metru, měla skoro ploché dno s vnějším kýlem, stála tenkrát 2,5 tisíce ... a docela se kupovala, na řekách jich bylo k potkání dost. A po nějaké době (asi navázala na její obchodní úspěch) se na trhu objevila další kanoe LK ??? (číslo nevím), nejspíš od stejného výrobce. Ta byla podstatně delší, avizovali ji jako třímístnou, byla dost "prohnutá" a měla hodně velké a hodně zvedlé špice. A pokud si vzpomínám, měla v těch špicích komory s "dekly" na bagáž ... Tuhle loď jsem někdy začátkem osmdesátých let mnohokrát prohlížel a "potěžkával" v tehdejším Domě sportu v Praze, tam jsem ji viděl v prodeji. Tenkrát ale stála (opět tuším - ale v tomhle mi paměť slouží dost dobře) 3300,- Kč (což bylo dost) a byla také moc těžká - hodně přes těch potřebných 35 kg, tak jsem ji tehdy nekoupil, i když se mi tehdy líbila. A tahle loď vypadala hodně podobně jako ta, co je na tom snímku ... A protože je to z Dunaje, výrobce té lodě byl na Slovensku, je to focené v odpovídajícím období (přelom 70-80 let), mohla by to být tahle loď. Na našich (českých) řekách jsem tuhle loď potkal snad jen 2-3 x, u nás se moc nerozšířila.
|