Diskuse nad článkem |
Re: Dunaj, megvissajovosz, 5/5/2016 7:43:29 PMTohle mi připomnělo, jak jsem jednou povídal o Dunaji známému. Zvláštní člověk, který někdy mluví o Tichu, s velkým T. O Tichu, jaké znají jeskyně, tma, zná ho i voda. Někdy se vyskytuje i v hlučném prostředí. :) No jo... říkal jsem mu tenkrát, že právě na Dunaji jsem takové Ticho taky našel... Reply
|
Re: Jako od Nevrlého, Windy, 4/28/2016 2:58:48 PMDěkuji, přirovnání k Nevrlému je pro mě málo zasloužená pocta, vhánějící mi ruměnec rozpaků do tváří. Reply
|
Re: Jako od Nevrlého, kavol, 4/28/2016 1:44:22 PMum, v souvislosti se sporejma plavkama jsem v tom zvířeti prvně četl o písmenko víc ... nu, škoda, třeba příště :-) Reply
|
Jako od Nevrlého, Kimbo, 4/28/2016 1:16:53 PM"Šedý mlhavý den. Hladina mezi lužními lesy, větve vrb sehnuté do oblouků nad vodou. Pravidelné žbluňkání v takovém tom lehce hlubokém tónu při poklidném pádlování na pomalu plynoucí nebo stojaté vodě. Takové, které uslyšíte jen vzdáleni od rušných vodních tepen se stovkami lidí halasících na stejnobarevných lodích, strkajících se v mraveništi letních řek. Pár rybářů na břehu a možná i nějaká volavka překvapeně se zvedající z hladiny a jakoby ztěžka plácající křídly. Oblázkové břehy, na kterých se dá zakotvit a posedět. Tiše, jako byste tam ani nebyli." Krásně napsáno, fakt jako od Nevrlého. Moje krevní skupina (BRh+ ). S úmyslem projet si ramena na slovenské i maďarské straně jsem si podle Google Earth zanesl do GPSky vhodná místa na přetažení lodě. Leč Google nehlásil, že tudy nelze deblovku protáhnout. Džungle. Zklamání částečně zmírnila čarokrásná Maďarka ve sporých plavkách, venčící psa. Reply
|
Re: Lodě na fotkách, žralok, 4/24/2016 10:43:22 PMPořádnej chasník a dva šprajcy zvládnou lecos . Každopádně ta udaná váha sedí . Taky jsem Jizeru dokonce s spešl úpravami 50 kg dával na střechu auta sám , ale není o co stát . Reply
|
|
|
Re: Lodě na fotkách, HH, 4/22/2016 4:15:50 PMJestli to nebude předělávka z tohohle: https://www.flickr.com/photos/24072981@N07/2651574500 Reply
|
Re: Lodě na fotkách, fugu, 4/22/2016 2:10:02 PMpls a toto mam co? http://i.imgur.com/EOuzVVA.jpgmam tu lod od minulej sezony, kupil som to tu na raft.cz derave od kluka, ktory sa toho chcel zbavit a nemal cas na opravu. tak som to minule leto prebrusil, zaplatal diery dyhou, nalakoval a par krat som s tym bol na vode. na stojatu vodu to trochu moc toci, ale mne vyhovuje, ze to hodim sam na strechu auta a mozem ist solo. lod nema rebra, je zlepena z 3(?) vrstiev dyhy, po bokoch su listy na sprajdu, dno oble, hladke. na spicke je vyrazene cislo "722", vyzera to ako vyrobne(?) cislo. Reply
|
Re: Lodě na fotkách, kavol, 4/22/2016 11:03:02 AMhm, neměl bych dělat deset věcí najednou, než dopíšu a odešlu, tak už Žralok uvádí tu LK 420 na pravou míru ... Reply
|
Re: Lodě na fotkách, kavol, 4/22/2016 10:59:07 AMhele hele, jakej bordel, o Jizeře nebylo sporu a u tý Orlice sám uznáváš, že možná není úplně tovární ... pod pojmem "Indiánka" znám něco jako Vltavu ale s hodně zvednutejma špicema - nejspíše typ LK 420 - ale to mi s tou fotkou tady tak úplně neštymuje, protože tady to vypadá, že je zvednutá celá příď i záď (příď je vejš nad vodou než kdyby byl kýl rovnej), nemluvě o klenutí s úchytem takže by to mohlo být tak, že ta "Indiánka" nebyla 501 ale skutečně 420, ostatně to by odpovídalo dýlce 4,2 m v centimetrech, a jestli říkáš, že ta druhá byla spíš prohnutá, tak to asi bude ono, LK pětset-něco ... navíc když se podívám do katalogu Novoplastu Sereď, současného výrobce LK 420, tak kanoe Inn a Iller mají to prohnutí dna a i ta paluba má jisté podobnosti, takže mohlo jít o nějakého jejich předchůdce tož díky za historickou exkurzi - ten limit 35 kg si dobře pamatuju, jak nám u jedné dosti záplatované Vydry, ze které nešly vyndat sedačky, paní v Berouně navážila 36 kg a povídá "tak já vám tam napíšu 34,5", aniž by chudák tušila, že tam kolega ještě nohou blokoval váhu a skutečnost byla někde ke čtyřiceti :-) p.s. tož mě napadá, že by nebylo od věci, kdyby to slavný vodácký muzeum mělo na webu místo cedule, že teď je zavřený, radši katalog exponátů, a třeba i jako wiki, aby tam každej mohl dopsat co k tomu někde zjistil nebo co pamatuje, jako například ty historický ceny ... ok, tady pláču na špatným hrobě, ale každej nápad je vhodný nejprv nechat uzrát Reply
|
Re: Lodě na fotkách, Davy, 4/22/2016 10:57:07 AMno myslím,že jsem v tom udělal trošku zmatek já a všem se omlouvám, protože jsem chvilku považoval Orlici za Malši(byli si dost podobné)a na 3.obrázku jsem neoznačoval loď v pozadí, ale tu první(převrácenou).Teď je jasné,že tou je opravdu Orlice.Loď v pozadí může být skutečně nějaké dobové LKáčko,ale to(jak říká správně žralok),nemělo až tak zvedlou špici ani záď(možná je to tím,že na obr. jede na lodi jen zadák). Reply
|
Re: Lodě na fotkách, Davy, 4/22/2016 10:56:35 AMno myslím,že jsem v tom udělal trošku zmatek já a všem se omlouvám, protože jsem chvilku považoval Orlici za Malši(byli si dost podobné)a na 3.obrázku jsem neoznačoval loď v pozadí, ale tu první(převrácenou).Teď je jasné,že tou je opravdu Orlice.Loď v pozadí může být skutečně nějaké dobové LKáčko,ale to(jak říká správně žralok),nemělo až tak zvedlou špici ani záď(možná je to tím,že na obr. jede na lodi jen zadák). Reply
|
Re: Lodě na fotkách, žralok, 4/22/2016 10:09:12 AMBordel v tom máš spíš ty , nějak si se v tom zamotal . O Jizeře nikdo nepochyboval . Sám jsem jich několik vlastnil včetně jedné , která byla delší a měla 5 m . To samozřejmě nebyla fabrická . Ano ta druhá je zřejmě Orlice a já jí za Malši fakt nepovažoval , jen Kavolovi se chviku zdála kratší a s myšlenkou si pohrával . V obchodech bylo samozřejmě jen pár fabrickejch lodí , ale v loděnicích a koleně vznikaly mraky mnohdy odvážných verzí . LK 420 ( ne 501 )číslo byla její délka ve dvouch verzích jsem taky vlastnil . I dvou a třímístnou indiánku s dekly ve třech verzích jsem vlastnil , ale žádná mi nepřipadá jako ta kanoe na pozadí poslední fotky kuli prohnutému kýlu . Buď ta fotka zkresluje , nebo jsem takhle prohnutý kýl u žádný lodě z tý doby neviděl . Když koukneš na moje fotky tak se třeba zorientujem v lodích zde popsaných . Dneska už to z fotky nedám , ale je celkem možné že ta žlutá Malše na mých fotkách co upozorňoval Kavol je vlastně Orlice . Fotku jsem popsal tehdy podle předchozího majitele . http://www.zralok.estranky.cz/...Reply
|
Lodě na fotkách, Zdeněk, 4/22/2016 9:31:21 AMTak chlapci - vidím, že v tom máte bordel. Na první i druhé fotce v popředí je laminátová Jizera, přímo "fabrická" výroba - ta loď se začala prodávat někdy ke konci sedmdesátých let, byla ukrutně pevná a ukrutně těžká, zcela nová, podle "papírů" měla vážit 42 kg. A to byl problém, nikdo ji moc nekupoval, na dráze tehdy v některých stanicích brali lodě, ale jen do 35 kg. A můj osobní názor - mně se na ní jezdilo špatně, byla dost krátká (něco málo přes 4 metry) a zcela ploché dno mi už nevyhovovalo, byl jsem tenkrát už "zmlsaný" z Vyder - to ploché dno je krásně vidět na té fotce u domu, kde leží překlopená ... A jeden soused u nás na vsi ji ještě pořád má ... A ta druhá loď je s největší pravděpodobností také "fabrická" Orlice (jak správně píše Kavol), dlouhá loď, cca 5 metrů, ploché dno s kýlem, v žádném případě ne Malše (jak špatně píše Žralok). Ty fotky jsou někdy ze 70-80 let, musíte tedy lodě identifikovat podle tehdejších názvů - a tehdy fakt lodě nedělal kdekdo, po řekách jezdilo jen pár typů továrně dělaných lodí a potom ještě nějaké samodělky ... Malše byla plochá loď - přesně ta, co je na fotce na odkazu od Kavola ... s "lištami" po bocích. Jen to na úplně klasickou Orlici má trochu divně vytvarované špice, ty z tovární výroby ji mívaly trochu víc vyklenutou, možná, že to byla Orlice "samodělka"... ale základ jasně Orlice. A ta třetí, s těmi zvedlými špicemi ... Někdy v polovině sedmdesátých let se objevila na trhu kánoe LK (tuším) 501, to číslo si nepamatuji přesně, obecně se jí říkalo "indiánka" a myslím, že se to vyrábělo na Slovensku. Byla dost lehká, měla hodně pod 30 kg, byla docela krátká, tuším asi 4,2 metru, měla skoro ploché dno s vnějším kýlem, stála tenkrát 2,5 tisíce ... a docela se kupovala, na řekách jich bylo k potkání dost. A po nějaké době (asi navázala na její obchodní úspěch) se na trhu objevila další kanoe LK ??? (číslo nevím), nejspíš od stejného výrobce. Ta byla podstatně delší, avizovali ji jako třímístnou, byla dost "prohnutá" a měla hodně velké a hodně zvedlé špice. A pokud si vzpomínám, měla v těch špicích komory s "dekly" na bagáž ... Tuhle loď jsem někdy začátkem osmdesátých let mnohokrát prohlížel a "potěžkával" v tehdejším Domě sportu v Praze, tam jsem ji viděl v prodeji. Tenkrát ale stála (opět tuším - ale v tomhle mi paměť slouží dost dobře) 3300,- Kč (což bylo dost) a byla také moc těžká - hodně přes těch potřebných 35 kg, tak jsem ji tehdy nekoupil, i když se mi tehdy líbila. A tahle loď vypadala hodně podobně jako ta, co je na tom snímku ... A protože je to z Dunaje, výrobce té lodě byl na Slovensku, je to focené v odpovídajícím období (přelom 70-80 let), mohla by to být tahle loď. Na našich (českých) řekách jsem tuhle loď potkal snad jen 2-3 x, u nás se moc nerozšířila. Reply
|
Re: Že by další nadějný autor?, Windy, 4/21/2016 5:09:27 PMDěkuju moc za pochvalu, Václave. A Milanovi taky. Reply
|
Moc, moc, Milan, 4/21/2016 2:49:59 PMpěkně napsané Windy. A ten závěr..... Reply
|
Re: k fotkám, žralok, 4/21/2016 1:32:34 PMTěžko říct v tech pojmenováních a tvarech byl dost bordel . Lodě dělal kde kdo a nazval si je různě . Každopádně mezi Malší a Orlicí byla rozhodujícím ta délka . Radbuza by měla být obdoba Malše a rozdíl jen v komorách proti potopení ve špicích , ale mám to jen zprostředkoveně . Zas takovej pamětník nejsem . Podle mého by klasická Malše měla být rovná na Bortech a mít dřevěnou lištu na bocích někde nad čarou ponoru . To už ale zacházíme dost daleko . Běžně vídám v inzerátech prodávat Vltavy , Malše a pod pod názvem Vydra . Reply
|
Re: k fotkám, kavol, 4/21/2016 1:23:55 PMno tak zrovna ty máš v galerii jako Malši označenou loď se zvednutejma bortama: http://www.zralok.estranky.cz/...na tý poslední fotce mi to vzhledem k velikosti postavy přijde jako jasná Orlice, a původně jsem to tak bral i podle tvaru na první fotce, ale když se podívám na fotku u chalupy, tak oproti tý Jizeře nevypadá delší a to tvoje foto mě zviklalo i ohledně tvaru (co my jsme jezdili, tak Malše/Radbuzy, nevim, která z těch dvou to byla, byly fakt naprosto placatý, a hlavně měly kolem lišty na uchycení špricky - http://sn.sf.cz/akce/2002/Mora... ) každopádně ano, jde mi hlavně o tu třetí vzadu, ten tvar vypadá dost zajímavě Reply
|
Re: k fotkám, žralok, 4/21/2016 1:07:08 PMTaky bych řek že je to Orlice páč Malše byly na bortech rovnější a podle oka na fotku i kratší . Ale o tu nejde celou dobu by nás zajímala ta z poslední fotky nejvíc vzadu . Reply
|
Že by další nadějný autor?, Václav, 4/21/2016 12:57:56 PMMoc hezky napsané. Reply
|
Re: k fotkám, Windy, 4/21/2016 12:20:40 PMTa bílá nebyla žebrovka, ale laminátka. Mohla by to být Orlice, ale zdá se mi hodně dlouhá, možná to byla nějaká originál výroba. Reply
|
Re: k fotkám, kavol, 4/21/2016 12:15:54 PMnene, já myslím tu se zvednutejma špicema, Malše je vpodstatě do roviny - resp. Malše by mohla být ta, co jsem původně určil jako Orlici, když na to teď koukám, tak si nejsem jistej, přišla mi větší, ale jak leží vedle tý chalupy, tak zase tak velká nevypadá ... Reply
|
Re: k fotkám, žralok, 4/21/2016 12:08:55 PMO žebrovku by mohlo jít páč se dělala i s zvednutýma indiánskýma špičkama , ale přijde mi na žebrovku nízká a ten prohnutý kýl taky jsem ještě u žebrovky neviděl . Musel by to dělat nějakej borec páč je to sice na vlny ideální , ale v tý době se spíš soustředili na tvary pro hladkou vodu . navíc je to technologicky o dost náročnější vyrobit . Reply
|
bodicke ramena, fugu, 4/21/2016 12:05:05 PMtie stare ramena boli pravdepodobne bodicka sustava (podla obce Bodíky / Nagybodak), na mape je to priblizne tu: https://www.google.sk/maps/@47.9154103,17.4557528,13z?hl=en mam to tam prejazdene na kanoe krizom krazom + velky Dunaj od Ba az po Sap, ak by to pre niekoho bolo zaujimave, mozem nalinkovat par fotiek. pre ilustraciu, jedna: http://i.imgur.com/1jSWZLK.jpg fotene v bocnom ramene, tj nie je Dunaj. na vylet je idealna doba tak do maja / kvetna, potom tam nastane saigon (hmyz, 2m koprivy, vlhko, horko) az do oktobra / rijna Reply
|
Re: k fotkám, Davy, 4/21/2016 11:40:45 AMTa třetí kanoe vypadá na starou žebrovku - Malši. ..asi to musela být nádherna plavba v mlhavých říjnových ránech po liduprázdných ramenech Dunaje - oproti dnešním českým řekám, které jsou plné brainstormingových skupin, upevňujících si na nich svou firemní integritu popíjením laciného alkoholu na pronajatých raftech.. A ta chalupa s rákosovou střechou mě doslova uchvátila. Jetlipak ještě stojí - na dne Gabčíkova..:-( Reply
|
Re: Říční kilometr, Chobotnice, 4/20/2016 1:22:06 PMCož teprv někde nad Vídní, nebo Kremsem, kde bude to číslo ještě začínat dvojkou... Reply
|
Říční kilometr, Saša, 4/20/2016 1:12:50 PMŘíční kilometr 1840, říční kilometr 1810, poněkud nezvyklá čísla na českého "potokáře" :-) Paráda. Reply
|
Re: k fotkám, Windy, 4/20/2016 11:03:51 AMTřetí kánoe. Aha, jo, máš pravdu. Ta se přidala druhý den na plavbu starými rameny. Reply
|
Ta první fotka, Kouďa, 4/20/2016 10:34:56 AMje úchvatná. Hladina byla tenkrát jinde, než je dnes. To musela být paráda. Byl jsem před 2 týdny pracovně v Blavě a při pohledu na Dunaj z mostu SNP mě jímala posvátná úcta z šířky a mohutnosti té řeky. Ta obrovská masa pomalu plynoucí vody s množstvím vírů na hladině. Pomyšlení na to, co by jeden dělal kdyby se v prostředku vyklopil vyvolává mrazení v zádech. A tak zatímco na našich řekách působí nanejvýš vodní víly a vodníci, z tohohle toku sálá síla celého sladkovodního božstva. Reply
|
k fotkám, kavol, 4/20/2016 9:51:01 AMdíky oproti popisu v článku na té poslední fotce vidím tři kanoe - Orlice, Jizera a tu třetí neumím určit, takový pamětník nejsem :-( - kdo napoví, co to je zač? jinak hadry se silně podobaj tomu, v čem údajně se tam teďkon utopil ten ekonom ... a ta jejich loď se od pohledu moc od Jizery nelišila (že prej strašně vratká, cha!) ... čím to, že ti vodáci z těch sedmdesátejch let tohle přežili? - já vím, nehody byly i tenkrát, ale čím dál víc serepetiček a pomůcek, a pud sebezáchovy degeneruje ... Reply
|
Dunaj, Vladimír, 4/20/2016 9:37:27 AM"O čem nelze mluvit, o tom je třeba mlčet", řekl významný filosof Wittgenstein. O Dunaji dost dobře mluvit nelze, protože je to téma tak obrovské a bohaté, že je slovy neobsažitelné. Proto (stejně jako Tvůj krátký článek) až na výše uvedený citát mlčím. Je to všeobsažné mlčení zamilovaných. A napasuji na Dunaj ještě citát milovníka Triglavu Julia Kugy: "Dunaj není řeka. Dunaj je království." Reply
|