Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Moravka.aspx?ID_clanku=134

Morávka

published: 7/23/2001 | describe of rivers: Morávka

Pozn. redakce: Tyto zprávy je příspěvkem z vodácké diskuse na egroups.com.

Reklama

Tak jsme dneska (21.7.2001) jeli nadhernou reku Moravku. Az na to, ze bylo celkem málo vody, byl to super zazitek. Vypousteli z prehrady uz jenom 4 kubiky. Vrch jsme uplne vynechali, bo byl totalne bez vody. Zacinali jsme tak az ve Skalici, to jest prave tam, kde se Moravka slusne rozteka a je celkem slozite najit tu spravnou cestu kudy jet, hlavne, kdyz jsou vsude stromy. Abych rek pravdu, jeli jsem to pred rokem a ty zelene stromy tam byly a tedka jsou tam zas. Na to, jak uz je tam koryto siroke nechapu, kde se tam furt berou (nebo ze by je povodi neoklizelo?). No nevim.

Cesta dal sla s nekolika prenasenimi, o ktere jsme zrovna moc nestali. Po mirnem otuknuti jednoho stromu jsme dokonce ztratili jednoho clena posadky (nastesti jsme ho zase nasli). Následoval prujezd profilem. Pred nim jsme zjistili, ze je lepsi zacinat u mostu pro auta, ktery je kousek pred nim a da se tak vyhnout tem popadanym stromum. Ze zacatku byl profil trochu siroky a pocitili jsme nedostatek vody. To se vsak pote zmenilo a koryto se zuzilo jen na par metru, kde jiz bylo vody dost. Nevim, jak vypadal profil pred povodni v 97, ale rekl bych, ze ted je to usek stredne obtizny. Tam byla ta obtiznost dana i tim, ze zase nebylo vody tolik jako loni (asi 5x mene), kdy se dalo jet prakticky vsude a s nasi vzducholodi jsme se jen houpali na vlnach. Zhruba uprostred cesty jsme narazili na mirny problem, jak prejet jeden stupen. Vlevo nebo vpravo? A tak jsem vzali kamen uprostred. Na kameni jsme zjistili, ze nejlepe je jet vlevo, kde byla totalne volna cesta.

Cesta dal byla prijemna az na dva stupne, ktere jsme museli za tohoto stavu prekonickovat a jeden diky kamenu seskakat. Ten by se asi dal sjet najetim uprosted reky a potom rychle prejet do prava. Hrozny byl ovsem zaver ve Starem Meste. Chteli jsme vystoupit pred mostem, kde je na prave strane asfaltovany prijezd k vode. Ovsem, co cert nechtel, pod vodou se schovaval jeden betonovy ci jakysi blok a jeho hrot trcel primo vzhuru. Vysledek byl celkem jasny. Rozparal asi metrovou diru v prave vzdusnici nasi vzducholode, coz byl celkem smutny zazitek z teto vypravy. Ponauceni z tohoto jest - pozor na hrot tohoto bloku, ktery se skryva pod hladinou na prave strane pred mostem, kde se tak dobre vystupovalo. Za vyssiho stavu vody bude nejspis dostatecne pod vodou, aby neublizil. I kdyz, kdo vi?! Tak pozor na nej.

Tak ahoj zase nekdy na vode,

Ivo


Ahoj,

Mohelnice byla dnes (20.7.2001) bohuzel bez vody. Srazky byly v centralni oblasti Beskyd zatim mene vydatne, nez se predpokladalo, dokonce cele dopoledne svitilo slunicko. Ja jsem se nakonec rozhodnul pro Moravku. Kolem poledne, kdyz jsem vyrazel, teklo z prehrady okolo 9-10 vterinovych kubiku a cela Moravka byla sjizdna. K tomu par poznamek:

Lavka pro pesi na r.km.18,3 neexistuje, zato jedna pribyla vysoko nad rekou nekam k r.km.16,8(?). Stupne mezi obci Moravka a Prazmo jsou z lomoveho kamene a je jich skoro 20, tj. cca každých 200-300 m jeden. Na usecich mezi nimi je jen rychle proudici temer hladka voda, stupne z kamenneho zahozu jsou v prumeru vysoke okolo 1,5m. Budeme-li je pocitat od silnicniho mostu na r.km. 17,1 , pak tusim osmy a desaty v poradi maji zachovanou korunu puvodniho kolmeho jezu, pod nim pak pokracuje zahoz. Dalsi takovy neprijemny je prvni stupen pod soutokem s Mohelnici na r.km.13,1. Omlouvam se, pokud jsem tady nekde vypustil informaci, ze jez u Zermanickeho privadece je dobre prenaset vpravo - to je pitomost. Vlevo je cast plotu snizena a pokud si date pozor na choulostiva mista v rozkroku, da se prekonat pomerne snadno. Dnes bylo stavidlo v priznivejsi poloze nez posledne, tak jsem tentokrat tento jez jel (a bez problemu), ale opatrnost je zde plne na miste (!!). Nasledujici nejvyssi jez me tentokrat nenechal projet tak zadarmo, jako minule - tady doporucuji nejvyssi obezretnost(!!). Za dulezite povazuji rovnez upozornit na neustale se menici podminky ve vetvicim se korytu zhruba mezi r.km.10-6. Zatarasene koryto muze zpusobit vyrazne problemy (nekdy se zdanlive neresitelna situace rozuzli az na posledni chvili, kdy se nejaky prujezd preci jen najde - nespolehejte vsak na to...). Pokud se odtud vymotate, ceka Vas mezi Dobrou a Frydkem jeste repete nekterych obtiznejsich pasazi, ktere jiz znate z horniho toku.

Okolo pul pate,kdyz jsem dorazil zpet do Ostravy, prihnaly se tezke mraky, ale moc toho z nich nespadlo a od te doby zatim nic. Tak jestli to prijde v noci??? Zatim krome Moravky a Ostravice pod Frydlantem je na tom v okoli nejlepe Olse, Odra z Oder, Opava, Roznovska a Vsetinska Becva. Prudky narust je na Lubine. Soucasny stav tedy vybizi ke splouvani strednich a nekde hornich useku vetsich rek. Pokud vsak pres noc lijak skutecne prijde, zitra by to mely byt horni toky a pritoky, spodnim tokum se radeji vyhybat. Rozhodne vsak zde zatim neni nic podobneho tomu, co ukazovaly televizni zabery ze Zlinska na Drevnici.

Honza




 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.