Prevence..., Vojta, jancar~hgsport.cz, 8/12/2009 2:50 PMJá vím, po bitvě....
Prevence by mohla v mnoha případech mohla pomoci. Dost se část vodáckého světa soustředí na záchranu. To je v pořádku, protože všichni děláme chyby. Přitom záchrana je jen řešení situace, ke které by nedošlo, kdyby byla prevence. Berte to prosím jako konstatování faktů pro příště...situace se nedá vrátit, bohužel. Je možná škoda, že se víc "netrénuje" jízda ve skupině. Když se řešilo pořadí ve skupině a bylo upozornění na nebezpečné stupně či jezy, řeklo se určitě i co se bude v těch případech dělat. První loď musí přistát natolik včas, aby mohli bezpečně přistát i ostatní. Já vím, někdy je to problém, překážku vidím na poslední chvíli, pak je to otázka zdatnosti a zkušenosti. U jezů většinou vím kde asi budou a trochu s tím počítám. Já mívám taky problémy při přechodu ze singla na debla, počítat s tím, že debl se točí obtížněji a jeho přistávací manévr trvá déle a potřebuje víc prostoru. Totéž nakonec platí i o nájezdu do obtížnějšího místa, jinak najíždí kajak, jinak kanoe ve dvou. Bezpečné přistání před překážkou je i otázkou rozestupů, které musí být "ideální" což lze asi získat jen zkušenostmi. Tak abychom se ještě viděli ale nejezdili si na záda. Jezdím často poslední loď, protože holt singl je pomalejší a jezdím už trochu laxněji, ale zase zastavit je víc problém v úzkém nepřehledném místě a pak holt někomu vjezdu na záda a přistávám v posledním vracáku nad schodem, což není dobře. Ale někdy to jinak prostě najednou nejde, sejde se pár chyb a je to. Tohle všechno mne naučilo "couvat". Prostě vidím, že nestihnu přistát včas, když narvu špici do břehu a budu točit. Tak zpětným záběrem, který lze praktikovat i na deblu i nafukovacím, zabrzdím, stočím zadek kam potřebuji a "couvám" zadkem (lodi) ke břehu. Když to shrnu, tak:
- informovanost skupiny
- jet ve skupině v rozestupech
- přistávat bezpečně tak, abych se nedostal k překážce
- když už visím zadkem lodi nad korunou jezu, zkusit se udržet za každou cenu a počkat na pomoc ze břehu.
Ale nastane problém, prostě se nepovedlo.... v uvedeném popisu záchrany se těžko diskutuje, Když tam člověk nebyl, pokud háček nereagoval pak je to problém, netuším, zda šlo poslat loď válcem na laně, ale taky si myslím, že 15 minut je dobrý čas, i když bohužel v tomto případě to nepomohlo. Vojta