Diskuse nad článkem |
Re: počasí, Honza Hrubeš, 4/9/2010 5:30:27 PMPanenko Maria skákavá - tak ještě jednou: Pokud by měl provozovatel serveru s ČHMÚ smlouvu o exkluzivitě, pak by porušení takové dohodody bylo chybou. Nevím o tom, že by Petr Ptáček takovou smlouvu s ČHMÚ měl. A pokud ji nemá, může na serveru být odkazů na všechny možné stránky s předpověďmi počasí co hrdlo ráčí - a nezáleží na tom, jestli na hlavní stránce nebo někde jinde. Když se na hlavní straně dejme tomu iDnes objeví Panďourek s bradavicí, taky to přece neznamená, že tím získal nějaké výsadní postavení a že už o žádném jiném politikovi a jiných stranách iDnes nesmí napsat. Reply
|
Re: počasí, kmochacek, 4/9/2010 10:28:11 AMNemyslím si, že by měl správce Raft.cz cenzurovat jednotlivé články a měnit odkazy v nich. Ale pokud se tak s jeho autorem dohodne... Navíc článek zůstane na hlavní straně jen chvilku, pak zmizí do propadliště dějin Co se týče ČHMÚ vs. Meteopress. Osobně používám pouze CHMI a Povodí, protože je prvotním a úplným zdrojem pro mne důležitých informací - Aladin, vodní stavy,... Na Meteopress jsem kliknul snad poprvé v životě a musím uznat, že jejich stránky jsou, co se týče počasí přehlednější, ale pro mne celkově nedostatečné. Hold je to soukromá firma, tak se snaží, pro někoho možná až příliš agresivně, prosadit do médií, aby přežila. Reply
|
Re: počasí, Lenka, 4/9/2010 9:53:07 AMTak ještě jednou na vysvětlení: Nejde mi o profesionalitu Meteopressu či ČHMU. Udivilo mne, a přijde mi neprofesionání či neloajální (nebo jak jinak to nazvat) dát si na hlavní stranu odkaz jedné firmy a do článku odkaz konkurence. Ale chápu, že to je prostě článek.... článek od autora, který nemusí mít s redakcí nic moc společného. Reply
|
Re: počasí, Lenka, 4/9/2010 9:43:07 AMV mé připomínce nebylo o profesionalitě či neprofesionalitě ani slovo. Ale pokud si dám na své stránky odkaz na jednu firmu, což je ve vašem případě při prokliknutí vodních stavů ČHMU a Podniky Povodí a do článku na hlavní stranu uvedete firmu jinou, nechápu to. Mmch, připomínka o Aladinu mne rozesmála... kde by bylo Aladina nebýt ČHMU, že jo? Jinde, ež na stránkách ČHMU přístupný není.. A nehledejte za tím válků meteorologů, nejsem meteorolog. Reply
|
Re: počasí, Honza Hrubeš, 4/7/2010 9:44:02 PMZmínce o (ne)profesionalitě asi moc nerozumím - nemyslím si, že by Petr Ptáček měl s ČHMÚ nějakou smlouvu o exkluzivitě a není tedy žádný důvod, proč by se nemohlo na stránkách objevit v nějakém článku více odkazů na alternativní zdroje. Těch je mnohem více, já jsem zvolil dva zástupce (jeden na počasí a druhý na vodní stavy) a uvedl je příslovcem "například". Jestli jsou lepší nebo horší než jiné, to se asi nemá smysl přít, to je i věcí osobního vkusu a osobních zkušeností. Reply
|
|
Re: počasí, kavol, 4/7/2010 10:24:23 AMmno, moje zkušenost je taková, že zbývá-li do akce více dní, tak se vyplatí mrknout na ČHMÚ na týdenní graf teplot, ten většinou +- den sedí aspoň průběhem, i když ne konkrétníma hodnotama, a to je tak vše ... už mnohokrát se nám stalo, že byl předpovídán déšť, někteří kvůli tomu vyměkli, a ti co vytrvali si pak užívali skvělé počasí - např. poslední dvě březnové soboty měly být přeháňky, první na Svitavě jsme sice měli dost zataženo, ale jinak v pohodě, a druhou na Oslavě krásně sluníčko (pravda, ráno cestou autem jsme nějakou drobnou spršku projeli) takže do háje s mediálníma válkama, ať si trhnou všichni, věřte intuici Reply
|
Re: počasí, kmochacek, 4/6/2010 4:39:18 PMcítím z toho pokračování mediální války obou zmíněných institucí Cituji z článku( autor rozdílný od správce raft.cz): "...Rovněž si na internetu zjistěte předpokládaný VÝVOJ POČASÍ a VODNÍ STAV..." a následuje link na PŘEDPOVĚĎ a hned poté další (jiný) link na VODNÍ STAVY. Kvalitu předpovědí Meteopressu nedokážu posoudit, ale IMHO dokáže svý zboží líp prodat. Musí, protože ho to živí. Něchť každý posoudí sám. Reply
|
počasí, Lenka, 4/6/2010 10:12:25 AMČlánek se mi moc líbil. Přijde mi velmi neprofesionální mít a hlavní straně odkaz na stránky ČHMÚ (aktuální vodní stavy) a ve článku vyzdvihovat předpověď počasí a vodní stavy od firmy meteopress. Nehledě na to, že tato firma nemá se stavy na vodních tocích vůbec nic společného. Reply
|
Re: Pálava, Ešus , 3/25/2010 8:29:26 AMAhoj Dane z vlastní praxe třeba z Hameráku mám jiné zkušenosti. Voda WW3, a kdokoliv tam přijede, tak si může od cestovek i na místě půjčit nafukovadlo, a bez znalostí se tam vydat. Když náhodou sjede bez rozbití tlamy, tak získá pocit, že to je vlastně havaj. Ona Pálava, Rio či cokoliv jiného do určité míry poskytuje větší pocit bezpečí, ale při problémech (viz třeba různé fotogalerie o Hameráku, ale nejen o něm, jukni se třeba na hydru na upoutávku na Doubravu) se pak projeví zkušenost či nezkušenost posádky. Tu rovnici Pálava, Rio či jiná vzducholoď = potenciální problémisti si vybudovali lidi na vzducholodích svým většinovým chováním a nikoliv Ti ostatní nevraživostí k nim . A je jen na nich, jak rychle se to změní. Ahj Ešus Reply
|
Re: Pálava, Dan, 3/24/2010 8:47:51 PMNemám nic proti tomuto článku. Vždyť po zimě pár opáček vůbec ničemu nezaškodí. Chtěl jsem jen nastínit trošku vztahy mezi jak říkáte vzduchoplavci a kajakáři. Neberu do toho vodu v létě. Protože to na těchto plavidlech opravdu jezdí lidi, kterým bych to na místě zabavil. Zvlášť pokud u nich najdete flašku v ruce. Ale proč se tento postoj přenáší i na těžší jarní vody a do zahraničí kam takový niemandi nejezdí? I tam panuje mezi těmito kategoriemi mírná nesnášenlivost. Přitom kdo se tam vydá? Jen lidi co o to mají zájem, baví je to, mají nějaké zkušenosti a také nějaké to vybavení. Reply
|
ještě, Chobotnice, 3/24/2010 2:10:13 PMJeště jedna rada pro začátečníky, jejíž důležitost stoupá úměrně s obtížností: Je potřeba jet s jasnou hlavou a očima otevřenýma. Alkohol hřeje jen pocitově. Reply
|
Re: howgh, Chobotnice, 3/24/2010 2:06:49 PMI rozsáhlá diskuze může bejt důkazem kvality článku. Tady je to namístě. Dochází k výměně názorů, doplňování... Lepší, než haby to fšichni přečetli, řekli si hm a článek zavřeli. Reply
|
Re: howgh, Franta, 3/24/2010 12:23:41 PMČetl jsem podrobně článek i reakce k němu a jakožto vodácký důchodce se taky připojuji k názoru, že Honzův článek je napsán výborně: čtivě a s množstvím užitečných informací pro začátečníky, co "už" mají za sebou Lužnici nebo Berounku a touží po vzrůžu na nějakém tom jarním splachovadle... Reply
|
Re: howgh, Honza, 3/23/2010 3:01:10 PMAhoj,mně jako lehce "zkušenému",t.j.vzducholoďař do trojky vody+zelenáči kajakáři,t.j.zatím jen bazén,tak mě se ten článek velice líbil.Díky za něj!! Reply
|
Re: howgh, Čolek, 3/23/2010 11:53:39 AMAhoj všichni. Pravidelně sleduji diskforum k tomuto článku a bavím se.Honza napsal bezesporu moc pěkný a poučný článek,který je určený hlavně zelenáčům a mírně pokročilým jako jsem např. já.Staré vodní vlky a vlčice netřeba poučovat co a jak na divočejší vodě a pokud se zásad bezpečnosti nedrží,je v tom vždy kus furiantství a někdy trochu blbosti.Nedávno jsem na Hydru měl článek o první letošní vodě na Klejnárce,reakce byly přiměřené a hodně podobné některým tady.At' už je to jak chce,diskforum na můj článek splnilo svůj účel,já a věřím že i spousta jiných začínajících vodáků kteří to četli si z toho vzala ponaučení a věřte nevěřte i debata přímo v našem vodáckém klubu byla kolem toho plodná.Když to uzavřu-toto je ten hlavní přínos všech článků kolem vody at' už jsme začátečníci,mírně pokročílí nebo protřelé vydry.Kdo chce si vezme,kdo nechce si nevezme a silou to do tykve nenatlačíš.Jen bych poprosil ty obzvlášt' velké chytrolíny,kteří se o nás začátečnících v mnoha příspěvcích vyjadřují jako o "takyvodácích"aj. at' vzpomenou na své začátky a začátky svých kamarádů dnes už protřelých vodáků a mírní některé své projevy,protože jak už jsem napsal-kdo chce si vezme a určitě minimálně polovina z nich v začátcích udělala na prvních vodách spoustu chyb, kterých se dnes už automaticky vyvarují. Tak vodě zdar a AHOOJ Čolek "Zdeněk" Reply
|
Re: howgh, Lubor, 3/23/2010 10:53:41 AMHonzo, článek byl výbornej, díky za něj, věčné šťourání a zpochybňování nech plavat... i ty rejpaly nech plavat, a to obrazně i doslova. Reply
|
Re: Kavol, kavol, 3/23/2010 9:22:48 AMco se kilometráží týče, přispěl jsem netriviálním množstvím oprav Jóžinovi, klukům ze Zlína (SaS) i Honzovi Vodičkovi, takže střílíš poněkud vedle, tuším, co psaní kilometráží obnáší, a nehodlám opakovat stejnou chybu, podepisovat se pod data, za která se nemohu aspoň trošku zaručit (krom toho, bývá zvykem uvést i ze kdy ta konkrétní data jsou, redakční uzávěrka na celou knihu je údaj o ničem) dovolil bych si v této souvislosti připomenout náš incident se stupněm v Trutnovské navigaci, ten tam zcela určitě nepostavili měsíc před tím, než jsme jeli, ani měsíc před (prvním) vydáním Shocartí kilometráže (Vojto, jestli toto čteš, omluvu beru, zpětně mě mrzí, že jsme ti to dali tak sežrat, ale pro nás to tehdy byl fakt docela nepříjemný problém) kurz čtení bych též doporučil, já jsem nepsal, že vezmu data *pouze* z DIBAVODu, a mluvil jsem konkrétně o Svitavě (ke které mám geotagované fotky z posledního víkendu a spoustu kamarádů v jejím okolí) rovněž tak jsem nepsal k té vestě, že si ji mají koupit, nýbrž že ji mají mít - jestli vlastní nebo z půjčovny, to je vcelku irelevantní (jo a taky jsem si všiml, že nepíšeš o tom konkrétním typu, to byl jen ilustrační příklad) nějaká stovka za víkend na osobu navíc se sice nejeví tragicky, ale pokud chtějí jet dvakrát-třikrát do roka, tak už je fakt výhodnější, když nejsou prachy na vyhazování za novou perfektní (resp. nechce se, nemůžeš prostě předpokládat, že každý do toho bude tak zažraný a obětuje vodě všechno), vzít starou, které se dnes rozdávají za dobré slovo, a pokud není v dobrém stavu, tak ji zrenovovat - šikovná švadlenka nemá za půlhodinku co dělat, a materiál je zadarmo (tuhle mi nějaké součástky přišly v krabici vysypané pružným granulátem, to je pane materiálek, škoda zahodit, asi to zužitkuju aspoň na vyplnění dávno netěsnící vzduchové komory na Orlici) krom toho, mě osobně starý střih prostě víc vyhovuje, novější modely jsem měl na sobě mnohokrát (nezavrhuju, pouze nevyžaduju, to je rozdíl!) a vždycky mě někde dřely nebo tlačily ... a nejde-li o vodnatku, +- do WW II nevidím důvod požadovat kdovíjaký výtlak - ostatně ten válec protáhne po dně i člověka s novou vestou (tedy někteří tu nějaké takové zážitky vyprávěli, já se ještě nemotal ;-)) Reply
|
Re: Pálava, Ešus, 3/23/2010 8:44:53 AMAhoj Dane. Článek jsem si přečetl, a domnívám se, že na pálavách a ruzných nafukovadlech se ve větší míře vyskytují lidi, co o vodě moc nevědí, a co v podstatě podléhají falešnému pocitu bezpečí na divoké vodě. Ono to bezpečí je totiž jen do té doby, než se posádka dostane do problémů. Ale se na těchto lodích vyskytuje víc lidí, co to neumí a místo postupného zvyšování obtížnosti toků, co si dovolí jet, rovnou hupnou na WWIII a více. Na pevné lodi by si to nedovolili. Navíc častokrát nerespektují ani charakter vody, protože ať chceš a nebo ne, ani Pálava či Rio není stejně obratné, jako pevná, krytá loď a na úzkých potocích dělají dost problémů. Tím ale nechci generalizovat, protože znám lidi, co na nafukovadlech umí a jsou dobří. Takže článek ber jako doporučení těm, co z něj chtějí pro svojí bezpečnost načerpat znalosti a nikoliv jako urážku těch, co už umí. I když, kdo z nás vodáků může říct, že už umí a nepotřebuje poučit? Já si to netroufám. Ahoj Ešus Reply
|
howgh, Honza Hrubeš, 3/22/2010 10:37:06 PMNebaví mě obhajovat, co jsem napsal - mám důležitější věci na práci. Takže jestli ten článek považujete za zbytečný, mávněte nad ním rukou a nečtěte ho. Máte-li pocit, že jeho cílem bylo brát vám svobodu jezdit s polystyrénovou vestou a bez přilby, místopřísežně prohlašuji, že je to vaše právo volby, a že si můžete namlít kokos dle svého vlastního uvážení. Pokud se domníváte, že jsem vás chtěl urážet za to, že nejezdíte v plastovém kyblíku, vězte, že to jsem ani v nejmenším neměl v úmyslu. Pokud na vodu chcete jet, vybavení vám schází a aspoň trochu přemýšlíte, co si vzít na sebe a sebou, třeba tam něco užitečného najdete. A tím to pro mě hasne, howgh. Reply
|
Re: Pálava, Honza Hrubeš, 3/22/2010 10:16:13 PMPokud jsem snad v článku zmínil, že popsané rady jsou určeny především pro ty, co jedou na vzducholodích, pak v tom nebylo nic hanlivého. Jenomže 99% těch, co jezdí v kajaku nebo v singlu, už to vybavení má, proto jim článek nebyl určen. Podívej se kolem sebe, jestli je mezi vzduchoplavci stejné procento vybavených a pochopíš, proč ty rady byly primárně určeny jim. Znamená to snad probůh, že co vzduchoplavec, to nýmand? Tak nebuď vztahovačný... Reply
|
Pálava, Dan, 3/22/2010 8:23:07 PMJá se řadím mezi ty co jezdí na Pálavě. Nemyslim si, že bych byl neaktivní vodák. Sice jezdím na Pálavě, ale aktivní sem. Vybavení mám celkem na dobré úrovni. Soudim podle toho, že vlastním neopren, helmu, vestu, neopren.boty a rukavice,házečku, lodní pytel a jiné věci. Rozhodně to je základ úspěchu, ale proč do toho tahat typ lodě? Než jedu na jarní vodu, v pátek odpoledne si vytvořím vlastní kilometráž celého úseku, který pojedeme(třeba každoroční kilometráž Kamenice je hodně náročná, dělá to každý?). Že tam přes noc třeba spadne strom? S tím musím počítat vždycky, ikdyž bych si to prošel a hned jel. Co když teda mám dobré vybavení, úsek jsem si prošel, ale mám Pálavu? O to víc čtu vodu, vybírám si cestu a předpokládám kam mě hodí první vlna, abych najel dobře do tý druhý. Ano, není mi jedno kudy pojedu! Raft to přejede a když dostane nějakou tu vlnku tak voda vyteče. Když se kajakář cvakne, udělá eskymáka a jede dál. Mě voda nevyteče ani eskymáka neudělám. To je nevýhoda Pálavy, ale s tím já počítám. Vím na čem jedu a občas si nějakou tu WW4 přenesu. I gumák zvládne jarní vodu. Je to spíš jen o posádce. Znám mnoho lidí, kteří na ní jezdí. Nesoudil bych tedy podle typu lodi kdo na ní jede. Mnoho lidí gumáky odsuzuje. Proč? Jarní Kamenici z Plavů, Jizeru z Rokytnice, Bečvu nebo Salzu, Schwarzu či Sávu a víc sjely tyhle Pálavy s náma a vždycky jsme se vrátili všichni zdraví zpátky a s dobrou náladou....Dan Reply
|
Re: Kavol, Honza Hrubeš, 3/21/2010 10:32:57 PMTohle je vážně čtení jak z Dikobrazu. Nějakou kilometráž napiš, určitě bude skvělá, protože Ty jsi už prostě takový. Nepochybně měsíc předem všechny popsané toky osobně sjedeš, aby byla aktuální. A pokud máš (implicitně předpokládejme) na vestě rozbité všechny přezky, na zádech roztrženou a vypadla Ti půlka výplně - souhlasím, vem si na to raději tu polystyrénku. Nebo radši vem ta data z DIBAVODu, to bude nejlepší. To byl taky povedený žert. Určitě mě poučíš, kde tam najdu Kamenici, Mumlavu, Mohelnici... Nebo kde tam na Lužnici najdu tábořiště, obchod, hospodu, nejbližší vlak. Doporučuji ovšem nějaký základní kurz čtení, protože v článku nikde nepíšu, že by si měli běžet koupit vestu za tři litry, doporučuji, že se dá půjčit v půjčovně. Prohlédl jsem nabídku půjčoven a pěnové vesty se dají půjčit už okolo 40 Kč, přilby okolo 30 Kč - kolik tak asi ušetří zapůjčením polystyrénky? Reply
|
Re: Kavol, kavol, 3/21/2010 6:15:11 PMkavol měl moc práce, a po práci si vyrazil na Svitavu - pročež pro rozproudění diskuse může zdrbat zde vychvalovanou kilometráž, s realitou se rozchází natolik, že se ani neobtěžoval psát si opravy, radši vezme data z DIBAVOD a za dlouhých zimních večerů to napíše celé zgruntu ... možná někdy :-) ohledně tohodle článku plně souhlasí s Jirkou Janouškem, ale z toho nějak flame nekouká, achjo ... tak aspoň řekne něco nepěkného ohledně zde často opakované snobárny, že kdo nemá za tři litry Hiko Extrem Guide, ten je nýmand a jasnej utopenec - stará polystyrenka je na běžný vody, o kterejch je tu asi řeč, naprosto v pohodě, pokud je v dobrým stavu ... to, že většina z nich už není, je věc naprosto jiná, a je blbina kvůli tomu klasický vesty zavrhovat; úplně stejně by šlo taky říkat, že ten Guide je úplně na houby, když budem tiše implicitně předpokládat, že na něm jsou rozbitý všechny přezky a na zádech je roztrženej a vypadla půlka výplně Reply
|
Re: S cestovkou, Kuba, 3/21/2010 5:22:58 PMTak je možné, že po těch "incidentech" z minulosti změnili pravidla a to já považuji za moc dobré! Reply
|
Re: S cestovkou, Honza, 3/20/2010 11:21:41 AMByl jsem s nima jen jednou, na Salze a Enži. Na té Enži jsme jeli i spodek (několik set metrů) Gesäuse, pořádná ww3. Tam nás docela hlídali, radili. Na začátku ostrova stál chlápek s házečkou, myslím, že i pár lidí vylovil. Úplně vespod jsme pak na sebe čekali a tam taky hlídali, takže kdyby plavala nějaká mrtvola nebo uplavaná loď, tak by ji určitě vylovili. Na Salze taky asi 1x nebo 2x lovili, i když tam to už bylo lehčí a pod peřejema vždycky byla tůň, takže člověk, který např. jezdí na letní vody po Čechách by asi měl být schopen vyřešit běžné cvaknutí vlastními silami, teda pokud by nedošlo k nějakým komplikacím. Vždycky jel někdo z cvoka 1. a poslední a celkem dávali pozor, jestli někdo neplave. Přišla mi ta jejich péče tak akorát. Ale je pravda, že tam mezi klientama nejel nikdo úplně levej, takže nemůžu posoudit, jak by např. zachraňovali nějakého zvrhlíka neplavce a podobně. Reply
|
Re: S cestovkou, Kuba , 3/19/2010 11:26:02 PMMám otázku, cvok dělá záchranu? No tak to jsou mi teda novinky :-D Reply
|
S cestovkou, Honza, 3/19/2010 1:34:10 PMVím, že je to trochu masňácká rada, ale já bych začátečníkům poradil jet na nějakou těžší jarní vodu (nebo do Rakous) nejprve raděj s cestovkou. Já jsem byl takhle v létě s cvokem a sjel jsem bez větších problémů na kormidle na 2 místné vzducholodi kus opravdu poctivé ww3, i když normálně sám jezdím tak do ww2-. Přeci jenom, když pod každým těžkým místem už číhá záchrana s házečkou nebo když člověk předem ví, že ostrov se má jet zleva, nebo když ti někdo řekne, že to ww3 končí bezpečnými peřejkami ww2- a ne vodopádem ww6, tak je to trochu o něčem jiném. Reply
|
Re: Malá technická, Honza Hrubeš, 3/18/2010 7:50:14 PMDobře, nebudem se přít o pískání v půlce kataraktu. Já mám jinou zkušenost, kvalitní píšťalka je skutečně účinný dorozumívací prostředek, nicméně to ponechejme teď stranou. Dovolím si ale namítnout, že lidé, pro které jsem to psal, se v takových místech kde je padlá větev nebo strom přes řeku, silný proud ženoucí na břeh, drát ohradníku přes koryto, kry u břehu apod. ohlédnou sami od sebe. Třeba ani ne tak proto, že by si natolik hluboce brali k srdci potřebu být připraven k pomoci, spíš protože jsou prostě zvědaví, jak to kamarádi za nimi projedou. A budiž, třeba i proto, že se škodolibě těší, že se kamarádům zachechtají za akrobatické výkony. Ovšem ať už jsou pohnutky takové nebo makové, výsledek je stejný. Jde spíš o to, aby nepodlehli falešnému dojmu, že se už tři kilometry nic neděje, a neroztrhli se v místě, kde se za zatáčkou v meandrech někdo namotá pod větve, zatímco kamarádi pár desítek metrů vzadu řeší, jestli už láhev schovají, nebo si ještě cvaknou. Kamarády za zády si hlídám (kromě toho, že mají tu flašku) hlavně z toho důvodu, že je pro mě jednodušší přibrzdit než pro ně zrychlit a dohánět mě. Ale to se ty rozestupy mezi námi nezvětšují zas natolik rychle, abych kvůli tomu potřeboval ještě jeden pár očí na zadku, jsem přesvědčen, že k tomu mi skutečně stačí občasná kontrola, na vodě do WW I až na zmíněná problematická místa klidně jednou za 5 minut. Reply
|
Re: Malá technická, Jirka Myslivec, 3/18/2010 2:25:21 PMV půlce kataraktu se nikdo neohlídne to je pravda. Pod ním ale již ano. V kataraktu můžeš řvát jak chceš, vodu nepřekřičíš a pískání na píšťalku v polovině kataraktu je ještě méně pravděpodobné než to ohlížení. Lidi pro které jsi článek psal, ale spíš pojedou na nějaký jarní potok, nebo jarní říčku (kde je nebezpečí padlé větve nebo stromu, nebo silný proud ženoucí na břeh, drát ohradníku přes koryto, kry u břehu - na jezech je hlídání jasné, tam to není o ohlížení), a tam je potřeba abych se ohlídnul za každým, byť minimálně, průšvihovým místem jak to zvládl ten za mnou, právě protože je to ten o kom píšeš. Pokud hlídáš toho za sebou skupina se neroztrhne. Reply
|
Re: Malá technická, Honza Hrubeš, 3/17/2010 1:36:43 PMOd toho, kdo je v půlce kataraktu a má před sebou těžký válec těžko chtít, aby se ohlížel po jezdci za sebou. Proto píšu občas mrknout za sebe (jakmile to moje vlastní situace dovolí). Jezdce před sebou mám jako na talíři a pokud udržujeme přiměřené rozestupy, pak stačí zařvat nebo zapískat na píšťalku a ti vpředu by měli zaregistrovat, že se něco děje, že kupříkladu potřebuji pomoct s plaváčkem. Reply
|
Kavol, wolejoffka, 3/17/2010 1:16:34 PMKavol je na dovolené, nebo se unavil ? Ta diskuse bez něj nějak postrádá náboj Reply
|
Malá technická, Jirka Myslivec, 3/17/2010 12:38:46 PMPokud takhle s někým kdo začíná jedu, vždy říkám, že musí hlídat hlavně toho kdo je za ním. Pokud se jen občas mrkne, může někdo zůstat bez pomoci pěkně dlouho, zvláště u malé skupinky. V článku se píše, že hlídá toho před sebou, a jen se občas mrkne dozadu. Ale to je jen drobnost. Reply
|
Re: má to cenu?, Jirka Myslivec, 3/17/2010 12:35:15 PMMáš naprostou pravdu, ale kdyby si to přešetl alespoň jeden z těch co jim je to určené, tak to tady svoje místo má. Kdo ví třeba se ten jeden najde. Reply
|
Re: znalosti a (nebo) vybavení, Střelec, 3/17/2010 8:36:02 AMJak už jsem psal jinde - nezastupitelnou výchovnou úlohu v tomhle případě hraje vlastním přičiněním "dobře" rozbitá huba... Reply
|
Re: znalosti a (nebo) vybavení, Honza Pok., 3/16/2010 5:34:19 PMSouhlasím s tebou. Kdysi jsem se s tím porovnal článkem Poprvé na vodě - v ohrožení života, zveřejněném tady. Od té doby si nedělám iluze, nejen že ho nikdo moc nečetl (z těch, kterým byl určen a mohl jim pomoci), a také už ani neřeším, že sednout si lodi není až taková zívačka, jak se mnohým zdá. I když ti trochu znalá půjčovna nasadí na jarní vodě helmu, vestu a odstrčí tě i od břehu, stejně ti nikdo neporovná to nejpodstatnější - totiž to, co máš v palici. Slovy psychologa Hubálka: třetina lidí v ČR jsou prostě pitomci a Blesk je nejprodávanější deník. Od té doby jsem v klidu a vytočit se nechám jen přílišnými mudrlanty, co si myslí, že vybavení zajistí přežití. Nezajistí, jen zvýší jeho pravděpodobnost. Klíčový je ale opravdu ten lidský faktor a ten, zabte mne klidně, přesahuje všechny vodácké vychytávky v důsledku lidského života několikanásobně větším dopadem a silou. Reply
|
má to cenu?, Kosatka, 3/16/2010 4:34:34 PMNemůžu nic než souhlasit, ale tady visí ten článek stejnak naprd. Bylo by fajn kdyby něco podobného měli vyvěšený na webech kempy a cestovky. A stejnak to nepomůže protože ti výtečníci si stejnak potřebujou namlít a někdy nepomůže ani to... Reply
|
Re: znalosti a (nebo) vybavení, Střelec, 3/16/2010 11:28:44 AMBez aspoň základního výcviku a znalostí jde o problém, ale to většina diskutujících ví. Zdánlivé přenesení problému na výstroj a její správné užití je de facto snaha o minimalizaci ztrát tam, kde "čas oponou trhnul" a přílišné sebevědomí, prostá nevědomost, potažmo případný zisk utlouká zdravý rozum. Reply
|
Re: škoda, Joe, 3/16/2010 10:47:14 AMSnad všechny smrťáky začátečníků mají jedno společné: úplně zbytečnou chybu. Ať se jedná o chybějící prvek vybavení (helmu, vestu, neopren při teplotách často kolem nuly), nebo najetí do smrtelné pasti (jez, strom). Když se těmto chybám vyhneš, a nejseš moc vožralej, skončíš maximálně trochu potlučenej, bez pádla, přinejhorším bez lodi... Jediné, co my, mírně pokročilí, můžem udělat, je psát tyto články a nabízet pomoc a radu tomu, kdo o to stojí. Článků vychází dost na webu i na papíru, a taky je dost veřejných akcí, klubů, škol, cestovek a půjčoven, kde se dá bezpečně začít. Když někdo není ochotný vyhledat si informace, nebo si nechat poradit, tak to už je jeho problém. Reply
|
Re: znalosti a (nebo) vybavení, sangve, 3/16/2010 9:57:31 AMSohlasím s autorem, že ani špičkové vybavení ti nedodá patřičné dovednosti, odolnost a kondici. Ale myslím, že v tom článku to bylo rozebráno pěkně. Reply
|
Re: znalosti a (nebo) vybavení, Střelec, 3/16/2010 8:07:49 AMČlánky i diskuse jsou zaměřený na borce typu Šmídova Bonga, který ti na snahu něco je naučit odpoví "dyť je to jen voda". Půjčovny znalosti nezkoumaj, tak je snaha zajistit přežití takových týpků aspoň doporučením vhodný vejbavy, kterou mají žádat při půjčování k lodi. To, co bys rád viděl, bude další fáze, pokud "Bongové" ve zdraví přežijou a budou chtít pokračovat. Samozřejmě - mělo by to bejt opačně, ale současná realita je někde jinde. Sedni si za slunečnýho dubnovýho dne k Otavě někde nad Sušicí a zjistíš, jak se věci skutečně mají! Reply
|
znalosti a (nebo) vybavení, Jirka J., 3/15/2010 7:38:52 PMFajn napsáno, ale - nejen z tohoto článku, ale i z více podobných článků a k nim přilepených diskusí mám pocit, že se věnuje přílišná pozornost vybavení namísto znalostem, zkušenostem, kodici atd. Nic proti kvalitnímu vybavení, ale nejdříve by si každý měl odpovědět alespoň na několik základních otázek, například: Umím (umíme) tu loď otočit proti proudu a zastavit? Dokážeme to všude? Víme opravdu co nás na vodě čeká? Umíme si představit, že bychom v oblečení, které máme na sobě měli uplavat v té ledové vodě desítky metrů, vyškrábat se na zasněžený břeh a dokázat dojít někam do tepla - nebo si sednout zpátky do lodě a třeba ještě hodinu pádlovat? Opravdu je můj zdravotní stav, fyzická a psychická kondice taková, abych si to mohl dovolit? A co si takhle ten "adrenlín" zkusit, třeba si u šlajsny zaparkovat vyhřáté auto a zkusit si ve vaťáku zaplavat? Rozhodně nechci zavrhovat kvalitní vybavení, ale generace před námi (ostatně i já)si své protrpěli v šusťákách a jégrovkách, ale vydrželi to, bez znalostí odpovídajích obtížnosti řeky se to však neobešlo. Proto je mi trochu líto, že se články i diskuse často zvrhávají na diskuse o vybavení, účelnosti helmy, nosnosti vesty, signálu pro mobil atd. Jirka Reply
|
Re: Ilustrační případ, Typík, 3/15/2010 4:02:48 PMMyslím že bys to zkusil jednou a zjistil bys že Lenka je prvotřídní rodeovka. To bys viděl to rodeo Reply
|
Re: Ilustrační případ, Chobotnice, 3/15/2010 3:49:21 PMJo. A kvůli podobnejm případum udělal Střelec mý Lence vestu s takovym výtlakem, že podle jeho vlastních slov můžu Lenku ve vestě položit na vodu, nasednout na ni a pádlovat, kam je libo... Reply
|
Re: Ilustrační případ, Vladimír, 3/15/2010 3:25:46 PMMám takovou krásnou vzpomínku z Vorderrheinu - válec mne dostal z raftu až ke dnu. Docela jsem si to užíval, o nic moc nešlo, kolem zeleno a bublinky, a tak jsem čekal, až mne moje oblíbená polystyrénka začne táhnout nahoru za kamarádama ... a ono nic. Blbý zjistit dole, že vesta nenese. Hned po příjezd jsem si mazal koupit novou, Hiko, krásně fialovou ... Reply
|
Re: moc pěkně napsané, Pepe, 3/15/2010 3:21:33 PMjen technická. Jak už to tak bývá neni tesa jako Tesa :o) ale jejich test jsem nedělal. Reply
|
Ilustrační případ, Střelec, 3/15/2010 2:29:07 PMJó - stará polystyrénka! Loni začátkem května jsme pomáhali na Šabině z vody holce v na první pohled zachovalý variaci na Čochtana od InVa družstva. Ten den si zaplavala poněkolikátý a začla bublat (doslova) asi tři metry od břehu - síly nějak došly a když se přestala hejbat, vesta jí neunesla. Měla smůlu, pod ní byla tůň. Na břeh se nakocec dovezla na koňadře spuštěný z přídě. Když byla vylezena z vody, bylo vidět původně symetricky rozložené kostičky polystyrénu zdrclé v horní části vesty... Zdánlivě zachovalá výplň měla ve skutečnosti asi čtvrtinu původního objemu. Reply
|
Re: moc pěkně napsané, Honza Hrubeš, 3/15/2010 2:16:53 PMMožná, že se ozve někdo s jinou zkušeností, mě se to poštěstilo se vzducholodí jen jednou. První, co bylo třeba - očistit a osušit poškozené místo. Naštěstí byl v loďáku v záloze kus obvazu, tak byl vydán zákaz rvaček a stříleček, při kterých by mohlo dojít ke zranění, a fáč jsme obětovali. Sendvičovým způsobem jsme oblepili díru i s okolím myslím dvěma nebo třemi vrstvami, počítali jsme s možným oděrem. Nafoukali jsme nadoraz a bez problému jsme dojeli. Flastr držel jak helvítská víra a spíš jsme měli problém ho pak odstranit, když jsme po návratu chtěli udělat gruntovní opravu. Bylo to na jaře, kdy ještě slunce tolik nepálilo, nevím, jestli by to stejně dobře fungovalo třeba v parném létě, kdy sluníčko dokáže s tlakem v komoře divy. Ale zdálo se mi, že třeba při týdenním puťáku by to zřejmě mělo šanci vydržet až do konce. Reply
|
Re: moc pěkně napsané, Kmochacek, 3/15/2010 12:56:37 PMa jak je to s Tesou a dírou ve vzducholodi? Funguje to nebo jen zbožné přání a nouzovka na chvilku se silně podhuštěnou lodí? Reply
|
Re: škoda, Kmochacek, 3/15/2010 12:53:14 PMnjn, ale na druhou stranu mi připadá normální, že když něco neznám, tak hledám info nebo se zeptám. Ti ostatní k tomu poznání dospějí bolestivější cestou. A potom taky hodně záleží na způsobu odpovědi na otázku. Je třeba si totiž uvědomit, že ten člověk tu řeku opravdu touží sjet teď a hned a proto je třeba argumentovat věcně a přesvědčivě. Jedině tak si dotyčný snad uvědomí, do čeho leze. Žádné "na to nelez!" mu nepomůže, jedině odradí se příště zaptat. Reply
|
Re: moc pěkně napsané, Honza Hrubeš, 3/15/2010 11:29:01 AMFotky nejsou moje, ty k článku připojil Petr Ptáček. Nebudu se chlubit cizím peřím, taky se mi líbil jeho výběr. A děkuji i za několik doplnění, která Petr do článku včlenil. Reply
|
škoda, kuba, 3/15/2010 10:59:50 AMškoda jen, že většina těch pro které jen tento článek především určen, si to nepřečtou Reply
|
moc pěkně napsané, žralok, 3/15/2010 10:31:30 AMa výstižné fotky Reply
|