Raft.cz

Tisk z adresy https://rivers.raft.cz/Clanek-Navrh-vodackeho-vyuziti-reky-Orlice.aspx?ID_clanku=743 edit=2
Půjčování lodí na řece Bóbr

Návrh vodáckého využití řeky Orlice

Diskuse nad článkem
Posouzení vlivu na ZP, Petr, 3/12/2007 9:10:25 AM
Dle posledních zpráv se minimálně 1 rok nebude dět nic zásadního, jelikož krajský úřad nechá posoudit celou koncepci vodácké Orlice podle zákona o vlivu na životní prostředí. To je proces trvající zhruba rok.

Reply

Re: Další komerční řeka, Honza, 2/17/2007 3:11:16 PM
Už je zbytečné, abych psal nějakou reakci, protože jsi všechno podstatné napsal Ty - do puntíku souhlasím. Proti komu a čemu jsou ty protesty? Proti těm, kteří jednou chtějí z moci úřední pro vodáky něco udělat? Je zajímavé, jak někteří dokáží věčně brblat, že na Vltavě v létě není ani kam plivnout, ovšem současně nechtějí, aby se aspoň část těch davů rozptýlila jinde.

Reply

Re: Další komerční řeka, šakal, 2/16/2007 10:39:43 AM
Vážení kamarádi - milovníci samoty a přírody. Věřte, že vás chápu, ale s těžkým srdcem nesouhlasím.
Ti, co mě znají, vědí že nesnáším přelidněnost a vyhledávám samotu, přírodu a jsem duší extrémní romantik. Přesto lobuji za podobné projekty. Pokud vám to připadá zvláštní a máte chuť, přečtěte si následující vysvětlení.
O. Ani jeden z nás nevíme, co ten projekt vlastně obnáší. Takže spíš hájíme, či kritizujeme svou představu (dobrou nebo špatnou) o tomto projektu. Moje představa o tom, co by se mělo udělat, je řekněme "umírněná", a popsal jsem jí výše. Pár argumentů pro:
1. Orlice se nikdy nestane Vltavou. Nemá k tomu podmínky.
2. Pokud dnes jezdí na spojenou Orlici 2000 lidí/měsíc, nemyslím, že se toto číslo popularizací příliš zvýší. Možná na nějaký čas, jak bude působit reklama, ale trvale určitě ne. Nabídka cestovek a půjčoven, o oddílech nemluvě, je už dávno kompletní, neexistuje snad nikdo, kdo by vám nepůjčil loď, chcete-li zrovínka na Orlici. Snaha o řece nemluvit (utajit jí!?) je v době internetu dětinská a nefunguje.
3. Protože jde o dvoudenní plavbu, jedná se jistě zejména o víkendový provoz. Milovníci samoty mohou jezdit v týdnu, (a "obětovat" dovolenou jako daň za "luxus samoty" v přelidněném světě.)
4. Názor "nepouštějte sem lidi (řvouny a opilce), já tu chci mít klid" je hodně sobecký. Zkuste si představit, že ti ostatní vodáci nejsou jen "ožralé příšery rozmetávající odpadky", ale jsou stejní jako vy. Koho pak pošlete domů, aby seděl u telky?
5. Z hlediska ochrany přírody - to je nad rámec příspěvku (i tak dost dlouhého:-), snad jen - vodáci jakožto ničitelé přírody a znečišťovatelé jsou až hodně vzadu v seznamu poškozovatelů. Orlice a okolí jsou lidmi už dost zničené, takže vodáci už moc neublíží.
6. Naopak - oficiální uznání vodáckého využití Orlice jakožto "oprávněného zájmu" skupiny obyvatel, musí nutně vést k toleranci této skupiny, k naslouchání jejich požadavkům, prostě - dává to vodákům silnější pozici. A to jistě nejen na Orlici.
7. Já neznám jiný způsob jak získat peníze na smysluplnou činnost, než je cesta zmíněného projektu. Ten, kdo ty peníze má, prostě vyžaduje úřednický postup, ať se nám to líbí nebo ne. Jinak peníze neuvolní. Pokud se alespoň malá část "proinvestovaných" prostředků dostane na konkrétní realizace v terénu, pak je to vítězství, a je to lepší, než když je utratí za (jiné) ptákoviny.
8. Moc nechápu, co znamená "tahat civilizaci na řeku". Mně tedy šlasny opravdu nevadí. Vadí mi spíš existence toho jezu, vadí mi navigace, průmyslové a komunální odpady. Ani louka s cedulí "táboření povoleno" mi nevadí, vadí mi opak. Vadí mi sucho pod jezem, ploty až k hladině, nemiluji zákazy vstupu. Vůbec nevolám po kempech s elektřinou a třemi hospodami, to totiž není vodáctví, tak jak si ho představuji.
9. Já prostě vidím (a často potkávám) "ideálního" vodáka,(člověka), kterému by podobné projekty měli sloužit. Já věřím na to co Václav tak hezky nazývá "výchova vodou".

Reply

Další komerční řeka, ivan, 2/15/2007 2:50:06 PM
Bezvadné, takže další komerčně zničitená řeka na mušce. Kdo byl v posledních deseti letech na Vltavě, tak ví, že více se již vodní tok vodácky zničit nedá (mám na mysli jednak servis, přilákavší pokud možno co nejvíce "klientů", jednak úpravy toku /propustí/, takže veškerý um v ovládání lodě spočívá v strefení se do nájezdu). Sázava pod Týncem - totéž. Plná opilých suverénních neználků (zaplať Bůh alespoň za to mizivé procento Vodáků). Naštěstí se na Sázavě zatím zezačaly regulovat Stvořidla a Týnec - Kameňák.
Ohře - začínající komerce, zatím bez pobřežního zázemí. A teď tedy hurá na Orlici.
Proč si všichni "úředníci" myslí, že vodák potřebuje nějaký servis? (dělají to samozřejmě kvůli svému kšeftu). Nepotřebuje vůbec nic. Stačí mu voda, příroda, klid a ticho, pár lidí, co si vezme s sebou (nebo nevezme). Všechno, co potřebuje k životu na vodě se vejde do lodního pytle či barelu a je naprosto soběstačný, šťastný, že nechá civilizaci za sebou. A teď mu jí někdo chce vnucovat........
Ještě, že v Orlici v sezoně nic neteče.

Reply

Re: Souhlas, Petr, 2/14/2007 4:42:06 PM
Chtěl jsem tím jenom naznačit, že řeka si sama v určitých věcech nepomůže a nemluvit o tom je jen strkání hlavy do písku. Mám z Tiché několik fotek zátarasů dlouhých 20 - 30m plných PET flašek a jiného zapáchajícího humusu, které je nutno obnášet. To by do přírodního parku nemělo patřit. Na toto je v projektu poukazováno s návrhem na pravidelné čistění řeky.

Reply

Re: Souhlas, šakal, 2/14/2007 12:03:04 PM
Nějak mi začínají unikat souvislosti. Zmíněnou reportáž jsem neviděl, a tak nevím, jak znečišťování řeky a "vymírání života" v Orlici souvisí s projektem a vodáky? Je to argument pro nebo proti? Kdopak mi to vysvětlí :-) ?

Reply

Re: Souhlas, Petr, 2/14/2007 7:23:00 AM
Shodou okolností byl včera pořad na ČT 1 Události z regionu o Orlici, jak je zanesená odpadky a jak tam veškerý život začíná vymírat. Mělo by to být na http://www.ceskatelevize.cz/vy...
okolo 4 minuty vysílání.

Reply

Re: Prima, Petr, 2/14/2007 7:05:14 AM
Kimbo,
žádný příspěvek jsem nemazal, nevím, co se mohlo stát. Zkus to prosím zadat ještě jednou.

Reply

Re: Souhlas, Kimbo, 2/14/2007 1:14:10 AM
Pan doktor ichtyolog Rataj ze Šumperka, pod dvou letech v Amazonii napsal ve své knize o indiánech: Jak jim pomoci? Nijak, nechat je být, oni žádnou pomoc (pomoc chápaná tzv. civilizovanou částí lidstva) nepotřebují. Co nejlepšího lze udělat pro Orlici? Vůbec o ní nemluvit! S Petrovým nadšením, jaké tam bude zajištění nesouhlasím. Mj, podívejte se na stránky oné firmy, která chce Orlici civilizovat.
Já nepotřebuji ani hospody, ani popelnice, ani dřevěná plata u břehu, ani záchod, ani kilometráž s cedulema na břehu (zeptám se strejdy, když mne to bude zajímat). Pravda je, že velký plac (jako vícečlenné výpravy)nepotřebuji, najdu si místo bokem a když někdo příjde, dohodnu se s ním.

Reply

Re: co napadá mě, Kimbo, 2/14/2007 1:00:39 AM
Ahoj Šakale. Vcelku souhlas, jen k těm popelnicím mám poznámku: když jsem přivezl kilo nějaké potraviny v obalu, tak, sakra ten obal můžu vzít do lodě a vyhodit ho buď na konci plavby, nebo někde do koše ve vesnici, ne?

Reply

Re: Prima, Kimbo, 2/14/2007 12:54:52 AM
Žraloku, velice výstižné. Petře, proč jsi vyhodil můj příspěvek? Žádná "zakázaná" slova tam nebyla.

Reply

Re: co napadá mě, Petr, 2/12/2007 10:11:21 AM
Počet lidí je brán v létě na spojené Orlici, která má vodu většinou po celý rok, takže se jezdí i nejčastěji a na 2 dny.
Jinak tábořiště na Tiché Orlici jsou, ale paradoxně v horní části, kde nebývá voda po celý rok - 2 super tábořiště přímo v Ústí nad Orlicí, dvě pak jsou i v Brandýse. Bohužel níže není žádné.

Reply

Re: co napadá mě, šakal, 2/12/2007 8:58:08 AM
na oční budu muset opravdu zajít. Ale ne kvůlevá vodákům. To není v očích, to je v mozku ;-))

Reply

Re: co napadá mě, šakal, 2/12/2007 8:47:52 AM
Aby bylo jasno - já s projektem vodácké Orlice souhlasím, a to z následujících důvodů:
počet lidí jedoucích v létě na vodu je v téhle zemi víceméně konstantní. Speciálně Orlice jistě mnoho zahraničních zájemců nepřitáhne. Pokud se počet českých vodáků trochu rozprostře na více řek, stane se situace snesitelnější všude. Notabene Orlice se nikdy nestane Vltavou - nemá k tomu podmínky (šlajsny), proud a hlavně průtok vody. Vodáckou dálnicí není ani Ohře, přestože existuje "vodácká Ohře", není jí ani Sázava, Morava atd.. Prostě nevěřím, že existence vodáckých tábořišť na Orlici zvýší nějak významně počet návštěvníků řeky. 2000 lidí za měsíc se zdá dost. Otázka je za kolik měsíců je to průměr, KDO (a s jakým záměrem) ho dělal, v kterém místě je to odhadnuto, jsou-li v tomto počtu i návštěvníci jarních splutí litičáku, návštěvníci Tiché Orlice. Na kolik dní přijeli, víkend nebo celé splutí?.. atd. Pokud je to letní průměr kompletních splutí řeky, vychází mi na den nějakých 70 lidí - tj. bratru 35 lodí. DOLNÍ Orlice tohle snese s prstem v nose.
Jiná otázka je Divoká Orlice nad Pastvinami a mezi Nekoří a řekněme Doudleby (asi30km). Nad Pastvinami je to jarní záležitost pro vodáky pašáky, žádné tábořiště nejsou potřeba (ostatně jsou na Pastvinách), davy nehrozí, splouvání zatím funguje, kombinace hranice-CHKO-vodáci je hodně křehká, do toho bych nešťoural! Pod přehradou je to otázka pouštění vody. To je primární problém, pokud se pouští voda jednou, dvakrát ročně, nemá smysl tady cokoliv začínat. Při četném pouštění vody by na tomhle úseku jedno vod. tábořiště hodně pomohlo.
Od Doudleb zbývá 20km k soutoku a 30km společné řeky. Unese vodácký provoz ve zmíněné výši. A dolní meandry před Hradcem za splutí jistě stojí.
Tichulka tenhle provoz neunese, ale naštěstí jí to ani nehrozí, sjízdná v létě většinou není, a davy jsem na ní nikdy nepotkal, a nevěřím, že někdy potkám. Tábořiště (vodácké!) by se hodilo v Ústí a u Chocně.
Doufám, že se nepletu, šakal

Reply

Re: Prima, žralok, 2/11/2007 8:53:04 AM
Vltava je v hlavách vodáků-pijáků pojem ,který nezmizí ,možná že se jich hrstka přeorijentuje na Orlici ,ale jen kuli tomu aby to měli třeba blíž.Vltava je vyhlášená a už nikdy nebude patřit jen pravým vodákům .Kdo chce hledat romantiku tak tam v létě nemůže .Je to tam spíš Karneval .Kdo z študáků nebyl v létě na vodě jakoby nebyl ! Jiná řeka než Vltava se za vodu v tomto případě nepočítá.

Reply

Re: co napadá mě, Honza Pok., 2/10/2007 9:26:26 PM
Tý jo, jestli jezdí Orlici cca 1000 lodí měsíčně, tak je to mazec. Šakal furt básní, jak je to řeka bez lidí, panenská příroda a kdo ví co ještě. Asi si ho podám nebo minimálně pošlu na oční :-)))))

Reply

Re: co napadá mě, pedo, 2/10/2007 5:56:53 PM
Šakale, 100% souhlas.
PeDo

Reply

Re: co napadá mě, Petr, 2/10/2007 2:12:26 PM
Dík za Vaše reakce a náměty. Téměř všechny jsou jsou v koncepci obsažené (zbudování nástupních a výstupních míst, infomační tabule u nich, častější pouštění Pastvin a mnoho jiných). Co v tom ale není a nevím, kdo to kde vzal, je budování hospod a kiosků.
Chápu obavu mnohých, že na řeku přijdou davy. Jenže ty davy jsou tam už teď. Střízlivé odhady mluví o 2000 vodáků/měsíc! Kde ti lidé spí, kam chodí na záchod, kam odnáší odpadky, kde vaří ..., když se jedná o přírodní park, ve kterém jsou tyto věci zakázané? Není rozumnější udělat na místech, kde vodáci přespávají na divoko, kemp se zázemím? Není rozumnější před provaleným jezem, na kterém se málem utopilo několik lidí ceduli POZOR, zvláště když není možné nebezpečí odhalit včas!
Budeme čekat a riskovat, že někdo řekne: A DOST! Jste tady v parku, kde je unikátní příroda, dupete po kytkách při spaní na divoko ... Není lepší udělat takové podmínky, aby se příroda co nejméně poškozovala a přitom, aby tam vodáci mohli jezdit? Nebo budeme kádrovat a říkat: Ty můžeš jet, ty se k přírodě chováš hezky a ty nepojedeš, protože jsi odhodil cigaretu do trávy?

Reply

Re: Souhlas, Radek, 2/9/2007 4:39:51 PM
Budˇme rádi že máme ještě pár klidných řek. Na Orlici se jezdí pro její krásu a klid. V případě že na jejích březích vzniknou tábořiště už nebude taková jako doposud....
Pokud nám jde o ochranu přírody,tak s tímto projektem moc nesouhlasím.
Radek

Reply

Souhlas, Kuba, 2/9/2007 3:32:18 PM
Veskrze souhlasím se Šakalem. Jen snad připomínka, že ani pro oddíly a větší party podle mě v současném stavu není Orlice (Tichá orlice) problém. Jen je třeba si to předem zajistit, obvolat tábořiště, starosty obcí, pana Musila z loděnice v Týništi atd.
S dětským oddílem jsme ji jeli několikrát na 14 dní z Černovíru do Týniště n O. Naposled jsem tam byl v létě 2005 s partou asi dvaceti dospělejch lidí. S tábořením nebyl problém, jen v Brandýse u hřiště je občas disko hned za stanem a na ostrově v Plchůvkách není záchod a tak je třeba se umět ohánět lopatkou. Občas je to taky daleko pro vodu.
Orlice je moje nejoblíbenější prázdninová řeka a z toho článku mi trochu běhá mráz po zádech. Mám ji rád právě pro ten klid a pohodu.

Reply

co napadá mě, šakal, 2/9/2007 2:56:41 PM
Když se tak zamyslím, co JÁ (a to JÁ chci zdůraznit, protože chápu, že je to pouze můj názor) bych chtěl a nechtěl od lidí, kteří se snaží o podobné projekty:
1. základní je moje myšlenka, že "správný" vodák vlastně žádnou pomoc a organizovanost nepotřebuje. Nicméně jsou překážky, které mu komplikují život.(viz další body). Taktéž vodácké oddíly a větší party potřebují trochu jiné zázemí, než pár brontosaurů jako jsem já. Organizovanost plavby, stavby a usnadňování provozu na řece musí být úměrné počtu a kvalitě vodáků, které hodlám přivolat. Pokud je cílem organizátorů pouze zvyšování turistických příjmů v regionu, a staví se k splouvání tak, že "čím více, tím lépe", stavím se k tomu jednoznačně negativně. Uvažovat jako o jednom z prvních kroků o šipkách k hospodám taky považuji spíš za žert. Stejně tak podpora a stavění "kiosků" a placených tábořišť jsou komerční akce, které bych nechal na soukromnících. Stejně tak - jakékoliv úpravy říčního koryta a odstraňování překážek jsou vyhozené peníze. Tam, kde se dá projet(i když třeba nebezpečně) jsou jakékoliv úpravy nežádoucí. Vodáci jsou (anebo by měli být) zvyklí vyhodnocovat aktuální stav řeky. Řeka se neustále mění a tvoří nová kouzla a překážky. Představa, že vytvořím "bezpečnou" vodáckou cestu je naivní a drahá na údržbu. Vodáci nechtějí, a neměli by se stále vodit za ruku někým větším, starším a chytřejším. Hlavně neřežte žádné padlé stromy, neodstraňujte nic z náplavů - prostě nejlepší řeka je vždycky ta přirozená. (ostatně tohle čištění dělá, nebo by měla dělat správa povodí)

2. Obě Orlice se dají splouvat už dnes, nicméně si dovedu představit následující aktivity, které by pomohly plavbu vodákům zpříjemnit: existence tištěného vodáckého průvodce (kiometráž, fotky, informace), občasné značení ř.kilometrů v terénu s info o nejbližších tábořištích, třeba turistické info cedule (no jo! Já je opravdu čtu:-)), existence vodáckých "nouzových" tábořišť. Taková tábořiště vždy preferuji a vyhledávám. Moje zkušenost je taková, že pokud tam nemají přístup auta (vjezd povolen pouze pro složení a naložení lodí, žádné hangáry a rybáři na půl prázdnin), jsou tyhle tábořiště úplně nejlepší. Stačí ohniště, vyvážené popelnice, přístřešek a suchá latrína. A klidně může večer přijít správce, rádi zaplatíme. Hodně peněz musí jít na propagaci - informace, že řeka je sjízdná a že jsou na ní vodáci vítáni, že takové tábory existují atd. V CHKO musíme vyjít vstříc správám - pak jsou namístě zmíněná nástupní místa a ostatní omezení (zákaz vystupování, táboření). To ale platí v CHKO obecně, jde jen o definici řeky jakožto věřejné turistické cesty a podmínek používání (limit vody). Tyhle podmínky by měla vznést Správa. Zrovínka u CHKO Orlické hory mám pocit, že jsou to rozumní lidé, stavící se k přiměřenému vodáctví pozitivně.
3. To co by vodákům opravdu pomáhalo jsou už sny: například zajišťování dostatku vody pro splouvání Litického oblouku, a vody pod nejrůznějšími "suchými" jezy (Choceň, Borohrádek atd..), informování o termínech pouštění Pastvin. Stavby skluzů na vhodné jezy, když už ne přímo šlajsny. To už by byl skoro vodácký ráj (a nuda, jak ví i Melounek).
Netvrdím, že jsem na nic nezapomněl, a zůstávám s pozdravem
šakal

Reply

Re: Prima, J.K., 2/8/2007 6:31:23 PM
SOUHLAS BLIZI SE KONEC PEKNE KLIDNE TICHE REKY
AHOJ

Reply

Re: Prima, lexa, 2/8/2007 12:13:16 PM
Škoda z této krásné a klidné řeky se stane další průmyslově využívaná řeka typu Vltavy nebo Lužnice. Nějaká tábořiště nebudou špatná ale ať toho není moc.

Reply

Prima, Honza Pok., 2/8/2007 12:01:55 PM
Hezký nápad.
K zamyšlení k textu: prioritní je označování nebezpečných míst a šipky k hospodám, ale ze závěru vyplývá, že se nejprve budou tvořit dlouhodobé partnerské vztahy se všemi okolo řeky.
Mnoho psů, zajícova smrt. Klíčový je vztah k ochraně přírody, do hospody se trefí podle mapy. Podle mne by se mělo začít vytvořením zpevněných (dřevěných) nástupních a výstupních míst ve vybraných místech, neboť břeh snadno podlehne erozi. Tím se minimalizuje devastace břehu. Následně se osadí co nejpevnější informační tabule. To stačí pro rekreační (celoroční) vodáky. Navazovat bude možnost táboření a zajištění odvozu odpadků.
Partnerské smlouvy bych v tuto chvíli minimalizoval na souhlasy ochrany přírody, okolních obcí a vlastníky pozemků a přístupových cest (ideálně vše ve vlastnictví obce). Výše uvedenými kroky by došlo k překlopení rozpočtu ve prospěch viditelných kroků v první fázi realizace projektu, po vyhodnocení úspěšnosti bych pokračoval již v širších vztazích a souvislostech. Někdy se totiž stává, že se příliš široce zaměřený projekt rozplizne a na konci nejsou nejen peníze, ale i chuť pokračovat, přestože vše vypadalo tak růžově a smysluplně.
Tuto reakci jsem zvažoval, ale třeba můj názor může být pomocný i pro ostatní, kteří zatím nesebrali počáteční odvahu jako výše uvedený projekt.

Reply

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

New comment to the article

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Name:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.