Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Labske-hrcaky.aspx?ID_clanku=776 edit=3

Labské hrčáky

Diskuse nad článkem
"nové Labe", Martin Š., 5/9/2007 2:13 PM
To je dobrý nápad ! Postavit si "nové" Labe. Když se staví cyklostezky, mohly by se stavět i "vodostezky". To by se Melounkovi líbilo !

Reply

|_Re: "nové Labe", Martin, 5/10/2007 11:23 AM
A co takhle v Hřensku Labe stáčet do sudů a vozit zpátky do špindlu? Pak by mohla nahoře častěji téct voda...

Ve vylepšené variantě udělat v Hřensku i třídírnu vody a část sudů distribuovat i do Lenory, na Ratmírov, do Nýrska, na Jizerku...

Reply

|_Re: "nové Labe", šakal, jsakal~quick.cz, 5/10/2007 2:30 PM
No já vím, že je to fantazie. A navíc už ten projekt je schválený a utratí se na něj spousta europenízků atd.. Ale když se na ten projekt podíváš a taky na mapu původního koryta, tak to zase taková nemožnost není. Zdymadlo by se stavělo tak jako tak. To co bys ušetřil za plavební kanál a ekostavby by se vrazilo do "původního" vylepšeného koryta a regulačního stavidla nad přeloučským jezem. A vezmi si ty mokré louky, senoseč s koňským potahem, spousta rdesna, pikniky šťastných obyvatel a tak vůbec! Modrásek by se množil jako mourovatý!

Reply

|_Re: "nové Labe", Střelec, Strelec.M.P~seznam.cz, 5/11/2007 6:38 AM
Fór je v tom, že v Přelouči už jedno zdymadlo je a nad Přeloučí jsou zdymadla až do Pardubic. Vzhledem k tomu, že známej loni potkal v Pardubicích tlačnej remorkér, kterej tam asi nepřijel na vlečňáku, celá soustava zřejmě funguje a kauza je jenom o poněkud sofistikované zlodějně. Nákladní vodní doprava už umřela a pro rekreační plavbu stačí stávající systém. Loni při poštovní plavbě jsme za celej tejden potkali na Labi (mezi Starým Kolínem a Litoměřicema)čtyři lodě povodí, jeden místní výletní parník a jednu motorovou jachtu. Přívozy, pramice a kanoe nepočítám.

Reply

|_Re: "nové Labe", šakal, 5/11/2007 7:39 AM
ahoj Střelče,
už jsem tuhle tvou myšlenku zaznamenal minule, ale myslím, že plavba přes tenhle kus Labe v současnosti možná není. Aspoň ne pro velké lodě. Možná jen při zcela přesné hladině vody. Za malé vody je tam mělko, za velké by ten proud asi žádná loď nezvládla. Plavba mezi Přeloučí a Pardubicemi ale funguje, takže remorkér tam asi opravdu přijel po suchu. Jinak souhlas, že plavbu prosazuje asi hlavně Ředitelství vodních cest (viz presentace kanálu http://www.rvccr.cz/prezentace... Cítím tam i to podivné vizionářství o plavebním spojení Labe-Odra-Dunaj. Zajímala by mě efektivita takové stavby, a kdo jí bude využívat!? Který z pardubických a hradeckých podniků bude plavit zboží po vodě? Třeba budou vozit po vodě "mobilní" Tamary. Proč třeba už dnes nejezdí z Kolína lodě plné aut, když už tam plavební dráha funguje?

Reply

|_Re: "nové Labe", šakal, 5/11/2007 7:46 AM
A ještě:
v tom odkazu si umažte na konci závorku a tečku.

Reply

|_Re: "nové Labe", Honza, honza.krejcik~centrum.cz, 5/11/2007 8:40 AM
Konečně někoho napadla ta správná otázka: Proč tam postavit něco 2 miliardy. Dovést vodní cestu do centra elektrotechnického a chemického průmyslu mi přijde jako vyhození peněz, rozumná návratnost takové investice snad ani není možná. Jinak k technické stránce: Labe opravdu není splavné, mezi jezem v Přelouči a Semínem projede maximálně raft a to jen shora dolů. Navíc plavební komora v Přelouči je nefunkční, údajně má nedostatečné parametry a letos v ní navíc udělali klapku, aby šla použít za povodní pro zvýšení průtoku jezu.

Reply

|_Re: "nové Labe", Reddy, 6/28/2007 6:53 PM
Speciální transportní lodě z Kolína, každá se 600 auty, začnou jezdit ihned po úpravě mostu v Poděbradech, která byla započala 20.6.2007. Průjezdná výška pod mostem se zvýší o 3m na celkových 7m. Na financování úpravy se významnou měrou podílí i EU. Touto cestou se též přepravují oceánské lodě, vyráběné ve Chvaleticích, ovšem při každém průjezdu se v současnosti musí snížit hladina na úroveň, aby se loď v Poděbradech vešla pod most. Intenzivní využívání této vodní cesty v 80-tých a 90-tých letech velice pomohlo k vyčištění této řeky, která do té doby byla smrdutou hnědočervenou stokou. Kolem středního Labe je spousta nádherných přírodních lokalit, kterým provozování vodní cesty nijak neubralo na kráse, spíš naopak. Jsem vodák, mám rád přírodu, celý život žiji na břehu Labe a nikdy bych nechtěl, aby byla tato řeka ničena. Ale po předchozích zkušenostech s labskou lodní dopravou jsem přesvědčen, že tato doprava řece i okolí pouze prospěje. A ještě nakonec - každá cesta se dá využívat až tehdy, když začne existovat - dříve ne. Teprve potom začnou firmy uvažovat o jejím využívání a protože tento způsob dopravy je skutečně nejekonomičtější (ale i nejekologičtější), tak ji využívat začnou. Ono je třeba věci domýšlet, ne pouze lpět na nesmyslech.

Reply

|_Re: "nové Labe", Honza, honza.krejcik~centrum.cz, 5/11/2007 8:52 AM
Ahoj, no nevím, jsem místní a pokud vím, tak původní Labe bylo jak napravo od současného koryta, tak nalevo (zrovna mezi přeloučským jezem a Slavíkáčema). Takže rekonstrukce původního koryta při současném zachování nového je nerealizovatelná. A vymyslet si úplně nové koryto na pravé straně? To bychom my, šťastný vesnický lid ze Břehů, neměli kam jezdit s potahem kosit louky:) Mimoto mi přijde vymýšlení nového "přírodního" koryta už úplný nesmysl. Jinak uznávám, že ochrana Hrčáků je nesmyslná (narozdíl od Slavíkáčů), na druhou stranu vedení cesty původním korytem narazí na technickou památku přeloučského jezu a elektrárny, která má údajně nevyhovující plavební komoru. Rozhodně si myslím,že nejrozumnější variantou je vše nechat, tak jak je, ušetří se pár miliard a my budeme moct jak jezdit na pikniky na Slavíkáče, tak si trénovat na tekoucím Labi:)

Reply

|_Re: "nové Labe", šakal, 5/11/2007 11:46 AM
No já ten můj nápad nechci moc hájit, aby to nevypadalo, že to myslím vážně, ale vycházeje z projektu a ortomapy: moje nové (staré) Labe by začínalo už nad přeloučským jezem, teklo by tam částečně zachovalým meandrem. Pak by kus teklo novým korytem v místě plánovaného kanálu a nakonec by odbočovalo vznosným obloukem do meandru kolem slavného Slavíkova ostrova. Vy Břeháci tak jako tak přijdete (ZADARMO!) ke dvou novým mostům, navíc budete opravdu na břehu, polí pro řepku, šťovík (a ňáký to obilí)máme dost a na piknik můžete chodit k tekoucí řece místo ke slepým ramenům. Zdravím a pevné nervy přeji, šakal.

Reply

|_Re: "nové Labe", Honza, honza.krejcik~centrum.cz, 5/11/2007 1:57 PM
To se asi nebude líbit vodohospodářům, že jim Labe obteče elektrárnu:) Jinak bych řekl, že nám stačí ten jeden starý most, stejně jako nám stačí to jedno Labe (beztak nám teče každých 5 let vesnicí). Rozhodně díky za článek o našem trochu méně vodácky atraktivním regionu:) Ahoj Honza

Reply

labské hrčáky, zdenek světlík, svetlik~seacz.cz, 5/9/2007 4:28 PM
Úsek od jezu v přelouči po semín jsme letos využívali pro trenink sjezdu na R4, začínali jsme na 90 m3s-1, končili mimulý týden na 40.
Zajímavý úsek je dlouhý asi 1 km, kde řeka opravdu teče, jsou vlny, bohužel díky upravenému korytu nejsou vracáky.
Vzhledem k tomu, jaké strouhy a jiné nesmysly se jezdí, jednou se tam podívat nezaškodí

Reply

Hrčáky a D-O-L, Tomáš Kolařík, tomas.kolarik~medialine.cz, 5/12/2007 11:24 PM
Jo no, taky si myslím že je rozumnější postavit nový jez a zdymadlo, to by stálo tak do 300 milionů. Zdymadlo v Přelouči, stějně jako ve Srnojedech a Pardubicích by se zmodernizovalo, všechny komory na středním Labi mají užitné rozměry 85,0 x 12,0 x 3,5 m a jsou tedy dostačující pro plavbu nákladních lodí, větším problémem jsou mosty, ale s jejich modernizací se už začalo, aby pod nimi bylo 7 metrů pro průjezd lodí.
(viz. http://www.pla.cz/planet/ram.a... Pro dolní Labe jsou rozměry plavebních komor 170 x 24 m. Jen pro zajímavost, ve Chvaleticích se staví říčně-námořní lodě, tedy je vidět, jak velké lodě by mohly plout až do Pardubic, samozřejmě trochu skromnější(viz. http://www.veramar.cz/photoban... Jinak s tím Kolínem souhlasím, je chyba že přístav v Kolíně nebyl zmodernizován a plně využit. Aspoň že ty Chvaletice koupili zahraniční investoři. Ale celkově si myslím že by se to Labe do Pardubic dodělat mělo když už zbývá poslední zdymadlo, dokončit práci započatou před více než 100 lety. A co se týče průplavu Dunaj-Odra-Labe, tak si myslím že rozumná část je Dunaj-Odra, propojit Labe je moc obtížné a myslím že to není tak podstatné jako propojit "velký" Dunaj s Odrou. Kdyby měl někdo zájem, tak mám plány tras D-O-L a rád je pošlu. Sám jsem vodák, jsem z Přerova a bál jsem se že by nám průplavem zničili nekanalizovaný úsek Bečvy, ale naštěstí plány jsou že by se průplav z velké části prokopal poli. Tak jsem se rozpovídal :)

Reply

|_Re: Hrčáky a D-O-L, Tomáš Kolařík, tomas.kolarik~medialine.cz, 5/13/2007 10:19 AM
A umažte si u těch odkazů na konci závorku :)

Reply

|_Re: Hrčáky a D-O-L, Indy, indy77~centrum.cz, 5/16/2007 4:49 PM
Tak musím trochu upravit tyhle informace. Zdymadlo by stálo podstatně víc a to o řád, protože co jsem viděl poslední návrh před rokem 2002, tak tam je spousta technologie a ta je nejdražší. Cesta do pardubic musí splnit mezinárodní plavevbní třídu, kde už dnes uvedené rozměry jsou málo a tuším tam je 170m x 12,5m, tedy dva tlačené čluny před jedním remorkérem. Ve Chvaleticích se čluny sice staví, ale bez nástavby a jejich barvu vždy odřou na komorách středního Labe, protože jim chybí pár centimetrů. Nikdo by je do Pardubic nepustil. Průplav Dunaj - Labe plánoval už snad Karel IV., ale tenkrát přes Šumavu. DOL se ještě určitě 50 let stavět nebude, protože dráha a kamiony jsou dotované, ale plány rád uvidím, tak jestli můžu prosit. :) Jinak přístav Pardubice toho má k přepravě mnohonásobně víc, než Kolín, a proto rejdaři usilují o protažení. Jinak tu chcípnou, což už taky dělají. Nejvíc je ale zabíjí dolní Labe bez vody víc jak 180dní v roce. Jinak lodí se vozí zboží nejekologičtěji a nejlevněji (když zmizí dotace ostatních). Jedna loď totiž popjme celý jeden vlak (1000t) a je nezastupitelná pro velkoobjemové a nadměrné náklady. To jako důvod pro ty co nechápou význam lodní dopravy. Zase jeden lobující vodař. :))

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.