Plavba a koníčkování z Písku do Červené v květnu 1942
Diskuse nad článkem |
zdymadlo za Karla IV., Střelec, 6/21/2023 12:27 PM Koňská doprava proti vodě bude už hluboce středověká záležitost a vodní doprava po větších řekách ještě starší, protože už ve středověku se kvůli jezy blokované plavbě hádali plavci s mlynáři. Karel IV. vydal nařízení, podle kterého musel mlynáři umožnit splouvání vorů a nákladních člunů (otvíratelné šlajsny, možná velké šupny). Při té příležitosti mu jeden šikovný mlynář předvedl funkční zdymadlo, které by nestavěl, kdyby se nejezdilo i proti vodě. Jinak od pravěku vedly obchodní stezky kolem řek a doprava probíhala jak po břehu, tak po vodě. Vltava hrála nezanedbatelnou roli při dopravě soli na trase ze Salzburgu, protože formanské povozy jednoduše nestíhaly, Labe pak přibližovalo Moravu a Horní Uhry. Kromě soli z Rakous bylo asi nejčastější komoditou dřevo - jak stavební, tak palivové. Přeprava probíhala na vorech a člunech (vory končily na pilách, čluny většinou v kamnech, pokud nebyly důkladněji stavěné a nejely koňmo zpátky proti vodě s dalším nákladem). Dalšími přepravovanými komoditami byly stavební kámen a zemědělská produkce (a vzácně cestující). Rozšíření paroplavby se ale víceméně krylo s příchodem parostrojní železnice. Jinak je k tomu spousta věcí v muzeu v Děčíně.
|
Facebook
RSS 2.0
Email na redakci serveru
raft.cz
Chcete psát články pro
raft.cz?
Trička a mikiny
raft.cz
O
raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je
potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.