Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Na-jezu-Cerne-Budy-pribudou-bezpecnostni-prvky.aspx?ID_clanku=1554 edit=3

Na jezu Černé Budy přibudou bezpečnostní prvky

Diskuse nad článkem
dík, Aleš N., 3/5/2014 5:54 PM
Jo, to je při větší vodě taky pěknej hnusák, takovou výstrahu už může přehlídnout nebo ignorovat jenom bezmozek. Dobrá práce, jen tak dál, díky Smajlík .

Reply

Škoda že , Sam, ma.lukasek~seznam.cz, 3/6/2014 2:15 PM
trochu neupraví šlajznu, ty kartáče tam stojí za prd...

Reply

|_Re: Škoda že , Honza, 3/6/2014 5:52 PM
Jo jo, byl jsem tam vloni v létě. Nebylo nijak extrémní sucho, normální letní voda. Jet to šlajsnou fakt nešlo, tak maximálně napůl seskákat, napůl stáhnout po těch kartáčích. A jez jet taky nešel, bylo na něm vody asi jako na té fotce v článku. Docela by mě zajímalo, od zhruba jakého průtoku to tam začíná být nebezpečné.

Reply

|_Re: Škoda že , SamdeLasKetkas, 3/6/2014 6:10 PM
Sem to jel dvakrát za běžné vody, nedovedu si představit že by bylo ještě míň, spíš sme potřebovali hodně přidat.... Šlajsnou by to pak bylo sjízdné, ale přes korunu jezu spadnout by šlo asi o život... Jen nevím kde je ta hranice kdy tenhle jez začíná být nebezpečnej....

Reply

|_Re: Škoda že , Aleš N., 3/6/2014 6:13 PM
Vloni jsem tam jel při nějakých 60-ti m3 a už se mi to vůbec nelíbilo, ale kde je na tomto jezu hranice mezi koupu se/topím se nevím, zas tak často tam nejsem... Smajlík

Reply

|_Re: Škoda že , Jenda, info~pujcovna-lodi.cz, 3/9/2014 8:35 AM
Ahoj. Kartáče tam nainstalovali rybáři. Bohužel je udělali moc dlouhé a ke zkracování se stále nemají. Jez je suchý i díky nové MVE, kterou spustili vloni na jaře.

Reply

|_Re: Škoda že , SamdeLasKetkas, 3/11/2014 6:24 PM
Jasňačka, pro ryby dobrý, být by to mělo všude, ale trochu by to upravit mohli, tohle se nedá jet ani za docela slušné vody a je to škoda...

Reply

|_Re: Škoda že , Banďur, 4/3/2014 8:08 AM
Též přidám jedno "škoda, že".
Škoda že nám pod jezem vyrostla elektrárna s náhonem, která skutečně dost žere vodu.
Tím pádem máme na jezu téměř neustále nízký stav, což platí i pro šlajsnu, kde by za původních podmínek bez elektrárny byli spokojení ne jen vodáci, ale i ryby...

Reply

Jez Sázava, Ešus , psalek~jagacz.com, 3/7/2014 9:41 AM
Včera jsem byl na jezech udělat kontrolu. Objel jsem jezy Český Šternbek, Sázavu a Kaňov.
Fotil jsme ja stav cedulí, tak žebříky a tak i další věci.
Šternberk - cedule, lana, úvazky pro HZS v pohodě, nepoškozené a nerozkradené. Problém byl se žebříky, protože ledochody anebo kmeny poškodily první z dvojic žebříků, Zřejmě se budou muset schodnice uděla jako příčky ve žlábku v jezové zdi, jinak budou demolovány.
Sázava - na břehu házecí prostředky a cedule, stav OK, jen bych je posunul dáel od jezu. Další doplnění o stupy, úvazky pro HZS a c edule budu povodím Vltavy realizovány.
Kaňov- cedule a lana v pořádku, je potřeba je dát dál od jezdu. Bylo ba potřeba dodělat úvazky pro HZS, výstupní žebříky a popřípadě lanovku pro HZS.
Postupně objedeme všechny vybavené jezy, nafotíme současný stav a púřipravím z tohot zprávu pro dva pany ministry - pana minstra školství a pana ministra zemědělství. V sobotu jedu na Radošov, Černý Mlýn a na Vltavu na jez pod hradem. Moraváci mi to samé už dělaji na Řepčíně, Hynkovech, Oseku , a v Brně.
Ahoj Ešus

Reply

|_Re: Jez Sázava, Lubor, 3/7/2014 12:06 PM
Já doplním Brno,
kontroluju a doplňuju to pravidelně a výsledek je, že jakékoliv úpravy, včetně prakticky znehodnoceného lana (zatavené uzlíky, nezasychající barva) nezabrání ukradení. Častěji asi je to obětí vandalismu než ukradení, že by si to někdo nechal.

Osobně si myslím, že značky nad jezem a ty cedule kolem řeky jsou vynikající věc, je to osvěta pro ty, co jedou v létě na úplně jinou vodu, než je Svitava.
Hlavním cílem by mělo být, a to i kvůli VELMI krátké životnosti téměř všech záchranných pomůcek (i jak píšeš o žebřících) zákonem zamezit stavbě nebezpečných jezů tam, kde se to dá vyřešit jinak, především na menších řekách. Věřím, že je to na dobré cestě a dost už se jich i přestavělo.

Reply

|_Re: Jez Sázava, Ešus, psalek~jagacz.com, 3/7/2014 12:32 PM
Včera byl seznámen současný ministr zemědělství přes poradce s problematikou a genezí projektu zabezpečení jezů od roku 2010 a snaším návrhem řešení problémů. Mimochodem prý jezdí na vodu.
V tom návrhu byla opět i změna vodního zákona ve smyslu ochrany lidského života a zdraví a také návrh, aby MZE zřídilo odbornou komisi pro bezpečnost na jezech.
Já jsem v tomto požádalů o schůzku pana ministra školství Chládka a snad se něco podaří protlačit.
Lubore, prosím dohodni se s Jirkou a nafoťte současný stav zabezpečení v Brně. Potřebui to pro ucelenou zprávu pro oba ministry.
Díky Ešus

Reply

|_Re: Jez Sázava, Kmochacek, 3/8/2014 2:35 AM
A což takhle podstrčit příslušným VŠ katedrám
http://hydrotechnika.fsv.cvut....
http://vst.fce.vutbr.cz/
téma pro bakalářské/magisterské práce: Bezpečné jezy?

Reply

|_Re: Jez Sázava, Petr, 3/8/2014 8:36 PM
Pražskou fakultu jsem kontaktoval minulý rok v létě. Téma je zajímalo, slíbili, že se ozvou. Bohužel se tak zatím nestalo.

Reply

|_Re: Jez Sázava, Jenda, info~pujcovna-lodi.cz, 3/9/2014 8:31 AM
Ahoj Pavle,

Šternberský jez pravidelně kontroluju, bydlíme tu. Ty chyty poničily nejvíc klády vloni za té vysoké jarní vody. Velká část průtoku šla z Blanice, kde bylo hodně dřeva. Klády se zachytí pod chyt a další do nich naráží, až se chyt ohne. Stačilo by z obou stran žebříku nastojato přivrtat dvě kulatiny a byl by pokoj.

Reply

Lanovka, manduss, 3/7/2014 12:03 PM
Jestli to není tajné, na kolik přijde taková lanovka pro HZS?

Reply

|_Re: Lanovka, Ešus , psalek~jagacz.com, 3/7/2014 12:41 PM
Přesně to netuším, ale řádově je to ve stovkách tisíc Kč. Tady bych to odhadnul kolem 600 -700 tisíc za projekt a instalaci. Blíž by to mohl vysvětlit Petr.
Fungují tam totiž neuvěřitelné síly při zatížení lana, prostě není to sranda to spočítat a pak udělat tak , aby to lano uprostřed udrželo v pohodě na tah cca 300 kg. Asi bychom měli dolů položit obrovskou síť, kterou by hydromotory v případě nouze zvedly nahoru jako rybář sítě :-). Samozřejmě si dělám srandu, ale není to levná záležitost. Za to je podstatně bezpečnější a rychlejší pro záchranu.
Ešus

Reply

|_Re: Lanovka, manduss, 3/7/2014 1:05 PM
Aha, tak to já myslel, že se jen zabetonují na každou stranu tři traverzy, na každou se dá kladka, natáhne se lano a je hotovo. Počítal jsem tak do 50.000,- Proto mi bylo divný, že investorům na to nezbylo.
To jsem teda hodně přestřelil..

Reply

|_Re: Lanovka, Petr, 3/7/2014 1:48 PM
Ešus to odhadl dobře, je to cca 650 000 bez DPH jen za realizaci lana + k tomu projekt atd. U tohoto jezu je vysoká cena dána značnou šířkou, u kratších vzdáleností je cena podstatně menší.

Reply

|_Re: Lanovka, manduss, 3/7/2014 1:56 PM
Díky vám oběma. Trošku jste upravili moje milné představy.

Reply

|_Re: Lanovka, Kmochacek, 3/8/2014 12:51 AM
No to už je pořádná pálka! Ani se nedivím, že do toho Povodí nechce dávat prachy.
Existuje ale nějaká odlehčená varianta? Třeba zbudování pevných jisticích bodů na každém břehu pod jezem, přes které by se mohl "uvázat" zasahující raft hasičů?

Nevíte někdo,jak dopadlo toto trestní oznámení?
http://zpravy.idnes.cz/jez-u-v...

Jez přestavělo Povodí Odry v 2009 do podoby parabolické hrůzy. Jejich tech. ředitel sám prohlásil, že " po rekonstrukci jezu bude okolí možné využívat i k rekreačním účelům"
http://moravskoslezsky.denik.c...
a pak se diví, že se mu tam koupaj lidi


Reply

|_Re: Lanovka, Petr, 3/8/2014 8:33 PM
Upoutaný raft je na 100 m šíře těžký problém. Pro zabránění vtažení pod přepad a tím i možnému převržení je nutné vodící lano. Jenže si zkus překonat za zvýšeného průtoku Sázavu se 100 m dlouhým lanem. Navíc se nedá ani pořádně vypnout.
Na jezu se budou realizovat sklopné kruhy, za které se dá v omezené šířce jezu (v podstatě jen v blízkosti břehu) případně raft uvázat. Je to ale hodně velké riziko, protože věci ve válci většinou cestují do středu jezu, takže jištění ze břehu nemá smysl.

To s tím trestním oznámením by mě taky zajímalo.

Reply

|_Re: Lanovka, Ešus , psalek~jagacz.com, 3/10/2014 4:45 PM
Trestní oznámení bylo odloženo, protože se jeví jako neopodstatněné. Zrůdnost toho je, že na jiných komunikacích, nežli na řece se takovéhle pasti stavět nesmí, kdežto na řece ano a prostě jim to projde. Tady dle vodního zákona je nutno se postarat o život jakékoliv žoužele (je to správně!), ale život člověka tady nikoho nezajímá.
Proto je nutné změnit znění vodního zákona tak, aby investor měl povinnost se o ochranu lidského života a zdraví v dostatečné míře postarat. Například v práci, pokud nechám postavit metrový stupeň, tak tam musím dát varovné cedule a zábradlí proti pádu. Pokud ale to samé udělám na vodě, tak nemusí investor udělat nic.
Zjevně v tomto případě porušilo povodí i vlastní technickou normu na jezy a stupně, zejména paragraf o oprávněných plavebních zájmech.
A proto spolu s Petrem a Kubou Nebesářem neustále požadujeme jednání s povodími a jednání s příslušnými ministerstvy, abychom dokázali pohnout s molochem. Jde to , ale dře to.
Ešus

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.