Ad Dunaj a durchbruch, Dan, 6/29/2023 1:25 PMAhoj Valy,
pochvaly patří Ekimu, že vykopává takové poklady.
Ad Průlom: asi myslíš ten 2. z 8 průlomů nad Kelheimem, tedy pod pivovarním klášterem (psal nějakej Valy před 12 lety na den přesně :-)
www.raft.cz/Clanek-Dunaj-ve-sv...Při 200 m3/s jsem si od skály držel uctivej respekt a při focení kruhů a sv. Jana Nepomuka stále pošilhával po posledním parníku, abychom se nepotkali v úzkém profilu ... místní kajakáři povídali, že hloubka je cca 50 m, ale dokud si to nezměřím/nenajdu cizí měření, neberu to jako číslo.
Ale tím by bylo lze i vysvětlit, proč jsou ty kruhy relativně v "jedné" úrovni (+/- 2 m) (rezaté výjimky +10m potvrzují pravidlo). Hádám, že při výrazně vyšším Q to musí být takový hukot, že zákazník rád posečkal a nikdo neriskoval celkovou ztrátu lidí, lodi i nákladu.
Jinak Dunaj (D+A od Ulmu) je zajezovanej v minulém století nejprve kvůli elektrice, až potom plavba, dnes většinově rekreační. S uhlím je šmytec, takže elektrárny šlus a komerce jezdí až pod kanálem.
S napřímením Dunaje taky ztratila mnohá města přístup k řece, což jim postupem času přestalo vadit, protože kdo by stál o povinnost vyložit na místním trhu zboží, když se vozí zrní, pokrutiny a písek :-)
A nedostatek znalostí? To je bez debat, snad vyjma Lasičky.
Největším (mým) nedostatkem je v tomto punktu neznalost terminologie. Sice vím, jak se liší pohoz, zához, rovnanina a dlažba, ale netuším, jak se stupňuje potahová stezka:
???vyšlapaná pěšina, udusaná cesta, vydlážděná cesta ... a pak na konci škály ten kamenný, dokonale vyskládaný a vodu centrující val s pochozí rampou??? Nu a o něm jsem vedl debatu (obr. s dvojící za ruce se vedoucích mužů).
Dan