Diskuse nad článkem |
Kilometrovníky, Chobotnice, 3/13/2024 9:20:17 AMJeli jsme to loni. Jen do Gyoru. Vtipný byly kilometorvníky ve tvaru lehkejch reklamních cedulí. A jejich pořadí, někdo dostal náruč cedulí a napíchal je do břehu jak se hodilo. Jednou jsme se s postupem dostali dokonce do zápornejch hodnot. No ta hať dole, já na ni koukám vždy jsem zezdola, když jedu po hlavním toku a je to dobrá obluda. Reply
|
|
Re: mapka do labyrintu, PetoZ, 7/14/2022 2:24:04 PMAhoj Dan, Stav sklzu mám na videu (iba z mobilu tak sorry za kvalitu) tu. Bolo to natáčané 09/2021. youtu.be/bAb0LcfgQe4Vlani som splavil SK úsek Dunaja (cca 175km). Hľadal som aj tu raft.cz ale nenašiel som kilometráž. Tak som to musel preskúmať sám. Video zo splavu je na mojom youtube. Asi by sa hodil na to samostatný článok. Potom je ešte 1 prenáška ktorá sa dá riešiť cez Maďarsko ale je to nejasné či sa taďiaľ môže ísť. Takže od 09/2022 a cez Maďarské ramená netreba prenášať nič. Len niektoré tie Maďarské ramená sú zakázané celoročne. Plánujem to celé prezistiť a spísať. Snáď po prázdninách sa to podarí. Peťo Reply
|
Re: mapka do labyrintu, PetoZ, 7/14/2022 2:10:43 PMSom rád že informácie pomohli. Áno, Twin city liner je zážitok. Ide proti prúdu cca 50km/h a robí veľké vlny. Na druhej strane máš na pár minút morské vlny aj priamo v Bratislave Reply
|
Re: mapka do labyrintu, Dan, 7/14/2022 9:45:15 AMAhoj Válče, padly na mě dodatečně dvě myšlénky (už tedy mimo téma Mosoni Duna): i) nevím, zda-li nekomolím Tvé jméno skloňováním a diakritikou, tedy se omlouvám předem. ii) když jsem tak přemýšlel o kolaudačním termínu VIII/2022 a celkovém významu tohoto "otevření" pro vodáctví v SR, tak jsem si uvědomil, že se vám na Slovensku podařil opravdu zlomový čin a držím všechny palce, aby to klaplo až do posledního punktu. Vezmu-li ovšem v úvahu, že VDG dělá 10 % el.en SK (tedy velikost lobby, proti které stojíte), když vezmu v potaz, že Hrušov byl dostavěn 1992 (všichni už si museli zvyknout nebo se vyčerpat!), když si uvědomím že vodácká propust je tam v nečinnosti od samého začátku (podle ústních informací, které jsem v kraji posbíral), tak mi teprve postupně dochází epochální význam tohoto počinu. A protože Dunaj je ryzím symbolem mezinárodnosti, nebojím se říct, že význam je to mezinárodní. Tím mne napadají dvě věci: 1) až budete otevření propusti oslavovat parádní jízdou Bratislava - Čunovo - ???, byl bych rád u toho. Tušíš, prosím, kdy slavnostní jízdu plánujete? 2) Není v ABVK někdo literárně činný, kdo by sepsal a fotkami provedl i cizozemské čtenáře (zde na raft.cz) tímto bolestným místem? Hlavně přestavbu zdokumentujte! Jestliže tu Petr oslavoval prodloužení splavnosti Belé o 1,5 km článkem, tak tohle by si zasloužilo skoro seriál! Vždyť takhle se Dunaj zesplavní (pro kanoe) o dobrých pár stovek kilometrů! Já vím, vizám už to nepomůže a jesetery to nezachrání, ani sedimenty neposune, ale čím víc lidí se dostane do delty, a snadnost je k tomu prvním předpokladem (!), tím víc lidí pochopí ... bude moci pochopit ... Díky, díky, DÍKY!!! Dan Reply
|
Re: mapka do labyrintu, Dan, 7/13/2022 9:03:46 PMPět ran do čepice, tomu říkám dobré zprávy! Po třiceti letech!!! Díky Válče! Dan P.S. Pro nás cizince (to ber jako vtip :-) prosím namontujte nad vrata do té propusti velikánskou šipku cca 10x2 m, aby byla viditelná při nejhorším už od ornitologické věže, jináč se tam inastráněc nezvyklý dunajským dálavám a šíravám tak snadno ztratí ... nota bene když foukne, škoda povídat ... ale Dunaj miluju!!! ... nojó, říkal mi jeden chlapík ve městě na kajaku, že mám přetáhnout kolem galerie, ale copak tam je někde napsáno "galerie tudy"? :-))) Ještě jednou BRAVO! Reply
|
Re: mapka do labyrintu, Valec, 7/13/2022 8:39:56 PMPrenášanie Čunovskej zdrže už nebude nutné. Z obežníka Asociácie bratislavských vodáckych klubov vyberám: Dolezite informacie ohladane sklzu pre sportove plavidla v Cunove - prosim preposlite tuto informaciu aj vasim clenom: Ako sme vas uz priebezne informovali, ABVK uz niekolko rokov rokuje s VV šp o sprevadzkovani sklzu pre male plavidla v Cunove. Vcera sa dosiahol v tejto veci vyznamny milnik: bola odsuhlasena stavebna dokumentacia k obnove sklzu - poziadavky ABVK, ktore sme vznasali pocas pripravy projektovej dokumentacie, boli zapracovane do stavebnej dokumentacie. Stavebne prace by mali zacat 1. jula a obnoveny sklz by mal byt odovzdany koncom augusta 2022. POZOR: pocas letnych mesiacov nebude preto mozne na stavbu vstupovat a preto prenasanie pocas jula a augusta bude mozne len prenaskou pod Danubianou resp z derivacneho kanala do stareho toku Dunaja (cca rk 1843). Zasadne vylepsenie ktore novy sklz prinesie: 1. informacne tabule v blizkosti prudnice Dunaja (viditelne pri plavbe) - dalsie tabule na mostiku pred vstupom do privodneho objektu 2. informacie pre vodakov na webovej stranke prevadzkovatela VD Cunovo 3. nove komunikacne a obsluzne zariadenie na komunikaciu s vezou a obsluhu sklzu 4. v sklze budu instalovane stetiny cca 40cm ktore budu navadzat vodu do stredu prudnice a spomalovat tok aj plavidla v sklze (pouzivane napr. na niektorych vodnych dielach v Cechach) 5. zlepsene moznosti prenasania v pripade ak sklz posadka nemoze / nechce pouzit: Od vystupenia na hornej vode po nastupenie na dolnej vode suvisla pojadzna sirka cca 1,8m: na existujucich stupnoch (schodoch) na hornej aj na dolnej vode budu instalovene prejazdne kliny = moznost nalozit lode na kolecka hned po vylodenii a odviezt lod aj vecami az na dolnu vodu (dve zuzenia chodnika hore aj dolu budu rozsirene na 1,8m. Okrem toho budu pozdlz sklzu instalovane valceky na spustanie lodi (pre posadky bez koleciek) - valceky budu umiestnene vlavo od chodnika vedla sklzu Na dolnej vode bude z hrany plosiny na nastupovanie instalovane nastupne schodisko v sirke cca 5m (nieco take ako je pred Dunajcikom - ale sirsie) Existujuce medzery za drevenym hradenim (vyustenie sklzu), kde sa teraz hromadi naplavene drevo a naletove zeliny by mali byt vyplnene (napr lomovy kamen) Reply
|
Re: mapka do labyrintu, Dan, 7/13/2022 8:10:28 PMááách ty dróóóny ... jako od poštolky :-) Díky, Peťo, za odkazy ... takže je to horolezectví (Čunovo) a ta druhá hráz před soutokem se Szivárgó-csatorna šeredně táhne na turbínu a schůdky jsou těsně ... no fuj! Ten první Němec je regulovaný sebevrah, šine si to na vzdutém Dunaji přímo nad výhony a těsně kolem parníku v plném záběru. Asi neví, jak je vyznačena plavební dráha a minul ho ten předpis o minimální vzdálenosti od míjející lodě (já mám za to že je to 20 m ...). Kdyby takhle potkal Twin City Liner, na který tady upozorňuje Zdeněk T., tak by se se zlou potázal. Jinak rozhodující jsou ty znaky vypadající jako rakouská vlajka. Díky za podrobnosti Dan Reply
|
Re: mapka do labyrintu, PetoZ, 7/13/2022 5:18:17 PMEšte oprava k bufetu. Myslel som iný, Bufet Obrátka, resp. 48.02828406485652, 17.206962227979403 . Reply
|
Re: mapka do labyrintu, PetoZ, 7/13/2022 5:04:01 PMAhoj Dan, článok sa upravoval a zverejnená je jeho posledná verzia. Pred splavom som prešiel tiež možnosť plavby z Bratislavy a urobil som z toho aj video www.youtube.com/watch?v=fvNKxc... . ALE po preskúmaní možností som došiel nato že 1. ochrana prírody ZAKAZUJE splavovať časť Mošonského Dunaja od hrádze v Čunove až po umelý kanál ( szigetkozportal.hu/uploads/fil... "Modrými odtieňami a žltou sme označili tie územia, ktoré sú vhodné na vodné túry. Zeleným sme označili tie územia, ktoré sú chránené, a preto sa nesmú navštíviť"; 2. Časť umelého kanála od tebou spomenutého bufetu až po spojenie s Mošoňským Dunajom je ZAKÁZANÉ splavovať tiež (rovnako ako bod 1.); 3. na konci videa (min 4:15 - 5:05) je tiež zmienka že na používanie hrádze (aby si mohol preniesť lode) potrebuješ súhlas od nejakého úradu v Maďarsku; 4. vystupovanie z lodi je blízko stavidla a tečie to tam dosť nato že sa môže stať nehoda (načo riskovať?); 5. ono je super nemať problém s dopravou ale vynaložené sily na 3 prenáškach v krátkom úseku medzi Čunovom a Rajkou sú značné. Preto po zvážení rizík a nevýhod nám vyšlo že začať v Rajke bude najlepšie. Poprosil som kamaráta aby mi odviezol auto naspäť do Bratislavy (cca 20km). Na youtube sú videa od Rakúskych vodákov jazdiacich na nafukovačkách. Jeden to dal z Hainburgu po Čunovo a potom na vozíku odtlačil kajak asi 2km až po sútok umelého kanála a pokračoval odtiaľ. Viď min. 3:20 - 4:45 na www.youtube.com/watch?v=YE8_84...Druhý prišiel do Hegyeshalom vlakom. Odtial taxikom do Rajky na miesto kde sme začínali splav aj my. Viď. 0:10 - 1:15 www.youtube.com/watch?v=GzV8Y_...Autobusová zastávka MVE Mošoň patrí pod MHD Bratislava. Túto možnosť som neskúmal (5m dlhé moriaky do MHD nenatlačím ). Ale to je v podstate tá istá situácia ako prvý Rakúsky kajakár vyššie. Tiež premáva autobus Batislava - Rajka. imhd.sk/ba/cestovny-poriadok/l...To pre niekoho môže byť tiež možnosť. Odtiaľ sa to dá riešiť taxíkom alebo odtlačiť na vozíku až k rieke. Peťo Reply
|
mapka do labyrintu, Dan, 7/13/2022 3:43:31 PMAhoj Peťo, díky za článek a zejména za odkaz na booklet se schematickou mapkou slepých i 'vidoucích' ramen, ve kterém našinec kromě kilometráže Mosoni Duna (asi první na tomto serveru !) ocení zejména ty malilinkaté značičky kilometráže podél hlavního toku Dunaje (je mi s podivem, ale tomuto veletoku je kilometráž vezdejší zatím zcela upřena !!!). Vzhledem k zanedbatelnému počtu dunajských mostů mezi Maďarskem a Slovenskem je to velice dobrý a v kritické chvíli by mohl být i záchranný orientační bod. Trochu mne však trápí první věta: "Mošonský Dunaj je najlepšie začať v Rajke". Takhle zní dost autoritativně, ale nejsem si z textu jist, jestli opravdu máte srovnáno více variant nebo jde pouze o stylistický úvod článku. Např. Franta se dvěma mušketýry začínal u Bufetu pri vzdúvadle (48.0694975N, 17.1440269E) a ikdyž píše, že jeli po rameni, myslím, že do Mosoni Duna dojeli kanálem začínajícím přímo pod ČOVkou Petržalky. www.raft.cz/Clanek-Mosonsky-Du...Fajn, pokud máš auto, a myslím, že vy dva jste pěšky nešli ... ale pokud mám auto, asi snadno poznám více míst, kde se nalodit a mohu si vybrat podle piva, počasí nebo opalujících se krásek. A když se mi nelíbí tamto, klidně se o 10 km vrátím, či popojedu. Připusťme ovšem na vteřinku, že existuje i raritní druh živočicha dopravujícího se vlakem nebo, světe div se, pádlováním. Co byste potom vyhodnotili jako "nejlepší" začátek? Stanice Rajka je 2,4 km od ramene Mosoni Duna (most silnice č. 1408, ale je Rajkai holtág na konci průjezdný?). Stanice Rusovce je jen 2,0 km od kanálu a podle Frantova článku to vypadá na pijánko (já v mapě našel 4x přenos). Ale taky existuje MHD stanice MVE Mošoň, a protože silnice vede na Danubianu, tak předpokládám, že bude dost frekventovaná, vč. víkendů&prázdnin. Pak mně osobně TOTO přijde jako NEJLEPŠÍ. Z mapy ovšem :-( Takže výzva pro Dunajčíky: Mohu zdejší znalce a zejména domorodé požádat o srovnání variant podle zkušeností? Kdyby byl někdo schopen detailně popsat přenášení čunovské hráze, platím zlatem. Možná je to horolezecký výkon a za úvahu potom stojí zkratka někde nad hrází do kanálu (třeba tady 48.0363431N, 17.2037436E). Osobně mi totiž imponuje spoj MHD 32+29 z Bratislava hlavná stanica do zastávky Cyril a Metod. Těch 28 km stojí za to, věřte mi. Uhranut jsem navždy! Díky Dan Reply
|
Re: Díky, PetoZ, 7/12/2022 7:59:50 AMTým trápním som myslel až ten posledný úsek od Gyoru po sútok. Najrýchlejšie je to v Rajke a postupne to spomaľuje. Až nakoniec od Gyoru to už stojí úplne. Reply
|
Re: Díky, Valec, 7/12/2022 12:34:08 AMNa vzducholodiach (Scout a Solar) sme to zišli v septembri. Zvolili sme ale kratšie úseky: 1. Rajka - Halászi (penzión) 2. Halászi - Kimle (koniec) Obidva dni to bolo 30 km za 5 hod. veľmi pohodovým tempom. Prvý deň to celkom tieklo, druhý deň bol športovejší. Kemp Cvika bol už opustený. Reply
|
Re: Díky, PetoZ, 7/11/2022 10:34:09 PMSom rád že sa článok páčil. Preklep som si všimol aj ja. Niekde asi Maďarskí "soudruzi" urobili chybu. :) Nuž aj na moriaku som mal toho oleja dosť. nechcem si predstaviť to trápenie na vzducholodi. Reply
|
Re: Díky, Chobotnice, 7/11/2022 2:07:35 PMCo bys chtěl, mořák.... Na kanoe je tech 15km max na 2 hodiny bych si to osobně tipnul. Reply
|
Díky, Jabberwocky, 7/11/2022 10:51:20 AMMoc pěkný článek, fotky i video, díky za ně. V odkazovaných maďarských mapách jsem našel pikantní chybičku, kdy v legendě „Fast“ překládají jako „Pomaly prúd“, tak doufám, že jde o překlep a ne o nějakou historicky podmíněnou schválnost :-) A tedy stěžovat si na mořáku na volej už trochu připomíná mlsnost :-) Reply
|